2023-07-24, 01:52
Medlem
Conjurings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankan-mannen
Du läser inte det du skickar.

Omkring 22 barn dör årligen i suicid
Forskningsstudien av Junuzovic m.fl. baseras på data
från Rättsmedicinalverket, och visar att 416 barn under
18 år dog i suicid i Sverige 2000–2018 (55 procent
pojkar). Det motsvarar 22 barn varje år. De allra flesta
barn (96 procent) som dog i suicid var 13–17 år.
Det är barn vi pratar om så 22 är för många.
Självmordsrisken ökar med 1200% som ung vuxen beroende på vad personen har upplevt. Ett exempel är sexuella övergrepp.
Är det mer okej att våldta då menar du?

Adverse Childhood Experiences (ACEs)
https://www.cdc.gov/vitalsigns/aces/index.html
Citat:
Ursprungligen postat av VVVulpes
Jag ifrågasatte något helt annat än vad du skriver om.
Det där kan vara gäddan många vill fånga.
Senast redigerad av Conjuring 2023-07-24 kl. 01:55.
Citera
2023-07-24, 02:04
Medlem
Ankan-mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conjuring
Det är barn vi pratar om så 22 är för många.
Självmordsrisken ökar med 1200% som ung vuxen beroende på vad personen har upplevt. Ett exempel är sexuella övergrepp.
Är det mer okej att våldta då menar du?
Citat:
Det där med 12 gånger högre risk är på en population som utsätts för en tvingande våldtäkt
.Adverse Childhood Experiences (ACEs)
https://www.cdc.gov/vitalsigns/aces/index.html
Citat:
Det där kan vara gäddan många vill fånga.
VVVulpes Ja du tog in ålder till 24 år, men det är inte barn och du bryr dig bara om barn.
Citera
2023-07-24, 02:05
Medlem
Citat:
Du har ingen statistik som styrker ditt påstående om relation till övergrepp för de uppgifterna finns inte.
https://www.folkhalsomyndigheten.se/contentassets/a0631c7344be413bb4aa754d2770043e/suicid-bland-barn-sverige.pdf

Det finns ca 779 000 barn under 18 år i Sverige.

Självmord är den vanligaste dödsorsaken bland unga personer, 15-24 år. Ungefär 50-60 personer i åldrarna 10-19 tar sina liv varje år i Sverige, och nästan 200 slutenvårdas på sjukhus för självmordsförsök och självskador. Självmord och självmordsförsök bland barn under 10 år är ovanligt, och självmordsdiagnosticeringen är oftast osäker.

Ser du till antalet män och kvinnor i bara åldrarna 0-14 år (2022), så fanns det 1 234 418 st. i Sverige (länk nedanför). Alltså blir siffran högre om du räknar in 0-17 år.

Bara för att ingen annan källa har skrivit om det så betyder det inte att min uträkning är fel. Den gör ett par grundantaganden:

1) Sara och Patrik har sagt att barn som har utsatts för övergrepp är 12 gånger mer benägna att begå självmord. Huruvida den siffran är 12, 15 eller 10 gör inte så mycket då uträkningen kommer ändå gå åt samma håll eftersom grundrisken är så låg.

2) Den tittar på gruppen 10-19 år. Givetvis är man barn när man är yngre än 10 men självmordsfrekvensen är lägst bland unga. Dessutom ökar populationen som är i riskzonen om man ökar på nämnaren och därmed sjunker grundrisken ytterligare. Därför får man ändå ett ganska bra svar av att titta på denna åldersgrupp. Sedan slutar man ju vara barn i juridisk mening vid 18.

Vill man ha en EXAKT siffra så kan man ju titta på exakt 0-17 år. Självmordsfrekvensen år 2022 låg på ungefär 4,45 fall per 100 000 i åldrarna 10-19 år.

Om du ska räkna mellan exempelvis åldrarna 0-17 år kommer det förmodligen bli bra mycket lägre än 4,45 per 100 000 för nu ökar du på populationen som är i riskzonen samtidigt som du får färre fall av självmord (det går ner i åldrarna). 4,45 är alltså bara en grov uppskattning för att förstå åt vilket håll det barkar. Om siffran egentligen ligger på är 3 eller 6, rör inte mig så mycket.

År 2022 var det 2 426 940 personer i åldrarna 10-19 i Sverige.

https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/manniskorna-i-sverige/befolkningspyramid-for-sverige/

Logiken i mitt uträkning är fullständigt korrekt. De exakta siffrorna kan du aldrig veta exakt utan man får gå på grova uppskattningar. Om du vill sitta och räkna på millimeter nivå själv så kan du göra det.

Här ligger frekvensen under 15 per 100 000 för de i åldrarna 15-24 år i USA år 2020 och de yngsta har den lägsta frekvensen per 100 000. Alltså kan man se att påståendet om 4,45 är tveklöst väldigt rimligt.

https://sprc.org/about-suicide/scope-of-the-problem/suicide-by-age/

Jag har studerat statistik så jag vet att logiken i mina uträkningar är korrekta. Den exakta siffran är omöjlig att veta pga. mörkertal etc. Men man måste ju göra någon slags uppskattning.

