2023-07-25, 09:45
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Undrar om han någonsin läste titeln på sin egen bok. Det är ju faktiskt en ledtråd inbyggd i den.

Nä, men att binära möjligheter inte är detsamma som att det är 50/50 är väl typ ändå första lektionen.

Det är ju "sheeple" som lallar efter i TPs osannolika ledband som gör de här 50/50 bedömningarna här i tråden så förvånas inte om de inte följer normal logik inom sannolikhetslära när de argumenterar.

Lambertzgänget har väl också "bevisat" matematiskt att SE är 99.99999999999% skyldig om jag inte missminner mig och det går väl knappast att argumentera emot?
Citera
2023-07-25, 09:50
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Det är ju "sheeple" som lallar efter i TPs osannolika ledband som gör de här 50/50 bedömningarna här i tråden så förvånas inte om de inte följer normal logik inom sannolikhetslära när de argumenterar.

Lambertzgänget har väl också "bevisat" matematiskt att SE är 99.99999999999% skyldig om jag inte missminner mig och det går väl knappast att argumentera emot?

Jo, just det. Det var en höjdpunkt här i tråden. Den logiken är inte att leka med. "Om jag stoppar in mina egna påhittade siffor i den här ekvationen får jag fram en påhittad siffra"

Den logiken känner jag igen från den här tråden. "Om jag gör allting misstänkt så får jag ju fram att SE är misstänkt"
Citera
2023-07-25, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Ja TP har ett litet kaptel om detta. Om jag förstår det rätt jobbade SE på armetygsförvaltningen mellan 1957-1960. "Engström illustrerade handböcker om allt från elverk till kulsprutor". Han skriver också att under Engströms tid infördes en ny typ av revolver men att det inte gått att utreda om Engström arbetade med beskrivning av revolvrarna. E hade dock kollegor som "var extremt kunniga inom området vilket kan förklara den vapentekniska utläggning som han höll på en personalfest på Skandia och som fått Per Häggström att reagera". En av dessa kollegor blev senare generalagent för Smith & Wesson i Sverige.

Så visst verkar det funnits en hel del kopplingar till vapen och revolvrar i den Engströmska "miljön", inte bara den vapensamlande kompisen.
Tack!
Kanske ingen puls, men ändå småljummet. Jag fiskar också snarare efter sådant som "extremt kunniga kollegor" än faktiska vapen och ammunition.
Citera
2023-07-25, 09:54
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
Jag är inne på det problem 2020 tidigare nämnt. Det finns nog en osäkerhet hos debattörerna som är "säkra" på att SE är oskyldig. De har investerat så mycket tid och prestige att man är väldigt rädd för att ha fel och då blir försvarsmekanismen att dag ut och dag in förminska folk som har en annan åsikt. Vad de får ut av det är en lika stor gåta som sakfrågan där jag lutar mer och mer åt att SE inte var mördaren.

Gunnar W är ett annat exempel på en person som investerat mycket tid och prestige i MOP. Det blir spännande att se nästa vecka hur han ser på SE som GM.

När vi tittar på personer som investerat tid på SE specifikt så framstår LÖSNINGEN som Filtergänget presenterade 2018 lida av en ihärdig pyspunka.
Citera
2023-07-25, 09:55
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
TP slog tydligen knut på sig själv för att utreda denna "misstänkta" koppling. Tydligen kom inte något fram ur dessa utredningsförsök och då "kunde det inte utredas".

Dessa "misstankar" släpptes inte utan texten blev: "att under Engströms tid infördes en ny typ av revolver men att det inte gått att utreda om Engström arbetade med beskrivning av revolvrarna".

Vilseledande och insinuant skrivet av TP.

Edit: .
En ärligare beskrivning av det hela kunde varit: "att under Engströms tid infördes en ny typ av revolver men inget som framkommit tyder på att just Engström arbetade med beskrivning av revolvrarna".
Ja hur svårt kunde det egentligen varit för TP att utreda exakt vad herr E sysslade med på armetygsförvalningen, det var ju "bara" femtio år innan TP:s utredning. Nu menade han att det var av intresse att föra fram att E verkat i vapenmiljöer, och tydligen hade även imponerat med sina kunskaper inom det vapentekniska området på 80-talet.
Citera
2023-07-25, 09:56
Medlem
csvenss avatar
Citat:
Det är otroligt märkligt att det alltid framställs som 50/50-lägen med SE också. Han var närheten av vapen en gång. Så antingen tog han ett där eller inte. Alltså 50/50.

