2023-07-18, 11:13
Medlem
Limma skinkbits avatar
Jag sitter nu med en dator med i7-CPU i 4000-serien. Tror jag byggde den 2014 eller-15. Rymlig låda, tystgående och allt funkar klockrent men den börjar ju bli lite gammal. Har inget separat grafikkort utan kör enbart på den integrerade grafiken.

Hur skulle det vara att byta till en modernare HP Elitedesk? Till exempel denna:
https://shop.inrego.se/stationara/hp-elitedesk-800-g5-4
PROCESSOR
INTEL CORE I7-9700 3.00 GHz
INTERNMINNE
16 GB
HÅRDDISK
240 GB SSD
Chassi
DESKTOP MINI
Windows 11 kompatibel
Ja
Processortyp
Intel Core i7
Installerat RAM
16 GB
Hårddisk kapacitet
240 GB
Hårddisk typ
SSD
Jag begriper ju att expansionsmöjligheterna är högst begränsade i en sådan burk men finns det några andra nackdelar?
Citera
2023-07-18, 11:22
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Limma skinkbit
Jag sitter nu med en dator med i7-CPU i 4000-serien. Tror jag byggde den 2014 eller-15. Rymlig låda, tystgående och allt funkar klockrent men den börjar ju bli lite gammal. Har inget separat grafikkort utan kör enbart på den integrerade grafiken.

Hur skulle det vara att byta till en modernare HP Elitedesk? Till exempel denna:
https://shop.inrego.se/stationara/hp-elitedesk-800-g5-4
PROCESSOR
INTEL CORE I7-9700 3.00 GHz
INTERNMINNE
16 GB
HÅRDDISK
240 GB SSD
Chassi
DESKTOP MINI
Windows 11 kompatibel
Ja
Processortyp
Intel Core i7
Installerat RAM
16 GB
Hårddisk kapacitet
240 GB
Hårddisk typ
SSD
Jag begriper ju att expansionsmöjligheterna är högst begränsade i en sådan burk men finns det några andra nackdelar?
240GB SSD låter väldigt snålt.
Citera
2023-07-18, 11:54
Medlem
Ja, expansions möjligheterna är extremt få.
De har i regel endast en expansions möjlighet och det är mer eller mindre endast en kontakt. (du ser det på länken du skickade, HDMI porten på den är utbytbar till kanske en DP eller extra nätverkskort)

Att koppla in ett grafikkort är mer eller mindre bara att glömma såvidare inte den har Thunderbolt och du har ett externt PCI-E låda.

Det är inte omöjligt att uppgradera processorn i dem, men det är inget man ska räkna med, då kan det vara bättre att skaffa en ny SSF.

Hårddiskarna brukar gå att byta. Frågan är om de har en eller två platser för hårddiskar.
I regel är det endast M.2 platser för hårddiskar, men vissa modeller brukar ha stöd för en 2.5" SATA disk.
Men dubbelkolla längden på M.2 disken.
I annonsen du angett så nämner de inget om vilka hårddisk konfigurationer den har att arbeta med. Kanske bättre att kolla upp på HPs produktsida och/eller användarmanual.

Men i regel brukar en SFF vara ett jävla bra val. Man brukar inte behöva uppgradera dem utan man kör på.
Jag vill påstå att en SFF är som en Bärbar dator utan batteri och inbyggd skärm, oftast ett smartare val för dessa som envisas med att köpa en bärbar dator för att den tar mindre plats men aldrig bär med sig den.

Skulle du behöva större lagring så kika på en NAS.
Det finns också möjlighet att köpa en större dator med grafikkort och streama steam spel från den till sin klenare dator.

SFF brukar också ha möjligheter att monteras bak på skärmarna, så man får upp den från bordet och det ser lite renare ut.
Citera
2023-07-18, 11:57
Medlem
Sen brukar man få bättre prestanda i en SFF än vad man får i en bärbar dator.

I annonsen du länkat till så har den en I7-9700 - det blir nog bättre prestanda med den än om man skaffar en bärbar dator med samma processor.

Anledningen till det är för att en SSF behöver inte hålla sig till samma restriktioner som en bärbardator behöver pga batteri och kylningsförmåga.
Citera
2023-07-18, 14:47
Medlem
http://h10032.www1.hp.com/ctg/Manual/c06413992.pdf
Citera
2023-07-18, 16:07
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DatBastard
Sen brukar man få bättre prestanda i en SFF än vad man får i en bärbar dator.

Tack för bra information. Men om man jämför med (moderkort som får plats i) en towerlåda, förutom mindre plats och det du redan har nämnt, finns det något som riskerar att vara sämre i en SFF? Typ att CPU:n inte kan köra på full fart lika länge eller att man har snålat in på busshastigheter etc?
Citera
2023-07-18, 16:17
Medlem
Citat:
Tack för bra information. Men om man jämför med (moderkort som får plats i) en towerlåda, förutom mindre plats och det du redan har nämnt, finns det något som riskerar att vara sämre i en SFF? Typ att CPU:n inte kan köra på full fart lika länge eller att man har snålat in på busshastigheter etc?

Ett "vanligt" moderkort brukar kunna leverera mer ström samt har ännu bättre kylningsförmåga.
Så absolut, ett redigt tower ger bättre prestanda.

