2023-07-25, 20:32
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Varför pekar han inte på fotot av JÅS då? Mannen stod så nära och pratade med JA och LL.

Kan du ge någon rimlig förklaring?

Jag kan ge flera. Såklart vet jag inte vad som är korrekt.

Han blandar ihop SE och JÅS.

Han gör ingen koppling mellan beskrivningen innan och utpekandet. Så han försöker inte ens peka ut JÅS.

JÅS finns inte med.

Han minns inte hur JÅS såg ut.

Där har du väl de rimligaste förklaringarna jag kan komma på.
Citera
2023-07-25, 20:36
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Alltså du och din split vision.

Dokumentet är döpt till "uppföljning avseende vittnet Engström". Men det kanske man behöver periskop för att se.

"När han kommer till fotografi föreställande Engström E63-00 tycker han sig känna igen glasögonen och han säger att möjligen hade han keps eller annan huvudbonad.

Han är dock osäker men har en minnesbild av mannen som välliknande detta foto."

Han är osäker på om han har sett mannen på bilden men hans minnesbild stämmer överens med den mannen. Det är en väldigt simpel tolkning av det.

Nej det står "Anknyter tips E17:2: Uppföljning avseende SE".

Vad är då det? Jo, det är det föregående förhöret med JA, det från den 8:e april, där han beskriver mannen vid bilen i gråaktig, ljus rock. Vilket också diskuteras i Palmerummet den 20:e april.

Där hade utredarna uppfattningen att det var SE som beskrevs. Detta föranledde fotovisningen.

En korrekt benämning av dokumentet vore således:

"Anknyter tips E17:2: Uppföljning avseende JÅS."

Häri ligger det stora misstaget under de första 30 åren av utredning, vilket KP också påpekade.

Men eftersom du inte har fattat ännu, räknar jag inte med något häpnadsväckande snilleprov nu.

I och för sig behöver man bara läsa innantill, men men ...
Citera
2023-07-25, 20:36
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Nej, det står fast. Eftersom ingen bild på en man med glasögon i gråaktig, ljus rock fanns med i materialet, landade valet istället på en man med glasögon i mörk rock.

Det jag menade förut är att JA kanske inte fick någon tydlig bild av ANSIKTET, p.g.a. sitt fokus på AB.

Men rocken kommer han ju ihåg, och den var åt det ljusare hållet, inte det mörkare.

Du hävdade förut att det inte var konstigt han inte kunde peka ut JÅS, pga AB. Då blir din slutsats att JÅS inte fanns med på bild ogiltig.
Citera
2023-07-25, 20:37
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Nej, det står fast. Eftersom ingen bild på en man med glasögon i gråaktig, ljus rock fanns med i materialet, landade valet istället på en man med glasögon i mörk rock.

Det jag menade förut är att JA kanske inte fick någon tydlig bild av ANSIKTET, p.g.a. sitt fokus på AB.

Men rocken kommer han ju ihåg, och den var åt det ljusare hållet, inte det mörkare.

Och huvudbonad han minns korrekt och placerar på en bild av SE utan huvudbonad?

Vi väntar fortfarande på att du ska visa vilka som var med på bilderna.
Citera
2023-07-25, 20:38
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:

Vad är då det? Jo, det är det föregående förhöret med JA, det från den 8:e april, där han beskriver mannen vid bilen i gråaktig, ljus rock. Vilket också diskuteras i Palmerummet den 20:e april.

Där hade utredarna uppfattningen att det var SE som beskrevs. Detta föranledde fotovisningen.

Häri ligger det stora misstaget under de första 30 åren av utredning, vilket KP också påpekade.

Men eftersom du inte har fattat ännu, räknar jag inte med något häpnadsväckande snilleprov nu.

Vad palmerummet tror har ingen bäring på om JA pekar ut SE eller inte.

