2023-07-27, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
En "regel" brukar vara, den som behöver hjälp, oavsett vad, får (tids)anpassa sig till den som skall ge hjälpen.
Aldrig hört talas om den regeln. Har du någon källa till att den ens finns?

Om jag har ett bokat besök hos bilhandlaren, och inte får komma in i tid, så byter jag bilhandlare.
Citera
2023-07-27, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Aldrig hört talas om den regeln. Har du någon källa till att den ens finns?
Därför jag satte appostrof, menar att det är sunt förnuft.
Citera
2023-07-27, 15:07
Medlem
Citat:
Därför jag satte appostrof, menar att det är sunt förnuft.
Näe, det är inte sunt förnuft. Om jag behöver hjälp och har bokat tid, så ska den personen vara mig behjälplig den tiden lika väl som att jag ska komma på bokad tid.

Funkar inte det, så byter jag till någon som är bättre på att passa tider.
Citera
2023-07-27, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Näe, det är inte sunt förnuft.
Nähä, alternativet är att den som skall ge hjälp då tackar nej då det inte passar denne, bra alternativ?
Och skrev alla sammanhang inte bara läkare.
Citera
2023-07-27, 15:10
Medlem
exoticspices avatar
Det är bara en själv som förlorar på att komma försent, ser ingen vits med det. Om man tar sig till mottagningen för att komma för sent är det ju lika bra att ringa återbud 24 timmar innan om man inte vill gå dit. Det är respektlöst mot läkaren som har förberett besöket.
Citera
2023-07-27, 15:12
Medlem
Citat:
Nähä, alternativet är att den som skall ge hjälp då tackar nej då det inte passar denne, bra alternativ?
Och skrev alla sammanhang inte bara läkare.
Det finns andra att få hjälp av. Passar det inte att sköta sitt arbete som läkare så går man till en annan mottagning. Skitenkelt.
Citera
2023-07-27, 15:14
Medlem
Proras avatar
Läkare är en flaskhalsresurs, med vilket menas att de är högt utbildade och efterfrågade, men är förhållandevis få till antalet. Därför är det osmidigt med löskefolk som inte kan komma i tid och sinkar systemet för folk som kan sköta sig.

Standard vid läkarbesök är att det står att man gärna ska komma och anmäla sig femton minuter innan. Ska det vara så jävla svårt? Jag var på röntgenundersökning i höstas. Anmälde mig sisådär tjugo minuter innan utsatt tid och blev inkallad och undersökt fem minuter efter ankomst. Klar med allt fem minuter innan jag skulle ha varit där. Smidigt och bra och avstressande för alla parter.

Att folk kan passa tider är det som skiljer germanska folkgrupper från andra. Se hur uselt det är ställt i andra delar av världen: Är det en slump?
Senast redigerad av Prora 2023-07-27 kl. 15:21.
Citera
2023-07-27, 15:41
Medlem
Kom i tid till dina besök i vården. Tänk på att under avsatt tid så ska läkaren också hinna förbereda besöket med eventuell läsning i journal, skriva recept och dokumentera besöket. Allt det här tar tid och är man 10 min sen till ett 20 min besök så kanske man vara har 1 min på sig att förklara sitt problem och bli undersökt. Eller ska läkaren ta 10 min kortare rast eller korta ner nästa patients besök med 10 min för att du är sen?

Ofta ska man anmäla sig i receptionen också så en tumregel är att komma minst 15 min innan besöket börjar.
Citera
2023-07-27, 15:52
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av FleraStenar
Jag kom 12 minuter sent till mitt besök förut där jag skulle byta spiral (glömde att man själv ska till apoteket innan och hämta ut den innan besöket och kom på det påvägen dit), fick gott betala avgift och boka en ny tid. Kan tillägga att det inte var en jävel i väntrummet, helt tyst och lugnt såhär i semestertider…

Receptionisten gick in till läkaren och frågade om det gick bra men det gjorde det inte, hon hade väl bättre saker för sig…

Vet inte hur lång tid ett spiralbyte tar men borde väl ta 30 min kanske?
Ja, det är väldigt möjligt att hon hade något på schemat alldeles efter att ha satt in din spiral.
Citera
2023-07-27, 15:53
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Fem minuter sent borde inte vara ett problem. Jag har nog aldrig fått vänta kortare tid än så innan läkaren kallat in mig.
Citera
2023-07-27, 18:11
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Jag kom 12 minuter sent till mitt besök förut där jag skulle byta spiral (glömde att man själv ska till apoteket innan och hämta ut den innan besöket och kom på det påvägen dit), fick gott betala avgift och boka en ny tid. Kan tillägga att det inte var en jävel i väntrummet, helt tyst och lugnt såhär i semestertider…

Receptionisten gick in till läkaren och frågade om det gick bra men det gjorde det inte, hon hade väl bättre saker för sig…

Vet inte hur lång tid ett spiralbyte tar men borde väl ta 30 min kanske?
Ja, läkaren kanske hade telefontider inbokade för andra patienter.

02.37 inatt var du grymt upprörd över att behöva hämta och betala för din spiral själv, men nu hade du glömt det?

Citat:
Jag har haft hormonspiral i 5 år och har bokat in ett besök imorgon för ett byte till en ny. Jag ska därför hämta ut den nya på apoteket. DEN JÄVELN KOSTAR 1000 spänn och det räknar inte med läkarbesöket!!?????

(FB) Hormonspiral 1000kr?!???!

Säg att du trollar, det är inte möjligt att någon är så här korkad...
Senast redigerad av Ulrik.Agren 2023-07-27 kl. 18:15.
Citera
2023-07-27, 18:20
Medlem
Saltkungens avatar
Citat:
Finns det någon gräns? Man får ju en avgift på typ 400 spänn om man uteblir från besöket, men vad räknas som att utebli? Är det 1 minut, 5, 10? Finns det någon läkare eller receptionist som vet?

/Stenar

Ja eftersom man får vänta 10-15 minuter varje gång man ska träffa en läkare så borde det vara lugnt. Kom sent en gång pga trafik, var nog 15 minuter sen och han kom precis ut direkt efter jag satt mig och ursäktade sig att han var sen. Är typ så varje gång med alla olika slags läkare
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in