2023-07-23, 15:13
Medlem
Mercedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yoloswagetc
Har försökt hitta svaret i tråden men vet inte om det konstaterats definitivt: sitter de bägge på Hinseberg? Eller sitter Maja någon annanstans?
Johanna sitter i häktet på hinseberg och Maja sitter i häktet i Jönköping eller Eksjö.
Citera
2023-07-23, 15:23
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mercede
Johanna sitter i häktet på hinseberg och Maja sitter i häktet i Jönköping eller Eksjö.

Stackars lilla M sitter nära sina föräldrar.
Citera
2023-07-23, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mercede

Maja är förflyttad till häktet i Växsjö där hon håller sig för sig själv och har tagit sig an ett städjobb, Johanna blev förflyttad till riksintaget i Hinseberg innan livstidsdomarna blev offentliga.

https://nyheter24.se/premium/krim/1149624-maja-hellman-18-mordade-tove-har-ar-hennes-kravlista-i-haktet
Citera
2023-07-23, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Bara lite förtydliganden:

Hänvisningen till s. 77 avser den inre undersökningen av huvudsvålen med två separata mjukdelsblödningar.
//
Armarna avser armbågarna, vilket RL också beskriver i meningen ovanför denna textrad.

Och nej, det är tvärtom osannolikt att armbågsskadorna har uppkommit av att M har hållit ner T:s händer och därigenom orsakat armbågsskador.
Ur rätten: "Advokaten säger att han själv har svårt att se hur Tove skulle ha kunnat få skador på armbågarna, om hon blev fasthållen på det sätt som 20-åringen beskrivit.
"Sannolikheten för det är liten", säger rättsläkaren.
"

18-åringens advokat Mikael Svegfors frågar också om skadorna kan ha uppstått om 20-åringen själv klämt fast Toves armar med benen, när hon satt grensle över henne. "Det är möjligt", enligt rättsläkaren.
//

Jag har inte hittat det du påstår att Svegfors säger.

Det Svegfors gör, är att han demonstrerar själv det han kallar den andra föreslagna modellen där M ska tagit armarna och hållit dom mot golvet. Han får inte armbågarna mot golvet när han visar med sina egna armar. Rättsläkaren säger då att om man har armarna i den position du visar så är sannolikheten liten att skadorna har uppkommit.

Problemet här, är att vi inte vet exakt hur Svegfors höll och vinklade sina armar (han vet ju inte själv hur den föreslagna modellen ser ut, eftersom J inte varit tillräckligt tydlig). Eftersom han vill få sin klient friad kan man ju misstänkta att han vinklade armbågarna på ett sätt så dom inte kom i kontakt med golvytan.

Svegfors vill även få fram att armbågsskadorna kan ha uppkommit av att Tove dämpade fallet med dom. RL säger då att det är ett möjligt uppkomstsätt.
Citera
2023-07-23, 15:58
Medlem
Mercedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Googleroid
Maja är förflyttad till häktet i Växsjö där hon håller sig för sig själv och har tagit sig an ett städjobb, Johanna blev förflyttad till riksintaget i Hinseberg innan livstidsdomarna blev offentliga.

https://nyheter24.se/premium/krim/1149624-maja-hellman-18-mordade-tove-har-ar-hennes-kravlista-i-haktet
ahh där ser man, tack för klargörande
Citera
2023-07-23, 17:38
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Jag har en notering där jag nyligen tog 47 steg på 8 min 30 sek.

När jag kollar vad jag gjorde så visar det sig att jag stod i en lång kö som rörde sig sakta framåt. Som jag minns det så använde jag mobilen ”aktivt” och rullade en vagn framför mig. Det var inte på Gekås thank god utan en kö på flygplats.

