2023-07-27, 23:44
Medlem
Nonitottas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jesss1234
Att ha en skicklig försvarsadvokat är givetvis ett plus men det i sig innebär ju tack och lov inte att man kan prata sig ur allt. Tror inte att han är så värst förtjust i de nya uppgifterna som gör att det blir i det närmaste omöjligt att få till att Maja sov.

Om Maja kan hålla sig till ett spår, dvs att vara ärlig, och inte försöka ljuga för sin egen försvarare i nuläget och/eller i HR - så kanske han kan hjälpa henne att undgå livstid eller ett högt tidsbestämt straff. Kanske hon landar runt 6-8 år om Gillberg lyckas få det till att Maja inte var med i badrummet. Men att undgå insiktsuppsåtet och bortforslandet av Toves kropp kommer hon inte undan. Tror jag.
Citera
2023-07-27, 23:54
Medlem
ziggarillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nonitotta
Om Maja kan hålla sig till ett spår, dvs att vara ärlig, och inte försöka ljuga för sin egen försvarare i nuläget och/eller i HR - så kanske han kan hjälpa henne att undgå livstid eller ett högt tidsbestämt straff. Kanske hon landar runt 6-8 år om Gillberg lyckas få det till att Maja inte var med i badrummet. Men att undgå insiktsuppsåtet och bortforslandet av Toves kropp kommer hon inte undan. Tror jag.
Om hon skulle sluta ljuga så kommer det nog fram hur hon höll i Tove och lurade dit henne från Nöjet. Skulle vara bra om dom kan kolla hennes puls också på den där hälsoappen vilken borde stigit rejält då dom tog hand om Tove: På min app kan man se pulsen sen dag ett då jag köpte den senaste för nåt år sen. Hon måste väl ha haft nåt på handleden eller är det själva telefonen bara som registrerar steg? Har aldrig fattat hur det ligger till i Majas fall. Vem går omkring med telefonen hemma t.ex? Inte jag.
Citera
2023-07-28, 00:01
Medlem
sybels avatar
Citat:
AL säger i nästan allt: ”Det kan vara si men det kan också vara så.”

Hur ska HR veta vad som är troligast? Då får de alltså gissa och väga ALs vaga uttalanden tillsammans med andra indicier. Verkar inte särskilt rättssäkert i mina ögon.
Ja, så är det. Vad som RL kommer fram till är möjligt vägs ihop med övrig bevisning, där det ena stöder det andra.

Rättsosäkert? Så kan man se det, men om det inte finns tydlig teknisk bevisning måste andra delar tolkas. Det finns ingen annan väg att gå. Tolkningarna kan tyckas vara rätt eller fel, vilka då kan befästas eller ändras i HR - åt båda hållen.

Nu återstår att se om något indicium har stärkts och vilken tolkning HR gör.
Citera
2023-07-28, 00:32
Medlem
Citat:

Det bästa för henne hade varit att säga sanningen har hon hjälpt till vilket jag tror hade hon kunnat sagt att hon kände sig tvingad och verkligen visa sin ånger då hade hon kanske kommit undan med tidsbestämt. Men det har blivit hårdare. Livstid ska utdömas vid mord om inga förmildrande omständigheter finns.
Citera
2023-07-28, 00:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Braskamin58
Nej, hur ska Gillberg kunna förklara det kan man undra?

Det kan han inte. Hon borde pratat med honom. Hon borde fattat det inte bådade gott när de skulle undersöka telefonen ytterligare. Ska man ljuga sig ifrån något ska man ligga så nära sanningen det går. Hon hade kunnat sagt hon var med i badrummet på husesynen men kollade bort när Johanna och Tove bråkade för hon var rädd. Det hade varit en bättre lögn, tack och lov att hon inte är så smart.
Citera
2023-07-28, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ziggarillen
Om hon skulle sluta ljuga så kommer det nog fram hur hon höll i Tove och lurade dit henne från Nöjet. Skulle vara bra om dom kan kolla hennes puls också på den där hälsoappen vilken borde stigit rejält då dom tog hand om Tove: På min app kan man se pulsen sen dag ett då jag köpte den senaste för nåt år sen. Hon måste väl ha haft nåt på handleden eller är det själva telefonen bara som registrerar steg? Har aldrig fattat hur det ligger till i Majas fall. Vem går omkring med telefonen hemma t.ex? Inte jag.

Det är telefonen hon gått runt med.
Citera
2023-07-28, 00:43
Medlem
sybels avatar
Citat:
Men nu är det ju ännu mer som pekar emot Majas lögner. Det är ju inte så att hon hamnat i ett bättre läge så det du skriver är icke relevant. Hon blev ju dömd för mord till livstid så det skulle ju vara konstigt om hon fick vandra ut i friheten då det framkommit nya fakta. Din våta dröm kommer bli ett plask.
Det enda säkra nya är att tidsfönstret för Ms "sovande" krympt 7 minuter, men hur hon rört sig är en gåta, än så länge. Det finns fortfarande möjlighet till att hon varit avskärmad en kvart under förutsättning att skärmtändningen endast var en notis.

Om det visar sig att inget inkommit till tfn 2.33, så har hon fipplat med den och "sovandet" begränsas till 7 resp. 10 minuter. D å är det föga troligt att hon "sovit".
Senast redigerad av sybel 2023-07-28 kl. 00:51. Anledning: korrigering
Citera
2023-07-28, 00:47
Medlem
ziggarillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Det enda säkra nya är att tidsfönstret för Ms "sovande" krympt 7 minuter, men hur hon rört sig är en gåta, än så länge. Det finns fortfarande möjlighet till att hon varit avskärmad en kvart under förutsättning att skärmtändningen endast var en notis.

