2023-07-23, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Varför tjatar du om att det inte är en lag?

Menar du att du förstår att det är en myndighetsföreslrift som bottnar i lagar och har tvingande verkan?
Hittar du det i lagboken så är det en lag. JVS regler behöver man inte följa. Det är som att gå mot röd gubbe. Händer något blir du ansvarig.
Men jag har inte tjatat utan jag bemöter alla idioter som tjafsar om lagar.

Kort och gott.
Det enda fel hon gjort är att inte åkt till Sverige i god tid och med det avlivades valparna helt som det ska.
Citera
2023-07-24, 00:32
Medlem
Edudumellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative3.0
Att du inte har satt dig in i hunduppfödning lyser igenom. Läser man alla kommentarer i tråden så ser man lätt att människor är så korkade att de inte känner till de regler som finns för införsel av hund i landet och om alla experter på Fb saknar dessa kunskaper så kan man lätt förstå att även denna kärring saknade detta. Riktigt bra att AB skrev om det så fler lär sig vad som gäller.
Jag som fött upp hundar ser inga hål i historien. Vi pratar om en helt vanlig livmodersimport med en idiot till ägare. Dina påståenden däremot är rent nonsens.

Citat:
Hittar du det i lagboken så är det en lag. JVS regler behöver man inte följa. Det är som att gå mot röd gubbe. Händer något blir du ansvarig.

Kort och gott.
Det enda fel hon gjort är att inte åkt till Sverige i god tid och med det avlivades valparna helt som det ska.

Men ge bara upp nån gång. Du är ett praktexempel på alla jävla människor som säger sig veta och kunna precis allt inom ett ämne men bevisligen har fel.
Kärringen saknade erforderlig dokumentation för alla sina hundar. Det räcker så, att hon "inte åkt till Sverige i god tid" har ganska precis ingenting med saken att göra. Så bara för att få dig att hålla käften så varsågod, här kommer en av de lagtexter du ylar om.

Sverige har en rad sådana undantag som gör att vissa varor kräver en anmälan till Tullverket. Hundar är ett av dessa undantag. Det går att finna i 3 § 8p. Lag (1996:701) om Tullverkets befogenheter vid Sveriges gräns mot ett annat land inom Europeiska unionen.
https://lawline.se/answers/straff-for-smuggling-av-hund

Och lagtexten hittar du här: https://lagen.nu/1996:701#P3S1

Dessutom kan du passa på att läsa om Smugglingsbrott i sig.

Smugglingsbrott
3 § Den som, i samband med införsel till landet av en vara som omfattas av ett särskilt föreskrivet förbud mot eller villkor för införsel, uppsåtligen bryter mot förbudet eller villkoret genom att underlåta att anmäla varan till tullbehandling, döms för smuggling till böter eller fängelse i högst två år.

Eller varför inte en dom rörande saken. https://lagen.nu/dom/nja/2018s456

Tre fall av olovlig införsel av icke rabiesvaccinerade hundar från ett land där det finns en beaktansvärd risk för rabiessmitta har bedömts som tre grova smugglingsbrott. Påföljden har bestämts till fängelse med hänvisning till brottslighetens art.

Räcker det så? Det bör det väl göra, du vet ju redan detta såklart.
Citera
2023-07-24, 00:36
Medlem
Citat:

Kort och gott.
Vi kommer nog inte längre här, men jag kan dra högstadie-SO:n ett varv till:

Lagar stiftas av riksdagen, regeringen bearbetar dem till förordningar, och myndigheter bearbetar dem till föreskrifter. Alltihop kallas "författningar", men visst man skulle kunna använda ditt ord "regler".

"Reglerna" som utfärdas av myndigheter är alltså lagtext nedbruten till en konkret detaljnivå. Syftet är att det ska vara lättare att kunna förstå och följa lagen. "Reglerna" är inga rekommendationer eller förslag, de är alltid tvingande. Det finns alltid en lag i botten samt dess förarbeten och ibland även rättspraxis.

Jordbruksverkets "regler" om hundar bottnar bland annat i Djurskyddsförordningen (2019:66) samt
EU-förordning nr 1/2005 om skydd för djur under transport och därmed sammanhängande förfaranden.

Ovanstående är inte min åsikt, det är bara så det är författningstekniskt.

Om du tycker att du träffar på väldigt många idioter bör du kanske kika lite närmare dig själv och se om det är där det slirar.
Senast redigerad av SirDuke 2023-07-24 kl. 00:43.
Citera
2023-07-24, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Edudumeller
Men ge bara upp nån gång. Du är ett praktexempel på alla jävla människor som säger sig veta och kunna precis allt inom ett ämne men bevisligen har fel.
Kärringen saknade erforderlig dokumentation för alla sina hundar. Det räcker så, att hon "inte åkt till Sverige i god tid" har ganska precis ingenting med saken att göra. Så bara för att få dig att hålla käften så varsågod, här kommer en av de lagtexter du ylar om.