Ett dåligt exempel är Intels nya processorer, de kan dra över 500w ström vid korta intervaller.
En SFF dator har sällan mer än 100w till tillförse hela systemet med. Så med en sådan processor får man bättre prestanda när den kan dra 500w jämfört med när den endast kan dra 100w.

Medans samtidigt, en SFF kan förse datorn med mer ström än vad en bärbar kan.
Citera
2023-07-19, 14:31
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:
Hårddiskarna brukar gå att byta. Frågan är om de har en eller två platser för hårddiskar.
I regel är det endast M.2 platser för hårddiskar, men vissa modeller brukar ha stöd för en 2.5" SATA disk.
Men dubbelkolla längden på M.2 disken.
I annonsen du angett så nämner de inget om vilka hårddisk konfigurationer den har att arbeta med. Kanske bättre att kolla upp på HPs produktsida och/eller användarmanual.
Det verkar finnas plats för både M.2 och 2,5" SATA, under vissa förutsättningar.

https://support.hp.com/us-en/product/hp-elitedesk-800-g5-desktop-mini-pc/27066639/document/c06403210#AbT8
Expansion slots

(1) M.2 PCIe x1 2230 (for WLAN)
(2) M.2 PCIe x4 2280/2230 Combo (for storage)
Bays

(1) 6.35 cm (2.5 in) Internal Storage Drive

note: SATA 2.5 inches internal storage drive cannot be selected if 2nd M.2 storage, discrete graphic card, or 95 W processor is selected.

Citat:
Skulle du behöva större lagring så kika på en NAS.

Jo, NAS eller extern hårddisk lär behövas. Och att skaffa en NAS har jag väl funderat på redan tidigare. Några rekommendationer?
Citera
2023-07-25, 20:14
Medlem
Citat:
Det verkar finnas plats för både M.2 och 2,5" SATA, under vissa förutsättningar.

https://support.hp.com/us-en/product/hp-elitedesk-800-g5-desktop-mini-pc/27066639/document/c06403210#AbT8
Expansion slots

(1) M.2 PCIe x1 2230 (for WLAN)
(2) M.2 PCIe x4 2280/2230 Combo (for storage)
Bays

(1) 6.35 cm (2.5 in) Internal Storage Drive

note: SATA 2.5 inches internal storage drive cannot be selected if 2nd M.2 storage, discrete graphic card, or 95 W processor is selected.

Jo, NAS eller extern hårddisk lär behövas. Och att skaffa en NAS har jag väl funderat på redan tidigare. Några rekommendationer?

Jag gillar QNap - Synology är helt ok de med.
Jag vill påstå att man bör nog undvika WD samt Netgear.
Gå inte på det här snacket om att de är Cloud redo, det är bättre att undvika den biten utan skaffa en proper NAS.

Du ska ha en med i alla fall två diskar. Dvs undvik en extern usb disk då det endast är en disk och rasar den så tappar du din information.

Två diskar blir speglade, så rasar ena har du kvar din data på den andre.

Behöver du mer utrymme så kanske en 4 disk nas kan passa bra. Då kan du se det som att en disk är obrukbar för dig, den används för att kunna återskapa informationen om en disk rasar.

Vill du ha något snabbt, ta en som inkluderar diskar. Är du mer seriös så köper du diskar själv och stoppar in i den.
Köper du diskar själv så kolla upp detta med SMR vs CMR och bekräfta att det är CMR du köper.

Orkar du inte så rekommenderar jag Seagate Ironwolf / Ironwolf Pro / Exos - de är alltid CMR.
Men undvik diskar från WesternDigital som pesten, oavsätt om de är "för nas" eller inte.
Citera
2023-07-26, 19:32
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:
Jag gillar QNap - Synology är helt ok de med.

Kollade runt lite själv och fastnade för en Synology DS220J och två Toshiba N300-diskar. Gick ju några tusenlappar så datorn får nog hänga med ett tag till men nu är ju första steget i alla fall taget. Om det blir en SFF eller mindre tower-låda nästa gång återstår att se men jag behöver åtminstone inte tänka på att få plats med ett antal 3,5"-diskar.
Citera
2024-06-20, 08:52
Medlem
Limma skinkbits avatar
Efter att ha velat fram och tillbaka ganska länge nu mellan att låta Inet bygga något nytt i 15-tusenkronorsklassen eller att vänta till nästa år (när W10 slutar supportas) så blev det till slut en bättre begagnad Dell Optiplex SFF med 9:e generations i5-CPU, DVD-enhet och Win 11.

Funkar bra så här långt och det känns som en gedigen burk. Att installera min gamla mekaniska hårddisk i den var hur lätt som helt, men nu är det inte plats för fler 3,5-tumsgrejer. Och med bara två SATA-kontakter på moderkortet så var det ändå fullt.

Fråga: Där finns plats för lågprofilsgrafikkort (PCIe x16 rev 3.0). Vad kan man förvänta sig för prestanda ur sådana grafikkort? Kan det bli problem med kylning i en liten låda? Är det kanske nätdelen som sätter begränsningarna?
Citera
2024-06-20, 15:14
Medlem
Annars finns det numera riktigt pigga små burkar med N100 processorn, senaste jag plockade ihop blev en m-itx med ett https://www.asrock.com/mb/Intel/N100DC-ITX/#Overview men det finns mindre färdigbyggda från ett par tusen och uppåt, klarar 4k HDR utan problem.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in