Citat:
Ursprungligen postat av
Limma skinkbit
Det verkar finnas plats för både M.2 och 2,5" SATA, under vissa förutsättningar.
https://support.hp.com/us-en/product/hp-elitedesk-800-g5-desktop-mini-pc/27066639/document/c06403210#AbT8
Expansion slots
(1) M.2 PCIe x1 2230 (for WLAN)
(2) M.2 PCIe x4 2280/2230 Combo (for storage)
Bays
(1) 6.35 cm (2.5 in) Internal Storage Drive
note: SATA 2.5 inches internal storage drive cannot be selected if 2nd M.2 storage, discrete graphic card, or 95 W processor is selected.
Jo, NAS eller extern hårddisk lär behövas. Och att skaffa en NAS har jag väl funderat på redan tidigare. Några rekommendationer?
Jag gillar QNap - Synology är helt ok de med.
Jag vill påstå att man bör nog undvika WD samt Netgear.
Gå inte på det här snacket om att de är Cloud redo, det är bättre att undvika den biten utan skaffa en proper NAS.
Du ska ha en med i alla fall två diskar. Dvs undvik en extern usb disk då det endast är en disk och rasar den så tappar du din information.
Två diskar blir speglade, så rasar ena har du kvar din data på den andre.
Behöver du mer utrymme så kanske en 4 disk nas kan passa bra. Då kan du se det som att en disk är obrukbar för dig, den används för att kunna återskapa informationen om en disk rasar.
Vill du ha något snabbt, ta en som inkluderar diskar. Är du mer seriös så köper du diskar själv och stoppar in i den.
Köper du diskar själv så kolla upp detta med SMR vs CMR och bekräfta att det är CMR du köper.
Orkar du inte så rekommenderar jag Seagate Ironwolf / Ironwolf Pro / Exos - de är alltid CMR.
Men undvik diskar från WesternDigital som pesten, oavsätt om de är "för nas" eller inte.