2023-07-24, 07:58
Medlem
TheFlyingFarangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnonOnMouse
Alltså, de har ju skjutit in sig ett tag på bron nu. Känns som de faktiskt skulle kunna förstöra den på riktigt. Dvs, flera brospann som åker i vattnet för både tåg och väg. Dvs, minst ett år av reparationer.

Är det särskilt svårt att lasta saker på skepp och lossa i deras hamnar på Krim? Låter inte speciellt krångligt men det är ju väldigt mycket mindre effektivt än tåg såklart.

Jag vet inte. Massa snack om bron. Låter viktigt när det skriva eller är det bara ”krigets dimma” vi anar här. Någon säger att det är viktig och då skall man tro att den inte är det egentligen fastän den faktiskt är det. Men, bara titta på kartan. Klart den måste ha betydelse. Eller?

Sprängmedel i tillräcklig omfattning på ett par bropelare och den vägen är avskuren för lång tid framöver, får man in rätt träff så blockerar man också tillfarten till hamnarna runt azovska sjön.

Ukraina når de flesta hamnarna på Krim med robotar och det är ju inte så att fraktfartygen är byggda med någon sorts stealth teknik och då behöver de plocka ut flottan som de flyttade från Sevastopol - eftersom den riskerade sänkas i hamn - ut på öppet hav där de är öppna mål för sjörobotar och liknande.

Såp det kommer bli oerhört komplicerat för ryzzland att försörja Krim sjövägen.
2023-07-24, 08:19
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haubits77B
Jag blir djupt förvånad om Ukraina tillverkar granater i NATO-standard.
Mer rimligt att deras utrustning är inställd mot WP-standard.

Nej. Den ukrainska produktionen är inriktad på 152mm sovjetiska granater. Men det är helt logiskt eftersom det är det ukrainarna har mest brist på.

En anledning att västländerna har skänkt förhhållandevis många artilleripjäser till Ukraina är inte främst att ukrainarna saknade artilleri när konflikten började utan att väst är oförmögna att ge dem tillräckligt många granater i sovjetiska dimensioner. Istället för att försöka producera 152mm granater i Sovjet-standard har väst skänkt mängder av västerländska kanoner som är betydligt enklare att skänka granater till. Att Ukrainas artilleri fått betydligt bättre precision än det ryska är mer en bonus i sammanhanget.
2023-07-24, 10:27
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Nej. Den ukrainska produktionen är inriktad på 152mm sovjetiska granater. Men det är helt logiskt eftersom det är det ukrainarna har mest brist på.

En anledning att västländerna har skänkt förhhållandevis många artilleripjäser till Ukraina är inte främst att ukrainarna saknade artilleri när konflikten började utan att väst är oförmögna att ge dem tillräckligt många granater i sovjetiska dimensioner. Istället för att försöka producera 152mm granater i Sovjet-standard har väst skänkt mängder av västerländska kanoner som är betydligt enklare att skänka granater till. Att Ukrainas artilleri fått betydligt bättre precision än det ryska är mer en bonus i sammanhanget.
Det ska också tilläggas att många av de forna WP-länderna fortfarande använder rysk kaliber på artilleri och även tillverkar dessa dimensioner.

De har även skänkt stora delar av sina lager.
2023-07-24, 10:37
Medlem
dusugermers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reka
Ni? Men ja, läser man västs åsikter så upplever de att offensiven går långsamt. Till och med Ukraina själva har ju erkänt att det går tyngre än de trodde.
Men tycker du att det går undan så får du väl tycka det i din ensamhet.

https://www.dn.se/varlden/ingmar-neveus-darfor-gar-ukrainas-offensiv-sa-trogt/
https://www.bbc.com/news/world-europe-65971790
Jag har min egen åsikt, och den åsikten är att om man på 5 veckor åstadkommer mer än poopin gjort på 6 månader, så går det inte långsamt. Vad du än tycker.
I 1 år har poopin minerat marken Ukraina nu trampar på. De utför ett heroiskt arbete.
2023-07-24, 12:13
Medlem
smoerreboms avatar
Är det inte kontraproduktivt av Ukraina att skicka drönare till Moskva? De borde givetvis utrota alla ryssar i landet asap men att bomba inne i Ryssland gör inte det bara att fler ryssar sluter upp bakom Putin?
2023-07-24, 12:16
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smoerrebom
Är det inte kontraproduktivt av Ukraina att skicka drönare till Moskva? De borde givetvis utrota alla ryssar i landet asap men att bomba inne i Ryssland gör inte det bara att fler ryssar sluter upp bakom Putin?
Jag tror få ryssar förstår det här kriget överhuvudtaget. Mentaliteten är istället så länge jag inte påverkas så skiter jag i det.

Nu påverkas Moskvaborna. Men jag tror fortfarande inte att man vill medverka i kriget. Så uppslutningen kan nog anses utesluten.

