2023-07-27, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vattendealaren
Det här "nu eller aldrig har väl lite besannats i går. Det var ju ett ganska stort genombrottsförsök ukrainarna gjorde i går och det lyckade väl också delvis men med förluster.

Det finns nog en helt annan faktor och det är nog vädret och de myckna regnande som brukar komma när hösten närmar sig. Fuktig mark är inte så lämplig för genombrottsoffensiver a la Nato.

Om nu inte en offensiv ned mot Krim fungerar, vilket jag inte tror, så tror jag ukrainska militärledningen kommer satsa på att återta Bakhmut/Artemovsk vilket de ju faktiskt har utsikter att lyckas med, Frågan är bara om Nato kommer vara nöjda med det resultatet?

Bakhmut är en lågt hängande frukt eftersom ryssarna aldrig hann med att bygga upp fortifikationslinjer där innan motoffensiven började. Det är möjligt att de kan återerövra den staden, ett tag iallafall, men de riskerar även att bli inringade där igen längre fram. Tveksamt om det är strategiskt korrekt att ta Bakhmut om det kommer att kosta stora förluster men det kanske är viktigare att visa upp en framgång av något slag för att behålla det internationella stödet?
Det är intressant att så mycket satsades på att försvara staden under lång tid och samtidigt kunde ryssarna relativt ostörda bygga försvarslinjer längs hela fronten - utom just i Bakhmut.
Var Bakhmut en lömsk distraktion?
Vet inte riktigt när regnperioden börjar men det är väl först i oktober/november?
Två månader till med offensiv krigföring vilket gäller båda kontrahenterna.
Time will tell.
2023-07-27, 17:22
Medlem
Pederhosens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tumidanda
Har jag aldrig hävdat. De flesta påståenden om ryska övergrepp och krigsbrott är propagandalögner men det finns flera incidenter som tveklöst är äkta. Bl.a. så kom det ju för ett tag sedan en film på hur ryska (eller tjetjenska) soldater skar av huvudet på en tillfångatagen utländsk frivilligsoldat (vitryss i nån milisgrupp eller nåt sånt tror jag det var).

Intressant på min ära, har du några exempel på sådana påståenden som inte bara är obekräftade utan även bevisat lögnaktiga?
2023-07-27, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pottkusk
Bakhmut är en lågt hängande frukt eftersom ryssarna aldrig hann med att bygga upp fortifikationslinjer där innan motoffensiven började. Det är möjligt att de kan återerövra den staden, ett tag iallafall, men de riskerar även att bli inringade där igen längre fram. Tveksamt om det är strategiskt korrekt att ta Bakhmut om det kommer att kosta stora förluster men det kanske är viktigare att visa upp en framgång av något slag för att behålla det internationella stödet?
Det är intressant att så mycket satsades på att försvara staden under lång tid och samtidigt kunde ryssarna relativt ostörda bygga försvarslinjer längs hela fronten - utom just i Bakhmut.
Var Bakhmut en lömsk distraktion?
Vet inte riktigt när regnperioden börjar men det är väl först i oktober/november?
Två månader till med offensiv krigföring vilket gäller båda kontrahenterna.
Time will tell.

Vad jag förstår så blir det stört omöjligt med tunga fordon utanför belagda vägar i oktober november men det det här regnandet ökar tidigare någobn gång in i augusti/september. Allt enligt en "förståsigpåare".

Ryssarna sa väl själva mer eller mindre att Bakhmut/Artemovsk var en slags "lömsk distraktio9n" en köttkvarn där ukrainska armen maldes ned av rysslands "avskrädesmänniskor".

