2023-07-23, 20:27
Medlem
Tor-Odenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XtraX
Negern fick alltså beviljat att få ha ett ps2 i cellen, kunde väl åtminstone sträckt sig till ett ps4.

Ja, för man är ju rasist om man inte erbjuder blånegern någon playstation. Varför fick inte MENA-iten JJ någon playstation?

PS Har man begått ett kallblodigt och vad som verkat vara ett planerat mord, förtjänar man bli kallad för neger och MENA, därav mina ordval

Förresten, titta också på denna bilden på blånegern MH. Fyfan vad ful hon är, ser ju ut som en kille, samt inavlad ut. Hur fan kunde JJ, som ser lite bättre ut, bli vän med fulot och blånegern MH:

https://nyheter24.se/nyheter/aktuella-brott/1141132-sa-mycket-ska-johanna-leshem-jansson-20-och-maja-hellman-18-betala-i-skadestand
Senast redigerad av Tor-Odensson 2023-07-23 kl. 20:54.
Citera
2023-07-23, 20:27
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mercede
Johanna sitter i häktet på hinseberg och Maja sitter i häktet i Jönköping eller Eksjö.

Maja sitter på häktet i Växjö.

Edit: Ser nu att jag var tvåa på den
Senast redigerad av flashmaner 2023-07-23 kl. 20:34.
Citera
2023-07-23, 20:35
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nonitotta
Håller med dig. Varför har man inte frågat Johanna på vilket sätt hon menar att Maja ska ha hållit i Toves armar?

Detta är en otroligt viktig fråga som MÅSTE få ett svar. Konstigt att den frågan inte har fått högre prioritet! Det kan ju handla om Majas deltagande eller icke deltagande i mordet.
Jag anses petig i överkant för att jag kämpar med att få ihop en bild i huvudet av hur det där handhållandet skulle kunna gått till. Hur jag än vrider och vänder på det, får jag det inte att gå ihop med skadornas placering, handhållande och M sittande vid sidan om T, heller inte om M suttit ovanför Ts huvud, då hon antingen fått luta sig över Ts överkropp eller vridit armarna ur led.

Jag får heller inte ihop att T skulle kunna få skador vid armbågarna av att M pressar ner hennes händer.

Enda chansen är att bortse från att M satt vid sidan om T och att bortse från att hon höll I just händerna. Alltså reducera Js utsaga till att M höll fast T. Av tre delar ska man tro på en och betrakta två som lögn. Hm!

Att tro på att M hållt Ts händer utan att jag har klart för mig om det ens är fysiskt möjligt går inte.
Citera
2023-07-23, 20:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tor-Odensson
Ja, för man är ju rasist om man inte erbjuder blånegern någon playstation. Varför fick inte MENA-iten JJ någon playstation?

PS Har man begått ett kallblodigt och vad som verkat vara ett planerat sådan, så förtjänar man bli kallad för neger och MENA

Förresten titta också på denna bilden på blånegern MH. Fyfan vad ful hon är, ser ju ut som en kille samt inavlad ut. Hur fan kunde JJ som ser lite bättre ut bli vän med fulot och blånegern MH:

https://nyheter24.se/nyheter/aktuella-brott/1141132-sa-mycket-ska-johanna-leshem-jansson-20-och-maja-hellman-18-betala-i-skadestand

På bilden som används i pressen ser hon lite knas ut pga kameravinkeln och konstig kameralins. Finns flera andra bilder där hon är riktigt söt.
Citera
2023-07-23, 20:47
Medlem
Mercedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nonitotta
Håller med dig. Varför har man inte frågat Johanna på vilket sätt hon menar att Maja ska ha hållit i Toves armar?

