2023-07-23, 13:09
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TottemHorse
Ja dina åsikter är lika värdefulla som någon annans. Så länge de håller sig till tankar och fantasier så är det inget brott att tänka och tycka.

Dumpen tycker att lagen borde skärpas och är långt ifrån perfekt. Just för att den misslyckas med att skydda barnen innan de blir utsatta. Dumpens metoder är också långt ifrån perfekta.

Det är en stor debatt för det är nyligen en ny lag som kom på plats. Det är också barn som ska skyddas av den här lagen. Brott mot barn är en passion just för att många människor har barn (egna eller i sin närhet) och de vill inte att deras barn ska bli utsatta för brott.

Dina idéer kommer nog inte gå hem hos många. Du får fortfarande ha dem som idéer. De är bara inte speciellt grundade i psykologisk fakta. Bolla den med någon som jobbar med barn som utsatts för faktiska övergrepp så får du veta mer om varför.

Det råkar nämligen vara så att det finns en gemensamt förhållningssätt att våldtäkt på barn är ett värre brott än förtal.
Jag misstänker starkt att många av de som har brott mot barn och unga som passion inte har några barn själva, bland annat på grund av att deras resonemang ofta påminner starkt om ungdomars och unga vuxnas.

Jag är medveten om att mina idéer kan förefalla radikala för vissa, men inte mer än att delar av dem är regeringens politik. Jag tänker givetvis på sänkt straffmyndighetsålder och minskade straffrabatter. När dessa reformer är på plats så återstår bara en straffskärpning för brottet falsk tillvitelse (eventuellt även att HD tar upp ett fall med en problemflicka och visar var skåpet skall stå) för att mina idéer skall vara verklighet.

Håller med om att allmänheten anser att våldtäkt är ett värre brott än förtal. Saken är bara att en person som begår falsk tillvitelse missbrukar rättsväsdendet för att tillskansa sig makt, vilket givetvis är mer besläktat till exempel mened än med förtal.
Citera
2023-07-23, 13:14
Avslutad
Citat:
två till antalet, utpekades målsäganden som
brottslig genom att han skall ha förföljt en 15 årig flicka med sin bil och att flickan
skall ha fått springa från platsen. Den 15 åriga flickans föräldrar publicerade sedan
varningstexter och uppmanade allmänheten att hålla ögonen öppna efter målsä-
ganden och hans bil.

Det var en kopia från FUP:en, som jag inte lade till någon som helst värdering i. Min enda anmärkning var, att det inte nämns någonting om att någon polisanmälan gjordes.

Citat:
Det var inte skrivet att dumpen.

???
Citera
2023-07-23, 13:16
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Sammanfattar: Att skicka Dick pick är inte en våldtäkt och kan därför inte jämföras. Men det kan vara en annan typ av brott.
Tack, det är precis den här typen av avdramatisering som jag vill se. För den som tänker längre än vad näsan räcker så torde det var helt uppenbart, eftersom att konsekvenserna av att alla sexbrott bedömds lika inte är särskilt trevliga. Det måste alltid finnas något att vinna för en gärningsman om han/hon avbryter sin brottslighet. Om en dickpic anses lika allvarlig som en våldtäkt så kan en gärningsman lika gärna våldta någon på riktigt. Om en våldtäkt anses lika allvarlig som ett mord så kan en gärningsman lika gärna mörda den våldtagna så att han/hon inte kan skvallra.
Citera
2023-07-23, 13:21
Medlem
Anteauss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vedklyv1980
Det ditt klappträ går inte att ladda upp.
Var det något mer, kanske vänligare?, som du vill förmedla?
Fast nu ska du inte ladda upp något, du ska ladda ner. Och för din skull så laddade jag ner filen en gång till bara för att kontrollera. Tog 6 minuter oinloggad.
Citera
2023-07-23, 13:22
Medlem
Lesslers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VVVulpes
Naturligtvis är det så, men att skadeståndsbelopp i det här landet inte motsvarar vad många skribenter har en föreställning om, det står jag för. Vad som dras fram i ljuset vid en stämning är troligen vad som hindrar gäddorna från att försöka, men det kommer väl och sa bli intressant att se.