Om de med Natos stöd lyckas ta tillbaka Bakhmut/Artemovsk så tror jag militärindustrin och politikerna i Nato blir nöjda men jag tror de får svårt att motivera sitt stöd till sina egna befolkningar i västerlandet. Klart Nato vill ha en kött och materielkvarn men man har förespått bättre resultat. Dessutom tror jag faktiskt ukrainarna kanske börjar tycka priset för att uppnå välstånd i EU börjar bli för högt och känner sig utnyttjade av Nato.
2023-07-27, 17:46
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Vad jag förstår så blir det stört omöjligt med tunga fordon utanför belagda vägar i oktober november men det det här regnandet ökar tidigare någobn gång in i augusti/september. Allt enligt en "förståsigpåare".

Hoppas du fortfarande få se flygplan med vita män sprängda?

Ryssarna sa väl själva mer eller mindre att Bakhmut/Artemovsk var en slags "lömsk distraktio9n" en köttkvarn där ukrainska armen maldes ned av rysslands "avskrädesmänniskor".

Om de med Natos stöd lyckas ta tillbaka Bakhmut/Artemovsk så tror jag militärindustrin och politikerna i Nato blir nöjda men jag tror de får svårt att motivera sitt stöd till sina egna befolkningar i västerlandet. Klart Nato vill ha en kött och materielkvarn men man har förespått bättre resultat. Dessutom tror jag faktiskt ukrainarna kanske börjar tycka priset för att uppnå välstånd i EU börjar bli för högt och känner sig utnyttjade av Nato.

Du tror inte ukrainarna tänker att de inte har nåt val? Att de blivit överfallna av en blodtörstig fiende som kommit hem till dem och börjat mörda och stjäla barn?

Ukrainarna har inte bett om detta, de vill nog bara få slut på helvetet. Ut med ryssen så kan de få sina liv åter.
2023-07-27, 18:01
Medlem
Citat:

Om Kiev återtar Bakhmut men samtidigt förlorar territorium i Kharkiv provinsen, där ryssarna verkar mobilisera extra nu, är det nog inte tillräckligt för att definiera lyckad motoffensiv.
Frontlinjen är extremt lång och risken finns att om Kiev fokuserar för mycket på Bakhmut så blir det distraktion igen.
Grundläggande problemet är inte vilken strategi Kiev väljer utan mer att de faktiskt är i numerärt underläge mot ryssen i motoffensiven. Plus underläge på artillerisidan och i luften.
Hur mycket vi i Väst än vill fortsätta hjälpa så kan vi inte de närmaste månaderna kompensera tillräckligt på materielsidan och trupperna tenderar att decimeras hela tiden.
Allting kan inte köpas för pengar. Det finns fysikaliska lagar.
2023-07-27, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Finns ju en enledning till att klippet slutar där det gör, och den anledningen är nog inte att fordonet börjar brinna ohejdat.

