2023-07-27, 07:13
Medlem
Innerfittefetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Sergjej Shojgu i Nord Korea.

Russia’s defence ministry said Shoigu’s visit “will help strengthen Russian-North Korean military ties and will be an important stage in the development of cooperation between the two countries”

The United States has accused North Korea of providing military aid to Russia for the war in Ukraine, a claim that both Pyongyang and Moscow deny.

Ska träffa kineser där också.

Russia’s Shoigu to join Chinese officials in North Korea visit

https://www.aljazeera.com/news/2023/7/25/russias-shoigu-to-join-chinese-officials-in-north-korea-visit
Helvete så jävla pinsamma ryssarna är som måste söka hjälp av ett land som Nordkorea!

Kan man som land sjunka lägre?
Citera
2023-07-27, 07:13
Medlem
donald12s avatar
The total combat losses of the enemy from 24.02.22 to 27.07.23 were approximately:
personnel / about 244,270 (+590) persons were liquidated / persons were liquidated,
tanks ‒ 4186 (+9) units,
armored fighting vehicles / APV ‒ 8147 (+11) units,
artillery systems – 4745 (+18) units,
RSZV / MLRS – 698 (+0) units,
anti-aircraft warfare systems ‒ 457 (+0) units,
aircraft – 315 (+0) units,
helicopters – 311 (+0) units,
UAV operational-tactical level – 3996 (+3),
cruise missiles ‒ 1347 (+40),
ships / boats / warships / boats ‒ 18 (+0) units,
vehicles and fuel tanks – 7229 (+18) units,
special equipment / special equipment ‒ 708 (+0).
Data are being updated.
Beat the occupier! Together we will win! Our strength is in the truth!
Citera
2023-07-27, 07:16
Medlem
Innerfittefetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FiveLakes
Se där, lika barn leka bäst! Ryske fullmongolen Shoigu träffar nekrokrati-kommunisternas ledare. Låter som kremls hantlangare hittat kompisar på en lämplig nivå. Zelensky blir säkert väldigt avundsjuk.
Ja man undrar ju om proryssarna känner sig stolta över ryssens få vänner i världen?

Så jävla tydligt att de bara har några av jordens värsta rövhålsländer som vänner!
Citera
2023-07-27, 07:17
Medlem
Glenn-Matthewss avatar
Intresssant läsning

Citat:
Ukrainian snipers take out Russian colonels from 2.8 km away, save a battalion of 600 men from encirclement, and enable capturing Russian strongholds without a single KIA.

https://euromaidanpress.com/2023/07/25/stopping-the-modern-hitler-snipers-hold-the-line-in-ukraines-battle-for-survival/
Citera
2023-07-27, 07:20
Medlem
En vacker och sevärd kommentar: HIMARS time Madness av Ruslana Delreychenko: https://twitter.com/saintjavelin/status/1684257945238765588
Citera
2023-07-27, 08:01
Medlem
"Den som sa det han var det"

Lite så är ryssarna i detta krig, allt dom menar Ukraina gör är det dom själva gör i väldigt stor utsräckning.

Hoppas inom kort att det kommer mer klipp på vårat Svenska stål som är där nere.
Citera
2023-07-27, 08:02
Medlem
Taggads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glenn-Matthews
Intresssant läsning

https://euromaidanpress.com/2023/07/25/stopping-the-modern-hitler-snipers-hold-the-line-in-ukraines-battle-for-survival/
Tack! Utmärkt info om vikten av prickskyttar. Ett par godbitar ur länken:
Citat:
För oss som inte vet: vad är en .375 kaliber, vad är en .50 kaliber?

.50 BMG är en långdistanskula som hjälper oss att träffa rysk utrustning och personal inom 2 km räckvidd. Och kalibern .375, vi använder mest Cadex-gevär, gör att vi kan skjuta ner ryska soldater inom 3 km. Förra veckan tog vi ut en rysk överste som var nästan 3 km från oss i den ryska ryggraden. Och vi tog också ut en rysk överste över floden inom ett avstånd av 2,8 km.

Så hur ser man en rysk befälhavare från 3 km?

Vi har utmärkt optik. Vi har 60x kikarsikte som hjälper oss även att se om en man har rakat sig eller inte. Vi har också bra sikte för prickskyttegevären.

Och vi har bra optik för prickskyttegevär. NightForce, Mark 5 Leupold, Mark Gen III. Vi kan inte bara skjuta en person 3 km bort, utan, viktigare, vi kan göra rekognosering mycket effektivt.

• 88% av offren kommer från artilleri.
• 10 % kommer från krypskyttar.
• 2% kommer från vanlig skottlossning
Citera
2023-07-27, 08:16
Medlem
donald12s avatar
Läsvärd artikel om prickskyttar.

var visst tvåa på denna;-)

"Stopping the modern Hitler”: snipers hold the line in Ukraine’s battle for survival
Ukrainian snipers take out Russian colonels from 2.8 km away, save a battalion of 600 men from encirclement, and enable capturing Russian strongholds without a single KIA"

Citera
2023-07-27, 08:46
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tymmiedickzon
Jag fattar verkligen inte varför vissa personer, som du, som faktiskt låter vettiga, ändå måste fördöma Ryssland. Det är inte så lite det svenska "jag är inte rasist minsann" över "Gör allt detta Ryssland agerande korrekt? Nej. Ingenting kommer rättfärdiga det, någonsin. Det är åt helvete för jävla tragiskt och korkat agerat.". Du lägger åtminstone inte till att "ryssarna är onda" också. Med tanke på att kriget förs i nuvarande Ukraina, onaturligt större än någonsin pga Sovjetunionen, med tanke på Apartheid mot ryssarna i Ukraina före 2022 och det är fortfarande likadant och framförallt med artilleri mot Donetsk i 7 års tid och framförallt Ukrainas extrema nationalister och andra världskriget...man kan fortsätta hur länge som helst. Det går att rättfärdiga det ryska initiativet. Det svenska förklaras av att Wallenberg och deras vänner i utlandet vill dra maximal nytta av händelserna i Ukraina februari 2022.

