2023-07-22, 17:30
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av NisseD
Nä, det finns ingen anledning att lyssna på Ryssland överhuvudtaget. Ukriana kan säkert överdriva lite.

Ryssland däremot ljuger 100% konstant. Finns ingen anledning att lyssna alls på det skräpet.

Läs västmedia på ett sunt kritiskt sätt så är du så nära sanningen du kan komma.

En "sanning" från USA som jag tvivlar på är att deras 155 mm granater var slut så de var tvungna att skicka klusterammunition, för att kunna skicka något alls. Sanningen, gissar jag, är att Ukriana helt enkelt behöver dem för att rensa värn/minor. Så då fick de det.

Klusterbomber borde väl fungera för att röja minfält? Fast någon mer kunnig får avgöra det.
Citera
2023-07-22, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Medvetenommycketxx
Innan du fortsätter med ditt spridande av hepatitsmittade lögner så se till att backa upp dessa påståenden med äkta bevis/fakta från flera olika oberoende källor, TACK!

( ryska källor kan du HELT UTESLUTA )

Jädra skam att " vissa " får hålla på med falsk ryktesspridning och rena rama Kreml-lögner!

Låt dem hålla på. Man har rätt att vara blåst/lättlurad. Speciellt på det här forumet som inte har någon direkt censur.

Svensson är som tur är väldigt motståndskraftig mot rena lögner.
Citera
2023-07-22, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Varsågod:

https://www.nextbigfuture.com/2022/02/ukraine-president-says-they-will-get-nuclear-weapons-unless-us-protects-them.html

Att det kroniskt bankrutta Ukraina säger att man skulle utveckla sina kärnvapen själva lurar förhoppöningsvis ingen utom extrema NATO-fans, det är bara en retorisk fint. I praktiken handlar det om en mycket tunt förklädd invit till USA: "utrusta oss med ERA kärnvapen, tack!"

Artikeln är daterad just den 24 februari men uttalandena är nog gjorda ett par dagar tidigare, hur som helst brukar sådana här saker kommuniceras diplomatiskt innan de sägs offentligt i media, så det är nog ingen tvekan om att man hade gjort liknande antydningar till ryssarna redan tidigare.
Om detta är din källa så säger inte detta det du påstod i ditt första inlägg.
Kan du sluta hitta på saker tack?
Citera
2023-07-22, 17:32
Medlem
Kiddieoxos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rouen
Klusterbomber borde väl fungera för att röja minfält? Fast någon mer kunnig får avgöra det.
DPICM är bra till det mesta.
De kan säkerligen träffa en och annan mina men inte till den grad att du vill köra eller gå på det.
Citera
2023-07-22, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rouen

Ja, precis. Därför som USA skickat just det.
Citera
2023-07-22, 17:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Pandeion
Dom sa att våroffensiven kommer aldrig att lyckas.
Dom sa att Ukraina kommer få brist på ammunition,
vilket verkar stämma. Dom sa att ryssarna kommer
att öka sin armé mycket lättare än Ukrain.
Dom sa att Putins mål var att stoppa Nato i Ukraina
och att stoppa kriget i Donbass.

Dom sa att Rysslands mål aldrig varit att ockupera hela Ukraina.

De har dom enligt mig haft rätt i.

Plus att båda har en gedigen bakgrund.
Militärt och internationellt.

Grattis till ett inlägg med 100% lögner.
Citera
2023-07-22, 17:41
Medlem
Citat:
Västmedia Expressen (cnn)

Biden
"USA ger klusterbomber till Ukraina.

Det kontroversiella beskedet kom under fredagen.

Orsaken? All annan ammunition har tagit slut".

Precis. Man säger väl att de inte har mer vanlig att ge, man behöver den själv etc. En vinkling på sanningen helt enkelt.

Ingen 100% lögn som Ryssland kör.
Citera
2023-07-22, 17:50
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Dom sa att våroffensiven kommer aldrig att lyckas.
Dom sa att Ukraina kommer få brist på ammunition,
vilket verkar stämma. Dom sa att ryssarna kommer
att öka sin armé mycket lättare än Ukrain.
Dom sa att Putins mål var att stoppa Nato i Ukraina
och att stoppa kriget i Donbass.

Dom sa att Rysslands mål aldrig varit att ockupera hela Ukraina.

De har dom enligt mig haft rätt i.

Plus att båda har en gedigen bakgrund.
Militärt och internationellt.

Ständigt denna smörja.