Vi får kanske svaret framöver. Dock så ryker det mycket och på ett sätt som inte härrör från raketen som träffade fordonet. Skjuter du en sån raket/granat på en järnklump eller stor sten så blir det en blixt och en rökpuff som snabbt försvinner i vinden. En gammal rpg eller ett svenskt p-skott slår igenom ca 30 cm pansar. Inga stridsfordon har en pansartjocklek som skyddar mot det och jag ser inget reaktivt pansar eller dylikt på vagnen heller. Det blev förmodligen genomslag för rsv-strålen i tornet eller nåt. CV90 lär vara nästan lika lättskrotade som Bradley. Sen har de ju ingen eldkraft att tala om heller när de bara har akan och ksp. Alla ryska motsvarigheter har ju pv-robot och ofta även granatspruta utöver akan och ksp.
2023-07-27, 18:06
Medlem
Citat:
Om Kiev återtar Bakhmut men samtidigt förlorar territorium i Kharkiv provinsen, där ryssarna verkar mobilisera extra nu, är det nog inte tillräckligt för att definiera lyckad motoffensiv.
Frontlinjen är extremt lång och risken finns att om Kiev fokuserar för mycket på Bakhmut så blir det distraktion igen.
Grundläggande problemet är inte vilken strategi Kiev väljer utan mer att de faktiskt är i numerärt underläge mot ryssen i motoffensiven. Plus underläge på artillerisidan och i luften.
Hur mycket vi i Väst än vill fortsätta hjälpa så kan vi inte de närmaste månaderna kompensera tillräckligt på materielsidan och trupperna tenderar att decimeras hela tiden.
Tror inte Ukraina har mindre soldater än Ryssland snarare tvärt om. Men många är värnpliktiga och man använder inte dom i offensiven. Flyg är ryssland starkare på papperet men Ukraina har mycket luftvärn så det ryska flyget är för dåligt för att användas i Ukraina.
Tror dock inget av länderna kommer göra så mycket mer framsteg. Ukraina kan slåss i 10år till om dom vill utan problem. Ryssland börjar få ont om manskap och utrustning. Ryssland kommer få gå med svansen mellan benen och ge upp hela Ukrainas territorium inklusive krim innan deta är klart.
2023-07-27, 18:07
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Vi får kanske svaret framöver. Dock så ryker det mycket och på ett sätt som inte härrör från raketen som träffade fordonet. Skjuter du en sån raket/granat på en järnklump eller stor sten så blir det en blixt och en rökpuff som snabbt försvinner i vinden. En gammal rpg eller ett svenskt p-skott slår igenom ca 30 cm pansar. Inga stridsfordon har en pansartjocklek som skyddar mot det och jag ser inget reaktivt pansar eller dylikt på vagnen heller. Det blev förmodligen genomslag för rsv-strålen i tornet eller nåt. CV90 lär vara nästan lika lättskrotade som Bradley. Sen har de ju ingen eldkraft att tala om heller när de bara har akan och ksp. Alla ryska motsvarigheter har ju pv-robot och ofta även granatspruta utöver akan och ksp.

Vad har andra fordons beväpning med ödet för fordonet i klippet att göra?
2023-07-27, 18:31
Medlem
Citat:

Det finns för det första ingen fara. Ryssen decimeras sakta men säkert.
Det andra är såklart att allt kan köpas för pengar. Haken för orcherna är att dom snart varken har pengar och sannerligen ingen marknad att köpa ifrån där dom kan välja och vraka mellan godiset.
Och du....glöm inte bort att Ukraina får sina godsaker till skänks
2023-07-27, 18:42
Medlem
Källor: Ukraina har brutit igenom försvarslinjerna.

https://www.expressen.se/nyheter/kallor-ukraina-har-brutit-igenom-forsvarslinjerna/

Ukraina har upptäckt en svaghet i de ryska försvarslinjerna i syd – och brutit igenom.

Nu agerar man och skickar tusentals nya soldater till striderna.

Enligt amerikanska tjänstemän signalerar det starten på en ny fas i den ukrainska motoffensiven, uppger CNN.
2023-07-27, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noobermench
Det finns för det första ingen fara. Ryssen decimeras sakta men säkert.
Det andra är såklart att allt kan köpas för pengar. Haken för orcherna är att dom snart varken har pengar och sannerligen ingen marknad att köpa ifrån där dom kan välja och vraka mellan godiset.
Och du....glöm inte bort att Ukraina får sina godsaker till skänks :evilgrin39:

Det är delvis du och jag som betalar, om det inte är så att du går på bidrag. Sen betalar ju folket i Ukraina med sina liv, kroppar och familjer. Hela nationen och samhället åker ner i toan. Männen dör eller hamnar i rullstol ocv kvinnorna flyttar till väst, blir prostituerade och kommer aldrig att återvända.
Senast redigerad av Tumidanda 2023-07-27 kl. 18:46.
2023-07-27, 18:48
Medlem
Citat:
Det är delvis du och jag som betalar, om det inte är så att du går på bidrag.
Det svider nog i din plånbok att du de facto är med på att betala för Ukrainas säger.
Vi andra betalar med glädje.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in