Med en relativ ökning så landar du på 53,5 per 100 000 per år i åldrarna 10-19. En procent på 0,0535 % per år.

En genomsnittlig baseline ger oss en bra övergriplig blick över hur vanligt självmord är. Utifrån det så kan vi väga in relativa värden för att kvantifiera risken. Det är så man gör. Inga konstigheter.

Vill du ha en noggrannare uträkning så kan du göra det, du kommer då garanterat få ett lägre värde än 53,5 per 100 000 av ovannämnda skäl. Jag brukar försöka lägga in en viss felmarginal också.

Uträkningen ger en grov uppskattning. Vill du räkna och verifiera allting på detaljnivå så kan du göra det.

Det bör även förtydligas att det är skillnad på att begå självmord och självmordsmortalitet. Det kan göra att siffrorna varierar lite. Du kan ju räkna på detta själv om du vill om du vill få fram ännu mer exakta siffror.

Självmord med dödlig utgång justerat för mörkertal i Sverige 2019:

https://ourworldindata.org/grapher/suicide-rates-by-age-detailed?time=1990..2019&country=~SWE
Senast redigerad av Trollkarlspelle 2023-07-24 kl. 02:31.
Citera
2023-07-24, 02:07
Medlem
Ankan-mannens avatar
Citat:
Ja du tog in ålder till 24 år, men det är inte barn och du bryr dig bara om barn.
Citera
2023-07-24, 02:14
Medlem
Conjurings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankan-mannen
VVVulpes Ja du tog in ålder till 24 år, men det är inte barn och du bryr dig bara om barn.
Sen läser du om mitt inlägg.
Jag bryr mig om alla förutom gäddor/pedofiler.
Citera
2023-07-24, 02:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollkarlspelle
Ser du till antalet män och kvinnor i bara åldrarna 0-14 år (2022), så fanns det 1 234 418 st. i Sverige (länk nedanför). Alltså blir siffran högre om du räknar in 0-17 år.

Bara för att ingen annan källa har skrivit om det så betyder det inte att min uträkning är fel. Den gör ett par grundantaganden:

1) Sara och Patrik har sagt att barn som har utsatts för övergrepp är 12 gånger mer benägna att begå självmord. Huruvida den siffran är 12, 15 eller 10 gör inte så mycket då uträkningen kommer ändå gå åt samma håll eftersom grundrisken är så låg.

2) Den tittar på gruppen 10-19 år. Givetvis är man barn när man är yngre än 10 men självmordsfrekvensen är lägst bland unga. Dessutom ökar populationen som är i riskzonen om man ökar på nämnaren och därmed sjunker grundrisken ytterligare. Därför får man ändå ett ganska bra svar av att titta på denna åldersgrupp. Sedan slutar man ju vara barn i juridisk mening vid 18.

Vill man ha en EXAKT siffra så kan man ju titta på exakt 0-17 år. Självmordsfrekvensen år 2022 låg på ungefär 4,45 fall per 100 000 i åldrarna 10-19 år.

Om du ska räkna mellan exempelvis åldrarna 0-17 år kommer det förmodligen bli bra mycket lägre än 4,45 per 100 000 för nu ökar du på populationen som är i riskzonen samtidigt som du får färre fall av självmord (det går ner i åldrarna). 4,45 är alltså bara en grov uppskattning för att förstå åt vilket håll det barkar. Om siffran egentligen ligger på är 3 eller 6, rör inte mig så mycket.

År 2022 var det 2 426 940 personer i åldrarna 10-19 i Sverige.

https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/manniskorna-i-sverige/befolkningspyramid-for-sverige/

Logiken i mitt uträkning är fullständigt korrekt. De exakta siffrorna kan du aldrig veta exakt utan man får gå på grova uppskattningar. Om du vill sitta och räkna på millimeter nivå själv så kan du göra det.

Här ligger frekvensen under 15 per 100 000 för de i åldrarna 15-24 år i USA år 2020 och de yngsta har den lägsta frekvensen per 100 000. Alltså kan man se att påståendet om 4,45 är tveklöst väldigt rimligt.

https://sprc.org/about-suicide/scope-of-the-problem/suicide-by-age/

Jag har studerat statistik så jag vet att logiken i mina uträkningar är korrekta. Den exakta siffran är omöjlig att veta pga. mörkertal etc. Men man måste ju göra någon slags uppskattning.

Med en relativ ökning så landar du på 53,5 per 100 000 per år i åldrarna 10-19. En procent på 0,0535 % per år.

En genomsnittlig baseline ger oss en bra övergriplig blick över hur vanligt självmord är. Utifrån det så kan vi väga in relativa värden för att kvantifiera risken. Det är så man gör. Inga konstigheter.

Vill du ha en noggrannare uträkning så kan du göra det, du kommer då garanterat få ett lägre värde än 53,5 per 100 000 av ovannämnda skäl. Jag brukar försöka lägga in en viss felmarginal också.

