Citat:
Ursprungligen postat av
Taggad
Påminner lite om hur svårt det var att greppa kremlologin i Sovjetunionen. Om en del av vaxdockorna i politbyrån alls var vad liv eller döda sen årtionden. ( Gromyko är han död?) En gissning är att Lukas tanklösa utspel var en reaktion på den i mitt tycke välmotiverade rädslan att Polen/Nato invaderar Belarus och låter den förtrycka demokratirörelsen utlysa allmänna val. Wagners "inbjudning" liksom utplaceringen av strategiska kärnvapen styrker det. Luka är överkörd och kommer nog med fler tokiga utspel om inte annat för att tuta i sig själv att han ännu är vid rodret.
Jo, det finns en del roliga sovjetiska skämt om det där. För att inte tala om skämten om partiordföranden som var halvdöda när de tillträdde (de tre gubbarna efter Brezjnev). Lite OT här, men vi kan ta ett om Brezjnev också, för skojs skull:
Brezjnev till talskrivaren: Jag bad dig om ett 15-minuterstal, och det jag fick tog 45 minuter att läsa.
Talskrivaren: Jag gav dig tre kopior.
Hur som helst. Det är nog bättre för Lukasjenko om han ligger lågt i stället, som Snyggast.i.Speedo i skrev i sitt svar till mig. Han har ju gjort mycket lite väsen av sig internationellt under sin tid vid makten, Luka. Men lite credd ska han väl ha för sitt drag med Wagner. En extra vaktstyrka kan han behöva.