2023-07-27, 20:05
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankan-mannen
Vad jag menar är att det inte finns bevis på att brott kan begås, innan det blir straffbart måste man utreda om det finns en risk för att brottet begås och hur stor den är, d.v.s. av tillgängligt barn. Att fysiskt våldta ett barn finns alltid så fort det finns barn i närheten. Att våldta en underårig genom att ligga existerar inte per automatik då barnet kan säga nej, vilket jag tror de flesta barn gör. (därmed var det fel att kalla det våldtäkt, de borde valt ett annat ord men med samma straffvärde).

Visa gärna med statistik på hur vanligt det är. Typ som påståtts att det är 26 ggr vanligare med självmord. Vet man att det är så vanligt som 26 ggr, borde man kunna utifrån de siffrorna bedöma ungefär hur vanligt att underåriga ligger, för i statistiken 26 ggr vet man att barnet legat som underårig, annars kan man inte föra in ungen i aktuell statistik.

Jag vet inget om lagar om att försöka få till sprängverkan. Att söka efter kemikalier till sprängämnen ger en stor och säker möjlighet att finna dem, de finns på marknaden. Det vet man tydligt, barn som vill ligga med medelålders vet man inget om.

Menar att de är så hatiska, och motiverade så det kan vara så att de legat som underårig, och därmed tror det är vanligt, om det är vanligt vet ingen i dag.
Poliser har rätt att på nätet utge sej för att vara pedofil/gädda för att på så sätt komma i kontakt med andra pedofiler och avslöja deras brottslighet.
Om polisen fick rätt att låtsas vara barn/ung på nätet och på det sättet få tag på Gäddor som söker barn och unga för sex så skulle dessa kunna gripas på mötesplats och lagföras.
Citera
2023-07-27, 20:05
Medlem
TottemHorses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goofer
Men hur skall du ingripa innan någon har begått ett brott?

Ett konkret exempel: homosexuella X loggar in på datorn för att leta efter barn att groma. Inget brott än.
Han loggar in på qx och söker, fortfarande inget brott och kan aldrig bli iom att inget brottsoffer ännu finns.
X Får kontakt med pojken Y och X frågar efter ålder. Y berättar att han är 14 och hör kan X välja att lägga ner och har ännu inte begått ett brott även om intentionen var att groma.
Eller så kan han fortsätta att chata, groma och kanske lura av barnet bilder eller tom bestämma träff för sex.
NU HAR HAN BEGÅTT ETT BROTT SOM KAN LEDA TILL ÅTAL!

Förstår du vad som gäller juridiskt?
Hoppas min ståndpunkt gick fram och gjorde den det förstår man också att den lag dimpen hänvisar till egentligen inte behövs. Det som vehövs är att polisen agerar på de lagar som redan är på plats.

Jag accepterar din ståndpunkt. Du får ha den.

Här är några exempel jag har hört på hur sexualbrott mot barn kan förhindras. Om vi tycker de är bra eller dåliga uttrycker jag mig inte om nu just nu. Jag lämnar dem bara som exempel jag hört föreslagna

-husrannsakan i molntjänster och användarkonton
-"digital självförsvarskurs"
-Digitala nattvandrare
-Ekonomiskt stöd till preventell
-Kemiska kastrering eller hormonbehandling på upprepade sexualbrottlingar
-Möjlighet till förvaringsstraff
-Kunskapscentrum med uppgift att behandla människor med sexuella störningar
-Tillåta brottsprovokation eller bevisprovokation

Jag är inte insatt i vem som kommit med alla förslag eller hur motionen skulle se ut.

Du ger ett bra exempel på något som enligt dagens lagar inte leder till åtal, men om du läser illbaka i tråden så pratar jag om att jag tycker det finns utrymme att införa någon form av proaktiv lag, som alltså låter polisen agera innan ett barn blir offer. Just nu kan du ge polisen alla resurser de efterfrågar. Lagrummet tillåter ändå inte att män som söker efter barn online kan åtalas. De måste få tag i ett barn innan ett brott har ägt rum och då är det för sent för det barnet.
Senast redigerad av TottemHorse 2023-07-27 kl. 20:48.
Citera
2023-07-27, 20:07
Medlem
TottemHorses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anteaus
Eller en lägre, därav uttrycket MÖRKERTAL--man VET helt enkelt inte!

