2023-07-24, 08:51
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Får din ideologi politiskt makt i Sverige så jo väldigt sannolikt blir universiteten då "högerkorrumperade",
Men nej sannolikheten för att din ideologi kommer få den makten i Sverige får vi verkligen hoppas är minimal.
Men sluta hycklandet tack. Det är inte något "korrumperandet" i sig du är emot utan just vänsterns progressiva politik och inställning.

Mindre troligt, ehuru det säkerligen finns ett antal opportunister som kvickt byter sida när det gynnar dem, så är vänsterdominansen så stark att en universitetshöger ständigt skulle vara granskad.

Och vänsterns progressiva politik och inställning är korrumperande i sig - det har vi sett överallt där den fått dominerande inflytande - inte minst i Sverige.

Citat:
"låghalta islamister från Tibet"...

ska jag verkligen behöva svara på skit som detta?

Inte alls. Du kan ta det som ursäkt för att slippa sätta Dig in i de avgörande kunskapsteoretiska skillnaderna mellan materialister och idealister, och konsekvenser som detta ger. Eller något annat viktigt, men komplicerat som Du inte vill ge Dig in i.
Citera
2023-07-24, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av censuria
Falsk vetenskap leder inte samhället framåt vid tillämpning och 80% har ännu inte fattat att humanioran som lärs ut i Sverige är falsk. Att den endast syftar till att bekräfta vänsterns falska världsbild. När de fattat detta så kommer förhållandena bli de omvända. Och det kommer ske.
Förövrigt anser jag att humaniora bör förbjudas eftersom den alltid kommer leda till politisk subversion. Och så tror jag även fallet skulle bli med högern som makthavare.

Fast nu är inte genus eller HBTQ någon "falsk vetenskap".
Och humaniora är en mängd saker.

Intressant du vill alltså att ämnet historia ex. ska förbjudas?
eller filosofi, antropologi, litteraturvetenskap eller språk?

Ämnet som alltså existerat på universitet säkert så länge det existerat och definitivt! har fört samhällen framåt.

Som sagt....man kan ju undra VEM av dig eller mig som har den mest antiintellektuella, icke vetenskapliga och icke demokratiska förhållningssättet.
Citera
2023-07-24, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Mindre troligt, ehuru det säkerligen finns ett antal opportunister som kvickt byter sida när det gynnar dem, så är vänsterdominansen så stark att en universitetshöger ständigt skulle vara granskad.

Och vänsterns progressiva politik och inställning är korrumperande i sig - det har vi sett överallt där den fått dominerande inflytande - inte minst i Sverige.

Inte alls. Du kan ta det som ursäkt för att slippa sätta Dig in i de avgörande kunskapsteoretiska skillnaderna mellan materialister och idealister, och konsekvenser som detta ger. Eller något annat viktigt, men komplicerat som Du inte vill ge Dig in i.

Nej, vänstern har snarast fått ner korruption.
Sverige och Skandinavien är idag ett av världens minst korrumperande länder/ områden.
säger något vad just "vänster" värderingar av sorten ekonomisk jämlikhet, lika rättigheter och möjligheter för alla etc... gör för något med ett samhälle.

Ska du hitta hög korruption, då måste du till samhällen som funkar så som du vill ha det.

men den typen av fakta, är just sånt som du inte klarar ta in.
Citera
2023-07-24, 11:17
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
japp det finns mängder av olika tänkare hit och dit. Det enda som ska sättas att avgöra hållbarheten i allt detta är filosofer själva och inte politiker.

Vilka filosofer menar du ska avgöra vad för slags filosofi som ska gälla i universiteten?

Jag sa inget om att politiker ska bestämma, jag talade om direktdemokrati, där vanligt arbetande folk får avgöra vad som är och inte är värt deras pengar.

Avveckla genusvetenskap, kulturstöd, mediastöd, kritisk teori och få 50% rabatt på elkostnader och 1000 kr mera åt fattigpensionärer istället...vad blir resultatet av en sådan omröstning?
Senast redigerad av Naknekejsaren 2023-07-24 kl. 11:52.
Citera
2023-07-24, 11:48
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Fast nu har både våra universitet och olika konsthögskolor stöd från en fet majoritet av Sverige.
Den klick av högerfanatiker av SD sort som vill in och styra konst, kultur och vad universitet ska få lov lära ut och forska i, ligger idag på ca 20%. Och jag tror inte ens de 20% vill styra i vad nu ex. konsthögskolor ska lära ut.

Du är naiv du ifall du tror att politiker står för deras väljares åsikter.

Av min erfarenhet när jag studerade teknisk fysik så var en bra andel av dessa studenter för att man ska avveckla hela humaniora. Tänk då hur åsikterna går bland vanliga svenssons i småorter och landsbyggd?

