2023-07-26, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TottemHorse
Gäddorna hade redan begått ett brott om det varit ett riktigt barn de chattade med. Att skriva sexuellt till ett barn under 15 är ett brott. Att skicka dick picks till ett barn är ett brott. De behöver alltså inte dyka upp för att fullborda en våldtäkt på samma barn för att det ska finnas ett brottsrubricering. Gäddan borde alltså backa innan något sexuellt blandas in i sammanhanget oavsett om det är barnet som leder in samtalet på det.

Privatpersoner (utan koppling till dumpen) kan uttrycka sin ilska över att se loggarna på flera sätt. Nu är brott mot just barn extra känsligt för många eftersom de är nya i världen och ska skyddas så länge som möjligt från vuxna människors förödande affekter. Med det sagt så är det inte rätt för någon att bryta mot lagen. Att skriva sexuellt till ett barn är ett brott och att slå någon är ett brott.
Ja, det helt korrekt. Det jag tycker är tråkigt är att "kanske"-brott leder till verkliga brott, och etiska övertramp. Som vanligt är det endast ett fåtal av de brotten som leder till dom.
Vi belastar en redan ansträngd poliskår, och rättsapparat, med en rad utredningar och mål som enkelt kunde ha undvikits.
Citera
2023-07-26, 11:09
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Min förklaring till vad jag menade med "härja" var nog det viktiga. Resten tror jag du redan förstår. Vet inte om jag håller med om att det är underhållande, men humor är ett bra verktyg att bearbeta jobbiga saker.
Det handlar inte om att bearbeta saker för mig, utan om att jag geniunt tycker att det som gubbarna skriver och säger är roligt. Problemet med internet idag är att alla tar allt som skrivs och sägs på så stort allvar. Jag minns en tid innan Facebook, moralpoliser, kränkta människor, gamla tanter, etc. Teknikt sett så är dagens internet mycket bättre, men kulturellt så var det bättre förr.
Citera
2023-07-26, 11:18
Medlem
TottemHorses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ovetade
Ja, det helt korrekt. Det jag tycker är tråkigt är att "kanske"-brott leder till verkliga brott, och etiska övertramp. Som vanligt är det endast ett fåtal av de brotten som leder till dom.
Vi belastar en redan ansträngd poliskår, och rättsapparat, med en rad utredningar och mål som enkelt kunde ha undvikits.

Även om brott inte leder till dom ska de alltid anmälas för "statistikens skull" som det heter. Nu polisanmäler dumpen alla verkliga brott (bland annat övergreppsmaterial på barn) de träffar på som i vissa fall har lett till en fällande dom och i andra fall avskrivits.
Citera
2023-07-26, 11:30
Medlem
Citat:
Även om brott inte leder till dom ska de alltid anmälas för "statistikens skull" som det heter. Nu polisanmäler dumpen alla verkliga brott (bland annat övergreppsmaterial på barn) de träffar på som i vissa fall har lett till en fällande dom och i andra fall avskrivits.
Absolut. Jag menar brotten som gäddor och deras omgivning utsätts för.
Citera
2023-07-26, 11:33
Medlem
LeCastles avatar
Citat:
Det är effekten av att ge sig på barn. Dumpen avslöjar pedofiler och gör samhället en tjänst.
Citat:
Ännu ett argument för dumpen.
Barn får hjälp när ett övergrepp har skett, då är det för sent. Så det görs inte tillräckligt.
Senast redigerad av LeCastle 2023-07-26 kl. 11:38.
Citera
2023-07-26, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeCastle
Det är effekten av att ge sig på barn. Dumpen avslöjar pedofiler och gör samhället en tjänst.
Helt otroligt att så många av dumpens anhängare envisas med att använda ordet "pedofil" när dumpen själva gör en stor poäng av att INTE använda det uttrycket..
Spelar ingen roll vad det kallas dock. De individer som dumpen hänger ut utsätts för brott. Deras omgivning utsätts för brott.
Dumpen har som ändamål att förhindra brott. Resultatet av deras arbete är istället att en mängd brott begås som annars inte hade belastat vår ordningsmakt.
Citera
2023-07-26, 11:43
Medlem
TottemHorses avatar
Citat:

Jag tror att "pöbeln" hade förflyttat sin uppmärksamhet till något annat om dumpen stängde ner. Många är säkert huliganer och nättroll på flera områden och inte bara inriktade på gäddor.
Citera
2023-07-26, 11:44
Medlem
Citat:
Ännu ett argument för dumpen.
Barn får hjälp när ett övergrepp har skett, då är det för sent. Så det görs inte tillräckligt.
Annan fråga - hur ska barnen få hjälp när vi blir tvugna att lägga så mycket resurser på gäddorn och deras anhöriga?
Citera
2023-07-26, 11:48
Medlem
LeCastles avatar
Citat:
Helt otroligt att så många av dumpens anhängare envisas med att använda ordet "pedofil" när dumpen själva gör en stor poäng av att INTE använda det uttrycket..
Spelar ingen roll vad det kallas dock. De individer som dumpen hänger ut utsätts för brott. Deras omgivning utsätts för brott.
Dumpen har som ändamål att förhindra brott. Resultatet av deras arbete är istället att en mängd brott begås som annars inte hade belastat vår ordningsmakt.
Jag är inte dumpen och jag får använda vilka ord jag vill.

Om de inte vill att deras omgivning ska utsättas för brott så ska de sluta sexchatta och söka sig efter barn i sexuellt syfte.
Senast redigerad av LeCastle 2023-07-26 kl. 11:52.
Citera
2023-07-26, 11:51
Medlem
LeCastles avatar
Citat:
Annan fråga - hur ska barnen få hjälp när vi blir tvugna att lägga så mycket resurser på gäddorn och deras anhöriga?
Vi är inte tvungna att göra nånting.
Behövs lagförändringar.

Många väljer att donera pengar till dumpen. Varför hjälper du och gäddorna (eller vad du vill att man ska kalla dem) inte deras anhöriga?
Citera
2023-07-26, 11:53
Medlem
TottemHorses avatar
Citat:

Vi håller med varandra om att gäddornas handlingar även går ut över deras anhöriga. De kommer behöva gå på polisförhör om det blir aktuellt och omgivningen kommer känna till vad gäddan är anklagad för (precis som det hade blivit allmän kännedom vid en polisutredning). Sen är det inre rätt att anhöriga ska stå till svars för något annat än deras handlingar.
Citera
2023-07-26, 13:48
Medlem
Citat:
Jag är inte dumpen och jag får använda vilka ord jag vill.

Om de inte vill att deras omgivning ska utsättas för brott så ska de sluta sexchatta och söka sig efter barn i sexuellt syfte.
Absolut gör du det. Tycker bara det är lite underhållande.

Så kan man tycka ja, men man kan lika gärna tycka att dumplingar ska låta bli att begå brott mot oskyldiga människor. Eller mot någon för den sakens skull.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in