2023-07-27, 14:02
Medlem
FleraStenars avatar
Finns det någon gräns? Man får ju en avgift på typ 400 spänn om man uteblir från besöket, men vad räknas som att utebli? Är det 1 minut, 5, 10? Finns det någon läkare eller receptionist som vet?

/Stenar
Citera
2023-07-27, 14:12
Medlem
exoticspices avatar
Jobbar inte som läkare eller receptionist men hittade detta;

Citat:
Som uteblivet besök räknas också om du kommer för sent till mottagningen och mer än halva besökstiden hunnit gå och/eller om en operation inte kunnat genomföras på grund av att du inte förberett dig på rätt sätt.
Citera
2023-07-27, 14:14
Avstängd
Har kommit 10 min sent en gång de va inga problem
Citera
2023-07-27, 14:15
Medlem
Läkarna har väl planerat 12-15 min/patient så kommer du inom 10 min borde det vara lugnt även om du får lov att haspla ur dig snabbt vad som är knas, typ 2-5 min?
Citera
2023-07-27, 14:22
Moderator
Maviels avatar
Om mer än halva tiden av besöket gått brukar man säga - och det är lite olika hur lång tid som är inbokad. Läkare som är under utbildning har 20 min minst per besök. Standard akutbesök brukar man bara ha 15 min bokade till. Lite längre årsbesök eller om det är tolk som behövs 1 timme eller mer.
Citera
2023-07-27, 14:27
Medlem
FleraStenars avatar
Jag kom 12 minuter sent till mitt besök förut där jag skulle byta spiral (glömde att man själv ska till apoteket innan och hämta ut den innan besöket och kom på det påvägen dit), fick gott betala avgift och boka en ny tid. Kan tillägga att det inte var en jävel i väntrummet, helt tyst och lugnt såhär i semestertider…

Receptionisten gick in till läkaren och frågade om det gick bra men det gjorde det inte, hon hade väl bättre saker för sig…

Vet inte hur lång tid ett spiralbyte tar men borde väl ta 30 min kanske?
Citera
2023-07-27, 14:47
Medlem
Fek77s avatar
Du ska komma i tid. Punkt. Allt annat gör en redan stressad tillvaro inom sjukvården ännu mer pressad. Att de säger "Det är okej" när du är sen betyder inte att de menar det.
Citera
2023-07-27, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fek77
Du ska komma i tid. Punkt. Allt annat gör en redan stressad tillvaro inom sjukvården ännu mer pressad. Att de säger "Det är okej" när du är sen betyder inte att de menar det.
Moget inlägg .
Hört talas om miljöaktivister som agerar utifrån nödvärn?
Citera
2023-07-27, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FleraStenar
Jag kom 12 minuter sent till mitt besök förut där jag skulle byta spiral (glömde att man själv ska till apoteket innan och hämta ut den innan besöket och kom på det påvägen dit), fick gott betala avgift och boka en ny tid. Kan tillägga att det inte var en jävel i väntrummet, helt tyst och lugnt såhär i semestertider…

Receptionisten gick in till läkaren och frågade om det gick bra men det gjorde det inte, hon hade väl bättre saker för sig…

Vet inte hur lång tid ett spiralbyte tar men borde väl ta 30 min kanske?

Tänker du att läkaren ska kompensera din sena ankomst genom att sätta in spiralen supersnabbt?

Det är helt rätt av läkaren är att inte påbörja besöket och istället vänta in nästa patient.
Citera
2023-07-27, 15:01
Medlem
Vad gäller om man inte får komma in på bestämd tid? Får man betalt då?
Citera
2023-07-27, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Vad gäller om man inte får komma in på bestämd tid? Får man betalt då?
Vilket kanske beror på andra som kommit sent.
En "regel" brukar vara, den som behöver hjälp, oavsett vad, får (tids)anpassa sig till den som skall ge hjälpen.
Citera
2023-07-27, 15:04
Medlem
immenhusens avatar
Helt rätt av läkaren. Varför skall andra patienters bokade tider förskjutas för att du inte kan komma i tid? Någonstans har man ett eget ansvar, men det verkar ha gått den nya generationen förbi. Välfärdssamhällets baksida.

/AI
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in