Citat:
Och ursäkta lilla mig, men genusvetenskap är inte mer "ideologisk flum" än den ideologiska skit som SD står för, och det vet du också....så jag säger samma sak till dig, som ovan till Uven, sluta hyckla i saken.

Lär man sig sd-retorik i offentligt finansierade institut? Ifall svaret är nej, så vet jag inte vad du ens försöker säga.

Citat:
Och rent objektivt....så är det konservatismen i regel som står för "flummandet", det är DÄR du hittar religiöst dravel av div. sort
Nått mer "flum" än tron på en "högre patriarkal makt" eller själva grundidén att bevarandet av gammalt skåpmat är bra....bara för att.....

Tvingas vanliga arbetare betala för finansieringen av sådant?

Citat:
Skälet till att "högern" vill styra universiteten stavas att de vill in och "indoktrinera" samhället mot sin egen ideologi. Och den ideologin är nu betydligt mer problematisk avseende det fria tänkandet, den fria kulturen, vetenskap och demokrati.

Och det vet du också.

Jag vill nu avveckla skiten, inte styra humaniora.
Citera
2023-07-24, 12:38
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Nej, vänstern har snarast fått ner korruption.
Sverige och Skandinavien är idag ett av världens minst korrumperande länder/ områden.
säger något vad just "vänster" värderingar av sorten ekonomisk jämlikhet, lika rättigheter och möjligheter för alla etc... gör för något med ett samhälle.

Korruptionen i Sverige är som värst där vänstern, främst sossarna, styr. Se exempelvis Göteborg, Botkyrka, Gävle och Motala.

Exempel: https://www.gd.se/2008-06-02/gavleskandalerna
https://sv.wikipedia.org/wiki/Motalaskandalen

Att Sverige historiskt haft låg korruption torde främst bero på följande faktorer, utan inbördes ordning:
- Sverige dominerades av små orter och lokalsamhällen där det var svårt att hålla sig undan social, ekonomisk och politisk kontroll. Sådana förhållanden bäddade för en hederlighetsmoral, som inledningsvis även anammades i Arbetarrörelsen, men sedan tvättades ur när denna blev allt mer maktfullkomlig.
- En generellt tämligen liten och personalsvag offentlig byråkrati, som präglades av småborgerlighet och skötsamhet. Från sent 60-tal och framåt exploderar emellertid denna och vänsterideologi blir viktigare än saklighet och skötsamhet.
- Avskaffandet av sportlersystemet: https://sv.wikipedia.org/wiki/Sportler

Citat:
Ska du hitta hög korruption, då måste du till samhällen som funkar så som du vill ha det.

men den typen av fakta, är just sånt som du inte klarar ta in.

Sverige har nog aldrig varit så fritt från korruption som det var när huvuddelen av landets befolkning omfattade det gamla, på konservativa idéer grundade etos om rätt, plikt, ansvar och återhållsamhet. Allt detta har vänstern avskaffat, inte minst just inom universiteten där ideologi, numera ofta kallat "etik", slår sanning och vetenskaplighet.

Här återfinns ett flertal exempel på detta, om Du vågar:
https://academicrightswatch.se/
Citera
2023-07-24, 18:18
Medlem
Citat:
Fast nu är inte genus eller HBTQ någon "falsk vetenskap".
Och humaniora är en mängd saker.

Enligt mig och många andra är den det. I tex Norge frös man alla pengar till genusforskning eftersom den ansågs vara humbug.

Citat:
I riksdagsvalet samma år landade FI på den aningen mer modesta siffran 0,68 procent. Huruvida genusvetenskapen är ett ämne som göder en ideologi eller en ideologi som göder ett ämne är alltjämt föremål för debatt.

I Norge har man på senare tid börjat landa i den senare slutsatsen. Nyligen beslutade landets vetenskapsråd att frysa alla pengar till genusforskning.
https://www.svd.se/a/f3154c19-cfb6-3286-a6d6-5fa3c5887018/hur-gar-det-for-norge-utan-genusvetenskap

Citat:
Intressant du vill alltså att ämnet historia ex. ska förbjudas?
eller filosofi, antropologi, litteraturvetenskap eller språk?

Ämnet som alltså existerat på universitet säkert så länge det existerat och definitivt! har fört samhällen framåt.

Som sagt....man kan ju undra VEM av dig eller mig som har den mest antiintellektuella, icke vetenskapliga och icke demokratiska förhållningssättet.

