2023-07-23, 18:51
Medlem
Mycket kommunikation kring Krimbron. Åkte på en kyss nyss (kanske medelst vattengående drönare). Bron är både dubbelfilig motorväg samt dubbelfilig järnväg. Man har försökt ta död på denna tidigare. Eller om det bara var lite "skicka lite pang-pang på den för att kolla vad vi verkligen behöver för att ta kål på den om vi skulle behöva".

Min kunskap om krig (som är (mycket) begränsad) är fokuserad kring andra världskriget. Men något som är framträdande är ju hur livsviktig logistiken är i vissa lägen och hur strategisk den är i det långa loppet. Tillgången på materiel är ju avhängig VAR den finns och NÄR den finns där.

OM Ukraina skulle i sin motoffensiv gå mot Krimhalvön borde de inte ha förstört bron vid det här laget eller måste detta ske vid samma tillfälle som en framryckning på land har ägt rum på en specifik plats?

Min andra fråga är om inte Ryssland har tillräckligt med transportskepp för att försörja Krimhalvön sjövägen även om Krimbron förstörs?
2023-07-23, 20:45
Medlem
Rekas avatar
Och nu verkar det bli så att offensiven går ännu långsammare (om möjligt).

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/har-ar-den-nya-ryska-attackdronaren

Jag ser fram emot den dag fredsförhandlingar börjar ta fart. Att få ut ryssarna från Ukraina kommer nog inte att ske, ej heller att ryssarna lyckas inta hela Ukraina.
2023-07-23, 20:46
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rouen
Märkligt att man aldrig får se resultatet av ryssarnas drönarattacker på ukrainska fordon.

Skrapade antagligen bara lacken på Leon.

Här ser du hur en drönare träffar, en sån träff gör tanken rätt så obrukbar omgående. Billiga att tillverka och väldigt förödande för ukraina.

https://t.me/IntelRepublic/24537
2023-07-23, 20:47
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnonOnMouse
Mycket kommunikation kring Krimbron. Åkte på en kyss nyss (kanske medelst vattengående drönare). Bron är både dubbelfilig motorväg samt dubbelfilig järnväg. Man har försökt ta död på denna tidigare. Eller om det bara var lite "skicka lite pang-pang på den för att kolla vad vi verkligen behöver för att ta kål på den om vi skulle behöva".

Min kunskap om krig (som är (mycket) begränsad) är fokuserad kring andra världskriget. Men något som är framträdande är ju hur livsviktig logistiken är i vissa lägen och hur strategisk den är i det långa loppet. Tillgången på materiel är ju avhängig VAR den finns och NÄR den finns där.

OM Ukraina skulle i sin motoffensiv gå mot Krimhalvön borde de inte ha förstört bron vid det här laget eller måste detta ske vid samma tillfälle som en framryckning på land har ägt rum på en specifik plats?

Min andra fråga är om inte Ryssland har tillräckligt med transportskepp för att försörja Krimhalvön sjövägen även om Krimbron förstörs?
Ryssarna försörjde Krim innan bron byggdes, så det går säkert. Men det är givetvis mer meck.
2023-07-23, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
Här ser du hur en drönare träffar, en sån träff gör tanken rätt så obrukbar omgående. Billiga att tillverka och väldigt förödande för ukraina.

https://t.me/IntelRepublic/24537

Första drönarkriget. Ganska otroligt ändå. Båda sidor. Är det några av dessa drönare som opererar autonomt? Eller är 999/1000 radiostyrda?

För spaning måste ju dessa billiga drönare med HD-kameror vara ovärdeliga både för en anfallande som försvarande makt. Operativt måste ju den med bäst information vinna.

Strategiskt så misstänker jag att USA numera snällt har rattat in både en och ett dussin spionsatelliter mot regionen. Jag anar ett stort antal organisationer som inte gör något annat än hanterar denna information hos Ukraina. Måste vara hundratals om inte tusentals med personer i dessa kedjor.

Undrar hur eftervärlden kommer tala om värdet på dessa drönare av olika storlek. Än så länge verkar ju de vara oerhört kluriga att komma åt för båda sidor.
2023-07-23, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noobermench
Depåer av olika slag är oerhört viktiga pusselbitar i logistikkedjan. Utan dom får Ivan i sin grop det han behöver för att kunna utföra sina uppgifter.
Ja men på Krim ?
2023-07-23, 21:30
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Ryssarna försörjde Krim innan bron byggdes, så det går säkert. Men det är givetvis mer meck.

Och det var under brinnande krig, eller under en ganska chill ockupation?
2023-07-23, 21:37
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Och det var under brinnande krig, eller under en ganska chill ockupation?
Det rådde inte öppet krig. Men mängden varor, livsmedel & liknande borde vara jämförbart. Befolkningsmängden är densamma. Men givetvis kan fartygstrafik också angripas av Ukrainarna.
2023-07-23, 21:41
Medlem
dusugermers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Equinox800
Biden själv har ju sagt att det börjar ta slut för industrin inte hinner med.
Menar du samma Biden som ni ryssar annars häcklar?
Nu duger han?
Asså ni måste sluta välja källor som passar er, när det passar er skrattretande
2023-07-23, 21:51
Medlem
TheFlyingFarangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnonOnMouse

Avancerade logistiska uppdrag är inte ryzzarnas paradgren och skulle bron göras obrukbar blir det mycket svårt att försörja befolkningen och militären på Krim med förnödenheter och material.

Skulle Ukraina dessutom lyckas skära av landvägen vid Azovska sjön är både befolkningen och militären på Krim sitting ducks, de kommer inte därifrån de får ingen materiel eller förnödenheter - bara för Ukraina att svälta ut dem...
2023-07-23, 21:51
Medlem
dusugermers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reka
Och nu verkar det bli så att offensiven går ännu långsammare (om möjligt).

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/har-ar-den-nya-ryska-attackdronaren

Jag ser fram emot den dag fredsförhandlingar börjar ta fart. Att få ut ryssarna från Ukraina kommer nog inte att ske, ej heller att ryssarna lyckas inta hela Ukraina.
Du tycker att den mark ni tog på 6 månader som Ukraina tog tillbaka på 5 veckor är för långsamt?
2023-07-23, 21:52
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Det rådde inte öppet krig. Men mängden varor, livsmedel & liknande borde vara jämförbart. Befolkningsmängden är densamma. Men givetvis kan fartygstrafik också angripas av Ukrainarna.

Är det så? Jag tänkte att en fullt utvecklad krigssituation krävde väldigt välfungerande och utökade transportleder, men hey, jag är bara en snubbe inom upplevelseindustrin. Tack.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in