2023-07-23, 20:03
Medlem
Aruncus dioicus, Plymspirea

https://biofili.files.wordpress.com/2017/07/plymspirea-aruncus-dioicus-vc3a4letablerad.jpg

Jag har sådan på min tomt.
Men nu skulle jag vilja sätta den längs staketet.
Måste jag gräva upp den jag har med rötterna?
Dom sitter säkert jättedjupt då den har stått på samma ställe säkert över 20 år.

Den har blommat klart nu och börjar bilda frön
Kan jag dra av dessa frön och plantera där jag vill ha den? Kommer det fungera?
Citera
2023-07-23, 20:11
Medlem
NoTruces avatar
Fin!

Verkar vara ett jävla meck att dra upp den med rötterna, och då dör den väl? Kan du inte bara ta fröna och plantera dem? Hur lång tid tar en sån där rackare på sig att växa sig stor?
Citera
2023-07-23, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NoTruce
Fin!

Verkar vara ett jävla meck att dra upp den med rötterna, och då dör den väl? Kan du inte bara ta fröna och plantera dem? Hur lång tid tar en sån där rackare på sig att växa sig stor?

Jag vet inte men tror den växer fort.
Den jag har nu är jättestor och den sprider sig.
Verkar vara tålig. Inget jag behöver sköta om.
Den klarar sig finfint på egenhand.
Behöver inte ens vattna eller göda.
Som sagt. Den jag har är över 20 år.
Gräva upp den är omöjligt tror jag.
Citera
2023-07-23, 20:21
Medlem
NoTruces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tarmstuvning
Jag vet inte men tror den växer fort.
Den jag har nu är jättestor och den sprider sig.
Verkar vara tålig. Inget jag behöver sköta om.
Den klarar sig finfint på egenhand.
Behöver inte ens vattna eller göda.
Som sagt. Den jag har är över 20 år.
Gräva upp den är omöjligt tror jag.

Måste man avgränsa den med nät eller dylikt? Det låter ju helt omöjligt att ta hand om en sån växt, om den sprider sig så fort. Jag är verkligen ingen expert, men kan man inte bygga något slags barriär runt om så att den håller sig på en plats?
Citera
2023-07-23, 20:26
Medlem
Citat:
Måste man avgränsa den med nät eller dylikt? Det låter ju helt omöjligt att ta hand om en sån växt, om den sprider sig så fort. Jag är verkligen ingen expert, men kan man inte bygga något slags barriär runt om så att den håller sig på en plats?

Har inte den blekaste du?
Jo den sprider sig.
Den skulle göra sig fint längst staketet tänkte jag.
Jag kan ju testa ta fröna och se vad som händer nästa sommar
Gräva upp den gör jag INTE .. Då behöver jag en grävmaskin, inget
jag fixar med spaden.
Citera
2023-07-23, 20:34
Medlem
Den där ser smått invasiv ut. Om den är lika stor som den, så kommer du behöva ha en grävskopa för att få upp den. Risken med en sådan typ av buske är att fastän du får upp en hel del av den, så kommer det ändå finnas tillräckligt med rötter kvar för att den ska börja komma upp igen på samma plats och då har du plötsligt hela trädgården full av denna buske.
Senast redigerad av Kammadaj 2023-07-23 kl. 20:41.
Citera
2023-07-23, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kammadaj
Den där ser smått invasiv ut. Om den är lika stor som den, så kommer du behöva ha en grävskopa för att få upp den. Risken med en sådan typ av buske är att fastän du får upp en hel del av den, så kommer det ändå finnas tillräckligt med rötter kvar för att den ska börja komma upp igen på samma plats och då har du plötsligt hela trädgården full av denna buske.

Japp.. Den får stå kvar. Bara tänkte om jag kan anv fröna? Den fröar av sig nu.
Citera
2023-07-23, 20:39
Medlem
NoTruces avatar
Citat:

Man kanske kan anlita nån firma som sprutar ner nåt gift i marken så att rötterna dör? Om man vill utrota den, menar jag.

En arborist borde ha koll på sånt där. Eller så kanske de på Plantagen vet.
Citera
2023-07-23, 20:44
Medlem
Citat:
Man kanske kan anlita nån firma som sprutar ner nåt gift i marken så att rötterna dör? Om man vill utrota den, menar jag.

Ja, men det gäller ha koll på sådant, så liksom inte växtgiftet sprider sig till ens grönsaksland.
Citera
2023-07-23, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tarmstuvning
Japp.. Den får stå kvar. Bara tänkte om jag kan anv fröna? Den fröar av sig nu.

Det är bra med en tät buske vid staketet, men plantera den åtminstone på ett sådant avstånd från staketet att du kan laga det om det behövs. Har du trästaket eller metall? trä är alltid lite mer känsligt med växter som växer för nära.
Citera
2023-07-23, 21:15
Medlem
Citat:
Det är bra med en tät buske vid staketet, men plantera den åtminstone på ett sådant avstånd från staketet att du kan laga det om det behövs. Har du trästaket eller metall? trä är alltid lite mer känsligt med växter som växer för nära.

Trästaket men det gör inget. Det måste iaf rivas bort förr eller senare. Tänkte att denna buske ist skulle bilda ett slags staket/avgränsare eftersom den verkar växa så bra.
Har nu fixat 2 meter. - Mer imorgon. Klipper av dom blommorna som nu vissnat och planterar ut så får vi se om det tar sig? Visar sig kanske nästa sommar - Spännande hoppas det funkar. Det är en mycket vacker buske.
Citera
2023-07-23, 21:21
Medlem
Citat:

Nej nej.. döda den ska jag inte Jag vill den ska växa. Det får bli barnens huvudvärk om den tar över helt. - Tror inte jag bryr mig om 50 år?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in