Ok, fel av mig. Jag menar mer åsiktsbaserad "vetenskap". Som just genusvetenskap, sociologi och annat som inbjuder till "social ingenjörskonst". Däremot om högern ska infiltrera saker så väljer de i regel annat. Nazisterna tex fokuserade mer på antropologi och historia, i vilka de planterade osanningar. Man ska vara försiktig med humaniora och uppmana elever till eftertanke. "Vinnaren skriver historien" borde det kanske stå ovanför entrén till de historiska institutionerna. "Sociologer är kommunister" på de sociologiska institutionerna osv. "Nedlagt på obestämd tid" på genusinstitutionerna.

Citat:

Det norska vetenskapliga rådet höll med mig om att genusvetenskap inte är vetenskap, så enligt dem är jag iaf inte ovetenskaplig.
Och bara för att jag genomskådat de sociala vetenskapen som bluff betyder det inte att jag är antiintellektuell. Jag hade även insett att nazisternas historierevision var bluff och eftersom jag har den förmågan så borde det väl istället betyda att jag är intellektuell?
Och hur kan du ens få med demokrati i detta? Vet du vad demokrati betyder ens? Folkvälde betyder det. I ett folkvälde är debatten fri. Är den det Merapi? På de sociologiska, genusvetenskapliga mfl institutionerna? Kan man ifrågasätta narrativet där utan att behöva fly efteråt?
https://www.youtube.com/watch?v=odRiqkdgDnE&ab_channel=TheQueen%27sJournal

För att något ska få lov att kallas vetenskap så ska man kunna upprepa experiment efter experiment och få samma svar.
Senast redigerad av censuria 2023-07-24 kl. 18:24.
Citera
2023-07-25, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94

Korruptionen i Sverige är som värst där vänstern, främst sossarna, styr. Se exempelvis Göteborg, Botkyrka, Gävle och Motala.

Exempel: https://www.gd.se/2008-06-02/gavleskandalerna
https://sv.wikipedia.org/wiki/Motalaskandalen

Att Sverige historiskt haft låg korruption torde främst bero på följande faktorer, utan inbördes ordning:
- Sverige dominerades av små orter och lokalsamhällen där det var svårt att hålla sig undan social, ekonomisk och politisk kontroll. Sådana förhållanden bäddade för en hederlighetsmoral, som inledningsvis även anammades i Arbetarrörelsen, men sedan tvättades ur när denna blev allt mer maktfullkomlig.
- En generellt tämligen liten och personalsvag offentlig byråkrati, som präglades av småborgerlighet och skötsamhet. Från sent 60-tal och framåt exploderar emellertid denna och vänsterideologi blir viktigare än saklighet och skötsamhet.
- Avskaffandet av sportlersystemet: https://sv.wikipedia.org/wiki/Sportler

Sverige har nog aldrig varit så fritt från korruption som det var när huvuddelen av landets befolkning omfattade det gamla, på konservativa idéer grundade etos om rätt, plikt, ansvar och återhållsamhet. Allt detta har vänstern avskaffat, inte minst just inom universiteten där ideologi, numera ofta kallat "etik", slår sanning och vetenskaplighet.

Här återfinns ett flertal exempel på detta, om Du vågar:
https://academicrightswatch.se/

Nu försöker du återigen blanda bort korten och återigen på ett särdeles blåst sätt.

Här har du ett index på korruption i världen
https://sv.wikipedia.org/wiki/Korruptionsindex

Notera att Sverige ligger på en delad 5:e plats 2022.

Medan ditt älskade Storbritannien ex. ligger på 18:e plats
Vi kan leta upp några andra idag konservativa länder...eller länder med stark konservativ tradition
Polen, plasts 45
Ungern, plats 77
USA, plats 24

Begriper du?
Sverige har alltså något som gör det mindre korrumperat än dessa länder....

NÅ vad skiljer länderna åt?

För din information det var INTE antalet små orter med social kontroll. Detta har säkerligen alla dessa länder gemensamt.

Inte heller har det skilt avseende "liten byråkratisk offentlighet" förr...
Men det är vad som skiljer idag....Sverige har en stor offentlighet, som alltså fördelat och fördelar välstånd och trygghet i betydligt större grad än dina älskade konservativa samhällen.
och ämbetsmannaavgiften ingår i ovan system....en större offentlighet där människor som jobbar inom den får värdiga löner som alla andra...och hinner, kan ta hand om div. problem hos allmänheten, så den blir rättvist och jämlikt behandlad...tar direkt bort all incitament för att försöka fuska sig fram i systemet med mutor. (Kallas även tillit till sitt samhälle, en tillit som alltså direkt dunstar när din politik får råda.)

DET är vad som ligger bakom korruption, huruvida människor är utsatta, och/ eller till vilken grad, för desperation, orättvisor, ojämlikhet eller fattigdom eller inte.
Citera
2023-07-25, 09:28
Medlem
Citat:
Jag skulle hävda för att universiteten både är/ skapar och lär ut vetenskap. Och vetenskapen är, mycket förenklat, det som skiljer just höger och vänstervärderingar.

