2023-07-23, 05:54
Medlem
Vladimir-Suckmeoffs avatar
Verka inte gå så bra för MENA-iten JJ i fängelset heller. Vet någon vad detta rör sig om?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Q72KMV/tove-mordaren-ertappad-i-fangelse-viskar-under-jacka

Den här damen stinker ju problem på långa vägar. Hur fan kunde hon ta studenten med toppbetyg?
Citera
2023-07-23, 08:19
Medlem
Gillar att Johanna styr och ställer på Hinseberg

Det tåga i henne
Citera
2023-07-23, 08:36
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Hon har säkert kört sin egen variant på soap brows. Det är min killgissning.

Tänkte mest att hon kanske använde smink på jobbet och att det liksom oavsiktligt dolde nåt som inte upptäcktes i den inte så väldokumenterade kollen 17/10.

Typ skinny tint, BB-cream eller varför inte CC-cream osv. Eller en tintad moisturizer i all enkelhet.

Men tack, ville kolla lite hur bilderna upplevdes där då jag vet att huden är rätt tålig i ansiktet och det behövs mycket kraft för att riva i den osv.

Jag ska hålla mig till det digitala. För nån dag sen visade jag med de här exemplen hur olika lång tid iPhonen registrerar det tar att gå runt 48 steg likt MH går 02:43.

https://gofile.io/d/hPiJmJ

I nästa länk här har jag fler exempel på hur lång tid det kan ta att gå, enligt iphonen då, 32-34 steg likt MH går (33 steg) 02:19.

Uppemot sju minuter alltså. Det blir ju då spännande att se hur långt det är mellan start och sluttid i MH:s mobil när de redovisar det lite närmare i hovrätten.

Man måste nosa runt rätt djupt i iphonens databas för att få koll på anledningen till det. Den osminkade digitala sanningen s a s…
Är det ett tecken på flera minuters vakenhet eller är det iphonen som fastnat i vinkelvolten?

https://gofile.io/d/asFjiO
Vad är en vinkelvolt?

Hur kan 34 steg ta 2:36 min och 32 steg 0:26 min?

Om det är tiden som stegen lagts till i appen som redovisats, är det ju helt missvisande för när hon egentligen spatserade.
Citera
2023-07-23, 08:49
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vladimir-Suckmeoff
Verka inte gå så bra för MENA-iten JJ i fängelset heller. Vet någon vad detta rör sig om?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Q72KMV/tove-mordaren-ertappad-i-fangelse-viskar-under-jacka

Den här damen stinker ju problem på långa vägar. Hur fan kunde hon ta studenten med toppbetyg?
J kör vidare på tema ansvar, ärlighet och trovärdighet.
Citera
2023-07-23, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Jaha, så du menar att det kan vara så att Tove fortfarande levde när Johanna gick ner till grannen ca 0240?

Ja, det ljugs ihop en hel del av er Maja-hatare i den här tråden, det är ett som är säkert.

Så du får säga vad du tycker, men inte jag!? Ja, du är precis av samma skrot och korn som övriga Maja-hatare i tråden, det är ett som är säkert. Om du håller på och förvränger saker och ting i ditt yrkesliv med kollegor och chefer, som du håller på i den här tråden, då kommer du inte att gå långt, det är också ett som är säkert.

Tove kan inte ha mördats efter 0240, det var precis det som SR's inslag av såväl lokalradion i Jönköping som Studio Ett handlade om. Under den tid som mordet skett har Majas telefon bara rört sig en gång, och det var 0219, och då var det en enda sammanhängande rörelse.

Nej jag har verkligen inte skrivit/menat att TT levde när JJ gick ner och oförhappandes stötte på grannen. Poängen i det hela var att MH.s telefon varit vid liv ett flertal ggr under tiden som de kom till lgh. Att du sedan tror att MH sovit sin skönhetssömn någon kvart här och där under den tiden (timmen) är upp till dig så klart.

Eftersom du vrider och vänder på vad man skriver/kallar alla för Maja-hatare som inte tycker som du/inte svarar på relevanta frågor så orkar jag faktiskt inte svara dig lägre.
Citera
2023-07-23, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DanOwe
Konstigt… Gick du stegen på samma ställe? Gick du i ett streck? Tänkte om det är att man stannar till men rör sig lite på samma ställe osv…

Bra fråga.
Likt JJ och Tove så spårar min mobil i ”realtid” så jag vet var jag befann mig vid de här tidsstämplarna.

Några av de längre tidsperioderna vi såg i länken där går inte förklara mer än att jag varit i någon byggnad eller ute utan några vidare annorlunda omständigheter.

Men två är intressanta som kuriosa här och jag kan säkert hitta fler.

En stegserie är när jag rör mig på ett tåg. Accelerometern i iPhonen kan ha blivit lite förvirrad.

