2023-07-22, 01:32
Medlem
Kiddieoxos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torppet
Så motoffensiven var först en vår offensiv som sen blev en sommaroffensiv av Ukraina. Från 4 juni till nu(?)...
För att klara denna motoffensiv, så har både Blinken och Zalewski och andra intressenter åkt runt jorklotet för att få ammunition, för USA har slut på den speciella form som används i kriget.
Så nu skickar de cluster ammunition. Enligt internationell lag är clusterammunition förbjuden att använda i krig. Tyvärr, tyvärr - säger de som lovat att skänka ammuntion och vapen och pengar åt Ukraina - tills den sista ukrainska soldaten dör!

Det är sorgligt. Kanske lika sorgligt för Amerika som för EU och för Ukraina - eftersom det inte finns något kvar av den stora amerikanska militärmakten. Och om de börjar skicka bombplan som kanske bär kärnvapen... vad händer då? Kommer Ryssarna att skjuta ner dem som vanligt? Så där som de gör med allt annat som Väst skickar till fronten. Och sen - vad händer om ett plan som är styckat med kärnvapen störtar? Blir det radioaktivitet över allt?

Finns det några vuxna i Amerika och i EU? Har de någon aning om hur det gått med den stora motoffensiven? Eller att det nu är Rysslands tur att starta sin offensiv, vilket de gjort med framgång.

En del media i Väst tycks vara medveten om att motoffensiven var misslyckad. De nådde inte ens till det första lagret av det ryska försvaret. De har bara krigat i Ingenmansland tillsvidare. (greyzone)

Sen påstår USA att det är Ukrainas fel - för att de inte lytt deras planer, för om de skulle ha gjort det så skulle de ha vunnit (åtminstone något.)

Ryssland har väntat på denna vår/sommar offensiv, lika länge som västvärlden har gjort reklam för den. De har grävt sig ner i jorden - och väntat och väntat. Alla minor är på plats så de behöver inte göra något. Bara vänta på att de Ukrainska fordonen kommer och kör på den första minan och sedan puff!
Och så får vi se bilder från begravningsplatser där alla tanksen, armerade fordon och pickupbilar har gått hädan.

Ryssarna har en ny form av fordon som kan ta 19 olika minor och bomber och fortfarande fungera. Men hur kommer de att göra med alla de minfält som de skapat? De måste ju själva ta sig förbi dem för att göra sin motoffensiv.
Ryssland har använt klustervapen i Ukraina sedan 2014 Ryssland använde klustervapen i Tjetjenien ryssland använder klustervapen i Syrien.
Så hävdar du fortfarande att klustervapen är förbjudna enligt internationell lag?
2023-07-22, 08:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noobermench
Hur ser en rysk vinst ut enligt dig om dom sitter i sina hålor och trycker?
Typ som det det ser ut nu på slagfältet.
Ukraina kommer att köra slut på sig totalt.
Men inte alls säkert att man kan kalla det för vinst.
2023-07-22, 09:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Equinox800
Typ som det det ser ut nu på slagfältet.
Ukraina kommer att köra slut på sig totalt.
Men inte alls säkert att man kan kalla det för vinst.

Ukraina får och kommer få tillräckligt med vapen för att köra ut ryssen. De har högre stridvilja osv.

Du är ett rysstroll och alla rysstroll på flashback har haft fel senaste året.
2023-07-22, 09:15
Medlem
Tournis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av affekask
Ukraina får och kommer få tillräckligt med vapen för att köra ut ryssen. De har högre stridvilja osv.

Du är ett rysstroll och alla rysstroll på flashback har haft fel senaste året.

Ah, de klassiska invektiven som vanligt och nej, "rysstrollen" har inte haft fel hela tiden som du vill påstå. Snarare motsatsen.

Europa och USA kan fortsätta skicka hur mycket vapen de vill, lycka till dock med en motoffensiv i underläge personalmässigt och utan någon helst form av luftunderstöd. Hela offensiven är ett endaste självmordsuppdrag i dagsläget.

Vad som kommer ske är, precis som tidigare skribent påpekade att Ukrainas armé kommer köra slut på sig själva(då manskap helt sonika inte odlas fram i laboratorium, de tar slut någon gång och tillkommer i sämre kvalitet) samt att Ryssland med största sannolikhet kommer påbörja en egen offensiv. Där kan jag tänka mig att Odessa ligger i farozonen då jag tror att ryssarna vill skära av Ukrainas logistik havsvägen. Kontrollerar ryssarna hamnarna, så blir det stora problem för den ukrainska armén rent logistiskt.

Den endaste möjligheten för Ukraina att överleva detta krig är att inleda fredsförhandlingar så de kan behålla den mark de har idag och bygga upp sin militär och nation igen alternativt att NATO går in med marktrupper.
2023-07-22, 09:16
Medlem
Ukraina kommer att fixa detta, ha tålamod. Ryssen är slut.
2023-07-22, 10:40
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tourni
Ah, de klassiska invektiven som vanligt och nej, "rysstrollen" har inte haft fel hela tiden som du vill påstå. Snarare motsatsen.

