2023-07-27, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conam
Inte om man tar det direkt från .. grillen...

Javisst, bäst att ta det direkt från grillen till grillen, så att säga.
Citera
2023-07-27, 11:38
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tråknick
Tänkte testa karnivordieten, men tänker att det kommer göra ont i plånboken.

Fläskkött är ju billigt men tänker att man kommer tröttna. Finns ju många billigare nötköttsdetaljer, rulle tex men tycker det är svårt att hitta i affärer.

Var hittar jag billigast kött? Djur är oviktigt egentligen, likaså om det är färs eller delar.

Höns kunde man hitta för några år sen, men det gick tydligen inte ihop sig ekonomiskt. Detta går ju till förbränning idag tror jag.

Hjälp?!?

Edit: med billigt kött menar jag billigare än fläskfärs, alltså under 60 kronor kilot.

Ett tips är ju annars att leta upp mataffärer som säljer ut varor med kort datum till halva priset. Finns 3 sådana butiker där jag bor och köper så gott som alltid kött (nötkött, färsk fisk, kyckling) till lågt pris.

Så om orket och engagemanget finns kan du få kvalitetskött billigt, bara man planerar in att ta en promenad förbi sina favoritaffärer varje dag.
Citera
2023-07-27, 11:49
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:

Fläskkött är ju billigt men tänker att man kommer tröttna. Finns ju många billigare nötköttsdetaljer, rulle tex men tycker det är svårt att hitta i affärer.

Var hittar jag billigast kött? Djur är oviktigt egentligen, likaså om det är färs eller delar.

Höns kunde man hitta för några år sen, men det gick tydligen inte ihop sig ekonomiskt. Detta går ju till förbränning idag tror jag.

Hjälp?!?

Edit: med billigt kött menar jag billigare än fläskfärs, alltså under 60 kronor kilot.
Du kan hitta fläskkotlett och kyckling till det priset på Lidl.
Testa att göra en gräddig brunsås med ädelost till fläskkotlett. Jävligt gott.
Osten är ju inte billig men det räcker med en liten bit.
Citera
2023-07-27, 11:50
Medlem
Kottkompotts avatar
Fläsk tröttnar en riktig man inte på.

Stekta skivor med chili och vitlök, gryta, eller tärningar med wokgrönsaker och ostronsås.
Det är all variation man behöver I livet.

Att påstå att kyckling någonsin är billigt nuförtiden är helt befängt.
Ja, du kan hitta det för neråt 35:- kilot i sällsynta fall nuförtiden, men då är minst hälften vattenvikt som försvinner vid tillagning, och dessutom fullt i brosk och senor.
Och praktiska 70:- kilot för sån skit är inte riktigt acceptabelt.

Ätbar kyckling kostar så gott som alltid minst 100:- när vattenvikt räknats bort.
Senast redigerad av Kottkompott 2023-07-27 kl. 11:52.
Citera
2023-07-27, 12:19
Medlem
Citat:

Hjälp?!?

Köttfärs är det absolut bästa om du ska äta carnivore. Detta eftersom det inte bara är muskelkött utan det kommer med mer collagen. Inälvor är också väldigt bra. Koka buljong på ben också. Allt detta är det billigaste från nöt. Ju mer av "hela" djuret du äter desto bättre.
Citera
2023-07-27, 13:22
Medlem
NyaHenriksss avatar
Kolla i veckans reklamblad.
Jag går på carnivore nu och köpte 3st fläskfiléer för 59kr kilot. Testa lite olika kryddor så blir det trevligare.
Att ha i åtanke är att man äter inte så mycket kött åt gången. Hungerskänslorna försvinner snabbt. Ca 500g äter jag om dagen så det har blivit billigare än att äta som innan.
Citera
2023-07-27, 13:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av brakfesten009
Inte allt kött som testas..

du är uppenbarligen efterbliven, vad du gör med ditt vilt får stå för dig din mupp...
Citera
2023-07-27, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 12hoppihagen
du är uppenbarligen efterbliven, vad du gör med ditt vilt får stå för dig din mupp...

Ja älgar och sånt testas, men inte testas harar, änder, gäss etc. i alls samma utsträckning, om ens någonsin.
Citera
2023-07-27, 13:53
Medlem
I skogen, bli jägare
Citera
2023-07-27, 13:56
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CKCS
Köttfärs är det absolut bästa om du ska äta carnivore. Detta eftersom det inte bara är muskelkött utan det kommer med mer collagen. Inälvor är också väldigt bra. Koka buljong på ben också. Allt detta är det billigaste från nöt. Ju mer av "hela" djuret du äter desto bättre.

Åh, en heldjursätare! Folk förstår verkligen inte oss.

Nu är jag vare sig karnivor eller äter mycket kött, men är medveten om att folk borde äta mer än muskelköttet. Blev ombedd att "länka" till detta, men det är väl egentligen självklart?

Vad gäller annat kött skulle jag göra mig kompis med köttavdelningen på stora Ica. De har väldigt ofta snedskurna bitar som är billiga. Förutom dem så kan man säkert fråga dem om de har något mer därinne som de inte kan sälja på vanligt sätt och få det nedsatt. Sedan när man känner dem så säger de är det du och de lassar på felmald färs och massa gott.
Citera
2023-07-27, 14:08
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Jag ska verkligen ta till mig din omistliga input, tack!
Hehe, kommentar nummer Ett i en bra uttänkt tråd suger och hånar alltid. Flashbacklagen, paragraf 14.

För mer än 20 år sedan köpte jag en halv styckad gris av en bonde. Den kostade 3500 kr (eller var det hela grisen? troligen 35 kr/kg). Någon som vet vad en halv styckad gris kostar numera? Det köpet var en otrolig fail, fick fantastiska fläskkotletter och file, och satt sedan med 3 jätteskinkor på 9 kg vardera som jag naturligtvis inte kunde äta upp på en gång utan fryste in, och när jag sett de isklumparna i frysen i ett år slängde jag dem. Dyra kotletter.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2023-07-27 kl. 14:11.
Citera
2023-07-27, 14:30
Medlem
Kycklinglår 34:90 kr/kg Willys.

https://www.willys.se/produkt/Kyckli...a-101273580_ST
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in