Så som du beskriver det med kök och kaffe där får jag samma när jag ”fejkade” ett badrumsbesök här. Runt femtio steg registrerad t/r men de är uppdelade i typ 3+6+4+14+3+3+ osv med ”anslutande” tidsstämplars sekunder.
Dagsformen för min mobil ser ut att vara att den delar upp stegen i femsekubders stegserier trots att jag är under gång inomhus i sekvenser om 30-40 steg.
Rörigt detta, haha. Ska jämföra med annan iPhonemodell och se om den beter sig annorlunda.

IPhonen är så känslig ibland så att när man stannar upp för att öppna en dörr så stoppar den stegserien i vissa fall.

Det är intressant att MH:s steg sker i en längre serie och än mer intressant blir sluttiden även om den som sagt antagligen är rätt ”normal” i förhållande till starttiden.

Min bedömning annars att MH:s mobil initialt inte tömts med den mer avancerade metoden Full File System har förstärkts men hoppas bli ”motbevisad” där. Oddsen är rätt låga för det dock.

Jag visade här i tråden hur man tömmer en iPhone 12 med iOS 16 och den möjligheten för den kombinationen av iPhonemodell och iOS version har bara funnits några veckor ”officiellt”.

Ja, rörigt var ordet för mig. 🥶🥶
Det finns naturligtvis någon logisk förklaring till varför det ibland delas upp i 3 sekunders intervall, och ibland 5 sekunders intervall, trots att det är en stegserie utan uppehåll i steg eller i sekunder.

Men mankan ju ändå se när ett längre upphåll sker, och hade då Maja varit på toa en lite stund, så blir et ett avbrott där. Kanhända att det är så det ser ut på hennes mobil, men att man inte brytt sig om att ta med detta (och inte heller sluttiden då), vilket förstås är obegripligt.

Ja, det återstår att se vad man får ut av Majas mobil, och även grannens...

Det är bra att du är härinne och röjer runt, röjer runt lite i media och därmed polishuset och utredningen. Väldigt bra.

Och så tycker jag inte att du ska tycka att du inte ska vara med i de överiga bitarna, eftersom du också kommer med väldigt skarpa observationer.
Citera
2023-07-23, 17:55
Medlem
immenhusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Googleroid

Skulle du kunna citera gärningsmännens raiders? Är inte prenumerant, nämligen…

/AI
Citera
2023-07-23, 18:02
Medlem
Nonitottas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Jag har inte hittat det du påstår att Svegfors säger.

Det Svegfors gör, är att han demonstrerar själv det han kallar den andra föreslagna modellen där M ska tagit armarna och hållit dom mot golvet. Han får inte armbågarna mot golvet när han visar med sina egna armar. Rättsläkaren säger då att om man har armarna i den position du visar så är sannolikheten liten att skadorna har uppkommit.

Problemet här, är att vi inte vet exakt hur Svegfors höll och vinklade sina armar (han vet ju inte själv hur den föreslagna modellen ser ut, eftersom J inte varit tillräckligt tydlig). Eftersom han vill få sin klient friad kan man ju misstänkta att han vinklade armbågarna på ett sätt så dom inte kom i kontakt med golvytan.

Svegfors vill även få fram att armbågsskadorna kan ha uppkommit av att Tove dämpade fallet med dom. RL säger då att det är ett möjligt uppkomstsätt.

Håller med dig. Varför har man inte frågat Johanna på vilket sätt hon menar att Maja ska ha hållit i Toves armar?

Detta är en otroligt viktig fråga som MÅSTE få ett svar. Konstigt att den frågan inte har fått högre prioritet! Det kan ju handla om Majas deltagande eller icke deltagande i mordet.
Citera
2023-07-23, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av immenhusen
Skulle du kunna citera gärningsmännens raiders? Är inte prenumerant, nämligen…

/AI

Det där är gamla artiklar som var öppna när de de var nya, gav bara den som referens utefter förfrågan om Majas plats.
Jag antar att de nämner att MH begärt PS2 och någon hdmi-kabel i en anhållan och några dvd-skivor med HeyBaberiba, någon gång på vägen har det även nämnts att MH fått någon Disneyfilm upp här i tråden.