Personligen får jag inte ut något av att se konfrontationerna men läser ofta loggar där jag gärna sluppit se kukbilder och röv. Tror fler känner som jag så jag vet inte om det gynnar Dumpen på något sätt att visa dessa, även om en stor del av klientelet här verkar tycka det är ett naturligt beteende unga borde tolerera från vuxna och kanske är det den inställningen Dumpen vill illustrera.

Får också för mig att folk i gemen tror att skadeståndsbeloppen i Sverige är högre än vad de faktiskt är. Om man så erhåller blott en krona i skadestånd blir det ändå plus på kontot, om rättegångskostnaden ersätts av motparten.

Är inte heller särskilt road av konfrontationerna. De ger mig sällan något till det jag är intresserad av, nämligen gäddornas psykologiska värld. Genom att läsa chattarna får jag en inblick i den. Däremot skulle jag gärna kunna vara utan röv- och snoppbilder.

Oönskade dickpics är rimligt att de utgör sexuellt ofredande, givetvis, oavsett vad folk anser om att det är ”naturligt”. Det är naturligt för människan att gå naken, kan man påstå. Ändå är det klandervärt att göra det offentligt i vår kultur - högst rimligt. Dickpics är ju den digitala erans motsvarighet till den klassiska blottaren i fysisk miljö.
Citera
2023-07-23, 13:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Anteaus
Fast nu ska du inte ladda upp något, du ska ladda ner. Och för din skull så laddade jag ner filen en gång till bara för att kontrollera. Tog 6 minuter oinloggad.

Ja, och jag laddade faktiskt ner den igen tidigt i morse, från den "gamla" länken, då jag hade råkat radera den förra kopian...
Citera
2023-07-23, 13:27
Medlem
TottemHorses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol
Jag misstänker starkt att många av de som har brott mot barn och unga som passion inte har några barn själva, bland annat på grund av att deras resonemang ofta påminner starkt om ungdomars och unga vuxnas.

Jag är medveten om att mina idéer kan förefalla radikala för vissa, men inte mer än att delar av dem är regeringens politik. Jag tänker givetvis på sänkt straffmyndighetsålder och minskade straffrabatter. När dessa reformer är på plats så återstår bara en straffskärpning för brottet falsk tillvitelse (eventuellt även att HD tar upp ett fall med en problemflicka och visar var skåpet skall stå) för att mina idéer skall vara verklighet.

Håller med om att allmänheten anser att våldtäkt är ett värre brott än förtal. Saken är bara att en person som begår falsk tillvitelse missbrukar rättsväsdendet för att tillskansa sig makt, vilket givetvis är mer besläktat till exempel mened än med förtal.

Det är inte bra att ljuga. Det är inte heller snällt att försöka ta makt över någon annan genom att ljuga. Så det har du rätt i. Vet du om det är ett utbrett problem? Har letat men kan inte hittat någon tillförlitlighet källa på hur många barn som falskt anklagar vuxna för sexualbrott. Det kanske inte förs någon statistik över det. Finns det några fall du redan känner till med problemflickor? Eller något annat som fick dig att se det här som ett utbrett problem?

Vuxna har mer makt än ett barn. Både fysiskt och psykiskt. Dumpen visar flera vuxna som är beredda att använda den makten mot den de tror är ett barn. Är mycket delad mening här om ett barn faktiskt skulle skriva som de gör i loggarna (enligt forskning från barnahuset kan barn ta en aktiv roll i sexuella samtal av olika anledningar). Därför visar det att samhället har brustit i att bygga upp ett skyddsnät för barnen. Det är inget stort problem enligt forskningen. Men det är ett allvarligt problem likväl. Precis som att terrorbrott är ovanliga, men likväl allvarliga.

