2023-07-25, 21:37
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Om du inte kan förlika dig med att du inte kommer kunna lista ut hela händelseförloppet i detalj, så kommer du sitta här om 10 år, otillfredsställd med samma funderingar.

Jag personligen känner ingen tveksamhet till att det krävdes två för att strypa T på det sätt som RL beskrivit. Skulle det däremot visat sig att T dött av sitt eget kräks så ändras bilden helt, och då ser jag en öppning för att M trots alla lögner inte deltog i något fasthållande.

Men så länge dödsorsaken är manuell strypning framifrån med två händer, så vet jag av info jag samlat på mig genom åren att detta är ett utdraget förlopp där offret under flera minuter kämpar med allt den har. Om gärningsmannen som i detta fall är en kvinna, med kort kjol och bara armar inte har en skråma på sig. Ja, det talar extremt starkt för att hennes händer har varit fasthållna av annan person.

Benen är den enda kroppsdelen en fasthållen person, med en annan person sittandes på sig kan röra på. Och det är just dom hon med största sannolikhet använder för att sparka i väggen med, när hon hör ringklockan. Tidsaspekten som grannen uppskattar till ca 3 min stämmer också överens med ett typiskt strypmord.
Du har nog rätt med de 10 åren, för vi lär väl aldrig få veta säkert om M deltog eller ej.
Jag har fortfarande inte släppt tolkningen av vad Beatas son såg och hörde i bilen, trots att Cesary blev friad på den punkten.

Jag hade en förhoppning att du skulle kommentera mina funderingar runt påverkansgrad, lufthunger och stridsduglighet eftersom du helt avfärdar dem och peka på var jag landar fel.
Citera
2023-07-25, 21:49
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
10 år är för lite för mord
Livstid är det enda rimliga

10 år var livstid på 80 talet. Jag var 20 år 1985.

Jag tycker att vi borde låsa in dåliga personer väldigt länge 30 år eller längre är okey.
Inte för att avskräcka, jag vill slippa att ha dom lösa. Jag har levt i 58 år och aldrig haft problem med polisen, det är enkelt att aldrig skjuta eller kniva någon om man är normal.
Citera
2023-07-25, 21:52
Medlem
vittbruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Jo, hennes berättelse är rörig, osammanhängande och ologisk, men måste därför allt vara lögn?

Om hon hade fått sitta i lugn och ro och helt utan tidspress skriva ner sin story hade den troligtvis sett helt annorlunda ut. Det verbala är hennes starka sida så hon har egentligen inga svårigheter att uttrycka sig.
Däremot har hon andra svårigheter som gör sig gällande då hon är under tidspress.

Hon har inte Js förmåga att snabbt svänga ihop något som låter vettigt, logiken brister, kronologin gör kullerbytta och minnet spelar henne spratt, men att Ms svårigheter skulle göra J mer trovärdig är för mig en märklig inställning.

Medmisstänkts vittnesmål och utpekande har inget bevisvärde inom juridiken. Därför kan man bortse från Js vittnesmål om att M skulle ha varit medverkande i det eventuella mordet. I hovrätten är det jurister som kommer att döma, och det skall mkt till om de inte frikänner M från mordet pga av obefintlig teknisk bevisning. Utpekandet i sig äger ingen större betydelse helt enkelt.

Jag förstår mig inte heller på åklagaren som blint skall in på ett blindspår när han egentligen skulle avfört henne från den delen av åtalet. Man behöver inte pröva allt. Anmärkningsvärt. Det är som Ulricehamn där alla var eniga om att det var självförsvar. Åklagaren skulle ALDRIG ha väckt åtal. Det var tjänstefel.

Hade det varit en hederlig domare i TR så hade M gått fri från den åtalspunkten. Nu hade hon extrem otur. När åklagaren fick just den domaren så kände han doften av blod. Han skulle ha avstått.
Citera
2023-07-25, 21:59
Medlem
vittbruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kriminallen
Fast det finns flera saker. Hela McDonalds-historian. Att M inte hört dunsarna. Att M inte sett T i lägenheten när hon varit uppe osv. Det framstår som efterhandskonstruktioner precis som TR konstaterar. Det är problematiskt.

Finns inget som motsäger M:s version heller. Det finns helt enkelt ingen teknisk bevisning överhuvudtaget.

Hur full var M?
Hade hon tagit sömnpiller?
Har någon testat hennes hörsel?
Hur djupt sover hon?
I vilken sömncykel var hon?

Jag kan inte se något konkret gjorts för att slå hennes version sank. Man måste förstå att M inte är en särdeles begåvad tjej, ändå har ingen lyckats bevisa att hon ljuger, utan det handlar bara om "en känsla" av att man kan misstänka att det inte stämmer. Det duger inte.
Citera
2023-07-25, 22:06
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vittbrus
Medmisstänkts vittnesmål och utpekande har inget bevisvärde inom juridiken. Därför kan man bortse från Js vittnesmål om att M skulle ha varit medverkande i det eventuella mordet. I hovrätten är det jurister som kommer att döma, och det skall mkt till om de inte frikänner M från mordet pga av obefintlig teknisk bevisning. Utpekandet i sig äger ingen större betydelse helt enkelt.