Om det visar sig att inget inkommit till tfn 2.33, så har hon fipplat med den och "sovandet" begränsas till 7 resp. 10 minuter. D å är det föga troligt att hon "sovit".
Har inte fattat egentligen om det bara är telefonen som är enda verktyget för att kunna se appen? Det ska väl vara nåt på handleden för att få rätt information. Då kan man ju också se i appen om man sovit och vilken puls man har bl.a Fattar inte vem som går omkring med en telefon på sig inomhus? Jag går för att hämta telefonen endast och sätter mig för att kolla i den. Om det är telefonen som är bevisbördan blir ju allt ännu konstigare. Eller är det så att hon installerat en stegräknare i telefonen och inget mer?
Citera
2023-07-28, 00:53
Medlem
ziggarillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jesss1234
Det är telefonen hon gått runt med.
I så fall kan hon ju ha gått betydligt mer för ingen normal människa springer omkring hemmet med en telefeon på sig om man inte behöver. Tycker att det sprack ännu mer till Majas nackdel. Det finns ju inte ens nåt bevisvärde mer än att hon haft den med sig i lägenheten då stegen räknades. I övrigt kan ju telefonen legat på bordet då hon sprungit omkring och inga steg registrerats. Hade varit förträffligt om det gått att få fram både sömn och puls men det klarar Maja sig ifrån tydligen.

Vet att dom kollade Johannas steg också då hon skulle iväg och elda upp nån person. Allt stämde på pricken och då är frågan om hon också hade samma slags app/stegräknare endast? Pulsen vore högst intressant att läsa av vid tidpunkten då man inte behöver springa maraton för att den ska slå i taket då ett mord nog skulle få den att göra det.

I vilket fall är det lågt bevisvärde om hur mycket Maja rört på sig om fallet är som står ovan. Jag har hela tiden trott att hon hade ett armband som registrerade men tydligen inte.
Senast redigerad av ziggarillen 2023-07-28 kl. 01:00.
Citera
2023-07-28, 01:05
Medlem
sybels avatar
Citat:
Har inte fattat egentligen om det bara är telefonen som är enda verktyget för att kunna se appen? Det ska väl vara nåt på handleden för att få rätt information. Då kan man ju också se i appen om man sovit och vilken puls man har bl.a Fattar inte vem som går omkring med en telefon på sig inomhus? Jag går för att hämta telefonen endast och sätter mig för att kolla i den. Om det är telefonen som är bevisbördan blir ju allt ännu konstigare. Eller är det så att hon installerat en stegräknare i telefonen och inget mer?
Ingenting har nämnts om någon klocka utan det är endast data från tfns Hälsoapp det talas om. Jag tror sådan installeras automatiskt och inte går att avinstallera utan att andra appar kan bli påverkade. Men den kan nog se lite olika ut i olika tfn.

Jag har alltid tfn på mig, oavsett var jag är eller vad jag gör, för att snabbt bli nådd. Men Hälsoappen har jag strypt maximalt för att jag inte vill bli kartlagd. Så det är helt individuellt hur man hanterar tfn.
Citera
2023-07-28, 01:08
Medlem
Citat:
I så fall kan hon ju ha gått betydligt mer för ingen normal människa springer omkring hemmet med en telefeon på sig om man inte behöver. Tycker att det sprack ännu mer till Majas nackdel. Det finns ju inte ens nåt bevisvärde mer än att hon haft den med sig i lägenheten då stegen räknades. I övrigt kan ju telefonen legat på bordet då hon sprungit omkring och inga steg registrerats. Hade varit förträffligt om det gått att få fram både sömn och puls men det klarar Maja sig ifrån tydligen.

Vet att dom kollade Johannas steg också då hon skulle iväg och elda upp nån person. Allt stämde på pricken och då är frågan om hon också hade samma slags app/stegräknare endast? Pulsen vore högst intressant att läsa av vid tidpunkten då man inte behöver springa maraton för att den ska slå i taket då ett mord nog skulle få den att göra det.

I vilket fall är det lågt bevisvärde om hur mycket Maja rört på sig om fallet är som står ovan. Jag har hela tiden trott att hon hade ett armband som registrerade men tydligen inte.

Nej men precis det enda man vet är att hennes lögner om sovande nu går att motsäga, men troligast har hon bara hållt i telefonen ibland och lagt undan den, så hon har nog haft lika fullt upp som Johanna den natten
Citera
2023-07-28, 01:13
Medlem
ziggarillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Ingenting har nämnts om någon klocka utan det är endast data från tfns Hälsoapp det talas om. Jag tror sådan installeras automatiskt och inte går att avinstallera utan att andra appar kan bli påverkade. Men den kan nog se lite olika ut i olika tfn.

Jag har alltid tfn på mig, oavsett var jag är eller vad jag gör, för att snabbt bli nådd. Men Hälsoappen har jag strypt maximalt för att jag inte vill bli kartlagd. Så det är helt individuellt hur man hanterar tfn.
Jag har ett armband och en app som man kan se det mesta av värde som sömn, puls, träning och steg. Den där telefonappen skulle kännas meningslös för mig och jobbigt att gå omkring med en tung telefon i fickan. I vilket fall så tycker jag att bevisvärdet om att Maja sov försvann i ett nafs. Dock att hon gick några steg med telefonen kan vara ödestigert i det här fallet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in