Uträkningen ger en grov uppskattning. Vill du räkna och verifiera allting på detaljnivå så kan du göra det.
Jag ifrågasatte alltså inte siffror utan att kopplingen till övergrepp kunde redovisas.
Citera
2023-07-24, 02:37
Medlem
Conjurings avatar
Citat:
Jag ifrågasatte alltså inte siffror utan att kopplingen till övergrepp kunde redovisas.
Barn som blir sexuellt utnyttjade får extremt ökad självmordsrisk under tonåren/ung vuxen.
Jag förstår inte riktigt vad de försöker få fram för budskap.

Det är sunt förnuft att förstå hur trasig man blir av att bli trakasserad, mobbad, misshandlad och utsatt för övergrepp.
Citera
2023-07-24, 02:48
Medlem
Citat:

Hon sa visserligen inte barn här hon sa 12 gånger högre risk men lär ju ligga på något liknande.

https://dumpen.se/2022/12/24/dumpen-i-debatt-mot-janne-josefsson-i-aktuellt-8-12-22/ (9:40-10:00)
Citera
2023-07-24, 07:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollkarlspelle
Hon sa visserligen inte barn här hon sa 12 gånger högre risk men lär ju ligga på något liknande.

https://dumpen.se/2022/12/24/dumpen-i-debatt-mot-janne-josefsson-i-aktuellt-8-12-22/ (9:40-10:00)
Du gömmer dig bakom siffror men förstår du att det är riktiga barn som det handlar om?
Det är barn som bittert fått lära sig att behöva tillfredsställa andra för att få finnas till. De är barn!
Barn vars liv någon stjäl för sina egna lustar.
Det är inte och kommer aldrig vara ok.
Citera
2023-07-24, 07:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stina-Lina
Absolut inte jag vet om att det förekommer. Den uthängde blir paria både som arbetstagare och utanför jobbet- inom verksamheten för funktionshindrade är de ännu mer noggranna. De får gå omgående. Till förtidspension. Oavsett att bevis fattas helt för uthängning

Så jävla lätt är det inte att få förtidspension eller sjukersättning som det heter numer.

Sjukskriva sig kan de göra men också det är svårt p.g.a. Alla jävlar som har fuskat.
Citera
2023-07-24, 08:24
Medlem
TottemHorses avatar
Citat:
Jag tycker det är viktig att påpeka att Dumpens avslöjande, även om det är en faktor, inte var den enda riskfaktorn hos de här tre individer och att utan de övriga (missbruk, skilsmässa, psykisk ohälsa) hade bilden kanske varit en helt annan. Lätt att gå ut i pressen som släkting och peka finger när man får bra betalt.

Ja. Vuxna ansvarar för att inte begå brott och över sitt psykiska mående.

Om vi är så oroliga för just självmord borde hon komma på tal som var offer för en av gäddorna i verkligheten.

https://www.expressen.se/nyheter/jenny-lastes-in-pa-hem-efter-valdtakterna-tog-sitt-liv/

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/anitas-dotter-tog-sitt-liv-pa-ett-sis-hem-mitt-liv-har-tappat-sin-mening

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/17-ariga-jenny-tog-livet-av-sig-hittades-livlos-pa-last-sis-hem-i-falkoping

Men det kanske bara är tråkigt när en gädda dör.
Citera
2023-07-24, 08:51
Medlem
TottemHorses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenskaDagbladet
Jag är inte för straff om straff kan undvikas. Det måste vara på schysta principer lagsstiftningar och samhällen bygger.
På samma sätt skulle polisen kunna stänga ner all narkotikaförsäljning över internet. Skicka mjöl. Tredje gången du har fått bara typ några gram salt för all möda så finns det nog inga fler villiga köpare.

När människor har chattat kanske flera månader förestås att möten och uthängningar behöver bli "belöningen". AI däremot skulle inte bry sig och enkelt kunna trötta ut samtliga. 1 eller miljoner svar för AI spelar den noll roll.
Efter tex tre bestämda träffar när ingen varken finns eller kommer så bli nog den fjärde dejten inte längre spännande. Då stängs sådant utan att resurser behöver offras på oftast kanske mest incel eller gubbsjuketrams.
Oavsett hur lång tid det hade tagit så hade det inte spelat någon roll. Tekniken kanske hade behövt finjusteras men det vore möjligt.

Att brott mot barn ska förhindras innan de begås är en väldigt snäll schyst princip. Ser inget ont uppsåt i det alls. Gör du?

Men det är VÄLDIGT många kilo mjöl de kommer behöva då. Jag känner mig inte heller villig för att betala för detta matsvinn med min skatt. Sätt dem i fängelse istället där de hör hemma. Knarket skapar mer offer än de som brukar den.

AI låter som en plan du står bakom. Håller med om att den kommer kontaminera för gäddor. Men då är jag nyfiken på hur de ska se till att botarna inte blir avstängda från sidor det är 18-års gräns och hur det ensamt skyddar de verkliga barn som tar sig in på de sidorna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in