Jag förstår mig inte heller på åklagaren som blint skall in på ett blindspår när han egentligen skulle avfört henne från den delen av åtalet. Man behöver inte pröva allt. Anmärkningsvärt. Det är som Ulricehamn där alla var eniga om att det var självförsvar. Åklagaren skulle ALDRIG ha väckt åtal. Det var tjänstefel.

Hade det varit en hederlig domare i TR så hade M gått fri från den åtalspunkten. Nu hade hon extrem otur. När åklagaren fick just den domaren så kände han doften av blod. Han skulle ha avstått.
Jo, jag tycker inte heller indiciekedjan är intakt. Den bygger på antaganden av tidigare tolkningar och sedan slutledning utifrån dem. Men då det avgörs av tolkningar och bedömningar tycker jag inte man kan hävda att en tolkning är fel.

Det ska bli intressant att se hur skolade jurister kommer att tolka och bedöma.
Senast redigerad av sybel 2023-07-25 kl. 22:18. Anledning: korrigering
Citera
2023-07-25, 22:23
Medlem
Citat:
Du har nog rätt med de 10 åren, för vi lär väl aldrig få veta säkert om M deltog eller ej.
Jag har fortfarande inte släppt tolkningen av vad Beatas son såg och hörde i bilen, trots att Cesary blev friad på den punkten.

Jag hade en förhoppning att du skulle kommentera mina funderingar runt påverkansgrad, lufthunger och stridsduglighet eftersom du helt avfärdar dem och peka på var jag landar fel.

Jag vill också veta såklart. Men jag kommer oftast till en punkt där jag inte kommer längre, oavsett hur mycket tid jag lägger. Och jag känner att jag kommit dit nu. Jag har försökt förklara utifrån mitt perspektiv varför jag är tillfreds med vad jag tror.

Men till ditt inlägg. Om vi utgår från att J fällde henne på det sättet hon beskrev, så tror jag T blev rejält överrumplad och överraskad. Hon kände nog ingen dödsångest eller hot mot sitt liv förens efter J tog stryptag. Jag tror inte J fick till det djupa stryptaget som kom åt pulsådern dom första minutrarna. Utan jag tror hon pressade området som sitter mellan hennes egen tumme och pekfinger mot T s hals. Sannolikt fick då T i sig en del luft första minutrarna och var både medveten och försökte ta sig loss.

Eftersom hon inte hade maginnehåll i lungorna tror jag hon kräktes i slutskedet, kanske t.o.m efter grannen ringde på.

Även om J hade landat medvetet eller omedvetet på T s armar när hon flög på T, är min övertygelse att T hade kunnat dra loss dom, även utan att känna dödsångest.

Och ja, det är inte omöjligt men inte troligt att J ströp T själv och hon tuppade av väldigt fort, för att sen återfå medvetandet och strypningen började om, och då med M s hjälp denna gång.

Om det är så att T endasr varit stridsduglig ett par sekunder här och där tror jag ändå hon i paniken hade rivit J på antingen hennes händer, armar, hals eller ben om J nu försökt använda dessa för att pressa ner T s armar.
Citera
2023-07-25, 22:33
Medlem
sybels avatar
Citat:
Jag vill också veta såklart. Men jag kommer oftast till en punkt där jag inte kommer längre, oavsett hur mycket tid jag lägger. Och jag känner att jag kommit dit nu. Jag har försökt förklara utifrån mitt perspektiv varför jag är tillfreds med vad jag tror.

Men till ditt inlägg. Om vi utgår från att J fällde henne på det sättet hon beskrev, så tror jag T blev rejält överrumplad och överraskad. Hon kände nog ingen dödsångest eller hot mot sitt liv förens efter J tog stryptag. Jag tror inte J fick till det djupa stryptaget som kom åt pulsådern dom första minutrarna. Utan jag tror hon pressade området som sitter mellan hennes egen tumme och pekfinger mot T s hals. Sannolikt fick då T i sig en del luft första minutrarna och var både medveten och försökte ta sig loss.

Eftersom hon inte hade maginnehåll i lungorna tror jag hon kräktes i slutskedet, kanske t.o.m efter grannen ringde på.

Även om J hade landat medvetet eller omedvetet på T s armar när hon flög på T, är min övertygelse att T hade kunnat dra loss dom, även utan att känna dödsångest.

Och ja, det är inte omöjligt men inte troligt att J ströp T själv och hon tuppade av väldigt fort, för att sen återfå medvetandet och strypningen började om, och då med M s hjälp denna gång.

