2023-07-28, 10:53
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Att han var köpt av Putin stämmer ju tveklöst. Putin betalade Wagners räkningar, det är väl helt klart nu.

Men att Putin frivilligt skulle framstå som svag, feg och handlingsförlamad har jag svårt att tro.
Vilket väl för de flesta är intrycket efter att Prigozhin går runt som en fri man efter det han sa och gjorde.
Putin behövde inte göra så mycket om det var uppgjort på förhand, alternativt i vetskapen att det inte var honom Prigozhin var ute efter. Sedan är det naturligtvis ändå så att även Putin är illa sedd i de kretsar som tycker att "den militära specialoperationen" är katastrofalt illa skött.

Prigozhin måste ses som den största förloraren här. Han är ett redskap i Putins händer, det är min uppfattning, precis som Wagner startades av en underrättelseofficer (Utkin) på uppdrag av ryska försvarsdepartementet. 2015-2016 kom uppgifter om att Wagner finansierades av både GRU och FSB. Att Wagner plötsligt skulle börja leva ett helt eget liv framstår för mig som osannolikt. Det är nog snarare svårt för en utomstående att begripa hur allt hänger ihop.
Senast redigerad av Blot-Sven 2023-07-28 kl. 10:56.
Citera
2023-07-28, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonkebonke
Visst kan Centralarikanska republiken, Mali, Burkina Faso, Somalia och liknande länder bli polare med ryzzland mot gratis vete.

Men hur ska ryzzland utnyttja dessa länder menar du? Vad ska dessa luspanka biståndsberoende länder hjälpa ryzzland med? Kanonmat?

Förövrigt är jag ganska säker på att poopin inte kommer att ge de länderna något gratis spannmål utan kommer att ge Ukraina skulden för uteblivna spannmålsleveranser. Propaganda och fulspel av poopin som vanligt.
Även fattiga politiskt vanstyrda och underutvecklade länder har ju i regel värdefulla oexploaterade tillgångar. Sedan ligger länderna i Afrika, en plattform för Ryssland att expandera på en kontinent med oerhörda rikedomar. Frågan är vad Kina tycker om att få konkurrens på kontinenten av Ryssland på kontinenten.

Givetvis vet jag inte utan bara spånar utifrån Putin imperialistiska agerande där först gratisgåvor och sedan "militär hjälp" brukar ingå i receptet.
Citera
2023-07-28, 10:56
Medlem
Glenn-Matthewss avatar
Verkar smälla i närheten av Zaporizhzhia kärnkraftverk nu.
Citera
2023-07-28, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAnder
ryzk avancemang på 3 km på 30 km bredd?? vilket jävla skitsnack.
Utan att veta exakt vad han menar utan källor så gissar jag på ryssarnas genombrott väst om Svatove där de tog ca 3 km längs en 10 km sträcka men tack vare ukrainskt precisionsartilleri och klusterammunition har ukraina tryckt tillbaka ryssen rejält. Genom att vi vet hur ryssar agerar när de upplever ett genombrott dvs pga sin doktrin så pumpar de in allt manskap de kan på en svag punkt så kan man räkna med att ryssarna förlorade kopiösa mängder manskap i den attacken när den trycktes tillbaka. Troligen en hel del elittrupper också. Det blir tydligare och tydligare varför ryssen fällde så många krokodiltårar över klusterammunitionen från USA. Totalt har USA ett oanvänt lager på 3 miljoner, det mesta redan lagrat i Europa. Tillräckligt för att täcka Ukrainas hela artilleribehov under drygt ett år framåt medan väst hinner skala upp produktionen av ny ammo. Intressanta tider för Putin.
Citera
2023-07-28, 10:58
Medlem
H24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glenn-Matthews
Verkar smälla i närheten av Zaporizhzhia kärnkraftverk nu.

Läste samma på Twitter, för ett par sekunder sen. Stämmer det lär det komma ut brett om ett par minuter då.
Citera
2023-07-28, 11:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Det stämmer.
Men varför anser du att det kommer bli viktigt för Ukraina? Det förstår jag inte.
Är det så att även du inser att Ukraina kommer rycka framåt trots allt?

Du måste över diket för att kunna avancera?

Inte åka ner i diket och stanna där som Ukraina gjorde. Då förklarade jag olika metoder för att ta ett dike med banddrivna fordon.

Nu visade dig senare att det troligen var ett obemannat fordon.

Och det är jag övertygad om, de flesta obemannade fordon kommer fastna i diket. Det kräver ett mänskligt handlag att i precis rätt ögonblick ge rätt mängd gas, svänga osv. Du behöver träna detta 30-40 gånger för att få snits på det.