Det finns inte längre någon sammanhållning i det ryska folket. Ryska soldater slåss endast för pengar och egen vinning. Egoismen har tagit över.
2023-07-24, 12:20
Medlem
Rekas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dusugermer
Jag har min egen åsikt, och den åsikten är att om man på 5 veckor åstadkommer mer än poopin gjort på 6 månader, så går det inte långsamt. Vad du än tycker.
I 1 år har poopin minerat marken Ukraina nu trampar på. De utför ett heroiskt arbete.

Ja, den fetade åsikten delar jag i alla fall med dig. Soldaterna förtjänar all respekt och stöd de kan få.
2023-07-24, 12:26
Medlem
Rekas avatar
Citat:

Det tror jag med. Åtminstone blev det den effekten när de allierade bombade tyska städer utan militär betydelse i slutet av andra världskriget.
Och skulle en ukrainsk raket träffa ett ryskt dagis blir det ju enorm negativ PR för Ukraina i omvärlden.

Min åsikt som amatörstrateg är att det skulle vara effektivare att angripa försörjningsleden.
2023-07-24, 12:32
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reka
Det tror jag med. Åtminstone blev det den effekten när de allierade bombade tyska städer utan militär betydelse i slutet av andra världskriget.
Fast då hade inte den tyska befolkningen något annat nyhetsflöde än den inhemska propagandan som var betydligt mer absolut och fullständig än den ryska.

Många ryssar förstår att kriget i Ukraina är meningslöst och inte berör dem. De vet att staten ljuger om det mesta.

Det finns många olikheter mellan tysk och rysk befolkning som också skedde i en helt annan tid.
2023-07-24, 12:46
Medlem
smoerreboms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Jag tror få ryssar förstår det här kriget överhuvudtaget. Mentaliteten är istället så länge jag inte påverkas så skiter jag i det.

Nu påverkas Moskvaborna. Men jag tror fortfarande inte att man vill medverka i kriget. Så uppslutningen kan nog anses utesluten.

Det finns inte längre någon sammanhållning i det ryska folket. Ryska soldater slåss endast för pengar och egen vinning. Egoismen har tagit över.
Ryssarna behöver ju inte haja aå mycket mer än att det dimper ner något från Ukraina som smäller lite civila och barn i småbitar.

Jag är dock väldigt oinsatt i de konkreta inre förhållandena i Ryssland fn, trots att jag brukar lyssna lite i bakgrunden på radiokorrespondenterna därifrån.

Jag hoppas att du har bättre koll på det där.

Frågan som kvarstår lite är väl vad Ukraina vill uppnå med sådana där ströattacker ner strategiskt. Det kan väl inte enbart vara kukmätning får man hoppas.

Kanske är det dags att leta rätt på någon längre färsk intervju med schackmästaren Kasparov igen
Senast redigerad av smoerrebom 2023-07-24 kl. 12:49.
2023-07-24, 12:49
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ryssarna behöver ju inte haja aå mycket mer än att det dimper ner något från Ukraina som smäller lite civila och barn i småbitar.
Fast så jävla omedvetna är inte Moskvabor.

Det hade varit skillnad om det sprängdes bebisar i små siberiska byar där ingen har Internet.

Jag tror snarare att Ukrainare försöker få Moskvaborna att påverka sitt styre och situation. Kriget påverkar ju nu även dem, något som Putin lovat inte ska ske.
2023-07-24, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Selmer
Det senaste dygnet har ryssarna postat ett antal klipp på drönar-attacker.

Amerikansk "Bradley" träffas av FPV-drönare, stannar och börjar senare bolma svart rök: https://t.me/dva_majors/21960

Polsk bandhaubits "Krab" träffas av "Lancet". Ammunitionen detonerar: https://t.me/razved_dozor/4822

Amerikansk bandhaubits M-109 träffas av "Lancet", börjar brinna: https://t.me/remylind21/5655

FPV-drönare träffar en "Leopard II". Oklart resultat: https://t.me/remylind21/5644

FPV-drönare träffar en "Bradley". Oklart resultat: https://t.me/remylind21/5640

"Leopard II" träffas av "Lancet". Möjlig skada på eldröret: https://t.me/remylind21/5633

Ytterligare en "Leopard II" som träffas av en "Lancet", rökgranaterna detonerar: https://t.me/remylind21/5624

Ja det går bra nu. Ukraina är väldigt duktiga och visar dagligen upp nya skolboksexempel på kompetent manöverkrigföring som de har lärt sig av instruktörer från NATO. Detta går till som så att de samlar stora mängder pansarfordon som framrycker på kolonn i öppen terräng med mycket kort avstånd mellan fordonen. När merparten av dessa fordon raskt slås ut av minor, artilleri, attackhelikoptrar och pv-robot (varpå besättningen i de flesta fall omkommer) så framrycker stora skaror med infanteri till fots mot väl förberedda ryska försvarsanläggningar. När merparten av dessa soldater i sin tur har dödats eller skadats, så upprepas proceduren på samma sätt, på samma plats, någon eller några dagar senare.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in