Sverige har en rad sådana undantag som gör att vissa varor kräver en anmälan till Tullverket. Hundar är ett av dessa undantag. Det går att finna i 3 § 8p. Lag (1996:701) om Tullverkets befogenheter vid Sveriges gräns mot ett annat land inom Europeiska unionen.
https://lawline.se/answers/straff-for-smuggling-av-hund

Och lagtexten hittar du här: https://lagen.nu/1996:701#P3S1

Dessutom kan du passa på att läsa om Smugglingsbrott i sig.

Smugglingsbrott
3 § Den som, i samband med införsel till landet av en vara som omfattas av ett särskilt föreskrivet förbud mot eller villkor för införsel, uppsåtligen bryter mot förbudet eller villkoret genom att underlåta att anmäla varan till tullbehandling, döms för smuggling till böter eller fängelse i högst två år.

Eller varför inte en dom rörande saken. https://lagen.nu/dom/nja/2018s456

Tre fall av olovlig införsel av icke rabiesvaccinerade hundar från ett land där det finns en beaktansvärd risk för rabiessmitta har bedömts som tre grova smugglingsbrott. Påföljden har bestämts till fängelse med hänvisning till brottslighetens art.

Räcker det så? Det bör det väl göra, du vet ju redan detta såklart.
Vad har livmodersimport med hundar att göra? Det är foster, inte hundar.
Citera
2023-07-24, 10:06
Avstängd
llundberg57s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Edudumeller
Det är alldeles för stora hål i tantens story. Vidare är det faktumet att ingen som älskar sina hundar som hon påstår sig göra reser med oklar dokumentation eller utsätter en högdräktig tik för liknande resor.
Lägg därtill avsaknad annat än hennes egen utsaga om någonting alls egentligen. Inget som styrker hennes påståenden alls utan det spelas bara på folks blåögda känslosamhet.

Nä gräv ner kärringen.
Och du kan inte bevisa att hon ljuger! Det är DU som ska avlivas!
Citera
2023-07-24, 11:05
Avslutad
Alla borde inte ha hund o definitvt inte avla på hund/arna

Bedrövlig snyfthistoria

fail
Citera
2023-07-24, 11:27
Medlem
Taufatts avatar
Citat:
Förstår att du gillar ordet livmoderimport men vad har det med detta historia att göra? Hon missade ju tiden med minst 14 dagar och hade inte hundarnas papper i ordning.
Citera
2023-07-24, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Taufatt
Förstår att du gillar ordet livmoderimport men vad har det med detta historia att göra? Hon missade ju tiden med minst 14 dagar och hade inte hundarnas papper i ordning.
Det ena leder till det andra. Jag har ingen aning om kärringens intentioner men det har ingen annan heller. Du lägger dig i mitt svar till en annan person där jag nämnde att det mycket väl kan ha varit en planerad livmodersimport snarare än ett rent smuggelförsök. Att den personen samt några fler försöker vinkla bort mina första inlägg här är en annan sak och jag tänker inte avvika från min syn på det hela.
Citera
2023-07-24, 13:37
Medlem
GrillTeknikers avatar
Citat:

Och vad är "livmodersimport"?

Inte ens ett ord enligt SAOL, Google har ~900 träffar. Verkar vara något hittepåord som diverse "förståsigpåare" slänger sig med.
Citera
2023-07-24, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrillTekniker
Och vad är "livmodersimport"?

Inte ens ett ord enligt SAOL, Google har ~900 träffar. Verkar vara något hittepåord som diverse "förståsigpåare" slänger sig med.
Det är ett hittepåord som används av uppfödare och är precis vad det säger. Då tar in en dräktig tik, oftast parad med en vinstrik hane i hanens hemland. Pappan till min första hund importerades i tikens livmoder.
Citera
2023-07-24, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fårfällen
Vad stod i Nynäshamnsposten?
https://www.nynashamnsposten.se/2023...ehovde-avlivas

Dock betalartikel.

Men det viktiga är citerat här:

"Hundar upptäcktes i bil – behövde avlivas
20 juli 2023 10:39

Ett par misstänks för flera olika brott efter att under onsdagen ha påträffats med narkotika och smuggelhundar i en bil i Nynäshamn.

Det var på Skyttens hälls väg - nära Nynäshamns hamn - som polisen under onsdagen stoppade en personbil. I bilen fanns fem hundar som har förts in i Sverige illegalt, 400 tabletter av ett narkotikaklassat preparat samt flera ampuller med dopningsmedel.
- Det var ett par som satt i bilen. Mannen misstänks nu för narkotikabrott och dopningsbrott, medan kvinnans bedöms vara den som ligger bakom den olagliga hanteringen av hundarna, säger förundersökningsledaren Håkan Leiborn vid Nynäshamnspolisen."
Citera
2023-07-24, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fårfällen
Man kan ringa tulltjönsteverket och ifrågasätta ärenden. De har någon person som tar emot såna ärenden. Det gjorde jag. Den personen ska ringa tillbaka på måndag. Tilläggas kan att den som tog emot mitt samtal blev illa berörd av det beskrivna händelseförloppet. Så antingen är det saker vi inte vet som motiverade avlivningen eller agerade tulltänstemännen inhumant och onödigt brutalt. Och då ska det uppmärksammas även om det tyvärr inte ger kvinnan hennes hundar tillbaks.
Blev du uppringd i dag?

Vad sa de?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in