Det finns förstås andra metoder, broläggning, igenfyllning
Citera
2023-07-28, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
...Och det blir inget med BRICS dröm att skapa en egen valuta ämnat att konkurrera med Dollarn

"China, Russia and India aren't developing a dollar rival, top official says: 'There's no idea of a BRICS currency"

https://markets.businessinsider.com/news/currencies/de-dollarization-dollar-dominance-currencies-brics-china-russia-india-putin-2023-7

Putin har helt misslyckats att föra fram sina ideér , och det är tydligt att han är helt utfryst överallt nu när han kommer med mössan i hand så är det som parasit och som en dogmatisk jävla galning med overkliga politiska krav

Någon som är förvånad? Länder med stormaktsambitioner är naturligtvis inte särskilt intresserade av att lämna sin egen valuta till förmån för en annan valuta som man inte har egen kontroll över. Storbritannien vägrade Euron och flera andra länder var tveksamma till att införa den även om man till slut gjorde det. Inte ens ryssarna själva lär vilja byta sina Rubel mot "Brics"; vilket de egentligen borde vara allra först med att göra om de nu vill ta på sig en ledarroll i en multipolär värld.
Citera
2023-07-28, 11:06
Medlem
Reimers avatar
AFU utvidgar fronten i Lobkoveområdet.

Citat:
🚨#Breaking, Progress⚔️

AFU has made some progress SE of Kam'yans'ke and are within 2KM of Luhove. Russians are reinforcing the line with units of a BARS batallion and a detachment of the 810th Separate Guards Marine Brigade, coming from defensive lines near Myrne. Increased pressure on Zhereb'yanky

‼️🇺🇦💪🏼

Map: Noel

https://twitter.com/WarFrontline/status/1684827037846921216
Citera
2023-07-28, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrSchrick
Tror att sådana som haft överseende med mångt och mycket som ryzzfan gjort , de kan inte blunda längre när paria Ryzzland börjar samarbeta med Nordkorea.
Även om det finns ett gemensamt agg mot usas dominans så går det inte att blunda för allt som sker

Ja en gemensam fiende/hatobjekt innebär att man har vissa gemensamma intressen, men det innebär inte med automatik att det finns en grund för ett utvecklat och nära samarbete. Ett nära samarbete, t ex gemensam valuta, kräver en gemensam värdegrund. De tre stora Brics-länderna är ju tvärtom i flera fall konkurrenter med varandra på världsarenan. Kina och Indien slåss med varandra emellanåt, Kina och Ryssland tävlar om inflytandet i Afrika sedan den kontinentens diktatorer tröttnat på allt demokrativillkorat bistånd som USA och Europa erbjuder.
Citera
2023-07-28, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Någon som är förvånad? Länder med stormaktsambitioner är naturligtvis inte särskilt intresserade av att lämna sin egen valuta till förmån för en annan valuta som man inte har egen kontroll över. Storbritannien vägrade Euron och flera andra länder var tveksamma till att införa den även om man till slut gjorde det. Inte ens ryssarna själva lär vilja byta sina Rubel mot "Brics"; vilket de egentligen borde vara allra först med att göra om de nu vill ta på sig en ledarroll i en multipolär värld.

Kina var väl enda landet inom brics som har stabil valuta/ekonomi som kunnat backa upp valutan (ekonominsk stormakt)
Då hade varit naturligt att det blivit en kinadollar som stabiliserats av Kina likt USA och US-dollarn, Europa och euron.
Citera
2023-07-28, 11:18
Medlem
Area55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av [quote=JohnClark|[/QUOTE]
Det här är mycket mer on topic än vad du tror tyvärr.

Nej, inte alls. Du vill få folk att tro detta.
Har du några bevis för dina insinuationer?
Bevis i sig? I själva "skandalen".
Bevis till koppling till kriget?

Bevis. Då menar jag inte löst prat.

Nu ska jag berätta mera varför detta i humbug.
Det finns folk med mer resurser och intresse i detta än du, jag eller någon på detta forum.
1. Ryssland. Hade det funnist något att presentera, hade detta kommit fram gm ryssarna.
Antingen skulle de utnyttja detta själva eller ge till någon part som kan presentera "fakta".

2. Republikanerna. De om någon skulle vädra denna sensation på 1 sekund, om de hade några bevis.
De försöker redan med en massa mygel på olika håll.

Så nej. Det du påstår är ren smutskastning och har inget på detta forum att göra. Det finns väl en alt tråd som detta kan passa in i?
Citera
2023-07-28, 11:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Även fattiga politiskt vanstyrda och underutvecklade länder har ju i regel värdefulla oexploaterade tillgångar. Sedan ligger länderna i Afrika, en plattform för Ryssland att expandera på en kontinent med oerhörda rikedomar. Frågan är vad Kina tycker om att få konkurrens på kontinenten av Ryssland på kontinenten.

Givetvis vet jag inte utan bara spånar utifrån Putin imperialistiska agerande där först gratisgåvor och sedan "militär hjälp" brukar ingå i receptet.
Jag såg nu på Denys Davydovs YouTubekanal att leveranserna av spannmålet som bajsmannen poopin utlovat var på hela 50 ton. Alltså runt ett par tre lastbilsleveranser. Sanslösa kvantiter som ska lösa svälten i Afrikanska länder. NOT.

Denna leverans av vete kommer inte att tvätta poopins anseende, inte en chans.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in