Jag tror studien (som alla studier) behandlar mörkerantal. Vet inte var det är men gissar på under diskussion eller metod.
Citera
2023-07-27, 20:08
Medlem
TottemHorses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankan-mannen
Står de någon ålder på förövarna, och offren. Står det hur många offren är, och hur stor population de är tagna ur?

Ja. Du får läsa själv så slipper jag leka visk-leken. Alltid bra att gå direkt till ursprungskällan och titta själv också.
Citera
2023-07-27, 20:18
Medlem
goofers avatar
[quote=TottemHorse|85206514]
Citat:
Men hur skall du ingripa innan någon har begått ett brott?

Jag accepterar din ståndpunkt. Du får ha den.

Här är några exempel jag har hört på hur sexualbrott mot barn kan förhindras. Om vi tycker de är bra eller dåliga uttrycker jag mig inte om nu just nu. Jag lämnar dem bara som exempel jag hört föreslagna

-husrannsakan i molntjänster och användarkonton
-"digital självförsvarskurs"
-Digitala nattvandrare
-Ekonomiskt stöd till preventell
-Kemiska kastrering eller hormonbehandling på upprepade sexualbrottlingar
-Möjlighet till förvaringsstraff
-Kunskapscentrum med uppgift att behandla människor med sexuella störningar
-Tillåta brottsprovokation eller bevisprovokation

Jag är inte insatt i vem som kommit med alla förslag eller hur motionen skulle se ut.

Du ger ett bra exempel på något som enligt dagens lagar inte leder till åtal, men om du läser illbaka i tråden så pratar jag om att jag tycker det finns utrymme att införa någon form av proaktiv lag, som alltså låter polisen agera innan ett barn blir offer. Just nu kan du ge polisen alla resurser de efterfrågar. Lagrummet tillåter ändå inte att män som söker efter barn online kan åtalas. De måste få tag i ett barn innan ett brott har ägt rum och då är det för sent för det barnet.
Jag håller princip med om allt utom att man kan inte åtala folk utan att de begått brott/brottsoffer finns, det skulle ju bli helt ohållbart.

Tex pundarlasse sitter på pendeln in till Stockholm och ska köpa amfetamin, skall han då gripas redan på pendeln för sin intention att köpa knark?

Att pedofiler surfar på nätet kam man inte göra något åt. Det är bara att acceptera att först när de agerar mot barn kan man gripa dem.

Det säger sig själv.

Kalle Johansson är full ikväll, bäst vi griper honom inne på krogen så att han inte hamnar i problem på vägen hem.
Citera
2023-07-27, 20:24
Medlem
TottemHorses avatar
Citat:
Jag håller princip med om allt utom att man kan inte åtala folk utan att de begått brott/brottsoffer finns, det skulle ju bli helt ohållbart.

Tex pundarlasse sitter på pendeln in till Stockholm och ska köpa amfetamin, skall han då gripas redan på pendeln för sin intention att köpa knark?

Att pedofiler surfar på nätet kam man inte göra något åt. Det är bara att acceptera att först när de agerar mot barn kan man gripa dem.

Det säger sig själv.

Kalle Johansson är full ikväll, bäst vi griper honom inne på krogen så att han inte hamnar i problem på vägen hem.

Jag tycker missbrukare ska få hjälp och inte åtalas. Kan vi säga att han ska köpa en pistol?

Då skulle jag säga att om han aktivt har letat efter en pistol online eller bland bekanta så ska han gripas när han blir påkommen. Men då måste han bli påkommen och bevisbördan är tung. Det skulle vara detsamma om ALLA exemplen från ovan infördes. Hur man än gör kommer det alltid bli ett jävla slit, men det kan rädda några barn innan de blir utsatta ett brott likt att den nya terrorlagen har hindrat terrorbrott när de låg i planeringsstadiet.
Citera
2023-07-27, 20:31
Medlem
Ankan-mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VVVulpes
De är anmälda till JK över 50 gånger men det har konsekvent lagts ner.
https://corren.se/bli-prenumerant/artikel/lz7yn2zr/oc-bd-0kr-dp_week
För att få utgivningsbevis så får man inte vara satt i konkurs eller satt under förvaltare. Men man får ha hur mycket skulder som helst och ha hur många domar som helst på sig, det kollar de inte.

