2023-07-21, 14:19
Medlem
Kiddieoxos avatar
Hoppas han Rusich nazisten som mördar hundvalpar och hans polare blir omhändertagna av FSB också.
Citera
2023-07-21, 14:21
Medlem
Kriget kommer säkert pågå i 20 år med miljontals döda. Istället för 1 år med enstaka döda. Bara för att väst vill hjälpa Ukraina bara litegrann.
Hoppas att de ansvariga för att inte hjälpa Ukraina på riktigt åker i fängelse. De har Ukrainskt blod på sina händer.
Citera
2023-07-21, 14:25
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeepDepp
Kriget kommer säkert pågå i 20 år med miljontals döda. Istället för 1 år med enstaka döda. Bara för att väst vill hjälpa Ukraina bara litegrann.
Hoppas att de ansvariga för att inte hjälpa Ukraina på riktigt åker i fängelse. De har Ukrainskt blod på sina händer.
Det var inte väst som hindrade Kreml från att inta Kiev och fängsla ledarna utan Rysslands egna inkompetens.

Om det tar tjugo år får det göra det men Putte har max 1-2 år kvar att leva och det kommer inte bli lätt för hans efterträdare att kunna motivera det meningslösa kriget tror jag.
Citera
2023-07-21, 14:30
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taggad
Toleransen mot gaphalsarna är lika med noll efter att Prigozjin drog ner brallorna på Putin. Girkin ska inte tillåtas att skaffa sig en systemhotande popularitet. Utrensningar accelererar Ryssland till fullfjädrad diktatur.
Ryssland har sedan sovjettiden haft som strategi att hela tiden ha motpoler till diktatorn. Idén är att det ska finnas en upplevd maktbalans mellan diktaturen och en påhittad opposition mot densamma. På det sättet finns en frustrationsventil hos folket. När barnen försöker berätta för sina föräldrar att de är inlurade i kriget under falska förevändningar, så kan föräldrarna svara att ”det har ju Prigozhin sagt länge” och på så sätt slå undan barnens argument för att staten ljuger för dem.

Dessutom finns aldrig utrymme för militären eller underrättelsetjänsten att vända sig mot diktatorn – det finns ju ytterligare en armé som då kan stå emot kuppförsöket – i det senaste fallet, Wagner.

Man låter alltså aktörer som Prigozhin och Girkin hållas, eftersom folket upplever att det finns en frihet att säga vad man menar.
Det som nu händer är troligen att Putin, efter Wagnerupproret, börjar bli paranoid och behöver få stoppat alla dessa aktörer som fungerat som folkets frustrationsventil. När man tystar maktens motpol så öppnar man också för folklig resning. Det vi ser här är början på slutet för den ryska diktaturen.
Citera
2023-07-21, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Hans fru har gått in på hans Telegram och meddelat att han är gripen och bortförd.
https://t.me/strelkovii/6161
Är det han som är efterlyst för terrorbrott och hade något politiskt uppdrag i någon fejkrepublik i östra Ukraina.

Har man i Kremls korridorer nu blivit all nervösare över öppen kritik mot Putin. Kanske man inser att det faktiskt kan finnas mer än bara tomt prat bakom dom kritiska uttalandena inte minst med tanke på Wagners agerande i färskt minne. Bättre att förekomma än förekommas och FSB får rycka ut.
Citera
2023-07-21, 14:41
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schipperke77
Det BORDE vara som du skriver. Men hittills har de europeiska politikerna inte alls uppvisat den visdom du beskriver i ditt inlägg. Tvärtom har USA burit den tyngsta bördan. Storbritannien och Polen har också visat god kollektiv försvarsvilja medan de avskyvärda tyskarna närmast agerat europeiska landsförrädare fram till ganska nyligen.

Hittills har stödet till Ukraina också följt krigets konjunktur. Först efter de framgångsrika ukrainska offensiverna i Kharkiv och Kherson förra sensommaren och hösten började man skicka offensiva vapen - och i alldeles för liten utsträckning enligt mig. Därför är jag också dyster när det gäller euroupéernas solidaritet och för den delen självbevarelsedrift i stödet till Ukraina. Egentligen borde uteblivna ukrainska framgångar leda till en upptrappning av stödet men sett till beteendet hittills är risken att det blir precis tvärtom.

Förhoppningsvis har jag fel och då helst redan från början av mitt resonemang, det vill säga att den ukrainska offensiven visar resultat.
Jag hoppas också att du har fel.
Jag håller med om att det varit en trög start för de europeiska länderna att bidra. Men om du ser på trendlinjen så går det åt rätt håll. Sverige började med att skicka hjälmar och pansarskott. Nu senast 50 st pansarbandvagnar, våra svindyra Leopard-stridsvagnar (arméns kronjuvel) och flera Archer – det är en STOR uppoffring för ett litet land som Sverige.

Jag skulle säga att grundproblemet är att alla europeiska länderna underinvesterat i sitt försvar – ingen hade sett vad som höll på att hända i Ryssland och det fanns ingen att försvara sig mot. Pengarna har använts på andra håll – vi har fantastiska vägar i Europa, supersnabbt bredband långt ut på den belgiska landsbygden och en explosionsartad utbyggnad av industrin. Det har varit roligare för folket och de folkvalda att försöka ta en plats i framtiden genom att bygga enorma batterifabriker, än att plöja ner miljarder på att landets unga män i sin allra mest arbetsföra ålder ska fjanta runt i skogen och låtsas skjuta på varandra för att förbereda oss på ett hot som känts extremt avlägset.

