Citat:
Ursprungligen postat av
notknapparen
Nej, det är inte sannolikt. Men i detta fall finns ju knappt någon enda indicie som ens är något som kan bilda en indiciekedja.
Maja har visserligen vetat om Johannas skruvade hat och tidigare försök till mordbränningar, och mer därtill, men hatet har varit Johannas och inga bevis finns att Maja ska ha mederkat i någon av de tidigare bränderna.
Av och till har relationen till Tove funnits mellan Johanna och Tove, men den har mynnat ut. Att de träffades på Nöjet är en ren tillfällighet.
Konflikten är Johannas, enbart Johannas. Det finns ingen som vittnar om att Maja har en egen konflikt med Tove. Och inte ens M*y hävdar detta. Tove verkar vara rädd för Johanna, men inte för Maja.
Konflikten på Nöjet mynnar från den tidigare, men som det verkar har vittnen berättat att tjejerna inte verkade srskilt upprörda när de lämnade, Albin sa att stämningen verkade god, precis lika mycket som filmen visar.
Det finns inget som kan bilda indicier innan de ankommer till lgh, och det är även TRs slutsats, då de inte tar upp något av detta som antyds i tråden att det är Maja som lockar med sig Tove hem.
Det vi ser och det som framkommer i rätten, är att efter konflikten, samtal med vakt och polis, går Maja in en gång för att se om Tove är kvar därinne. Därefter kommer hon ut, även Tove.
Sedan går rätten direkt in på vad som händer i lgh, grannens uppgifter om tidpunkter och dunsar. Detta bygger på en flektig tidpunkt, samt Johannas vittnesmål. Båda dessa indicier borde ses som tvivelaktiga av de skäl som vi diskuterat så många gånger.
Att ingen av de inblandade har skador eller att Tove saknar DNA under naglarna, skulle kunna vara ett indicium mot Maja, men samtidigt har vi hört att Tove har fått en hård smäll mot hucudet av fallet.
Rättsläkaren har tyvärr inte i rätten fått frågan om medvetandegraden, men hon har talat om vid flera tillfällen i rätten att man inte kan dra några slutstser av avskaknaden av DNA under Toves naglar, och vid vilka tillfällen det kan saknas avvärjningsskador på gm.
Att avfärda att Tove överumplats, att avfärda att Tove jkan ha blivit påverkad av fallet, går tvärtemot de skador Tove har och vad rättsläkaren har sagt.
Att rätten sedan utan något som helst skäl själv drar slutsatsen att Maja måste ha varit med efterom Toves medvetande inte har varit påverkat, utan det måste ha varit två gm, det är ju helt uppåt väggarna. Jag kallar detta sätt att dra slutsatser utifrån ett antagande ett cirkelresonemang som har lett en tjej till en livstidsdom, utifrån inga som helst indicier.
Tänk om Maja faktiskt är oskyldig till mord?
Jag tycker att det är fruktansvärt att det är möjligt att döma en person till livstid på så vaga grunder som det här.
Rättsskandal är vad det är.
Motivbilden i sig har knappt något bevisvärde. Och i detta fall finns inte ens något begripligt motiv. Att J och T haft konflikter innan förklarar inte gärningen, och det är gärningen som ska bedömas.
Att vi här på flashback letar upp tillfällen där både J och M hamnat i konflikt och bråk med T, tycker jag också är intressant. Men det varken förklarar eller motiverar ett mord. Vi alla är ju överens om att mordet är obegripligt. Det är så obegripligt så det skulle lika gärna kunna vara Maja som utfört mordet, om vi inte hade haft ett erkännande från J. (Nu vet jag att du ser J som en psykopat/narcissist som utan problem mördar och M som ett offer för J s manipulation, men jag ser det inte riktigt så).
Vi har ju diskuterat fram och tillbaks om T s medvetandegrad. Utan att ta en vända till så nöjer jag mig med att säga, att jag är övertygad att T s eventuella medventadepåverkan inte har påverkat hennes förmåga att göra motstånd något nämnvärd. Det går inte att utesluta som rättsläkaren sagt visserligen. Men då förutsätter det att ljuden grannen hörde kom från T s konvulsionsfas. För mig blir det 2 extremt osannolika händelser som måste klaffa. Som att bli träffad av blixten två gånger samma dag typ. Redan här är min övertygelse stark att Maja måste varit med och hållit i händerna.
Sen ställer jag mig frågor såsom:
Är det sannolikt att någon kan sova sig igenom ett högljutt mord och 2 dörrringningar i en liten etta? Att någon hjälper till att bära och dumpa en kropp utan att ställa en enda fråga?
Att J lämnar lägenheten med kroppen kvar och en ovetandes M?
Att J väntar en hel dag med att informera M vad hon ska säga, trots att anhöriga och polisen redan börjat ställa frågor?
Att dom gemensamt bestämmer sig för en lögn som dom ska berätta (trots att hon är oskyldig), vilket dom båda håller sig tills polisen spräcker den?
Att som oskyldig sitta och ljuga i förhör efter förhör och förneka anhöriga att börja sitt sorgearbete enbart för att skydda en vän?
Att inte erkänna någonting som inte redan är bevisat, och det som är bevisat skylls på någon annan?
Majas påstådda fylla och sömn har försvarats i månader här på flashback, och nu när det visat sig vara en lögn så kommer förklaringen ligga på att hon var vaken men vågade inte ingripa av rädsla för Johanna.
Så jag frågar redan nu, vart finns bevisen eller tecknen på att M visat rädsla för J innan hon fick veta att hon kunde få strafflindring om hon berättade vad som hänt? Vart finns bevisen eller tecknen på att J manipulerat M till att göra någonting mot sin vilja?
Jag har frågat innan, och har inte fått några svar på att det finns bevis för att M gjort en enda sak mot sin vilja, eller visat rädsla för J. Det är precis tvärtom, flera vänner har vittnat om att deras vänskap varig respektfull och att M själv kunnat säga nej.
Jag får känslan av att ni som tror att Maja är oskyldig, grundar det på en förställande bild av hur J och M är som personer, där J gjorts till förövare och M till ett offer, istället för att gå på faktiska omständigheter och bevis.
Tänk om Maja är skyldig? Att hon hållit fast i Toves armar och sett henne kämpa med dödsångest under flera minuter, och inte släppt taget förens hon slutat röra sig? Att hon 30 minuter efter mordet käkar en hamburgare. Att hon vaknar, går upp och äter som vanligt dagen efter, pratar om fredagens gbg trip som ingenting har hänt.
Hennes känslolösa beteende under alla förhör och i rätten talar ju faktiskt för att hon inte bryr sig ett skvatt om någon annan än sig själv!