Citat:
Ursprungligen postat av
Reviews
Precis. Jag har tolkat det som att det mest sannolika scenariot är den förklaring hon lämnar om armbågsskadorna, att armbågarna har tryckts av annan person mot ett hårt underlag, det är åtminstone hennes egen bedömning av uppkomstsättet. Men att J:s scenario inte kan uteslutas.
Jag uppfattar det nog som att rättsläkaren lämnar det öppet, och inte låser sig vid något egentligen:
https://www.flashback.org/p85086728#p85086728
Men med tanker på att skadorna sitter lite olika, så tycker jag inte att fallskada på båda armbågarna stämmer riktigt med lokalisationen. Man kan kanske inte heller utelsuta, tänker jag att skadorna kan ha huppkommit i olika skeden. Den ena kan ju ha uppkomit vid fallet t ex.
Citat:
Ursprungligen postat av
Reviews
Ja, om hon inte föll på sidan.
Vad som gör att man kan misstänka att hon gör rätt bedömning av armbågsskadornas uppkomstsätt, är att J hela tiden hävdat att M föll på sidan, på axeln; information som skulle överensstämma med skada huvud hö sida samt skada hö tinningmuskel vilken hör ihop med såret i hårbotten, skada skulderblad och eventuellt hö hand.
Alltid lurigt med Johanna. Men fallet på sidan, kan ha uppkommit från förslag från grannaneockså taänker jag, nu när jag lyssna på hans förhör. Han säger att han frågade i bilen, hur kunde det låtit så högt, var det för att hon föll på sidan, ungefär. Eller så är det johanna själv som vill få skallskadan minimead för att inte oroa grannen.
Citat:
Ursprungligen postat av
Reviews
J menar att hon knäar T och samtidigt tar ett grepp om hennes axel, inte undra på att T flög upp i luften och att fötterna lättade från golvet. J fäller med sitt högra ben bakom T:s vänstra knä för att samtidigt ta tag i T:s högra axel och trycka den neråt/bakåt? Det är så jag har föreställt mig bilden utifrån J:s beskrivning av fällningen efter att T har råkat knuffa till J mot väggen. - Vad är din uppfattning?
Jag har lite svårt med det där, hur det gått till. Minns att skribenten Marie Antoinette hade en bra idé hur det kunde gått til som jag köpte då. Alltså, inte min grej att fälla personer, haha.
Citat:
Ursprungligen postat av
Reviews
Med det greppet kommer hon mest troligt att landa mer på den högra sidan.
Ja, det känns som att fallet kan ha varit mer åt hö sida, ja. Iaf överkroppen.
Citat:
Ursprungligen postat av
Reviews
Blödningen mellan hjärnhinnorna som i sig kan medföra lättare hjärnskakning, togs aldrig upp ö h t av vare sig åklagare eller advokater, som jag har förstått det? Har de missat att ställa frågor till RL om den bakre huvudskadan på grund av rent slarv, så är det illa.
Men det är väl så här resultatet blir när en rättegång ska hastas fram och avslutas inom 3 dagar.
Nä, den enda som tog upp frågan om detta och medvetande var ju Clea, då ur perspektivet kräkning, inte medvetandegrad i sig. Inte åklagaren, eller Majas försvar.
En brist anser jag, särskilt som en stor del av bevisningen lutar mot de ljud som grannen hörde och som rätten bestämmer är från en helt vaken Tove, vilket de också bestämmer beror på att det måste vara två gm.
Citat:
Ursprungligen postat av
Reviews
Inte nog med den blödningen; RL skriver på s. 92: "...samt två fokala mikroblödningar i vävnaden i storhjärnan och den förlängda märgen." - hur kunde man missa att ställa frågor om dessa inre blödningar, uppkomna i livet, både mellan hjärnhinnorna och djupare in i storhjärnan och förlängda märgen.
Som jag uppfattar det är blödningarna i storhjärnan uppkomna av blodstas (A 149/89, 92,96).
Den blödning i förlängda märgen hör ihop med den yttre skada på skalle, som gett upphov till blödning mellan de mjuka hjärnhinorna (nr 45/91 i protokollet). Det har blivit en ansamling av blod pga läget som Tove hittats i. Denna skada är då till skillnad från blödningarna i hjärnan traumatiskt betingade alltså:
https://www.flashback.org/p85025834#p85025834
Den skada som man sett på tinningmuskeln, hör ihop med den skda som gett upphov till såret i huvudet. Under denna är det en mjukdelsblödning, och det är denna som är på tinningsmuskelns övere del alltså (nr 45/92).
Citat:
Ursprungligen postat av
Reviews
Försvarare borde tillägna sig viss grundläggande medicinsk kunskap; CS var påläst men M:s försvarare agerade lamt och tämligen oengagerat, kan jag tycka.
Ja, faktiskt borde även Majas försvr ha satt sig in i detta. Clea hade nog säkert kontakt med denna AE redan innan, och därför överensstämmer ju hennes frågor exakt detsamma som står i expertutlåtandet frn AE.
Citat:
Ursprungligen postat av
Reviews
Skulle vilja ta det ett steg längre; hur kan man undgå att bli slö, illamående och yr av alla dessa skador både ovanpå och inuti huvudet tillsammans med ögonskadan? T hade också en alkoholhalt på 1.2 promille, inte att förglömma.
Hela förloppet har utspelat sig på några få minuter och varit aggressivt.
Ja, håller fullkomligt med.
Tror inte att Tove hade en chans att få kol på vad som hände, smäll och överumplade som hon var. Och uppstöting, det har ju förekommit, det vet vi. Men orsaken är ju oklar. Kan ju kommit av att Johanna satt över magen också.
Citat:
Ursprungligen postat av
Reviews
Exakt så. Han hade kunnat ifrågasätta och få fram mera fakta kring tider och obduktionsprotokoll samt begära en rekonstruktion.
Det mest dumma var väl att han förklarade M:s aktivitet med att någon annan kunde ha använt mobilen, det låter som en riktigt dålig bortförklaring.
Ja, det tror jag ju inte heller på, men hans avsikt är väl att visa att man faktiskt inte har bevis på vem som hållit i mobilen.
Faktum är att det inte är mycket som är bevisat, mer än att Tove inte kom levande ut från lgh, och att hon har dödats genom strypning av en eller båda av tjejerna.