Är det något jag har insett av den här tråden är att sannolikhetslära är något det borde fokuseras hårdare på i skolan. Jag har till och med blivit hånad för att jag använder det i mitt tänkande.

Enligt materialet tittade SE på sin klocka så han missade allt framför sig på sin färd mot mordplatsen, sannolikheten att det är sant är?
Citera
2023-07-25, 10:02
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Ja hur svårt kunde det egentligen varit för TP att utreda exakt vad herr E sysslade med på armetygsförvalningen, det var ju "bara" femtio år innan TP:s utredning. Nu menade han att det var av intresse att föra fram att E verkat i vapenmiljöer, och tydligen hade även imponerat med sina kunskaper inom det vapentekniska området på 80-talet.

Jag anar att du tror att personer SE umgicks med blev väldigt duktiga på att texta? Är det så man måste tänka runt SE?

"Guilt by association"?
Citera
2023-07-25, 10:03
Medlem
csvenss avatar
Citat:
Gunnar W är ett annat exempel på en person som investerat mycket tid och prestige i MOP. Det blir spännande att se nästa vecka hur han ser på SE som GM.

När vi tittar på personer som investerat tid på SE specifikt så framstår LÖSNINGEN som Filtergänget presenterade 2018 lida av en ihärdig pyspunka.

Ja, just ja, det är ju han som tror på mötesscenariot där dom var på väg till Bohemia. Är det den teorin du tror på också? Alla vägar bär till Bohemia.
Citera
2023-07-25, 10:04
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av csvens
Enligt materialet tittade SE på sin klocka så han missade allt framför sig på sin färd mot mordplatsen, sannolikheten att det är sant är?
Bra mycket högre än att han bara råkade ha med sig en revolver.
Citera
2023-07-25, 10:05
Medlem
csvenss avatar
Citat:
Bra mycket högre än att han bara råkade ha med sig en revolver.

Du besvarade inte min fråga. Nytt försök?
Citera
2023-07-25, 10:06
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Jo, just det. Det var en höjdpunkt här i tråden. Den logiken är inte att leka med. "Om jag stoppar in mina egna påhittade siffor i den här ekvationen får jag fram en påhittad siffra"

Den logiken känner jag igen från den här tråden. "Om jag gör allting misstänkt så får jag ju fram att SE är misstänkt"

Jag har själv ställt upp mitt eget 50/50 dilemma:
"SE - Guilt by association" eller "SE - Guilt by assassination"?

Det bästa med min uppställning är att SE är skyldig hur utfallet än ser ut!
"Om jag gör allting SE gör misstänkt så får jag ju fram att SE är misstänkt!" Ganska genialt faktiskt.
Senast redigerad av ursprungligen 2023-07-25 kl. 10:20.
Citera
2023-07-25, 10:12
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av csvens
Ja, just ja, det är ju han som tror på mötesscenariot där dom var på väg till Bohemia. Är det den teorin du tror på också? Alla vägar bär till Bohemia.

Jag har ingen riktig uppfattning om mötesscenariot.

Däremot finns det mer som talar för att vittnet SE lugnade nerverna inne på Bohemia minuterna efter mordet än att han är en obeväpnad mördare som ingen känner igen från mordplatsen.

Att Gunnar W på ett ordrikt sätt kommer att vurma för mötesscenariot och mörkläggning ligger i hans natur. Det vore lite roligt om GW klev fram lite och pekade ut en GM också, men det lär inte hända.

Edit: Teorin SE som GM lär nog få tvättad hals på fler än 15 punkter i GWs nyaste bok, vilket redan titeln på boken antyder.
Senast redigerad av ursprungligen 2023-07-25 kl. 10:27.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in