Högervärderingar baseras på religion och blickar bakåt på tradition.
Vänstervärderingar baseras på vetenskap och blickar mot utveckling.

Allt det som högern hatar av acceptans och förståelse av kvinnors, homosexuellas, svartas m.m. rättigheter (det som är woke) handlar om att vetenskapen bevisat att religionens m.m. nonsens om dessa grupper varit fel från början till slut.
Och då är det ju rätt självklart att det just är universiteten i form av vetenskapens säten man attackerar först. Sätter man munkavlar där så kommer inte nytänket i dessa frågor ut i samhället.

100% detta.
Citera
2023-07-25, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
Du är naiv du ifall du tror att politiker står för deras väljares åsikter.

Av min erfarenhet när jag studerade teknisk fysik så var en bra andel av dessa studenter för att man ska avveckla hela humaniora. Tänk då hur åsikterna går bland vanliga svenssons i småorter och landsbyggd?

Ja jisses...självklart så är ju just din lilla persons upplevelse av det lilla antal studenter som studerade tekniks fysisk anno...? och som du råkat få reda på deras åsikter i just denna sak, ett övertydligt bevis för alla medborgares samlade åsikt i saken av idag....

Citat:
Lär man sig sd-retorik i offentligt finansierade institut? Ifall svaret är nej, så vet jag inte vad du ens försöker säga.

Tror man vet rätt bra vad SD står för i div. offentligt finansierade institut ja.

Grejen är att det som SD står för är flum och nonsens....tron på ras, nationell chauvinism, konservatism dvs tron på att bevara gammalt skåpmat..bara för att.....ÄR per se...just själva innebörden av det lilla ordet....FLUM. Finns NADA av vetenskap, forskning etc bakom åsikter av denna sort.

Det finns det däremot rejält av bakom ex. nu genusvetenskap och queer teori.

Ett faktum ni så väldigt lätt ständigt verkar glömma bort.

Citat:
Tvingas vanliga arbetare betala för finansieringen av sådant?

Jag vill nu avveckla skiten, inte styra humaniora.

Du vill "avveckla" historia, filosofi, språkvetenskap, litteraturvetenskap, språk, antropologi, idéhistoria,
konstvetenskap, musikvetenskap...m.m. m.m.

Tycker du ska förklara varför kunskap i alla dessa ämnen/ områden inte skulle vara värdefullt utan....alltå då vara "skit".
Citera
2023-07-25, 09:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Senjinone
100% detta.

Precis...men försök förklara det för div. kulturlösa högerextremer.
Citera
2023-07-25, 10:00
Medlem
Citat:
Förneka biologi, det är det väl snarast konservativa som ägnat sig åt.

Kvinnor äger ingen egen sexualitet/ Mäns sexualitet går inte kontrollera /Endast kivnnor ska hållas ansvariga för att barn blir till / män är logik, kvinnor känslor etc etc av direkta lögner kring hur vi biologiskt faktiskt fungerar.

Och kunskap kring hur vi tänker fördomsfullt om kön (dvs genus) ska självfallet genomströmma alla ämnen som involverar människor. Det är inte ännet kvantfysik som man kräver ska involvera genusperspektiv, utan anställningar m.m.

Finns ingen korrelation mellan religiositet och framgångsrika forskare mig veterligen.
Och går utmärkt förstå hur "små" eller snarare okunniga vi är även om man inte är religiös.
Skulle snarast hävda att den förståelsen snarast kräver att man är icke religiös.
religiösa har genom tiderna som sagt haft klara problem med att jorden, himlen, rymden etc är större än vad man trott, jorden inte är allts centrum utan enkom ett litet sandkorn i nån periferi, och inte x år gammal utan betydligt äldre... etc.

Verkligheten är betydligt större och mer fantastisk än någonsin någon bibel eller Gudstro målat upp den.

Och här är exakt varför Universitet är slagfältet. Istället för att bevisa ditt yttrande med att högern håller på med biologiförnekelse så säger du bara att det är högern som gör. Det är inget bra bevis. Till skillnad är det just vänstern som säger att det finns oändligt många kön samtidigt som dom säger att just kvinnor är förtryckta av just män. Män som dom gärna vill könsstympar sig själva och barn för att sedan ta över kvinnors egna platser.

Du är helt indoktrinerad in till synsättet att olikheter mellan män och kvinnor inte existerar. Och det är helt Universitetens fel.

Du sitter och spyr lögner och hur illa världen är. Hur förtryckta kvinnor och andra raser är. Och du har ingenting att backa upp det med förutom samma gamla idiotiska retorik som har blivit motbevisat tusentals gånger.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in