2023-07-25, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Tack för feedbacken.

Ingen dum tanke alls. Andra vittnens mobiler är tömda så det är nog inte grejen.
Han och polisen fick en inte helt okomplicerad start i den här utredningen.

Han var lite tvär i första förhör och en kvinnlig polis fick lugna ner honom några hekto. Hennes manlige kollega hade inte lyckats lika bra med det.

Anledningen till att mobilen inte blev tömd var nog att åklgaren inte förstod vad det faktiskt kunde innebära för utredningen. Nu vet han.

Minns inte ett enda fall jag läst där ett vittnes mobil blivit tömd. Har polisen ens befogenhet till det? Att grannes hälsoapp-data finns tillgängligt är för att en journalist fick ta del av det.
Citera
2023-07-25, 23:57
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kriminallen
Jag tolkar det som att M håller fast vid historien som M och J kokade ihop dagen efter mordet. Hela rättssystemet är kanske lite orättvist och J är en mer kreativ lögnare. Samtidigt, M har haft många chanser att ge rimliga förklaringar till vad som hänt. Vilket hon inte gjort även när hennes advokat mer eller mindre uppmanat till det under förhör. Jag tror Ms advokat tidigt insåg var det här barkade åt.
Det sena toabesöket är en tydlig rest från Illharjen, ja. Jag tycker att det tydligt visar Ms begränsningar, att hon bara kan få för sig att kläcka ur sig något utan minsta reflektion.

Frågan är vad som gav henne tunghäfta.?
Det hon ständigt återkom till i förhören var att J skulle ta livet av sig om hon åkte fast, så det tror jag låg som en våt filt över M och var den största anledningen till att M höll sig till storyn.

Inte förrän FL och Svegfors fick henne att inse att J kanske inte alltid varit så snäll mot henne, kom erkännandet om dumpningen. Jag tror att lögnen från Illharjen var så hårt inpräntad att M till slut var osäker på vad som var påhitt och vad som var sant. Att hon inte kräkts, mindes hon dock.

Att M sedan med alla medel undviker allt som har med mordet att göra kan säkert ha flera förklaringar och måste inte nödvändigtvis vara tecken på att hon är skyldig.

Svegfors lama framtoning under rättegången har jag också funderat över och gjort samma bedömning som du. Det förefaller som att han ansett det lönlöst att göra djupdykningar för att försöka fria henne.
Citera
2023-07-26, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kriminallen
I Sverige är det fri bevisprövning som gäller. Domstolen avgör värdet av bevisen. I detta fall finns teknisk bevisning som i vart fall delvis stödjer Js vittnesmål. J har två motiv att ljuga som jag ser det. Hämnd för Ms tidigare golande och att försöka få straffrabatt. Problemet här igen för M är att Js version är mer trovärdig.

Jag tror att det bästa för alla inblandade inklusive M är att hon berättar hela sanningen. Även om det innebär ett erkännande.

Jag undrar om M skulle i det här läget kunna ändra sin berättelse eller på något sätt tjäna på att ändra den? Tänker om hon tex plötsligt skulle berätta att hon såg allt men inte deltog att hålla fast T, att hon tex vart livrädd och helt stel av chock att hon inte kunde förmå sig att ringa varken 112 eller våga avbryta som man först kanske tänkte när hennes försvarare sa att hon var rädd för sitt eget liv....
Om det skulle vara sanningen så skulle hon kunna redogöra för mer detaljer om hur T verkligen dog som kanske skulle kunna fria henne? Att hon inte väljer det måste ju vara för att hon hjälpte till eller är rädd att det är bevis på att hon hjälpte till.... Bara lite tankar även om jag tror till 99% att hon höll fast Tove.
Citera
2023-07-26, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Jag vill också veta såklart. Men jag kommer oftast till en punkt där jag inte kommer längre, oavsett hur mycket tid jag lägger. Och jag känner att jag kommit dit nu. Jag har försökt förklara utifrån mitt perspektiv varför jag är tillfreds med vad jag tror.

Men till ditt inlägg. Om vi utgår från att J fällde henne på det sättet hon beskrev, så tror jag T blev rejält överrumplad och överraskad. Hon kände nog ingen dödsångest eller hot mot sitt liv förens efter J tog stryptag. Jag tror inte J fick till det djupa stryptaget som kom åt pulsådern dom första minutrarna. Utan jag tror hon pressade området som sitter mellan hennes egen tumme och pekfinger mot T s hals. Sannolikt fick då T i sig en del luft första minutrarna och var både medveten och försökte ta sig loss.

