2023-07-19, 18:20
Medlem
Lumbagos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GertBenny
Hej Flashback.

Är det någon som har några historier att berätta om ämnet i denna artikel?

https://www.ttela.se/nyheter/trollhattan/de-tog-fighten-mot-skinnskallarna-nar-de-vuxna-svek.a1c09096-eee0-45e2-8487-f179752af0cc

Jag är uppvuxen i en kommun i närområdet och kommer ihåg historier om dessa skinheads och hur bråkigt det var i Trollhättan och så vidare. Bland annat något om grisblod eller grishuvuden som de kastade på moskén i Trollhättan.

Nu går det ju inte och läsa artikeln eftersom den är låst - men jag kan föreställa mig att den vinklar invandrarna som enbart offer. Var det så eller var det som jag själv föreställer mig att båda sidorna var lika goda kålsupare och slogs med varandra?

Om det är någon gammal trollhättebo som kan bringa klarhet i ämnet är jag tacksam.
Artikeln består mest av snyft från Rossana Dinamarca, så det gör inget att artikeln är låst.
Citera
2023-07-19, 18:35
Medlem
GertBennys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lumbago
Artikeln består mest av snyft från Rossana Dinamarca, så det gör inget att artikeln är låst.

Ja det kan jag tänka mig. Vem är hon? Jag känner igen namnet och antar hon är någon vänsterprofil?
Citera
2023-07-19, 18:40
Medlem
GertBennys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fuska
Du tänker på Morot som kastade grisblod och var allmänt jävla nazi på 90-talet?
Sist jag såg han, måååånga år sedan så hade han en tröja med ett hakkors på som var överstycket med ett kryss. Vilket förvånande mig. Sen när jag såg ryggen på tröjan stog det "just kidding" på den.

Det var ju faktiskt lite småkul enligt min sjuka humor . Han morot vet jag vem det är och han borde väl varit med dessa skinskallar? För det måste ju varit ett helt gäng av dem.
Citera
2023-07-19, 18:40
Medlem
Lumbagos avatar
Citat:
Ja det kan jag tänka mig. Vem är hon? Jag känner igen namnet och antar hon är någon vänsterprofil?
Ja, hon är vänster och ganska känd.

Det finns många trådar här på Flashback om henne. Exempelvis denna:
(FB) Rossana Dinamarca (samlingstråd // mod)
Citera
2023-07-19, 22:47
Medlem
"Morot" var ju ökänd i Trollhättan, han va ledare för NSF i Trollhättan under en kort tid, väldigt stökig person som ofta hamnade i bråk. Han blev bl.a dömd för att ha hoppat jämnfota på en somalies huvud med stålhättekängor på Drottningtorget i Trollhättan.
Vitmaktbandet Somalia kickers fick sitt namn därifrån. Fanns även ett annat vitmaktband i Trollhättan som hette Brigad Wotan. (Har för mig att det är ungefär samma gäng som i somalia kickers) Rätta mig gärna om jag har fel.

Morot (Andreas) blev dömd för mordet på tvåbarnsmamman Ida i Trollhättan 2013.
Citera
2023-07-19, 22:54
Medlem
scoremaxs avatar
Träffade som några gånger när dom spelade paintball.
(Airsoft fanns inget vettigt då)

Jag vet inte vad ledaren för gruppen hette, men det var ganska hierarkiskt upplevde jag.
Inget stök o flams så att säga.
Citera
2023-07-24, 10:24
Medlem
serrano1980s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bonnkatten12
Vitmaktbandet Somalia kickers fick sitt namn därifrån. Fanns även ett annat vitmaktband i Trollhättan som hette Brigad Wotan. (Har för mig att det är ungefär samma gäng som i somalia kickers) Rätta mig gärna om jag har fel.

Det är exakt samma band. Tror aldrig dom kallade sig själva Somalia kickers officiellt, utan det var ett namn dom fick när några av deras låtar gavs ut på en samlingsskiva kort efter den där misshandeln

Basisten var en reko kille som senare hade tatueringsstudio i Trollhättan om jag minns rätt.
Citera
2023-07-24, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av serrano1980
Det är exakt samma band. Tror aldrig dom kallade sig själva Somalia kickers officiellt, utan det var ett namn dom fick när några av deras låtar gavs ut på en samlingsskiva kort efter den där misshandeln

Basisten var en reko kille som senare hade tatueringsstudio i Trollhättan om jag minns rätt.

Ja juste ja! De var väl vanliga "punkare" innan de blev NS, ska väl varit ungefär samma gäng som spelade i Brutal Personal innan?
Citera
2023-07-24, 15:11
Medlem
Citat:
Hej Flashback.

Är det någon som har några historier att berätta om ämnet i denna artikel?

https://www.ttela.se/nyheter/trollhattan/de-tog-fighten-mot-skinnskallarna-nar-de-vuxna-svek.a1c09096-eee0-45e2-8487-f179752af0cc

Jag är uppvuxen i en kommun i närområdet och kommer ihåg historier om dessa skinheads och hur bråkigt det var i Trollhättan och så vidare. Bland annat något om grisblod eller grishuvuden som de kastade på moskén i Trollhättan.

Nu går det ju inte och läsa artikeln eftersom den är låst - men jag kan föreställa mig att den vinklar invandrarna som enbart offer. Var det så eller var det som jag själv föreställer mig att båda sidorna var lika goda kålsupare och slogs med varandra?

Om det är någon gammal trollhättebo som kan bringa klarhet i ämnet är jag tacksam.

Artikeln liknar mest ett idolporträtt av Rossana Dinarmca och ytterligare en person från liknande kretsar. Hade varit intressantare att höra några "skinskallar" berätta om tiden. Till exempel var Eidars tillträdande VD en känd nazze under sin tonårstid.
Citera
2023-07-24, 15:51
Medlem
GertBennys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av getforcegtx
Artikeln liknar mest ett idolporträtt av Rossana Dinarmca och ytterligare en person från liknande kretsar. Hade varit intressantare att höra några "skinskallar" berätta om tiden. Till exempel var Eidars tillträdande VD en känd nazze under sin tonårstid.

Ja det kan jag tänka mig. Köper heller inte narrativet att invandrarna var helt oskyldiga och att det var offer för jättehemska skinskallar och nazister utan att gjort något själva öht.
Citera
2023-07-24, 23:54
Medlem
lasse-luss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av getforcegtx
Vem var den där eidars VD ? Nått namn på den herren ?
Citera
2023-07-25, 17:33
Medlem
Slumlords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av serrano1980

Citat:
Ursprungligen postat av bonnkatten12
Ja juste ja! De var väl vanliga "punkare" innan de blev NS, ska väl varit ungefär samma gäng som spelade i Brutal Personal innan?

Var inter Sw*hn som spelade i Arnes plasthjärna, Ruska tupp, Röten tandkräm, Brutal personal och vad alla banden nu hette med där? Han började som punkare, iofs en ganska icke-PK sådan, men gled sedan långt ut på högerkanten med sin musik. Har ett svagt minne av att han även var inblandad i den där misshandeln av somaliern men det kan jag ha fått om bakfoten.

Edit: Här är för övrigt en bild från en nazidemonstration i Trollhättan 1996. Vilka jävla figurer!
https://static.cdn-expressen.se/images/c7/47/c7478d6b2bfe4c96aa01788957d3a6f4/640@60.jpg
Senast redigerad av Slumlord 2023-07-25 kl. 17:40.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in