Om jag ska ta ett anekdotiskt exempel så läser jag själv nyheterna varje dag och risken för ett storkrig i Europa fanns över huvud taget inte med som parameter i min hjärna. Tippar att jag inte varit ensam om att helt missa vad den ryska diktaturen höll på att förbereda.
Citera
2023-07-21, 14:46
Avslutad
Citat:
Skulle du resonera på samma sätt om Ryssland skulle fortsätta med fler länder?
Citera
2023-07-21, 14:57
Medlem
falsk_mekanikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Jag håller med om att det varit en trög start för de europeiska länderna att bidra. Men om du ser på trendlinjen så går det åt rätt håll. Sverige började med att skicka hjälmar och pansarskott. Nu senast 50 st pansarbandvagnar, våra svindyra Leopard-stridsvagnar (arméns kronjuvel) och flera Archer – det är en STOR uppoffring för ett litet land som Sverige.

Jag skulle säga att grundproblemet är att alla europeiska länderna underinvesterat i sitt försvar – ingen hade sett vad som höll på att hända i Ryssland och det fanns ingen att försvara sig mot. Pengarna har använts på andra håll – vi har fantastiska vägar i Europa, supersnabbt bredband långt ut på den belgiska landsbygden och en explosionsartad utbyggnad av industrin. Det har varit roligare för folket och de folkvalda att försöka ta en plats i framtiden genom att bygga enorma batterifabriker, än att plöja ner miljarder på att landets unga män i sin allra mest arbetsföra ålder ska fjanta runt i skogen och låtsas skjuta på varandra för att förbereda oss på ett hot som känts extremt avlägset.

Om jag ska ta ett anekdotiskt exempel så läser jag själv nyheterna varje dag och risken för ett storkrig i Europa fanns över huvud taget inte med som parameter i min hjärna. Tippar att jag inte varit ensam om att helt missa vad den ryska diktaturen höll på att förbereda.

Precis som du säger så är det dyrt för Europa att fortsätta föda det här kriget, dels pga uppoffringar som du själv nämner, men även sett till hur det påverkar världsekonomin. Med det sagt, det sista man ska göra är att lita på en politiker som slänger sig med meningar som "vi ska aldrig vika oss mm." Det enda de tänker på är sina opinionssiffror, ju närmare valen kommer så glöms dessa fina ord bort. Det räcker med att USA svänger i frågan och vips kommer genast de europeiska ledarna att sätta på sig en blöja eftersom skiten börjar trycka på prdentligt. Ni får se själva men leopardtanks brinner på ukrainska slagfältet samt andra natofordon
Citera
2023-07-21, 14:57
Medlem
schipperke77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman

Det verkar som vi håller med varandra i stort, bara att jag är mer pessimistisk.

En sak som talar mot min pessimism är förstås att ökade investeringar innebär ökat engagemang. När länder väl har börjar satsa på stödet till Ukraina kan det upplevas som pengar i sjön om man plötsligt avskaffar stödet och låter Ryssland komma undan med landstöld.
Citera
2023-07-21, 14:58
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Putin hotade i krigets inledning att alla som blandar sig invasionen i Ukraina skulle bombas med kärnvapen. Det var ett hot man behövde ta på allvar.
Nu sitter vi med kunskapen att Putins armé var en potemkinkuliss och att Putin inte är i stånd att göra allvar av sina hot, men den kunskapen hade vi inte då.
Nu görs mycket omfattande leveranser av vapen till Ukraina.
Citera
2023-07-21, 14:59
Medlem
schipperke77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Det var inte väst som hindrade Kreml från att inta Kiev och fängsla ledarna utan Rysslands egna inkompetens.

Om det tar tjugo år får det göra det men Putte har max 1-2 år kvar att leva och det kommer inte bli lätt för hans efterträdare att kunna motivera det meningslösa kriget tror jag.

Ja, stödet från väst kom inte igång på allvar förrän ryssarna misslyckats. Och ju mer de misslyckats desto större har stödet blivit. Påståendet att "Nato stoppat Ryssland" är som så mycket annat från det hållet uppenbart felaktigt.
Citera
2023-07-21, 15:05
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av falsk_mekaniker
Med det sagt, det sista man ska göra är att lita på en politiker som slänger sig med meningar som "vi ska aldrig vika oss mm." Det enda de tänker på är sina opinionssiffror, ju närmare valen kommer så glöms dessa fina ord bort. Det räcker med att USA svänger i frågan och vips kommer genast de europeiska ledarna att sätta på sig en blöja eftersom skiten börjar trycka på prdentligt. Ni får se själva men leopardtanks brinner på ukrainska slagfältet samt andra natofordon
Sånt här dravel är som hämtat ur ryska propagandans instruktionsbok. Det finns en gnutta sanning i påståendet att politiker blir mer populistiska ju närmare ett val man kommer, men i stora drag handlar politik om att göra avvägningar mellan olika impopulära beslut. Den som måste flytta för att en motorväg byggs där deras hus ligger blir arg på politikerna, medan den som förkortar sin restid till jobbet med 20 minuter blir glad för samma beslut.

I fallet Ukraina så är alternativen att man tillåter Ryssland bygga en nazistdiktatur som hotar hela Europa – med en enorm kostnad i form av en dämpad ekonomisk utveckling i Europa. Alternativt får man bort ryss-parasiterna från Ukraina och livet kan återgå till vad det var innan orch-hären visade sitt fula tryne. Politiker behöver göra folket uppmärksamt på att detta är de två motpolerna man har att välja på och det kommer europeiska politiker att lyckas med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in