En annan är när jag lämnar ett hotellrum, går i en längre korridor, väntar på hiss, väntar i lobbyn och sedan går ut till ett väntande fordon och sätter mig.
Minns inte om jag vankade av och an lite där men helt klart intressant då det är 48 steg under fem minuters tidsperiod.

Iphonen ser alltså inte ut att pausa stegen när jag väntar på hissen och sedan åker nån våning i den.

Min bedömning är att vi nog kommer få se en rätt så normal stegserie när åklagaren presenterar sluttiderna från MH:s mobil men vem vet?

Meter per sekund blir intressant också om de redovisar det likt de redovisar för JJ under natten där.

Jag får börja logga badrumsbesök här och kolla statistiken. Alltså inte frekvensen utan avvikelser. Och då menar jag i stegseriens tidsperiod…
Citera
2023-07-23, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Vad är en vinkelvolt?

Hur kan 34 steg ta 2:36 min och 32 steg 0:26 min?

Om det är tiden som stegen lagts till i appen som redovisats, är det ju helt missvisande för när hon egentligen spatserade.

Du får googla nåt klipp med Galenskaparna. De hade nån karaktär som hette Fartland som fastnade i en sådan.

Ja det här med stegserierna är inte någon exakt vetenskap. Jag skrev precis ett inlägg där det framgår en del faktorer som kan påverka. Och ibland är det lite mer av ett mysterium varför det dragit ut några minuter ”extra”.

De tidsstämplar som är redovisade i fup bör vara starttiden (baserat på hur polisens program normalt visar analysresultatet i ”indexeringen”), men värt att dubbelkolla.
Citera
2023-07-23, 11:12
Medlem
G.Silverbanes avatar
*
Citera
2023-07-23, 11:13
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Hon har säkert kört sin egen variant på soap brows. Det är min killgissning.

Tänkte mest att hon kanske använde smink på jobbet och att det liksom oavsiktligt dolde nåt som inte upptäcktes i den inte så väldokumenterade kollen 17/10.

Typ skinny tint, BB-cream eller varför inte CC-cream osv. Eller en tintad moisturizer i all enkelhet.

Men tack, ville kolla lite hur bilderna upplevdes där då jag vet att huden är rätt tålig i ansiktet och det behövs mycket kraft för att riva i den osv.

Jag ska hålla mig till det digitala. För nån dag sen visade jag med de här exemplen hur olika lång tid iPhonen registrerar det tar att gå runt 48 steg likt MH går 02:43.

https://gofile.io/d/hPiJmJ

I nästa länk här har jag fler exempel på hur lång tid det kan ta att gå, enligt iphonen då, 32-34 steg likt MH går (33 steg) 02:19.

Uppemot sju minuter alltså. Det blir ju då spännande att se hur långt det är mellan start och sluttid i MH:s mobil när de redovisar det lite närmare i hovrätten.

Man måste nosa runt rätt djupt i iphonens databas för att få koll på anledningen till det. Den osminkade digitala sanningen s a s…
Är det ett tecken på flera minuters vakenhet eller är det iphonen som fastnat i vinkelvolten?

https://gofile.io/d/asFjiO

Jag funderar över hur hälsoappen kan registrera en såpass långsam gång, där 48 steg kan ta upp till fem minuter, utan att det registeras som uppehåll någon gång, dvs bli flera stegskvenser med uppehåll mellan dessa?

Iofs kan jag se att när jag gått t ex i en upplevd sekvens, utan större uppehåll, blir registreringen uppdelad i en mängd mindre delar, och det kan finnas pauser som då enbart handlar om sekunder.

Ett ex är att jag hämtade min mobil från sovrummet, gick ner till köket, och stannande till vid kaffeapparaten, tog en kopp kaffe, gjorde några andra små gerjor och sedan satte mig vid bordet. Detta delas upp i stegsekvenser, där en pågående gång avslutas med nästföljande sekund så att man ser att det inte är några avbrott. Däremot syns det ett gap där jag hällt i kaffe i koppen med några sekunder.

Men att gå 48 steg under 5 minuter, hur kan det registreras som en sekvens utan större uppehåll?
Citera
2023-07-23, 11:25
Medlem
XtraXs avatar
Negern fick alltså beviljat att få ha ett ps2 i cellen, kunde väl åtminstone sträckt sig till ett ps4.
Citera
2023-07-23, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Återigen, jag har ingenstans läst att de mjukdelsblödningar som du hänvisar till är diskreta. Var har du läst detta???

Jag kan inte heller förstå att du, trots att rättsläkaren skrivit att en medvetandepåverkan kan ha skett, menar att detta inte kan ha hänt? Eller i varje fall inte så mycket så att hon inte kunnat försvara sig?

Nej, man måste inte kunna förklara alla andra skador, för att förklara en huvudskada. Huvudskadan står för sig själv nr den bedöms. Och rättsläkaren har sagt under rättegången att den kan ha orsakat en hjärnskakning och i rapporten skriver hon att den kan ha orsakat en viss medvetadepåverkan.