Detta är en otroligt viktig fråga som MÅSTE få ett svar. Konstigt att den frågan inte har fått högre prioritet! Det kan ju handla om Majas deltagande eller icke deltagande i mordet.
Johanna har fått flera frågor ang Majas deltagande men det är mycket "tror jag" och jag vet inte"

"F: Majas roll i det här i det som händer i badrummet?
J: Ja, det var väldigt mycket adrenalin i kroppen och det gick så fort så jag kan inte exakt säga
var Maja var
men jag vet att hon var med och hon höll i Toves händer och så och sen satt hon
ju liksom kvar där då och kände efter, försökte se om hon andades och så. Så det var ju, Maja
var ju med liksom"

"F: Du sa att Tove tog ett stryptag på dig först när hon låg ner förstår jag och att Maja då tog
bort hennes händer?
J: Ja någonstans där jag kommer inte ihåg exakt var det var. Det var väldigt mycket liksom.
F: Vet du om Maja höll kvar hennes händer när du tog stryptag? Om hon fortfarande höll i
Tove då?
J: Ja, jag tror det.
F: Men du vet inte eller hur skall jag förstå dig?
J: Nej jag kan inte säga exakt för alla sådana där detaljer är ganska diffusa så jag kan inte
säga det med säkerhet"

"J: Mmm först så säger hon det liksom va fan håller ni på med och då vet jag att hon tog sina
händer om min hals då och ja, runt där omkring är ju Maja hon är ju kvar i badrummet och
försöker hon ju ta undan Toves händer
.
F: Du säger försöker, gjorde hon det eller gjorde hon det inte?
J: Hon tog tag om Toves händer ja.
F: Så hon försökte, hon tog tag i händerna?
J: Ja.
F: Okej. I båda händerna eller?
F: Okej. Och vad gör Maja sen?
J: Ja hon sitter ju liksom kvar med Toves händer ett tag.
F: Nu säger du sitter.
J: Mmm.
F: Har Maja satt sig ner alltså?
F: Hur sitter hon?
J: Det minns jag inte.
F: Sitter hon på rumpan eller sitter hon på huk eller står hon på knä?
J: Det minns jag faktiskt inte.
F: Okej men hon står inte raklång upp utan på något sätt så har hon kommit ner mot golvet.
Är det så jag ska förstå dig?
BF: Och var är hon någonstans i förhållande till Tove och dig?
J: Alltså hon är ju bredvid här tror jag"
Citera
2023-07-23, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Jag anses petig i överkant för att jag kämpar med att få ihop en bild i huvudet av hur det där handhållandet skulle kunna gått till. Hur jag än vrider och vänder på det, får jag det inte att gå ihop med skadornas placering, handhållande och M sittande vid sidan om T, heller inte om M suttit ovanför Ts huvud, då hon antingen fått luta sig över Ts överkropp eller vridit armarna ur led.

Jag får heller inte ihop att T skulle kunna få skador vid armbågarna av att M pressar ner hennes händer.

Enda chansen är att bortse från att M satt vid sidan om T och att bortse från att hon höll I just händerna. Alltså reducera Js utsaga till att M höll fast T. Av tre delar ska man tro på en och betrakta två som lögn. Hm!

Att tro på att M hållt Ts händer utan att jag har klart för mig om det ens är fysiskt möjligt går inte.

Skulle du få ihop det om armbågsskadorna uppkom av fallet, istället för Majas fasthållande?
Citera
2023-07-23, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
O, ja. Ett enormt och stabilt tryck med åtklämda artärer vilket i sig borde medfört blodtrycksfall i ett tidigt skede.

Ur rättegången: "- Det är mycket möjligt att hon fick betydande blodtrycksfall och sänkt aktivitet", säger rättsläkaren.
Precis så, man får förmoda att J som hoppar och sjunger av glädje direkt efteråt och dagen därpå uppger sig ha nått sitt mål, har ett känsloregister som inte har mycket gemensamt med en empatisk och medkännande individs känslor; där andra upplever obehag, rädsla och äckel stimuleras hos J istället lustcentra.

Jag förmodar liksom du, att hennes upplevelse gav en kick med de reaktioner du beskriver här. Nu när hon har fått leva ut sina fantasier, ökar förstås risken för att hon har fått smak för sin böjelse och suktar efter mer experimenterande.

