2023-07-24, 11:15
Medlem
Sladdarens avatar
Dvs om du ska hämta ett nytt bankid för en mobiltelefon eller att du spärrat ditt bankid istället bara för att uppdatera det och förnya det och sen spärra BankId antar jag. Om din telefon saknar NFC läsare och du har spärrat ditt Mobila BankID på telefonen måste man gå till ett bankkontor och lägga in mobilt bankid manuellt över disk

På vilka sätt är NFC läsare säkrare ang Bankid användningens beträffande ?
Citera
2023-07-24, 11:24
Medlem
Även för bankID nu?
Vet att när man fixade idkortet så gällde det, men man skall väl ha fysiska kortet att NFCa och därmed extra säkerhet?
Citera
2023-07-24, 11:56
Medlem
MeppoLundgrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Dvs om du ska hämta ett nytt bankid för en mobiltelefon eller att du spärrat ditt bankid istället bara för att uppdatera det och förnya det och sen spärra BankId antar jag. Om din telefon saknar NFC läsare och du har spärrat ditt Mobila BankID på telefonen måste man gå till ett bankkontor och lägga in mobilt bankid manuellt över disk

På vilka sätt är NFC läsare säkrare ang Bankid användningens beträffande ?

Vad kul om man bor i Norrland och det enda bankkontoret befinner sig söder om Dalälven. Det blir lite långa resor efter att ha spärrat BankID.
Citera
2023-07-24, 11:59
Medlem
För att tidigare kunde följande scenario ske:

- Hej Bertil 98 år gammal, jag heter Ahmed och ringer från Swedbank. Det är dags att förnya ditt BankID, ska jag gör det åt dig?
- Absolut Ahmed, du låter som en trovärdig person du och jag är inte alls dement.
- Perfekt, öppna BankID nu
- Det står något här om att skapa ett nytt BankID?
- Ja det är för att vi förnyar ditt
-Ah okej
- Ja då var det klart Bertil, ha en fortsatt trevlig dag nu medan jag länsar dina konton och köper saker i ditt namn
Perfekt, tack Ahmed. Det är bra att vi tog in såna som dig

Ovanstående går inte om Bertil måste skanna sitt ID-kort, då han inte har Ahmeds mobil i närheten.
Senast redigerad av wuseisretarded 2023-07-24 kl. 12:02.
Citera
2023-07-24, 12:11
Medlem
1984 är redan här länge sen.
BAra dårar använder mobilt bank idpå telefonen.

Bättre använda bankid på dosa eller fil till det absolut mest nödvändiga.

Andra saker går alltid å lösa.
Citera
2023-07-24, 12:13
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av wuseisretarded

- Hej Bertil 98 år gammal, jag heter Ahmed och ringer från Swedbank. Det är dags att förnya ditt BankID, ska jag gör det åt dig?
- Absolut Ahmed, du låter som en trovärdig person du och jag är inte alls dement.
-Ah okej
- Ja då var det klart Bertil, ha en fortsatt trevlig dag nu medan jag länsar dina konton och köper saker i ditt namn

Ovanstående går inte om Bertil måste skanna sitt ID-kort, då han inte har Ahmeds mobil i närheten.
Bra att Bertil har ett Nationellt id-kort eller ett pass (körkort går inte) så han kan fixa det själv
Min gamla mor har varken Nationellt id-kort eller ett pass och ingen NFC läsare på sin lite äldre mobil så hon får gå till banken när de öppnar det har varit semester stängt inågra veckor nu men snart kan hon få sitt nya bankid.
Citera
2023-07-24, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Poteter
Bra att Bertil har ett Nationellt id-kort eller ett pass (körkort går inte) så han kan fixa det själv
Min gamla mor har varken Nationellt id-kort eller ett pass och ingen NFC läsare på sin lite äldre mobil så hon får gå till banken när de öppnar det har varit semmester stängt inågra veckor nu men snart kan hon få sitt nya bankid.
Ja det är ju trist att en promille av befolkningen faller mellan stolarna såsom din mamma gör.

Tyvärr är det en sån sak man får leva med om bedrägerier ska förhindras i dagens Sverige.
Citera
2023-07-24, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman

OK, du tog dig iaf till 1983 med tekniken. Vågat måste jag säga.

Funkar inte dosan längre eller? Det var många år sedan jag använde den. Har på något sätt senaste åren lyckats förnya genom mobilen, fast jag bytt mobiler.
Citera
2023-07-24, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wuseisretarded

-Ah okej

Är det inte bara personnummer i datan på nfc chippet i id kort? Eller är det krypterad data i chippet?

Om första alternativet
Så kan Ahmed skriva över Bertils personnummer (som går att hitta på ratsit) på en tom nfc tag och sedan scanna normalt?
Citera
2023-07-24, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okejkonstigfraga
Är det inte bara personnummer i datan på nfc chippet i id kort? Eller är det krypterad data i chippet?

Om första alternativet
Så kan Ahmed skriva över Bertils personnummer (som går att hitta på ratsit) på en tom nfc tag och sedan scanna normalt?
Jag tror och hoppas att det inte är så enkelt.
Citera
2023-07-24, 12:42
Moderator
Trixtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Poteter
Min gamla mor har varken Nationellt id-kort eller ett pass och ingen NFC läsare på sin lite äldre mobil så hon får gå till banken när de öppnar det har varit semester stängt inågra veckor nu men snart kan hon få sitt nya bankid.

Annars hade hon ju kunnat skaffa ett pass eller nationellt ID-kort. Visst, det tar några dagar, men inte flera veckor. (Eller så kan man åka till ett annat bankkontor, om det närmaste är semesterstängt.)

Din mamma verkar ha dålig beredskap, om det nu är så viktigt för henne att ha mobilt bank-id. Hon kanske skulle ha det på två telefoner, så slipper både hon och du få ont i magen när den ena inte fungerar längre?
Citera
2023-07-24, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman

Förklara gärna hur BankID är mindre säkert på min mobil än på min dator. Vill jättegärna höra din motivering.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in