2023-07-27, 08:55
Medlem
JohnClarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Pressade, hurdå. Beskriv exakt hur denna press utövas.

Länder ger vad de kan, alla ovanstående har bistått med militär utrustning, de flesta med vapen och ammunition, andra med mörkersikten, minröjningsutrustning etc. Helt klart användningsbart

Pressen sker genom hot om sanktioner, indragande av bistånd etc. Pengars makt helt enkelt.
Citera
2023-07-27, 08:56
Medlem
Visserligen är Rysslands rykte ute i världen ner på källarnivå men ändå, hur kan man öppet deklarera att man är allierade med Nordkorea, ett land där det nog finns mer koncentrationsläger än moderna bostäder och en totalt förtryckt av en svältande befolknin

Zelenskyj har enorma mycket ansvar på sina axlar just nu. Leder sitt krigsdrabbade land med målet att Ukraina aldrig skall hamna under den ryske führerns stövelklack i hans jakt på lebensraum . Samtidigt måste Kiev målmedvetet lotsa Ukraina mot säkerheten i väst, det samtidigt som dom ryska varelserna utan uppehållstillstånd i Ukraina ju måste hanteras. Snacka om arbetsbörda.

Inte undra på att Zelenskyj är så respekterad av omvärlden. Blötdjuret Putin med sitt kärringgnäll borde lyssna och lära. Fast nu är det nog försent för gamle Putin att lära sig sitta vackert och uppträda civiliserat.
Citera
2023-07-27, 08:57
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnClark
Pressen sker genom hot om sanktioner, indragande av bistånd etc. Pengars makt helt enkelt.

Ge exempel tack.
Citera
2023-07-27, 08:59
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taggad
Tack! Utmärkt info om vikten av prickskyttar. Ett par godbitar ur länken:

Genom världshistorien i prickskytteri så finns det exakt 10st confirmed kills på mer än 2000m och endast ett på över 3000 m.

Ukraina innehar plats 4 på listan med ett skott på 2710m och det skulle kunna vara ett av dessa exempel, men i artikeln verkar det som att det tas sådana skott var och varannan vecka.

Mer än 2500m är ett one in a million shot att man både lyckas och dessutom få det confirmed.
Citera
2023-07-27, 09:03
Bannlyst
Citat:
Jag och många tänker nog ändå att trots allt så startade Ryssland ett krig mot Ukraina. Man kan också ifrågasätta om man verkligen uttömt alla diplomatiska möjligheter. Vissa påstår att ryssarna hade underrättelser om att Ukraina var nära förestående att inleda ett återtagande av Krim och att det var anledningen att man kände sig nödgad att agera just när man gjorde. Jag tycker start av krig alltid ska fördömmas med det enorma lidande det innebär för båda sidor oavsett om det är USA, Ryssland eller någon annan som startar. Så jag tycker att man kan ha hållningen att man fördömer att man startar ett krig men samtidigt lägger mycket av skulden på USA/NATO för att verkligen provocerat fram detta. Kommer bli samma sak om man fortsätter och provocera i Taiwan och Kina måste agera. Kubakrisen är ytterligare ett exempel där Sovjet gick så långt med att provocera USA att de var beredda att agera med full kraft. De som påstår att suveräna starter gör precis som de vill är naiva små barn som inte fattat något av hur världen fungerar. Dessvärre är realpolitiker ett utdöende släkte även bland våra politiker och makthavare.

Det var redan pågående krig. Ryssarna gick försiktigt fram 2022 och pågående krig kunde där ha avslutats. Det var inte krig men det var en upptrappning. Istället fick NATO som de ville - krig istället för fred.

Jag vill men kan inte nämna Taiwan och Kina i samma veva. Du vet varför.
Citera
2023-07-27, 09:03
Medlem
Citat:
Förstår inte resonemanget. Menar du att länder i väst pressas till att bistå Ukraina? Nej så tokigt kan du väl inte resonera, men jag uppfattade det faktisk så.
Säg att jag har fel.
Citera
2023-07-27, 09:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av donald12
Läsvärd artikel om prickskyttar

Meningslös artikel och vet du vad? Prickskyttar finns på bägge sidor.
Citera
2023-07-27, 09:06
Medlem
Elon-Fiskes avatar
Citat:
Vilket jävla dravel!

Visa gärna på bevis för vad du påstår!

Ni putinrunkare verkar ju helt väck med alla era fantasier.
Citera
2023-07-27, 09:17
Medlem
aztlans avatar
Citat:
Börjar beklagandet tidigt idag 😄? Sanningen är dessvärre att ni inte har mycket stöd ute i världen. Hoppas vår ( alla normala) dag blir lika god som dom varit de senaste dagarna med nyheter om många döda ryzzar, nerskjutna helikoptrar osv osv.
Citera
2023-07-27, 09:25
Medlem
JohnClarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Ge exempel tack.

Du menar exempel på att västvärlden sen alltid använd bistånds och sanktionsvapnet mot länder som inte dansar efter deras pipa? Tror du kan hitta egna exempel om du letar lite, men jag ska ändå ge dig ett som ändå är lite aktuellt för detta ämne :-)

2019 försökte Trump förmå Zelinsky att utreda Bidens-familjens förehavanden i Ukraina under hans tid som vicepresident genom att hålla tillbaka ett stödpaket på $400 miljoner. Dessförinnan hade Joe Biden besökt Kiev 2015 och mer eller mindre förmått Ukraina att avsätta sin riksåklagare som utredde Burisima och dess ägare. Detta genom hot att hålla tillbaka ett ”anti-korruptions stöd” på 1 miljard dollar. Burisimas ägare är samma Oligark som senare betalade för Zelinskys serie, Folkets tjänare, och sen för den sammes presidentvals kampanj. Glömde jag nämna att Joe Bidens som Hunter fick en plats i Burisimas styrelse? Hunter tappade ju senare bort sin laptop som kom i orätta händer och innehöll rätt komprometterande information om Bidens. FBI avfärdade datorn som planterad Ryss-desinformation för att påverka valet. Nu har det visat sig att FBI inte hade några som helst belägg för detta, tvärtom har det nu bekräftats att datorn och dess information är äkta. Tycker det är relevant för ämnet för även om det låter som en sjuk jävla konspirationsteori så håller det just nu på att nystas upp i USA. Frågan är väl varför vi gör så lite om detta i Svenska medier som ju annars är fruktansvärt intresserade av amerikansk politik…

Finns massa källor till ovan men börja här:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Trump–Ukraine_scandal
Citera
2023-07-27, 09:28
Medlem
JohnClarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Förstår inte resonemanget. Menar du att länder i väst pressas till att bistå Ukraina? Nej så tokigt kan du väl inte resonera, men jag uppfattade det faktisk så.
Säg att jag har fel.

Nä, i så fall missuppfattade jag frågan. Jag menade att USA och länder i väst utnyttjar sin ekonomiska makt för att få stöd t.ex. i FN för sin hållning. Det är ju främst länder i väst som stödjer Ukraina med vapen och pengar.
Citera
2023-07-27, 09:30
Medlem
JohnClarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tymmiedickzon
Det var redan pågående krig. Ryssarna gick försiktigt fram 2022 och pågående krig kunde där ha avslutats. Det var inte krig men det var en upptrappning. Istället fick NATO som de ville - krig istället för fred.

Jag vill men kan inte nämna Taiwan och Kina i samma veva. Du vet varför.

Oj, visste inte att man inte fick nämna Kina. Tyckte dock att det var relevant för ämnet. Ja, du har rätt, krig var det absolut. Men inte formellt mellan två grannländer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in