Europa och USA kan fortsätta skicka hur mycket vapen de vill, lycka till dock med en motoffensiv i underläge personalmässigt och utan någon helst form av luftunderstöd. Hela offensiven är ett endaste självmordsuppdrag i dagsläget.

Vad som kommer ske är, precis som tidigare skribent påpekade att Ukrainas armé kommer köra slut på sig själva(då manskap helt sonika inte odlas fram i laboratorium, de tar slut någon gång och tillkommer i sämre kvalitet) samt att Ryssland med största sannolikhet kommer påbörja en egen offensiv. Där kan jag tänka mig att Odessa ligger i farozonen då jag tror att ryssarna vill skära av Ukrainas logistik havsvägen. Kontrollerar ryssarna hamnarna, så blir det stora problem för den ukrainska armén rent logistiskt.

Den endaste möjligheten för Ukraina att överleva detta krig är att inleda fredsförhandlingar så de kan behålla den mark de har idag och bygga upp sin militär och nation igen alternativt att NATO går in med marktrupper.

Men gode gud, såg du inte hur otroligt svårt Ryssland hade att ta Bachmut. Det tåg m å n a d e r och ändå lyckades de inte ta riktigt hela staden. Dessutom hade de Wagner som gjorde jobbet.

Nu, utan Wagner, hur skulle de avancera längs hela Svarta havskusten? Därtill ta fyra städer innan Odessa, och nån stad bortom Odessa?

Hur i all världen tror du Ryssland skulle klara detta?
2023-07-22, 11:23
Medlem
Tournis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Men gode gud, såg du inte hur otroligt svårt Ryssland hade att ta Bachmut. Det tåg m å n a d e r och ändå lyckades de inte ta riktigt hela staden. Dessutom hade de Wagner som gjorde jobbet.

Nu, utan Wagner, hur skulle de avancera längs hela Svarta havskusten? Därtill ta fyra städer innan Odessa, och nån stad bortom Odessa?

Hur i all världen tror du Ryssland skulle klara detta?

Så du menar att hela ryska militären är beroende av Wagner som i princip varit delaktig i högre grad i en endaste militär action? Menar du att resten av landserövringarna har någonting med nämnda förband att göra? Såklart ryska militären, utan problem kan börja ta mer mark om den ukrainska armén faller ihop. Vilket jag tror är ryssarnas mål. Sedan tror jag inte Ryssland just nu har förmågan att ta över hela landet, det skulle krävas en total mobilisering enligt min mening.

Vad trodde folk tidsmässigt att strid i sådan bebyggelse skulle ta? 2 veckor? Dagar? Dags att stiga in i verkligheten. Det handlar om att ta kontroll över varje byggnad i området vilket med militärt motstånd tar rätt lång tid. För övrigt så kämpade ukrainarna heroiskt för att försvara staden vilket de för övrigt gjort hela kriget i andra områden. Den ukrainska armén har varit en svår nöt att knäcka vilket de ska ha all cred för.
2023-07-22, 11:30
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Så du menar att hela ryska militären är beroende av Wagner som i princip varit delaktig i högre grad i en endaste militär action? Menar du att resten av landserövringarna har någonting med nämnda förband att göra? Såklart ryska militären, utan problem kan börja ta mer mark om den ukrainska armén faller ihop. Vilket jag tror är ryssarnas mål. Sedan tror jag inte Ryssland just nu har förmågan att ta över hela landet, det skulle krävas en total mobilisering enligt min mening.

Vad trodde folk tidsmässigt att strid i sådan bebyggelse skulle ta? 2 veckor? Dagar? Dags att stiga in i verkligheten. Det handlar om att ta kontroll över varje byggnad i området vilket med militärt motstånd tar rätt lång tid. För övrigt så kämpade ukrainarna heroiskt för att försvara staden vilket de för övrigt gjort hela kriget i andra områden. Den ukrainska armén har varit en svår nöt att knäcka vilket de ska ha all cred för.

All cred. Haha. Så storsint av dig.

Ja, för att göra reella framsteg lär Ryssland behöva trupp som agerar på en högre nivå än deras reguljära. Det territorium Ryssland tagit gjorde de innan Ukraina hade resurser att sätta emot. Förmodligen var det ett ukrainskt försvar utan hjälp utifrån Kreml hade räknat med. Men sedan västmateriel börjat anlända i Ukraina så har det ryska avancemanget i princip stannar av.

Numera är Ryssland reducerade till att endast kunna reagera på ukrainska initiativ, plus halvhjärtade attacker på ukrainsk civilbefolkning.
2023-07-22, 11:44
Medlem
Tournis avatar
Citat:
All cred. Haha. Så storsint av dig.