Jag länkar till rapporten från barnahuset här:
https://allmannabarnhuset.se/product/fordjupningsrapport-barn-utsatta-for-sexuella-overgrepp-pa-natet/
Citera
2023-07-23, 13:30
Medlem
TottemHorses avatar
Citat:
Tack, det är precis den här typen av avdramatisering som jag vill se. För den som tänker längre än vad näsan räcker så torde det var helt uppenbart, eftersom att konsekvenserna av att alla sexbrott bedömds lika inte är särskilt trevliga. Det måste alltid finnas något att vinna för en gärningsman om han/hon avbryter sin brottslighet. Om en dickpic anses lika allvarlig som en våldtäkt så kan en gärningsman lika gärna våldta någon på riktigt. Om en våldtäkt anses lika allvarlig som ett mord så kan en gärningsman lika gärna mörda den våldtagna så att han/hon inte kan skvallra.

Enligt lag räknas en dickpick som ofredande om den är oönskad (ett brott) ofredande mot barn om den är skickad till ett barn (ett brott). I båda fallen är det brottsligt och därför inte bra. Det ska anmälas till polis och personen ska få konsekvenser som gör att han inte utför liknande brott i framtiden.
Citera
2023-07-23, 13:31
Medlem
TottemHorses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brooz
Det var en kopia från FUP:en, som jag inte lade till någon som helst värdering i. Min enda anmärkning var, att det inte nämns någonting om att någon polisanmälan gjordes.

???
Det var inte dumpen som skrev det som citerade i texten. Det var privatpersoner på Facebook. Dumpen kan alltså inte ses som enskilt ansvariga för att en uppmaning av aktsamhet spreds till allmänheten.
Citera
2023-07-23, 13:38
Medlem
Ankan-mannens avatar
Citat:
Just precis vad de kanske tänker. Gäddorna är inte dömda, något DNA eller annat bevis finns inte lagrat. Inga vänner kvar, våldta någon med våld kan kanske ses som förmånligt, och mindre riskfyllt.
Citera
2023-07-23, 13:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Vedklyv1980
Så nu erkänner du att våldtäkterna på barnen kan vara ett problem. Men du undrar samtidigt om det måste vara så illa 🤮

Lägg ner PundarSara, du är på helt fel väg.
Dumpen är på rätt väg och det kommer visa dig så småningom att vi kommer få en bättre lagstiftning.

Verkar inte som jag får vara kritisk till dumpen utan att bli påhoppad.Jag tycker bara det borde finnas betydligt bättre alternativ än den offentliga publiceringen. Vad vinner man på det? Hur många barn räddas?
Citera
2023-07-23, 13:46
Bannlyst
Citat:
Dumpens syfte är inte att kolla "sannolikehet". Det är det faktum att hundratals vuxna män har varit beredda att möte ett ett barn för att våldta.

Hur kan du förklara de gäddor som kommer för att möta en mamma i tron om att hon är villig att låta dem våldta hennes barn?

Tipsade tidigare om en rapport där barn (under 15) fick svara på om de fått sexuella närmanden av en vuxen över 20. Studien är gjord 2014 så den visar hur det såg ut då.

Den kan du hitta här:
https://allmannabarnhuset.se/product/fordjupningsrapport-barn-utsatta-for-sexuella-overgrepp-pa-natet/

Här följer några sidor ur den rörande ditt påstående: s11-14, 22-25, 35-36 och 39-43.

Unga, sex och internet (Svedin & Priebe, 2009) är en annan studie som även tar upp ovannämnda.

Du får det som att låta alla sexuella närmanden av någon under 20 alltid är uppskattat av den yngre? Vad tycker du om att 14 åringar blir våldtagna av jämåriga? Vet dom inte vad dom gör & ska få saft & bullar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in