"– När psykopater fokuserar på möjligheten att få en belöning så kan de inte rikta sin uppmärksamhet åt något annat för än de fått det de är ute efter. Det här beteendet kan bero på den förhöjda dopaminutsöndringen, tror Joshua Buckholz, en av forskarna bakom studien, och forsätter:
– På grund av dopaminet blir längtan efter moroten mycket starkare än rädslan för piskan, kan man säga.
"

Det är väl en kemisk förklaring bakom beroendeproblematik rent generellt. Att dopaminutsöndringen kan bidra till att man väljer den kortsiktiga njutningen istället för det långsiktigt kloka. Men sorgligt att vissa kan få kickar av att skada andra människor.
Citera
2023-07-23, 20:55
Bannlyst
Om nu Maja bli frikänd från ett längre straff (men kanke får sitta max 6 månader för griftefridsbrott) hur pass ensam och övergiven kommer hon känna sig sedan tror ni? Eftersom Johanna verkade vara hennes enda nära vän.
Ibland får jag tanken att om hon blir fri att jag skulle vilja lära känna henne faktiskt. Umgås och hitta på mysiga och kul saker m.m. Och få det att kännas som en nystart för henne.
(Och ja, jag anses ibland som lite smått galen, men på ett trevligare och mycket ofarligare vis än Johanna.)
Citera
2023-07-23, 21:02
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Skulle du få ihop det om armbågsskadorna uppkom av fallet, istället för Majas fasthållande?
Då blir det ett problem mindre, ja. Det motsägs förstås av J, som menar att T inte hinner ta för sig. Js ord sätter jag dock inte så stor tilltro till.

Skulle det kanske varit M som klämde sönder handen på T? Hur den andra såg ut vet vi ju tyvärr inte.
Citera
2023-07-23, 21:03
Medlem
flashmaners avatar
Det börjar dra ihop sig för rättsliga rådets sammanträde, och det borde börja dra ihop sig för mer information kring den nya utredningsåtgärden gällande Majas telefon.

Särskilt den senare skall bli lite intressant att se om vi får mer detaljer kring. Utifrån vad jag förstått av vad som framkommit i tråden så kan vi i bästa fall få mer information kring de två rörelseregistreringarna i Majas telefon och då särskilt dels när själva rörelsen började, och dels när den slutade, men om jag förstått rätt även om det gjorts vissa stopp, alltså om det finns flera start och stopp under en sådan registrerad rörelse-sekvens, om jag kallar det så. Jag finner dock den typen av information lite mer som kuriosa, då just det kommer ha mycket svagt bevisvärde. Det som jag tycker kommer vara av mer intresse, är en annan detalj som jag tycker mig ha förstått, att det kan vara så att om den rörelseregistrering som angivits, ex.vis 0243 är den tid då rörelseregistreringen sparats i appen, så kan det vara så att rörelsen i själva verket inleddes så mycket som 10-15 minuter innan den angivna tiden.

Detta skulle i så fall kunna innebära att det, rent teoretiskt, kan visa sig att rörelseregistreringen som angivits 0243, i själva verket inleddes runt 0230.

Om så skulle vara fallet, kommer så klart några här i tråden att ta det som ett ovedersägligt bevis för Majas skuld. Vilket det naturligtvis inte är.

För en objektiv domstol med rimligt höga krav på bevisnivå, så finns ett problem, och det är att Johanna säger att mordet skedde betydligt tidigare, OCH att det inte finns några bevis för vare sig det ena eller det andra.

Om Maja skall dömas för mord, så skall det vara ställt utom rimligt tvivel att hon är skyldig. Då får det inte finnas några rimliga alternativa förklaringar.

Tingsrätten flyttade tidpunkten för mordet till efter 0240, för att "få ihop det hela", så att de kunde fälla Maja för mord baserat på hennes telefons rörelseregistrering. Jag tror att de flesta normalt funtade människor har förstått varför det är en allvarlig rättsskandal.

En andra detalj som jag är lite nyfiken på inför de eventuella resultaten av den nya undersökningen av Majas telefon-loggar, är hur Maja kommer att förhålla sig till eventuell nya information om telefonens rörelseregistreringar. Kommer hon att vidhålla det hon tidigare sagt utan några nya tillägg eller ändringar eller kommer hon att komma med tillägg, ändra vad hon sagt eller till och med komma med någon ny story eller nya avslöjanden eller till och med medgivanden?