Så varsågod att söka, för dig kurd som kampanjar för PKK. Du som är dömd IS terrorist och vill kampanja för Islamiska staten, sök, för förhoppningsvis blir det möjligt i en snar framtid.

I andra länder får man inte ens rösta om man är dömd, men i Sverige får man bli utgivare.
Senast redigerad av Ankan-mannen 2023-07-27 kl. 20:36.
Citera
2023-07-27, 20:31
Medlem
Lesslers avatar
[quote=goofer|85206647]
Citat:
Ursprungligen postat av TottemHorse

Det säger sig själv.

Det behövs i och för inget brottsoffer för att straffbelägga en viss gärning. Ett sätt att lagtekniskt komma åt surfandet, alltså sökandet/letandet efter barn (vilketsomhelst), är att kriminalisera sökandet/letandet i sig. Det skulle därmed vara ett fullbordat brott att ens ge sig ut på nätet och aktivt leta efter barn, att till exempel höra sig för i ett forum om någon vet om ett barn att kontakta.
Citera
2023-07-27, 20:39
Medlem
Citat:
Eller en lägre, därav uttrycket MÖRKERTAL--man VET helt enkelt inte!

Nej det är inte så det funkar. Exempel: om vi enligt datan har 100 anmälda misshandlar men misstänker att det finns fler (de som blivit misshandlade men inte anmält) så faller de senare inom mörkertalet - vi vet inte hur många som inte anmält eftersom anmälningar är den data vi har att tillgå. Det motsatta gäller inte för då hade de varit del av ursprungsdatan och således känt.
Citera
2023-07-27, 20:45
Medlem
Ankan-mannens avatar
[quote=Lessler|85206827]
Citat:

Det behövs i och för inget brottsoffer för att straffbelägga en viss gärning. Ett sätt att lagtekniskt komma åt surfandet, alltså sökandet/letandet efter barn (vilketsomhelst), är att kriminalisera sökandet/letandet i sig. Det skulle därmed vara ett fullbordat brott att ens ge sig ut på nätet och aktivt leta efter barn, att till exempel höra sig för i ett forum om någon vet om ett barn att kontakta.
Vore nog svårt att tolka, att söka och prata med barn är inte och ska inte vara olagligt. Hur tänker du att det skulle lösas, en exakt formulering, användande av vissa ord. Kan man bevisa att denne avsåg att skriva så, att det inte blivit fel i klippa och klistra, att inte stavningskontrollen spelat ett spratt. Bävar för juridiken, och så måste man kunna bevisa att det är denne som skrivit, gäller verkligen att låsa sin dator när man går ifrån.
Citera
2023-07-27, 20:48
Medlem
Anteauss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zeroday
Nej det är inte så det funkar. Exempel: om vi enligt datan har 100 anmälda misshandlar men misstänker att det finns fler (de som blivit misshandlade men inte anmält) så faller de senare inom mörkertalet - vi vet inte hur många som inte anmält eftersom anmälningar är den data vi har att tillgå. Det motsatta gäller inte för då hade de varit del av ursprungsdatan och således känt.
Eh... ja? Det är ju det jag säger--själva begreppet "mörkertal" indikerat att man inte kan ange att det är högt. Eller lågt.

Edit; ja, vi skrev högre respektive lägre, men andemeningen var alltså att man inte kan utgå från att ett mörkertal är HÖGT. Och ej heller att det är LÅGT. Inte att det är högre an dokumenterade anmälningar, för det säger sig ju självt.
Senast redigerad av Anteaus 2023-07-27 kl. 20:55.
Citera
2023-07-27, 20:57
Medlem
Citat:
Eh... ja? Det är ju det jag säger--själva begreppet "mörkertal" indikerat att man inte kan ange att det är högt. Eller lågt.

Jag läste inte vad som diskuterades ordentligt så glöm att jag sa nåt. Jag håller med att om man uppskattar mörkertalet till 26 ggr så kan det vara både högre eller lägre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in