2023-07-23, 17:25
Medlem
[quote=Provocative3.0|85162446]Det får den visst. Däremot är det inte rekommenderat att göra det. Men om du kollat ALLT jag skrivit innan du ger dig in i en pågående diskussion så hade du sett att jag redan skrivit om detta.
Ps. Kan du länka till lagen?

https://jordbruksverket.se/djur/hundar-katter-och-smadjur/hundar/transportera-hundar
Yes det kan jag! Länka alltså! Läs och lär😁
Citera
2023-07-23, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fårfällen
Hon förvägrades den möjligheten fast hon grät och bönade om att få göra just detta. Om jag har fattat det rätt för att en tik inte får resa förrän en vecka efter förlossning.

Ägaren hamnade mellan paragrafer. Vad sägs om medmänsklighet? Att kvinnan kunde fått ta sig till Arlandas karantän med hundfamiljen och bekostat det själv. Man hittade ju lösningar för ukrainska flyktingar som flytt med husdjur.

Jag har svårt att se att man inte hade kunnat rädda djuren om man ANSTRÄNGT sig det minsta att hitta en lösning. Av den information som går att få av artikeln tycker jag det är maktmissbruk och ett övergrepp och jag har svårt att släppa detta. Man kan ringa tulltjönsteverket och ifrågasätta ärenden. De har någon person som tar emot såna ärenden. Det gjorde jag. Den personen ska ringa tillbaka på måndag. Tilläggas kan att den som tog emot mitt samtal blev illa berörd av det beskrivna händelseförloppet. Så antingen är det saker vi inte vet som motiverade avlivningen eller agerade tulltänstemännen inhumant och onödigt brutalt. Och då ska det uppmärksammas även om det tyvärr inte ger kvinnan hennes hundar tillbaks.
Bra där, det behövs verkligen mer fakta i ärendet. Återkom gärna i morgon
Citera
2023-07-23, 17:40
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milmir
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative3.0
Det får den visst. Däremot är det inte rekommenderat att göra det. Men om du kollat ALLT jag skrivit innan du ger dig in i en pågående diskussion så hade du sett att jag redan skrivit om detta.

https://jordbruksverket.se/djur/hundar-katter-och-smadjur/hundar/transportera-hundar
Yes det kan jag! Länka alltså! Läs och lär😁

Det där är inte lagen...
Det som återfinns i länken är Jordbruksverkets rekommandationer och riktlinjer.

Långt ifrån alla av dessa rekommendationer och riktlinjer är tvingande så som exempelvis lagar och förordningar är. Men det är en bra utgångspunkt för hur man bör och i vissa fall skall göra.

Dock finns där även sådant som är tvingande utifrån Jordbruksverkets tolkning (Jordbruksverket har tolkningsföreträde.) som exempelvis:

Citat:
"Du får inte transportera en dräktig tik om det är 2 veckor eller mindre kvar till den beräknade födseln av valparna om du ska åka längre än 5 mil."

Du finner mer om det hela i: https://jvdoc.sharepoint.com/sites/sjvfs/Shared%20Documents/2019_7/2019-007.pdf?ga=1
Citera
2023-07-23, 17:40
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CuteTwink-I-was
Och som jag redan nämnt de där ungarna på Aspudden kan utan större problem gullar med brittiska kaniner och getter bara några timmar tidigare.
Du har nog problem med din verklighetsuppfattning när du vill låsa in alla kaniner i Sverige från att träffa barn, för ett virus 200 mil bort. Men du förklarar TS ganska bra. Du kunde varit valpdödaren helt enkelt. Och är helt nöjd med det pga hjärntvätt.
Citera
2023-07-23, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lingonfett
Vad svensk lag skriven av ateister säger är helt irrelevanti sammanhanget. Från är vad som är rätt eller fel.

Agerade de efter sin samvete? Har dessa veterinärer ett samvete som mystisk nog lilställer rätt medha handlande efter [korrupta] lag?

Detär inte tragisk nog att inte fler alternariv sågs över. Det fanns flera djurättsaktivister som skulle kunnat tänka sig ingripa och göra oshälviska uppoffringar för att förhindra förbrytelser don denna.
Är det osjälviskt att strunta i smittorisker, importera rabies samt uppmuntra till illegal djurhållning och djurhandel?

Nej det är skenheligt! Kristendomens paradgren. Finns inga värre hycklare än starkt troende som tävlar i uppfattad godhet.

Det finns ingen samvetsklausul för veterinärer. De följer lag, förordning och yrkesetik. Ibland sköter djurägare det så dåligt att utfallet blir som denna gången.
Citera
2023-07-23, 17:54
Medlem
Citat:
Men nu pratar vi om en dräktig tik. Felet är att den födde på fel sida av gränsen då det är förbjudet att ta in valpar utan godkända papper men tillåtet att ta in en dräktig tik om den har godkända papper.
Det jag opponerar mig emot är uppsåt. Hon måste vara dummare än en ko om hon planerade att förlösa tiken på båten för att sedan smuggla när hon hade gjort allt rättom valparna var kvar i magen
Kolla noga på bilderna. Det ser verkligen inte ut som nyfödda valpar. Det är något mycket skumt i detta. Antingen är damen ofattbart korkad eller så är alltihop väldigt utstuderat och det ovanliga var att hon råkade åka fast den här gången.
Citera
2023-07-23, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fårfällen
Hon förvägrades den möjligheten fast hon grät och bönade om att få göra just detta. Om jag har fattat det rätt för att en tik inte får resa förrän en vecka efter förlossning.

