2023-07-23, 18:33
Medlem
Taufatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Edudumeller
När myndigheter formulerar sig som i den länkade texten "Du får inte..." finns det med all sannolikhet ett lagstöd för det. Jag är dock inte jurist och har ingen aning om vilken paragraf de kan tänkas luta sig på i just detta. Annars används just ord som bör inte, rekommenderas osv.

Oavsett torde det styrka att Provocative är helt ute och cyklar i frågan.
Precis. Myndigheter utfärdar föreskrifter som är tvingande och brottet att flytta en högdräktig tik faller under djurplågeri.
Citera
2023-07-23, 18:56
Medlem
Kungsgardens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taufatt
Precis. Myndigheter utfärdar föreskrifter som är tvingande och brottet att flytta en högdräktig tik faller under djurplågeri.

Uppsåt krävs. Undantag finns. Annars skulle Skansen inte kunna ta emot djur i nödfall och det skulle inte finnas ett enda katthem i Sverige. Dit lämnas (tyvärr) till stor del nyblivna kattmammor och katter som upptäckts vara dräktiga.

Naturligtvis får de transporteras till närmaste djurhem eller veterinär, det vore mer djurplågeri att lämna diande valpar och andra ungar utan mor att dö. Räddningstjänst och polis skulle lämna högdräktiga tikar till sitt öde efter husbränder där ägaren gått bort osv.

Sedan finns de som struntar i Jordbruksverkets föreskrifter och inte ansöker om undantag, t ex Furuviksparken.
Citera
2023-07-23, 19:42
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Uppemot 300 000kr - du var mig en hygglig typ, om än en smula svårt att tro på att en random användare på världens största skrävelforum talar sanning - ursäkta mig... Du skulle alltså, till en random serbkärring betala uppemåt 300 000kr, för att sedan se henne åka hem, efter ett halvår och ev. tjäna pengar på hundarna? För du, personligen, kan inte utställa djurförbud mot kvinnan.

Nej, hundarna gjorde inget fel - brickor i serbkärringens makabra spel.

300k var det inte tal om det var 70k? Men hade jag haft 300k liggandes så varför inte? Jag älskar hundar...

Jag skulle inte betala henne några 300k nu hittar du på och ljuger jag sa att jag skulle betala 70k till hundarna samtidigt som hon skulle bli belagd med djurförbud...

Vart påstod jag att jag personligen kan göra det? Ännu ett argument draget ut röven på dig?
Senast redigerad av nousernameneeded 2023-07-23 kl. 19:46.
Citera
2023-07-23, 19:45
Medlem
[quote=Milmir|85163262]
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative3.0
Det får den visst. Däremot är det inte rekommenderat att göra det. Men om du kollat ALLT jag skrivit innan du ger dig in i en pågående diskussion så hade du sett att jag redan skrivit om detta.
Ps. Kan du länka till lagen?

https://jordbruksverket.se/djur/hundar-katter-och-smadjur/hundar/transportera-hundar
Yes det kan jag! Länka alltså! Läs och lär😁
Jag bad om lagar som du skrev om. Har dukollat vad jag skrivit tidigare för just nu är du bara patetisk.
Citera
2023-07-23, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Hon gör ju dessa avels- och smugglingsresor planerat, organiserat och upprepat.

Hon gamblar och oftast går det bra (för hennes plånbok). Den här gången gjorde det inte det..[/b]

Vad baserar du dessa påståenden på?
Citera
2023-07-23, 19:54
Medlem
Citat:
https://jordbruksverket.se/djur/hundar-katter-och-smadjur/hundar/transportera-hundar

"Du får inte transportera en dräktig tik om det är 2 veckor eller mindre kvar till den beräknade födseln av valparna om du ska åka längre än 5 mil.

Du får heller inte transportera en tik tidigare än 1 vecka efter valpningen om du ska åka längre än 5 mil.

En hundvalp måste vara minst 1 vecka och naveln ska vara helt läkt för att du ska få transportera den."

Så man åker självklart inte på semesterresa genom hela Europa med en högdräktig tik. Men detta var givetvis en avelsresa och så då ligger det i sakens natur att göra fel.
Det där är JVS rekommendationer. Det är ingen lag. Nästa fråga är, vilka lagar gäller i de länder hon varit i? Trots allt har hon inte varit i Sverige med denna tik.
En sista fråga. Varför tjafsar du om en sak jag redan nämnt?
Citat:
Kolla noga på bilderna. Det ser verkligen inte ut som nyfödda valpar. Det är något mycket skumt i detta. Antingen är damen ofattbart korkad eller så är alltihop väldigt utstuderat och det ovanliga var att hon råkade åka fast den här gången.
De kan mkt väl vara några timmar gamla. Men jag har inte kommenterat detta utan jag har pratat om en planerad livmodersimport medan alla andra ”vet” att det är smuggel. Detta är så jävla typiskt för denna site.
I stället för att fundera på om AB lägger upp artikeln för att upplysa så ska varenda käft börja spekulera där den ene går ett steg längre än den andre och så kommer den tredje in utan att ens ha läst vad som skrivits innan.

OM hon nu haft många kullar innan så förutsätter jag att hon vet vad som gäller och att det gick åt helvete denna gång.
Jag kan bara döma henne utifrån fakta där fakta är att hon inte åkte hem i tid.
Citera
2023-07-23, 20:01
Medlem
nousernameneededs avatar
Rabies finns redan i Sverige och i de flesta andra länder i Europa... det har redan fastslagits att våra fladdermöss är bärare utav rabies
Citera
2023-07-23, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative3.0
Det där är JVS rekommendationer. Det är ingen lag. Nästa fråga är, vilka lagar gäller i de länder hon varit i? Trots allt har hon inte varit i Sverige med denna tik.
En sista fråga. Varför tjafsar du om en sak jag redan nämnt?