Om det är så att T endasr varit stridsduglig ett par sekunder här och där tror jag ändå hon i paniken hade rivit J på antingen hennes händer, armar, hals eller ben om J nu försökt använda dessa för att pressa ner T s armar.
Tack! Jag ska begrunda.
Citera
2023-07-25, 22:51
Medlem
Citat:
Jo, hennes berättelse är rörig, osammanhängande och ologisk, men måste därför allt vara lögn?

Om hon hade fått sitta i lugn och ro och helt utan tidspress skriva ner sin story hade den troligtvis sett helt annorlunda ut. Det verbala är hennes starka sida så hon har egentligen inga svårigheter att uttrycka sig.
Däremot har hon andra svårigheter som gör sig gällande då hon är under tidspress.

Hon har inte Js förmåga att snabbt svänga ihop något som låter vettigt, logiken brister, kronologin gör kullerbytta och minnet spelar henne spratt, men att Ms svårigheter skulle göra J mer trovärdig är för mig en märklig inställning.

Jag tolkar det som att M håller fast vid historien som M och J kokade ihop dagen efter mordet. Hela rättssystemet är kanske lite orättvist och J är en mer kreativ lögnare. Samtidigt, M har haft många chanser att ge rimliga förklaringar till vad som hänt. Vilket hon inte gjort även när hennes advokat mer eller mindre uppmanat till det under förhör. Jag tror Ms advokat tidigt insåg var det här barkade åt.
Citera
2023-07-25, 23:13
Medlem
Citat:
Finns inget som motsäger M:s version heller. Det finns helt enkelt ingen teknisk bevisning överhuvudtaget.

Hur full var M?
Hade hon tagit sömnpiller?
Har någon testat hennes hörsel?
Hur djupt sover hon?
I vilken sömncykel var hon?

Jag kan inte se något konkret gjorts för att slå hennes version sank. Man måste förstå att M inte är en särdeles begåvad tjej, ändå har ingen lyckats bevisa att hon ljuger, utan det handlar bara om "en känsla" av att man kan misstänka att det inte stämmer. Det duger inte.

M menar att J åkte till McDonalds för att köpa en cheeseburgare för att M behövde något i magen. Det är såklart dumheter.

Sen har M, enligt hennes hälsoapp, mest troligt varit uppe och rört sig i lägenheten under tiden T ligger död i den. Här kommer idén att J på något sätt lyckats gömma T utanför lägenheten. Också dumheter.

Problemet för M är inte vad som är teoretiskt möjligt. Problemet är att M inte kan förklara det vi vet har hänt på ett adekvat sätt.
Citera
2023-07-25, 23:30
Medlem
Citat:
Ja, och inte bara bärandet. Precis allting lägger hon över på Johanna. I berättelsen gör hon sig själv till ett viljelöst verktyg för J. J tar alla initiativ och beordrar M till att göra saker som av rädsla inte vågar säga emot. M vill måla upp bilden av sig själv som så passiv, så hon ställer inte ens en endaste fråga om vad som hänt. Hon säger to.m att J låste badrumsdörren så hon inte skulle kunna höra.

M vill att alla ska tro att hon inte sett nåt, inte hört nåt och därför vet hon ingenting.
Känner också så med henne, hon vill bara rädda sig själv genom att tiga som hon nog alltid gjort när hon ljugit. Inget samvete direkt alls, får känslan att hon klarat sig undan alldeles för länge med att spela dum.
Citera
2023-07-25, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Tack för feedbacken.

Ingen dum tanke alls. Andra vittnens mobiler är tömda så det är nog inte grejen.
Han och polisen fick en inte helt okomplicerad start i den här utredningen.

Han var lite tvär i första förhör och en kvinnlig polis fick lugna ner honom några hekto. Hennes manlige kollega hade inte lyckats lika bra med det.

Anledningen till att mobilen inte blev tömd var nog att åklgaren inte förstod vad det faktiskt kunde innebära för utredningen. Nu vet han.

Har han sagt något mer om det handlar om att gå igenom någon specifik mobil eller gå igenom Majas mönster? Du menar att det kan vara grannens han pratar om?
Citera
2023-07-25, 23:43
Medlem
Citat:
Medmisstänkts vittnesmål och utpekande har inget bevisvärde inom juridiken. Därför kan man bortse från Js vittnesmål om att M skulle ha varit medverkande i det eventuella mordet.

I Sverige är det fri bevisprövning som gäller. Domstolen avgör värdet av bevisen. I detta fall finns teknisk bevisning som i vart fall delvis stödjer Js vittnesmål. J har två motiv att ljuga som jag ser det. Hämnd för Ms tidigare golande och att försöka få straffrabatt. Problemet här igen för M är att Js version är mer trovärdig.

Jag tror att det bästa för alla inblandade inklusive M är att hon berättar hela sanningen. Även om det innebär ett erkännande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in