Ägaren hamnade mellan paragrafer. Vad sägs om medmänsklighet? Att kvinnan kunde fått ta sig till Arlandas karantän med hundfamiljen och bekostat det själv. Man hittade ju lösningar för ukrainska flyktingar som flytt med husdjur.

Jag har svårt att se att man inte hade kunnat rädda djuren om man ANSTRÄNGT sig det minsta att hitta en lösning. Av den information som går att få av artikeln tycker jag det är maktmissbruk och ett övergrepp och jag har svårt att släppa detta. Man kan ringa tulltjönsteverket och ifrågasätta ärenden. De har någon person som tar emot såna ärenden. Det gjorde jag. Den personen ska ringa tillbaka på måndag. Tilläggas kan att den som tog emot mitt samtal blev illa berörd av det beskrivna händelseförloppet. Så antingen är det saker vi inte vet som motiverade avlivningen eller agerade tulltänstemännen inhumant och onödigt brutalt. Och då ska det uppmärksammas även om det tyvärr inte ger kvinnan hennes hundar tillbaks.
Men herregud vilket gärningsmannaperspektuv! Only in Sweden.

Hon gör ju dessa avels- och smugglingsresor planerat, organiserat och upprepat.

Hon gamblar och oftast går det bra (för hennes plånbok). Den här gången gjorde det inte det.

Det är HON som aktivt och medvetet sätter DJUREN i kläm mellan paragraferna.
Senast redigerad av SirDuke 2023-07-23 kl. 18:21.
Citera
2023-07-23, 18:02
Medlem
Citat:
Det får den visst. Däremot är det inte rekommenderat att göra det. Men om du kollat ALLT jag skrivit innan du ger dig in i en pågående diskussion så hade du sett att jag redan skrivit om detta.

"Du får inte transportera en dräktig tik om det är 2 veckor eller mindre kvar till den beräknade födseln av valparna om du ska åka längre än 5 mil.

Du får heller inte transportera en tik tidigare än 1 vecka efter valpningen om du ska åka längre än 5 mil.

En hundvalp måste vara minst 1 vecka och naveln ska vara helt läkt för att du ska få transportera den."

Så man åker självklart inte på semesterresa genom hela Europa med en högdräktig tik. Men detta var givetvis en avelsresa och så då ligger det i sakens natur att göra fel.
Senast redigerad av SirDuke 2023-07-23 kl. 18:06.
Citera
2023-07-23, 18:13
Medlem
Edudumellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla
Det där är inte lagen...

Långt ifrån alla av dessa rekommendationer och riktlinjer är tvingande så som exempelvis lagar och förordningar är. Men det är en bra utgångspunkt för hur man bör och i vissa fall skall göra.

Dock finns där även sådant som är tvingande utifrån Jordbruksverkets tolkning (Jordbruksverket har tolkningsföreträde.) som exempelvis:

Du finner mer om det hela i: https://jvdoc.sharepoint.com/sites/sjvfs/Shared%20Documents/2019_7/2019-007.pdf?ga=1

När myndigheter formulerar sig som i den länkade texten "Du får inte..." finns det med all sannolikhet ett lagstöd för det. Jag är dock inte jurist och har ingen aning om vilken paragraf de kan tänkas luta sig på i just detta. Annars används just ord som bör inte, rekommenderas osv.

Oavsett torde det styrka att Provocative är helt ute och cyklar i frågan.
Citera
2023-07-23, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla
Det där är inte lagen...

När en myndighet skriver "Du ska", "Du måste", "Du får inte" etc så ät det tvingande! Det är inte lagtext men det är det som gäller ändå.

Alla förordningar och föreskrifter bottnar i en övergripande lag. Ibland ges allmänna råd vilket är den lägsta formella nivån och inte tvingande utan en hjälp och handledning till ett sätt att agera som gör att övriga bestämmelser uppfylls. Man får göra annorlunda bara om man kan visa att bestämmelsernas syfte uppnås ändå.

Kort sagt, absolut ingen töjmån för en Serbien-resa.
Citera
2023-07-23, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CuteTwink-I-was
Håller inte med, reglerna hade i mångt och mycket spelat ut sin roll då Euländerna hade rabiesen under kontroll vid Sveriges EU inträde.

Rabies härjar fritt och så finns det andra farliga sjukdomar som inte försvinner när man väl fått in skiten innanför gränserna.
Sverige har en unik placering med en vattenbarriär som skydd mot övriga Europa.
Svenska politiker är korkade då vi förutom att förhandla bort dessa regler, betalade för att få gå med.

Det var bra att man avlivade dessa troligen sjuka hundar. Hoppas det sänder ut en signal om att det inte bara är att smuggla in hundar hur som helst till Sverige.

Återinför karantänen.
Citera
2023-07-23, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Edudumeller
När myndigheter formulerar sig som i den länkade texten "Du får inte..." finns det med all sannolikhet ett lagstöd för det. Jag är dock inte jurist och har ingen aning om vilken paragraf de kan tänkas luta sig på i just detta. Annars används just ord som bör inte, rekommenderas osv.

Oavsett torde det styrka att Provocative är helt ute och cyklar i frågan.
Precis så.

Alla förordningar och föreskrifter bottnar i lagar, förarbeten och rättspraxis. De är gällande regler. De är mer detaljerade än lagarna. De styr, förklarar och hjälper oss att göra rätt.

En myndighet får inte säga till medborgarna att "alla måste odla röda tulpaner" om det inte finns täckning för det.

Myndigheter får ofta bemyndigande att själva utfärda föreskrifter eftersom bäst expertis ofta finns inom myndigheten. Till exempel Jordbruksverket.

Så det krävs inte att "Kungen befaller" varenda liten sak. Det gäller ändå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in