De kan mkt väl vara några timmar gamla. Men jag har inte kommenterat detta utan jag har pratat om en planerad livmodersimport medan alla andra ”vet” att det är smuggel. Detta är så jävla typiskt för denna site.
I stället för att fundera på om AB lägger upp artikeln för att upplysa så ska varenda käft börja spekulera där den ene går ett steg längre än den andre och så kommer den tredje in utan att ens ha läst vad som skrivits innan.

OM hon nu haft många kullar innan så förutsätter jag att hon vet vad som gäller och att det gick åt helvete denna gång.
Jag kan bara döma henne utifrån fakta där fakta är att hon inte åkte hem i tid.
Ok, vi försöker en sista gång:

"https://jordbruksverket.se/om-jordbruksverket/forfattningar/om-forfattningssamlingen

Jordbruksverkets författningssamling (SJVFS) innehåller alla föreskrifter och allmänna råd utgivna av Jordbruksverket eller tidigare myndigheter med motsvarande ansvar.

Författningar är ett gemensamt namn för lagar, förordningar och föreskrifter. Jordbruksverket ger ut föreskrifter och allmänna råd. Föreskrifter är bindande. Allmänna råd ger generella rekommendationer om hur du tillämpar en föreskrift.

...

Tikar och hundvalpar
En tik som löper ska transporteras åtskild från hanhundar.
Du får inte transportera en dräktig tik om det är 2 veckor eller mindre kvar till den beräknade födseln av valparna om du ska åka längre än 5 mil.
Du får heller inte transportera en tik tidigare än 1 vecka efter valpningen om du ska åka längre än 5 mil.
En hundvalp måste vara minst 1 vecka och naveln ska vara helt läkt för att du ska få transportera den.
En tik med diande valpar ska transporteras tillsammans men hållas åtskilda från andra djur.

Författningar

Statens jordbruksverks föreskrifter och allmänna råd om transport av levande djur
Grundföreskriftnr: 2019:7

Statens jordbruksverks föreskrifter och allmänna råd om hållande av hundar och katter
Grundföreskriftnr: 2020:8

EU:s förordning (EG) nr 1/2005 om skydd av djur under transport och därmed sammanhängande förfaranden och om ändring av direktiven 64/432/EEG och 93/119/EG och förordning (EG) nr 1255/97 (eur-lex.europa.eu)"

(Min fetning)

Tror du att du får "fakta" från en artikel i en kvällstidning där hon själv kontaktat dem och får tala oemotsagd? Yeah right...

Och om du tar en tidningsartikel som "fakta", varför omfamnar du inte det som står i Nynäshamnsposten? Där står det att hon stoppades på annan plats av polis, att hundarna upptäcktes i bilen det vill säga hon gömde dem i stället för att deklarera dem, hon hade inte dokumenten i ordning, de benämns som smuggelhundar och hon är misstänkt för smuggling. Vad mer behöver du för att klara av att kalla detta för smuggling?

Håller dock med dig fullständigt på en punkt: "hon vet vad som gäller och att det gick åt helvete denna gång"
Senast redigerad av SirDuke 2023-07-23 kl. 20:52.
Citera
2023-07-23, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nousernameneeded
Rabies finns redan i Sverige och i de flesta andra länder i Europa... det har redan fastslagits att våra fladdermöss är bärare utav rabies
Fladdermöss är inte domesticerade djur och har inte naturlig kontakt med människor.

De bär inte samma virustyp som hundar. De utvecklar ofta antikroppar.

Dessutom blir man bara smittad av sjuka djur.

Sverige räknas som rabiesfritt sedan slutet av 1800-talet.

Verkar dock som att många i tråden vill ändra på det...
Senast redigerad av SirDuke 2023-07-23 kl. 20:56.
Citera
2023-07-23, 20:49
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nousernameneeded
Tänk vad du vet när jordbruksverket inte har en aning om det....

Smittläget för rabies
Rabies förekommer inte i Sverige, men det finns en risk att sjukdomen förs in med smittade vilda eller tama djur från andra länder.

https://jordbruksverket.se/djur/djurskydd-smittskydd-djurhalsa-och-folkhalsa/aktuellt-lage-for-smittsamma-djursjukdomar/rabies#h-Smittlagetforrabies
Citera
2023-07-23, 20:50
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Fladdermöss är inte domesticerade djur och har inte naturlig kontakt med människor.

De bär inte samma virustyp som hundar.

Dessutom blir man bara smittad av sjuka djur.

Sverige räknas som rabiesfritt sedan slutet av 1800-talet.

Verkar dock som att många i tråden vill ändra på det...
Det verkade väl som om våra myndigheter ville ändra på det eftersom de släppte in ovaccinerade och okontrollerade husdjur från Ukraina.
Citera
2023-07-23, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Det verkade väl som om våra myndigheter ville ändra på det eftersom de släppte in ovaccinerade och okontrollerade husdjur från Ukraina.
Ibland ställs olika regler och ideal mot varandra. Men det var tänkt att bedöma varje situation individuellt. Det beordrades nog en del hemkarantän. Men visst gränserna är öppna. Det är ju inte så att alla smuggelhundar upptäcks. Skeptikerna i tråden borde kolla på dokumentärerna om tullens jobb. Det kan ligga 5 valpar ihooknölade i stoppmingen till förarsätet.
Senast redigerad av SirDuke 2023-07-23 kl. 20:57.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in