Ju längre tiden går, desto mer distans torde hon få till Johanna och sin relation med Johanna. Det, tänker jag, kan eventuellt borga för mer information. Men det förutsätter så klart att det finns något som hon ännu inte berättat.

Det skall också bli intressant att se om det blir några tilläggsförhör i hovrätten. Ifall Clea eller Gillblad av olika anledningar vill att Johanna eller Maja förhörs igen, eller om åklagaren vill ha några sådana förhör med någon av dem, eller möjligen med rättsläkaren.
Citera
2023-07-23, 21:10
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mercede
Johanna har fått flera frågor ang Majas deltagande men det är mycket "tror jag" och jag vet inte"

"F: Majas roll i det här i det som händer i badrummet?
J: Ja, det var väldigt mycket adrenalin i kroppen och det gick så fort så jag kan inte exakt säga
var Maja var
men jag vet att hon var med och hon höll i Toves händer och så och sen satt hon
ju liksom kvar där då och kände efter, försökte se om hon andades och så. Så det var ju, Maja
var ju med liksom"

"F: Du sa att Tove tog ett stryptag på dig först när hon låg ner förstår jag och att Maja då tog
bort hennes händer?
J: Ja någonstans där jag kommer inte ihåg exakt var det var. Det var väldigt mycket liksom.
F: Vet du om Maja höll kvar hennes händer när du tog stryptag? Om hon fortfarande höll i
Tove då?
J: Ja, jag tror det.
F: Men du vet inte eller hur skall jag förstå dig?
J: Nej jag kan inte säga exakt för alla sådana där detaljer är ganska diffusa så jag kan inte
säga det med säkerhet"

"J: Mmm först så säger hon det liksom va fan håller ni på med och då vet jag att hon tog sina
händer om min hals då och ja, runt där omkring är ju Maja hon är ju kvar i badrummet och
försöker hon ju ta undan Toves händer
.
F: Du säger försöker, gjorde hon det eller gjorde hon det inte?
J: Hon tog tag om Toves händer ja.
F: Så hon försökte, hon tog tag i händerna?
F: Okej. I båda händerna eller?
F: Okej. Och vad gör Maja sen?
J: Ja hon sitter ju liksom kvar med Toves händer ett tag.
F: Nu säger du sitter.
F: Har Maja satt sig ner alltså?
F: Hur sitter hon?
J: Det minns jag inte.
F: Sitter hon på rumpan eller sitter hon på huk eller står hon på knä?
J: Det minns jag faktiskt inte.
F: Okej men hon står inte raklång upp utan på något sätt så har hon kommit ner mot golvet.
Är det så jag ska förstå dig?
BF: Och var är hon någonstans i förhållande till Tove och dig?
J: Alltså hon är ju bredvid här tror jag"

Ja, det är märkligt, minst sagt. Johanna vet nästan ingenting om Majas närvar, hon vet inte ens om Maja höll kvar i händerna när hon ströp Tove, eller inte. Hon vet inte ens var Maja befann sig, men hon vet att Maja höll i hennes händer, men inte hur länge.
Citera
2023-07-23, 21:14
Medlem
Mercedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vetlanda-stryparn
Om nu Maja bli frikänd från ett längre straff (men kanke får sitta max 6 månader för griftefridsbrott) hur pass ensam och övergiven kommer hon känna sig sedan tror ni? Eftersom Johanna verkade vara hennes enda nära vän.
Ibland får jag tanken att om hon blir fri att jag skulle vilja lära känna henne faktiskt. Umgås och hitta på mysiga och kul saker m.m. Och få det att kännas som en nystart för henne.
(Och ja, jag anses ibland som lite smått galen, men på ett trevligare och mycket ofarligare vis än Johanna.)
jag tror att du och jag är väldigt lika hehe.
Jag har också tänkt tanken att brevväxla med Johanna som du själv har tänkt och att om det visar sig att Maja är oskyldig till själva mordet på något sätt velat stötta henne, eller i alla fall hennes föräldrar då jag är närmre dom i åldern heh.

Du har ett stort hjärta, precis som jag. Fascineras av psykopaterna och värna för de svaga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in