Ja, för att göra reella framsteg lär Ryssland behöva trupp som agerar på en högre nivå än deras reguljära. Det territorium Ryssland tagit gjorde de innan Ukraina hade resurser att sätta emot. Förmodligen var det ett ukrainskt försvar utan hjälp utifrån Kreml hade räknat med. Men sedan västmateriel börjat anlända i Ukraina så har det ryska avancemanget i princip stannar av.

Numera är Ryssland reducerade till att endast kunna reagera på ukrainska initiativ, plus halvhjärtade attacker på ukrainsk civilbefolkning.

Ja, jag är mer storsint än vad du kan tro.

Så hela din tes egentligen bygger på att eftersom Wagner lyckades ta ett område, så betyder det i grund och botten att den ryska armén som helhet inte kommer kunna göra det, fast de gjort det. Ok.

Det ryska avancemanget har ju givetvis stannat av eftersom ukrainarna och väst varit så dumma med att göra reklam för den "stora motoffensiven" sedan i vintras i princip, varav ryssarna lagt ned tid på att bygga ut försvaret i de områden de erövrat. Därav också beslutet att lämna Kharkov då den ryska militären var fullständigt underbemannat för att kunna försvara staden.
Endaste ryssarna behöver göra nu är att låta ukrainarna fortsätta med sin offensiv utan tillräcklig manskap och luftunderstöd till armén faller ihop. Jag förstår fortfarande inte rent logiskt var all denna manskap i längden ska komma ifrån för att fortsätta denna offensiv. Ni får gärna delge mig några förslag, ja förutom det mest logiska vilket är manskap från NATO.

Ert nonsens om att Ryssland bara skulle angripa civila är såklart bara rent trams och pågår från båda sidor. Tycker ryssarna verkar rent militärt ta ut en hel del av detta material från väst som skickas in, varav man i panik nu får skicka klusterammunition eftersom ingenting annat finns.

Till sista ukrainaren, verkar vara devisen inom västvärlden. Jag tror ärligt talat ni fullständigt skiter i det ukrainska folket som helhet.
2023-07-22, 11:54
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ja, jag är mer storsint än vad du kan tro.

Så hela din tes egentligen bygger på att eftersom Wagner lyckades ta ett område, så betyder det i grund och botten att den ryska armén som helhet inte kommer kunna göra det, fast de gjort det. Ok.

Det ryska avancemanget har ju givetvis stannat av eftersom ukrainarna och väst varit så dumma med att göra reklam för den "stora motoffensiven" sedan i vintras i princip, varav ryssarna lagt ned tid på att bygga ut försvaret i de områden de erövrat. Därav också beslutet att lämna Kharkov då den ryska militären var fullständigt underbemannat för att kunna försvara staden.
Endaste ryssarna behöver göra nu är att låta ukrainarna fortsätta med sin offensiv utan tillräcklig manskap och luftunderstöd till armén faller ihop. Jag förstår fortfarande inte rent logiskt var all denna manskap i längden ska komma ifrån för att fortsätta denna offensiv. Ni får gärna delge mig några förslag, ja förutom det mest logiska vilket är manskap från NATO.

Ert nonsens om att Ryssland bara skulle angripa civila är såklart bara rent trams och pågår från båda sidor. Tycker ryssarna verkar rent militärt ta ut en hel del av detta material från väst som skickas in, varav man i panik nu får skicka klusterammunition eftersom ingenting annat finns.

Till sista ukrainaren, verkar vara devisen inom västvärlden. Jag tror ärligt talat ni fullständigt skiter i det ukrainska folket som helhet.

Nej, jag skiter egentligen i Wagner. Poängen är att Rysslands militära kapacitet verkar vara väldigt låg nu. Och de har inte tiden på sin sida.

Kriget handlar om den siste ryssen. När den siste ryssen lämnat Ukraina är kriget över.
2023-07-22, 11:59
Medlem
Tournis avatar
Citat:
Nej, jag skiter egentligen i Wagner. Poängen är att Rysslands militära kapacitet verkar vara väldigt låg nu. Och de har inte tiden på sin sida.

Kriget handlar om den siste ryssen. När den siste ryssen lämnat Ukraina är kriget över.

Rysslands militära kapacitet är inte låg, den ukrainska militära kapaciteten är det.
Den sista ryssen har lämnat Ukraina när det sunda förnuftet slagit in hos västvärlden och man inser att det är dags att sätta sig vid förhandlingsbordet. Att tro att Ryssland militärt ska besegras till sista man är såklart rena fantasier likaså tanken om att Ryssland skulle vara i tidsnöd. Det är helt tvärtom, det är Ukraina som lider av brist på manskap, ammunition och militärt materiell.

Sedan såg jag ju såklart att du vägrar svara på de frågor jag ställer gällande hur Ukraina ska trolla fram manskap för att fortsätta med detta så vi lämnar det därhän.
2023-07-22, 12:05
Medlem
.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in