Eftersom hon inte hade maginnehåll i lungorna tror jag hon kräktes i slutskedet, kanske t.o.m efter grannen ringde på.

Även om J hade landat medvetet eller omedvetet på T s armar när hon flög på T, är min övertygelse att T hade kunnat dra loss dom, även utan att känna dödsångest.

Och ja, det är inte omöjligt men inte troligt att J ströp T själv och hon tuppade av väldigt fort, för att sen återfå medvetandet och strypningen började om, och då med M s hjälp denna gång.

Om det är så att T endasr varit stridsduglig ett par sekunder här och där tror jag ändå hon i paniken hade rivit J på antingen hennes händer, armar, hals eller ben om J nu försökt använda dessa för att pressa ner T s armar.

En fundering eftersom vi alla fastnar i samma tankespår efter så här lång tid: Är det helt omöjligt att T efter att ha slagit i bakhuvudet i fallet i badrummet på något sätt hamnat på mage på golvet, istället för på rygg, som vi alla tar förgivet?

Om J då sätter sig på T:s rygg med hela sin tyngd och med sina muskulösa ”rid-ben” trycker ned/fast T:s armar, kan man inte då lyckas strypa en person bakifrån utan att själv få några motvärnsskador i form av rivmärken mm? Är det ett omöjligt scenario?

Hur vet vi att T ligger på rygg? Det har inte gjorts någon rekonstruntion av händelsen (av någon outgrundlig anledning!) och den enda som beskriver vad som hänt därinne är ju Johanna vars trovärdighet inte kan räknas som särskilt hög?🤔
Citera
2023-07-26, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterPelikan66
En fundering eftersom vi alla fastnar i samma tankespår efter så här lång tid: Är det helt omöjligt att T efter att ha slagit i bakhuvudet i fallet i badrummet på något sätt hamnat på mage på golvet, istället för på rygg, som vi alla tar förgivet?

Om J då sätter sig på T:s rygg med hela sin tyngd och med sina muskulösa ”rid-ben” trycker ned/fast T:s armar, kan man inte då lyckas strypa en person bakifrån utan att själv få några motvärnsskador i form av rivmärken mm? Är det ett omöjligt scenario?

Hur vet vi att T ligger på rygg? Det har inte gjorts någon rekonstruntion av händelsen (av någon outgrundlig anledning!) och den enda som beskriver vad som hänt därinne är ju Johanna vars trovärdighet inte kan räknas som särskilt hög?🤔
Det måste ju vara RLs undersökningar som stärker att Johanna höll framifrån där märken och blödningar fanns på Tove så jag tror den funderingen är en omöjlighet, även omöjligt att kunna strypa någon så tänker alla fall jag. Dessutom är skadorna på bröstet också bevis från RL tror jag.
Citera
2023-07-26, 00:24
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterPelikan66

Rent tekniskt är det inga konstigheter att tänka att Tove blev strypt bakifrån.
Dock är det så i detta fallet att det finns skador i Toves djupa halsmuskulatur.
Om man då tänker att en strypning bakifrån i detta fallet rimligen måste ha skett huvudsakligen med lång- och ringfingrarna. Med dessa fingrar får man sannolikt inte den kraft som krävts för att orsaka de skador på den djupa halsmuskulaturen som uppstått.
Vid en strypning framifrån är det istället tummarna som används för strypningen, och det är då möjligt (enklare, den mån uttrycket "enkelt" kan användas här) att uppbringa den kraft som krävts för att orsaka dessa skador.
Citera
2023-07-26, 00:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Det sena toabesöket är en tydlig rest från Illharjen, ja. Jag tycker att det tydligt visar Ms begränsningar, att hon bara kan få för sig att kläcka ur sig något utan minsta reflektion.

Frågan är vad som gav henne tunghäfta.?
Det hon ständigt återkom till i förhören var att J skulle ta livet av sig om hon åkte fast, så det tror jag låg som en våt filt över M och var den största anledningen till att M höll sig till storyn.

Inte förrän FL och Svegfors fick henne att inse att J kanske inte alltid varit så snäll mot henne, kom erkännandet om dumpningen. Jag tror att lögnen från Illharjen var så hårt inpräntad att M till slut var osäker på vad som var påhitt och vad som var sant. Att hon inte kräkts, mindes hon dock.

