Citat:
Ursprungligen postat av
Tjejmedpondus
Domstol gör nästan alltid som socialtjänsten säger.
Hade föräldrar haft råd med bra advokater hade det däremot kunna få strida för sina rättigheter.
Jag förstår att vissa bara vill tro på allt som myndigheter säger.
Vissa myndigheter är bra.
Socionomer har hand om äldreomsorg,barn, lss och annat. Vi som ser med verkliga ögon vet att mycket inte fungerar där, där brist på mat och omsorg och där rättigheter försvinner.
Det är faktiskt inte så svårt att omhänderta ett barn som det beskrivs överallt
( som vissa blivit intalade ) av socialtjänsten.
Det stämmer att många av LVU-ärendena går igenom, i domstolen. Men inte av det skäl du antyder, att ”domstolen gör som socialtjänsten säger” osv. Jag har mycket stor erfarenhet inom detta område, så jag vet vad jag talar om.
Skälet till att domstolen väldigt ofta går på socialtjänstens linje, är att socialtjänsten har väldigt massiva utredningar som de lämnar in som underlag, till domstolens beslut.
Det handlar inte om nån enstaka orosanmälan eller ett impulsivt infall från nån enskild socialsekreterare. Det finns
mycket information som socialtjänsten har från flera källor, i underlagen som lämnas in till domstol. Ofta har grannar, skola, polis, osv, varit oroliga för ett barn i
åratal, och barnet farit illa
länge, innan barnet omhändertas. Oftast har man försökt pröva flera olika frivilliga insatser för att se om föräldrarna kan ”skärpa sig”.
Sanningen idag är i princip att barn omhändertas för
sällan. Just för att socialtjänsten måste ha så massivt med information som styrker inför domstolen, att barnet verkligen far illa.
Du är helt ute och cyklar, med den här tråden. Det är tydligt att du inte har någon som helst kunskap inom området. Du postar för guds skull nåt slags TikTok-klipp, som påstående för något…
Väldigt oseriöst försök att sprida ren desinformation. Som tur är, är de flesta nog smarta nog, för att se igenom propagandan du håller på med här… 😂 Peace out ✌️