JLJ gillar visst uppmärksamheten hon fått, pratar kavat, skrattar, skojar och tränar med sina medintagna, även med medintagna på andra avdelningar som hon inte får, blir påkommen, försöker dölja sitt regelbrott (det ringer en klocka någonstans) genom att gömma sig under en jacka. Efter G.W:s dokumentär har hon kommenterat genom att säga ”det var väl inget nytt”, som om att det hela är lättvindigt och enkelt.

JLJ förstår inte sin egen situation, är man på riksintaget blir man ständigt betraktad, bedömd, och det sätter liksom spår genom hela verkställigheten, hon gör sig själv en riktig otjänst, hon är en riktig pajas.

Jag är övertygad av att hon älskar denna karusell och att hon efter alla domstolar och överklagades kommer att glappskryta till någon (i sann psykopatmaner) och att vi då äntligen får veta sanningen.
Citera
2023-07-23, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nonitotta
Tror inte man får någon bra kraft med benen om man sitter ner, men står du på knä så får du det. ”Sen reste jag mig på knä” sa Johanna.
Om du varit galoppör som jag varit finns det inga problem att hålla sig kvar. Jag har ridit in flera hästar som bockat och krumbuktat sig men aldrig åkt av är p g av jävligt starka ben och balans, inte att förglömma. T hade bara sina ben att sätta emot. Det var dessa dunsar grannen hörde är jag så säker på. T var fotbollsspelare och hade starka ben där hon låg fastkilad under J. Det finns ett utryck ” sitta djupt i sadeln” det är innebär att du bara sitter trots motstånd samtidigt som du håller dig fast med skänklarna. Om du är bildad så åker du inte av.
Citera
2023-07-23, 19:08
Medlem
Nonitottas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pomoj
Om du varit galoppör som jag varit finns det inga problem att hålla sig kvar. Jag har ridit in flera hästar som bockat och krumbuktat sig men aldrig åkt av är p g av jävligt starka ben och balans, inte att förglömma. T hade bara sina ben att sätta emot. Det var dessa dunsar grannen hörde är jag så säker på. T var fotbollsspelare och hade starka ben där hon låg fastkilad under J. Det finns ett utryck ” sitta djupt i sadeln” det är innebär att du bara sitter trots motstånd samtidigt som du håller dig fast med skänklarna. Om du är bildad så åker du inte av.

Förvisso, men du sitter ju inte tungt i sadeln när du rider en galopphäst på träning och tävlingar. (Jag fick också starka ben genom de ca 8 år jag hade tillgång till häst.)
Citera
2023-07-23, 20:19
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattentufsan
Nej jag har verkligen inte skrivit/menat att TT levde när JJ gick ner och oförhappandes stötte på grannen.

Du påstår att tidpunkten för Majas "tummen upp" är inom ramen för när Tove dödades.
Det är tyvärr lika mycket skitsnack från dig som övriga Maja-hatare. Det är så tydligt när ni gör sådana direkt lögnaktiga påståenden som det, att ni har någon agenda med att smutskasta och skuldbelägga Maja specifikt.

Citat:
"Ljuga ihop" vad menar du?
De tre kvinnorna kom hem till JJ.s lgh strax före 02 och någon gång före 03 blev TT tagen av daga.

Under den tiden har MHs telefon rört sig 2 ggr, dessutom svarat på JJ.s SMS utan dröjsmål.

Citat:
Poängen i det hela var att MH.s telefon varit vid liv ett flertal ggr under tiden som de kom till lgh. Att du sedan tror att MH sovit sin skönhetssömn någon kvart här och där under den tiden (timmen) är upp till dig så klart.

Maja har dödats någon gång efter att de kom till lägenheten och innan Johanna gick ner till grannen. Under den perioden då Tove har dödats har Majas telefon bara en enda registrering, och det är rörelseregistreringen vid 0219. Ingen användaraktivitet är registrerad överhuvudtaget under den perioden.
Senast redigerad av flashmaner 2023-07-23 kl. 20:33.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in