Citat:
Det här "nu eller aldrig har väl lite besannats i går. Det var ju ett ganska stort genombrottsförsök ukrainarna gjorde i går och det lyckade väl också delvis men med förluster.
Det finns nog en helt annan faktor och det är nog vädret och de myckna regnande som brukar komma när hösten närmar sig. Fuktig mark är inte så lämplig för genombrottsoffensiver a la Nato.
Om nu inte en offensiv ned mot Krim fungerar, vilket jag inte tror, så tror jag ukrainska militärledningen kommer satsa på att återta Bakhmut/Artemovsk vilket de ju faktiskt har utsikter att lyckas med, Frågan är bara om Nato kommer vara nöjda med det resultatet?
Det finns nog en helt annan faktor och det är nog vädret och de myckna regnande som brukar komma när hösten närmar sig. Fuktig mark är inte så lämplig för genombrottsoffensiver a la Nato.
Om nu inte en offensiv ned mot Krim fungerar, vilket jag inte tror, så tror jag ukrainska militärledningen kommer satsa på att återta Bakhmut/Artemovsk vilket de ju faktiskt har utsikter att lyckas med, Frågan är bara om Nato kommer vara nöjda med det resultatet?
Bakhmut är en lågt hängande frukt eftersom ryssarna aldrig hann med att bygga upp fortifikationslinjer där innan motoffensiven började. Det är möjligt att de kan återerövra den staden, ett tag iallafall, men de riskerar även att bli inringade där igen längre fram. Tveksamt om det är strategiskt korrekt att ta Bakhmut om det kommer att kosta stora förluster men det kanske är viktigare att visa upp en framgång av något slag för att behålla det internationella stödet?
Det är intressant att så mycket satsades på att försvara staden under lång tid och samtidigt kunde ryssarna relativt ostörda bygga försvarslinjer längs hela fronten - utom just i Bakhmut.
Var Bakhmut en lömsk distraktion?
Vet inte riktigt när regnperioden börjar men det är väl först i oktober/november?
Två månader till med offensiv krigföring vilket gäller båda kontrahenterna.
Time will tell.