Det borde KP lära sig. Att Ström eventuellt felaktigt slår fast SE som närvarande på mordplatsen efter mordet betyder inte att SE inte är närvarande på mordplatsen efter mordet. Det verkar vara det som var avgörande saken för KP. Rätt konstigt åsikt.
Senast redigerad av enough-is-enough 2023-07-25 kl. 20:42.
Citera
2023-07-25, 20:39
Medlem
Faderligs avatar
Citat:

Nu gjorde du en dalulven klassiker. Fetmarkerar det som visar att du har fel.

Så det var alltså inte som du påstod. Att det hette "uppföljning av mannen vid bilen".
Citera
2023-07-25, 20:41
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Du hävdade förut att det inte var konstigt han inte kunde peka ut JÅS, pga AB. Då blir din slutsats att JÅS inte fanns med på bild ogiltig.

Nej, den är fortfarande fullt giltig.

Det är inte så konstigt att han inte minns ansiktet så väl, eftersom han fokuserade på AB. Däremot mindes han klädseln, och det hade således varit lätt att peka ut JÅS, om bilden hade presenterats.

Slutsatsen står, i och med detta, således starkare än förut.
Citera
2023-07-25, 20:42
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Nu gjorde du en dalulven klassiker. Fetmarkerar det som visar att du har fel.

Så det var alltså inte som du påstod. Att det hette "uppföljning av mannen vid bilen".

Betydelsen är densamma.

Mannen vid bilen = JÅS.

Är ni de enda två som inte har fattat det ännu? 37 år har gått ...
Citera
2023-07-25, 20:45
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Förekomma en granne som han inte verkar speciellt nära?

"Var Engström som jag inte träffat efter mordet där när det hände? Nej du, då var det han som mördade Palme"

Det blir tyvärr bara lösa spekulationer, men om SE är GM vilket inte är sannolikt alls så kan grannen tänkas vara med i de ljusskygga Palmekritiska kretsar som jobbat på att förvandla SE till en Manchurisk kandidat som sköt OP i trance.

GM-SE var på något sätt ändå medveten om vad som hänt och att han fått motivet från grannen som var moderat så GM-SE försökte kollra bort grannen med ett telefonsamtal på morgonen och enligt senare tiders förhör lyckades GM-SE med detta över förväntan.

Det stämmer med KPs högläsning ur TPs bok att grannen kan ha varit moderat. Annars känns det lite väl spekulativt till och med för min välmodererade fantasi.
Citera
2023-07-25, 20:45
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Nej, den är fortfarande fullt giltig.

Det är inte så konstigt att han inte minns ansiktet så väl, eftersom han fokuserade på AB. Däremot mindes han klädseln, och det hade således varit lätt att peka ut JÅS, om bilden hade presenterats.

Slutsatsen står, i och med detta, således starkare än förut.

Tack för att du visar hur svagt sitt argument är. Din slutsats att JÅS inte var med på bilderna sköt du helt i sank nu.

Han kan alltså ha missat peka ut JÅS för han fokuserade på AB. Jag håller med dig.
Citera
2023-07-25, 20:47
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Vad palmerummet tror har ingen bäring på om JA pekar ut SE eller inte.

Det borde KP lära sig. Att Ström eventuellt felaktigt slår fast SE som närvarande på mordplatsen efter mordet betyder inte att SE inte är närvarande på mordplatsen efter mordet. Det verkar vara det som var avgörande saken för KP. Rätt konstigt åsikt.

Den där polletten trillar visst aldrig ner. Prova med olja, glidmedel och högtrycksblås!

Kanske kan Hulken komma och dänga en näve i maskinen också.

Ström: JA "reagerade för SE:s fotografi och lämnade även en redogörelse för den personens uppträdande på brottsplatsen".
Citera
2023-07-25, 20:48
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Tack för att du visar hur svagt sitt argument är. Din slutsats att JÅS inte var med på bilderna sköt du helt i sank nu.

Han kan alltså ha missat peka ut JÅS för han fokuserade på AB. Jag håller med dig.

Det går inte att komma runt att JA berättade just att han fokuserade på AB i sitt förhör. Inte ett enda ord kommer JA ihåg av det JÅS sa. Inte ett enda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in