Citat:
Ursprungligen postat av
Arbetsskygg
När Rask dömdes skedde det på den samlade bedömningen av en rad olika så kallade Youtubers som gemensamt sökte juridisk hämnd/upprättelse. Vad du försöker göra gällande är att varje omnämnande av någon går att betrakta som förtal, och så är det givetvis inte. Man behöver heller inte någons tillstånd för att prata om någon, det har du helt fått om bakfoten.
Rask hänger inte ut Micke som klandervärd eller brottslig. Han är väldigt tydlig med att den uppkomna situationen inte är Mickes fel. Det är givetvis inte sant, Micke har själv stor del i att han är ett jävla pervo, men det säger Rask inte. Det går alltså inte att dra paralleller med situationen med Jewels eller någon av de andra som drog Rask inför tingsrätten.
Kan du åtminstone inte låtsas som att du kan se saker ur flera synvinklar? Den här besattheten av Rask är osund. Det är som att flera av er ser rött när Rask finns med i bilden, så mycket så att ni sidar med en sexualstörd dåre som fastnat på band när han runkar och fantiserar om hur blodet droppar från knivhuggen i magen på unga flickor eftersom den sexualstörda dåren för stunden är ovänner med Bajsbaronen. Det är sinnessjukt.
Sidar inte med Micke. Vad som händer hemma i hans kommun och på hans boende är högst oklart. Jag utgår ifrån att de har full koll på att Micke sitter och gör konstiga saker på Skype. Jag stör mig bara på Baronen och hans allvetande skithögs-fasoner där han sitter och ger ifrån sig läten framför en kamera trots att han inte alls är påläst eller har några kunskaper överhuvudtaget om hur kommunen sköter sina angelägenheter med sina LSS-placerade. Självklart svarar inte kommunen på hans mail, Carl-Fredrik har ingenting med det att göra. Han är en idiot, som ska hålla käften.
Jag kan förstå varför ni sitter och gör er lustiga över Mikael, han är faktiskt ganska så störd i huvudet, samt underhållande. Jag gillar era klipp ni framställer med honom, jag tycker om din låt om hjälmen. Men det verkar inte krävas att utvecklingsstörda personer är perverterade för att ni ska göra narr av dem. Även Henkeman sitter du och driver med, vad har han gjort? Det framstår som att du finner en njutning i att driva med folk som inte hade turen att födas med lika hög begåvning som du gjorde, och det är ett osympatiskt drag du har.
Vad som är förtal och inte, och intrång i integriteten, det är inte hugget i sten. Att Rask sitter och spelar upp ljudklipp som han fått i förtroende från en man med handikapp och diagnoser, kan mycket väl vara saker som inte är OK att sprida. Att framställa någon som en potentiell mördare likaså.
Exempel: Jag som arbetsgivare ser Carl-Fredriks film där han hänger ut Mikael som en kille som går igång på att hugga tjejer i magen. Sedan kommer Mikael och söker arbete på min firma. Jag kommer givetvis inte gå vidare med ansökan, för jag har fått höra att Mikael är ett monster som vill mörda människor. Carl-Fredrik har utmålat honom som klandervärd och det påverkar min bild av honom. Det är förtal.
Sedan kan det vara försvarligt att gå ut med uppgifterna ändå, men det är ingenting som jag kan sitta och säga att det är. Det är upp till en domstol att avgöra det.