Citat:
Ursprungligen postat av
TottemHorse
Jag förstod inte mycket av det du skrev, men kan göra ett försök.
Man kan inte ha barn och kvinnor i samma liknelse här. Kvinnor är vuxna och hålls inför samma lagrum som män. Barn är minderåriga och en del av befolkningen som ska beskyddas.
Då får jag verkligen bilden från dig av att det behövs en lag som förbjuder det sexuella kontaktsökande till barn under 15. För att prata med en vuxen på en dejtingsida ser inte jag som ett brott. Att prata med ett barn och sedan söka upp det barnet ser jag som ett allvarligt brott. Därför måste kontaktsökandet bli olagligt så att barnet inte behöver vara målsägande och så att den vuxne kan hindras innan övergreppet äger rum.
En vuxens behov till att sexchatta eller kuttra på dejtingsidor går trumfar inte barns behov av trygghet. När denne får veta att det rör sig om en minderårig ska denne tacka för kaffet och söka dig vidare från plaskdammen.
Att det finns barn som utsätts online är ett faktum. Om det är ett stort eller litet antal kan man diskutera. Det vi ser på dumpen är att antalet män som är beredda att träffa den de tror är ett barn är stort.
Principen är densamma. Det är troligen ingen exklusive dragning till just minderåriga vi främst talar om. Män spammar ut hundratals copy and paste till höger och vänster, eller bara hej vad gör du till lika många. I den mängden kåtspam kan säkert de flesta åldrar ingå, sedan kommer ett svar från "någon" som är fjorton...
Vad är det i de specifika stunderna, som parallell, som gör att gubbar eller vanliga män inte vill förstå att 30-åriga tjejer inte är ute efter att ha sex med dem eller trånar efter kärlek. Världen är för mörk för att levas utanför tro och hopp.
De uppsökande och "lyckade" aktiviteterna som sker är främst utanför internet. Fotbollstränare utan tydliga motiv att vara tränare, ridskolepersonal som utanför stallet inte har hästintresse, manlig dagispersonal som väljer dagis som förstahandsval och inte minst scouterna (om de finns kvar).
Jag ser all "dejting" på samma sätt, oavsett om det är en trettonåring eller en trettioåring man ska träffa. Båda fenomenen bottnar i liknande naivitet.
Det som skiljer i kanske de flesta fall är väl bara att de som fortsätter sexchatta och dessutom träffar fjortonåringar inte tänker på att lagen faktiskt stod på vägen som en "betonggris" som inte gick att forcera, komma förbi, redan från början. Vägen var inte framkomlig, och de visste det, men de körde ändå på den. Vi har enligt mig att göra med drömmare som inte kan eller vill tänka i verkliga termer.