En grej bara. Putin hade kunnat avsluta kriget i Donbass hur lätt som helst - genom att dra tillbaka sina soldater och vapen från Donbass. Det var ju nyligen fängslade Girkin som orkestrerade det kriget, naturligtvis på uppdrag av Kreml. Detta har han även varit helt öppen med.

https://www.themoscowtimes.com/2014/11/21/russias-igor-strelkov-i-am-responsible-for-war-in-eastern-ukraine-a41598
Citera
2023-07-22, 17:52
Medlem
Pederhosens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Klart att det är en (marionett-)regim, var glad att jag inte sa "junta" rakt av, din fåne.

Men nu har du upprepade gånger gjort ett rätt kontroversiellt påstående om att Ukraina är lydstat, då vore det rätt klädsamt om du kunde bevisa detta än att bara säga "Klart att det är..."

Sitter du på några övertygande källanvisningar som skulle bekräfta ditt påstående att det är självklart så är det bara att klämma fram dem, för det är inget som framgår i allmän media.

Jag skulle naturligtvis kunna säga att det är självklart att Norges regering i själva verket är en marionettregim för Kina, men jag skulle inte förvänta mig allt för mycket att andra köper det utan vidare bara för jag säger så.
Citera
2023-07-22, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NisseD
Precis. Man säger väl att de inte har mer vanlig att ge, man behöver den själv etc. En vinkling på sanningen helt enkelt.

Ingen 100% lögn som Ryssland kör.
Både USA pch Ryssland behöver ha betydande resever av ammunition, artilleri, tanks osv kvar för ett scenario där de själva är öppet indragna med sin egen armé och eget flyg på slagfältet (USA) respektive att de ställs mot en annan motståndare med mer egna muskler (Ryssland - Ukraina slåss ju med "lånade muskler" från NATO). Reserver i den storleksordning som behövs då kan man inte bara "köppa från hyllan", de måste finnas i lager i förväg. Vad är det du inte fattar med detta, Nisse?

Volymen på USA:s stöd till Ukraina hade knappast varit tänkbar ifall de samtidigt hade varit indragna i ett storkrig på annat håll där de själva måste sätta in sina egna trupper, t ex i Östasien eller i Mellanöstern. Att USA inte har något annat pågående större krig (efter Kabul) har öppnat förrådsdörrarna för Kiev. Men om USA skulle upp och kriga själva så skulle det kosta ännu mycket mer än det man ger till Ukraina, för till sina egha soldater vil man ha förstasorteringen av sin hårdvara och full balett.
Citera
2023-07-22, 18:04
Medlem
Pederhosens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Medvetenommycketxx
Självklart har " MAN " rätt att vara blåst/lättlurad i dagens samhälle.

MEN du har inte rätt att medvetet hålla på med falsk ryktesspridning
Som t.ex sprida påhittade uppgifter om personer, företag eller organisationer med uppsåt att utsätta dessa för andras missaktning, eller att avsiktligen sprida förvrängd eller påhittad information med uppsåt att vilseleda, det är FÖRBJUDET.

Så NÄ dessa ska vi inte " låta hållas "!!!

Om vi bortser dem som får betalt för att skriva lögnaktig propaganda tror jag dessvärre att många faktiskt tror på sina egna dumheter för att det uppfyller en psykologisk funktion hos dem.

Sovjetunionen var ju mästare på att identifiera och manipulera s.k. nyttiga idioter som trodde att de arbetade för sina intressen när det i själva verket var Sovjets, och Ryssland går nog inte av för hackor där heller.

Ryssland vet mycket väl att de bara behöver prata om "anti-globalism","internationella bankväsendet", "USAs lydstater och hegenomi" etc så blir grupper av de mest skilda agendor helt till sig i trosorna och tror att Ryssland är deras bundsförvant, när Ryssland i själva verket inte kunde bry sig mindre.
Citera
2023-07-22, 18:12
Avstängd
smaug20017s avatar
Nu vet jag inte om detta radiosamtalet har varit på tapeten ännu, men vi kan klart höra hur mongolen bombar sina egna och försöker stoppa mordet på sina egna. Engelsk text
Citat:
The Russian soldier “Granit” ignores calls from another unit, pleading with Granit to stop his men from shelling their fellow soldiers.

Friendly fire can be a pain sometimes…

Will Granit receive Ukrainian medals?
https://twitter.com/visegrad24/status/1682701328131260416

Jag gillar Granit....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här