Att M sedan med alla medel undviker allt som har med mordet att göra kan säkert ha flera förklaringar och måste inte nödvändigtvis vara tecken på att hon är skyldig.

Svegfors lama framtoning under rättegången har jag också funderat över och gjort samma bedömning som du. Det förefaller som att han ansett det lönlöst att göra djupdykningar för att försöka fria henne.

Jag tror inte Svegofors tycker det var lönlöst. Tror mer att han inte ville riskera att förstöra något.
Citera
2023-07-26, 01:04
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel

Det måste vara hopplöst att försöka försvara någon som så uppenbart bara ljuger.

Eller också har han förstått vilket monster hon är så han förstår att det är bäst för alla om hon inte är ute i samhället.
Citera
2023-07-26, 01:11
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DanOwe
Jag undrar om M skulle i det här läget kunna ändra sin berättelse eller på något sätt tjäna på att ändra den? Tänker om hon tex plötsligt skulle berätta att hon såg allt men inte deltog att hålla fast T, att hon tex vart livrädd och helt stel av chock att hon inte kunde förmå sig att ringa varken 112 eller våga avbryta som man först kanske tänkte när hennes försvarare sa att hon var rädd för sitt eget liv....
Om det skulle vara sanningen så skulle hon kunna redogöra för mer detaljer om hur T verkligen dog som kanske skulle kunna fria henne? Att hon inte väljer det måste ju vara för att hon hjälpte till eller är rädd att det är bevis på att hon hjälpte till.... Bara lite tankar även om jag tror till 99% att hon höll fast Tove.

Det spelar ingen roll vad hon säger nu. Hon har ingen som helst trovärdighet. Och det har hon enbart sig själv att skylla för. Så går det när man ljuger. Konsekvenser.
Citera
2023-07-26, 01:41
Medlem
Nonitottas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DanOwe

Har också tänkt en hel del på att M skulle kunna ha sagt redan tidigare att hon var med i badrummet och såg allt, men inte ingrep för att hon blev så chockad då hon insåg vad som höll på att hända. Det är nog vad som skedde, tror jag.
Eller ett litet lamt: ”Sluta, du dödar ju Tova!”
Insiktsuppsåt IOM att hon inte påkallade hjälptrots att hon med egna ögon såg vad som just var på väg att ske

Hon har fått chanser att säga detta (om det nu är sant) men har ändå hållit fast vid sina lögner och bortförklaringar. Hur rädd hon än vore för Johanna så borde hon inte kunnat sitta häktad i nära 2 månader utan att bryta ihop. Hon är ju inte en förhärdad gangsterbrutta direkt.

Sen en annan sak:
Varför skulle Maja vara med i ett trångt badrum vid en sk visning av lägenheten? Själv säger Maja dessutom att hon inte hade varit i badrummet alls vid kring-tiden för mordet.

”Vad fan gör ni?” (Tova)
”Vad gör du själv?”
Vem återgav att detta korta samtal ägde rum? Bara Johanna eller både hon och Maja?
Senast redigerad av Nonitotta 2023-07-26 kl. 01:49.
Citera
2023-07-26, 02:25
Medlem
Nonitottas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Det måste vara hopplöst att försöka försvara någon som så uppenbart bara ljuger.

Eller också har han förstått vilket monster hon är så han förstår att det är bäst för alla om hon inte är ute i samhället.

Tror hon är räddare för att säga sanningen om sin inblandning, om det bara vore att stå och se på. Tror inte att Maja är samhällsfarlig.

Hon är nog mer farlig för sig själv, att återigen luras in i dåliga umgängen och hamna på pottkanten. Om hon är helt eller delvis skyldig till mordet på Tova. För då sitter hon ju på kåken..
Senast redigerad av Nonitotta 2023-07-26 kl. 02:29.
Citera
2023-07-26, 07:23
Medlem
Gold94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nonitotta
Tror hon är räddare för att säga sanningen om sin inblandning, om det bara vore att stå och se på. Tror inte att Maja är samhällsfarlig.

Hon är nog mer farlig för sig själv, att återigen luras in i dåliga umgängen och hamna på pottkanten. Om hon är helt eller delvis skyldig till mordet på Tova. För då sitter hon ju på kåken..

Vad har Maja haft för dåligt umgänge innan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in