Ögonskadan kan ha orskats av angriparen, till och med så att det är så rättsläkaren beskriver det. Benskadorna skriver rättsläkaren, kan ha uppkommit vid annan aktivitet innan mordet. Ryggskadan kan ha uppkommit i fallet, men om jag inte minns fel, även efter döden. Handskadan uppger rättsläkaren flera förslag till, alltifrån att Tove har slagit sin förrövare, till att handen slagt i något i samband med fallet. Tror att Majas försvarare frågade om det kunde vara en klämskada. Ja, det kunde det väl? Med armar, menar du väl armbågsskadorna, som även de kan ha uppkommit vid fallet, eller genom att de tryckts mot hård yta, osv...

En ev påverkan av offrets medvetandegrad är ingen petitess.

Det är något som man behöver ta hänsyn till när det gäller bedömningen av hur brottet gått till och bedömningen om det krävs en eller två gm för att döda Tove. Rätten har ju givit en av de misstänkta en livstidsdom, just med den motiveringen att de sista ljuden som grannen beskrivit måste vara Tove, som fullt medveten sparkar på väggen, eftersom det är det enda hon kan göra, då hon är fasthållen av två gm. En som stryper, medan den andra håller fast i armarna.

Toves medvetandegrad är av allra största betydelse!

Vänd på det; en mycket påverkad medvetandegrad i det här fallet, kräver inte att någon håller i händerna! En helt meningslös handling.

Vad gäller indiciefall, är det mycket knepigt med bevisvärderingen och inget som man har kunnat lösa så lätt. Det finns flera olika skolor, men man behöver faktiskt att varje bevis/indicie behöver värderas var för sig, och därefter får man titta på helheten.

"2.5.2 Fri bevisvärdering
Principen om fri bevisvärdering innebär att det inte finns legala regler om
hur bevis skall värderas. I motiven till 35 kap. 1§ RB föreskrivs att det inte
finns någon begränsning av de kunskapskällor som domaren får använda sig
av i sin bevisvärdering. Viktigt är dock att domaren är objektiv, samt att
bevisvärderingen grundas på analys och värdering av varje enskilt bevis.

24
Bevisvärdering är skild från rättstillämpning,
25 och kan förklaras genom att
rättstillämparen, utifrån existensen av ett eller flera bevisfakta, drar
slutsatser rörande hur sannolikt det är att ett bevistema existerar. Därigenom
kan bevisfaktum ha ett visst bevisvärde för bevistemat.26
En fundamental princip vid bevisvärdering är att delarna skall bedömas före
helheten. Avgörandet får inte baseras på totalintrycket av det befintliga
materialet, utan en värdering av målets enskilda delar skall ske.
27
"

https://lup.lub.lu.se/luur/download?func=downloadFile&recordOId=4449805&fileO Id=4469690

Vad gäller tiden för mordet, verkar ju TR ha en helt annan uppfattning. De lutar ju i hög grad hela domen på just tiden. Den tid som grannen uppger och den tid som Majas mobil visar på aktivitet.

Sid 77 i obduktionsrapporten, "91.Baktill i huvudsvålen ses ett ca 5 x 5 cm stort område med en diskret mjukdelsblödning motsvarande det ovanbeskrivna området nr. 45 i hårbotten."

En viss medvetandepåverkan kan inte uteslutas. Personligen tror jag hon blev omtöcknad, men inte i närheten av medvetslös. Jag tolkar inte skadorna som särskilt allvarliga. Dels för sättet dom beskrivs på, men även att dom knappt omnämns av rättsläkaren under rättegången. Även Majas försvarare borde påpekat att denna skada kan vara förklaringen till varför J inte har några avvärjningsskador, vilket han inte gjorde.

På sid 99 kan man läsa Mjukdelsblödningarna på hennes armar är förenliga med att hennes armar har hållits och tryckts mot golv eller vägg av annan person samtidigt som hon liggande på rygg tryckts mot en hård plan yta (golv).

Dessa mjukdelsblödningar har uppkommit eftersom Tove försökte röra på sig. Någon behövde hålla fast henne. Alltså var hon inte i ett sådant skick att hon låg passiv orörlig och lät J strypa henne i lugn och ro.

För mig räcker detta tillsammans med slagljuden i väggen grannen hörde som bevis för att M höll/tryckte ner T s armar. Utöver detta finns den gemensamma dumpningen och undanröjanden av bevis, deras gemensamma lögn för att undvika upptäckt, Majas osannolika berättelse om vad hon gjort som rätten inte ens beaktade. Och Johannas gärningsbeskrivning där hon berättar att M höll fast i armarna.
Citera
2023-07-23, 11:35
Medlem
StonedMonkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XtraX
Negern fick alltså beviljat att få ha ett ps2 i cellen, kunde väl åtminstone sträckt sig till ett ps4.

Nej för man kan surfa på internet med ett PS4, och sånt får man inte ha i cellen. Tror detsamma gäller PS3. Så man får inte ha nyare än PS2
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in