Ryssland satte ned foten med sin speciella militära operation, deras order var att gå försiktigt fram och kolla svaret från USA och NATO - även Sverige vill ha det här kriget. Vad är det för fel på Sverige??? Vårt sjuka absurda land. Jag är medelålders och såhär illa var det ju inte när jag växte upp. Och USA?? Helt absurt och på dekis och inte heller så var det när jag var ung. Och titta på Tyskland...

Nato och Sverige? Finns ju fler icke natoanslutna länder som bistår Ukraina militärt. Vad sägs om
Albanien
Australien
Österrike
Azerbajdzjan
Israel
Japan
Jordanien
Marocko
Nya Zeeland

Etc osv. Är det ’fel’ på alla dessa länder?

Vilka länder beter sig rätt enligt dig? Nordkorea? Syrien? Iran?
Citera
2023-07-27, 08:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Nato och Sverige? Finns ju fler icke natoanslutna länder som bistår Ukraina militärt. Vad sägs om
Albanien
Australien
Österrike
Azerbajdzjan
Israel
Japan
Jordanien
Marocko
Nya Zeeland

Etc osv. Är det ’fel’ på alla dessa länder?

Vilka länder beter sig rätt enligt dig? Nordkorea? Syrien? Iran?

Många länder är pressade av USA/NATO att symboliskt ge något till Ukrainska regimen. Har dock ingen betydelse i det stora hela gällande krigsföringen.
Citera
2023-07-27, 08:49
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av samtsu
Många länder är pressade av USA/NATO att symboliskt ge något till Ukrainska regimen. Har dock ingen betydelse i det stora hela gällande krigsföringen.

Pressade, hurdå. Beskriv exakt hur denna press utövas.

Länder ger vad de kan, alla ovanstående har bistått med militär utrustning, de flesta med vapen och ammunition, andra med mörkersikten, minröjningsutrustning etc. Helt klart användningsbart
Citera
2023-07-27, 08:53
Medlem
JohnClarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tymmiedickzon
Jag fattar verkligen inte varför vissa personer, som du, som faktiskt låter vettiga, ändå måste fördöma Ryssland. Det är inte så lite det svenska "jag är inte rasist minsann" över "Gör allt detta Ryssland agerande korrekt? Nej. Ingenting kommer rättfärdiga det, någonsin. Det är åt helvete för jävla tragiskt och korkat agerat.". Du lägger åtminstone inte till att "ryssarna är onda" också. Med tanke på att kriget förs i nuvarande Ukraina, onaturligt större än någonsin pga Sovjetunionen, med tanke på Apartheid mot ryssarna i Ukraina före 2022 och det är fortfarande likadant och framförallt med artilleri mot Donetsk i 7 års tid och framförallt Ukrainas extrema nationalister och andra världskriget...man kan fortsätta hur länge som helst. Det går att rättfärdiga det ryska initiativet. Det svenska förklaras av att Wallenberg och deras vänner i utlandet vill dra maximal nytta av händelserna i Ukraina februari 2022.

Ryssland satte ned foten med sin speciella militära operation, deras order var att gå försiktigt fram och kolla svaret från USA och NATO - även Sverige vill ha det här kriget. Vad är det för fel på Sverige??? Vårt sjuka absurda land. Jag är medelålders och såhär illa var det ju inte när jag växte upp. Och USA?? Helt absurt och på dekis och inte heller så var det när jag var ung. Och titta på Tyskland...

Jag och många tänker nog ändå att trots allt så startade Ryssland ett krig mot Ukraina. Man kan också ifrågasätta om man verkligen uttömt alla diplomatiska möjligheter. Vissa påstår att ryssarna hade underrättelser om att Ukraina var nära förestående att inleda ett återtagande av Krim och att det var anledningen att man kände sig nödgad att agera just när man gjorde. Jag tycker start av krig alltid ska fördömmas med det enorma lidande det innebär för båda sidor oavsett om det är USA, Ryssland eller någon annan som startar. Så jag tycker att man kan ha hållningen att man fördömer att man startar ett krig men samtidigt lägger mycket av skulden på USA/NATO för att verkligen provocerat fram detta. Kommer bli samma sak om man fortsätter och provocera i Taiwan och Kina måste agera. Kubakrisen är ytterligare ett exempel där Sovjet gick så långt med att provocera USA att de var beredda att agera med full kraft. De som påstår att suveräna starter gör precis som de vill är naiva små barn som inte fattat något av hur världen fungerar. Dessvärre är realpolitiker ett utdöende släkte även bland våra politiker och makthavare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in