2023-07-21, 13:28
Medlem
schipperke77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Vad kom den siffran ifrån? Resten av världen, som står bakom Ukraina i rätten att försvara sig från diktatorn som invaderat dem, säger att Ukraina kommer få stöd ”så länge som krävs”. Ukraina kommer fortsätta kunna beskjuta de ryska unga män som väller in i deras land fram till att Ryssland har slut på unga män.

Det är nog snarare Ryssland som inte har tiden på sin sida. Vid någon tidpunkt kommer ryska mammor vilja sluta skicka sina söner till att invadera Ukraina och dö där. Deras söner dör ju ingen ärorik död utan brinner upp levande när de får bomber på sig efter att ha mördat och lemlästat ukrainska kvinnor och barn. Folk kommer pissa på deras gravar i decennier framöver.

Det finns en risk att president Trump vinner presidentvalet, och ett problem med demokratier är att demokratiskt valda ledare som Biden kan påverkas av folkopinioner när val närmar sig.

Att det västerländska stödet till Ukraina kommer stå sig i ur och skur oavsett hur den ukrainska försvarsmakten presterar är nog önsketänkande tyvärr.

Som svensk hade jag gärna sett att stödet till Ukraina är intakt även om det hela utvecklas till ett skyttegravskrig i första världskriget-stil med en orörlig front under år efter år. Rent cyniskt är det nästan välkommet i och med att det håller Ryssland upptaget och nöter ned deras militär.

Men det är ju inte upp till mig eller andra som skriver i den här tråden, utan handlar om vad ofta ryggradslösa politiker kommer besluta sig för i framtiden. Det bästa skulle därför vara om Ukraina hinner visa resultat på marken inom rimlig tid.
Citera
2023-07-21, 13:29
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lennisa
Varför skulle vi vilja invadera Åland? Det är väl extremt osannolikt att Finland skulle montera kärnvapenbestyckade missiler som pekar mot svenska städer. Jag har inte heller hört att det sker någon diskriminering av ålänningar. Vi har ett mycket vänskapligt förhållande till Finland.

Det vore intressant att se vad som skulle hända om Ryssland initierade en statskupp i Mexico och tillsatte en ryssvänlig regering som tillät Ryssland att montera kärnvapenbestyckade missiler i Tijuana.
Jag har svårt att tänka mig att usa skulle sitta med armarna i kors.
De gjorde i alla fall inte det när Chrustiev försökte göra det på Kuba 1961.
Då hotade usa med kärnvapenkrig om inte militariseringen av Kuba avbröts.

Jag säger inte att det är rätt av Ryssland att invadera Ukraina. Men att det är så många som inte verkar förstå bakgrunden till denna konflikt är väldigt skrämmande.

Kriget borde ha fått ett slut redan i mars 2022.

Var finns det kärnvapenbestyckade missiler riktade mot Ryssland? Bara som jämförelse menar jag.
Citera
2023-07-21, 13:29
Medlem
Pederhosens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smaug20017
Mongolen utför massvåldtäkter. De går in och plockar upp flickor från skolor och våldtar dem. Läs tråden så kommer ni spy....

Jävla svin som serber.

https://twitter.com/LvivJournal/status/1681408561711128577

Själv har jag tagit del av så mycket svinigheter som ryssarna gjort i detta krig att jag känner jag måste ta lite paus från det eller jag tappar förmågan att tänka klart.

Men det är inget nytt från Putin-regimen utan allmänt förekommande där ryssarna drar fram, det fick ju inte så mycket uppmärksamhet då Tyskland tillhörde förloraren i andra världskriget men ryssarna svinade riktigt runt med urskiljningslösa våldtäkter där.

Man kan också gå betydligt längre tillbaka i tiden, Ryssland försökte ju göra en propagandapoäng av att utmåla Sverige/Astrid Lindgren som nazistisk med ett citat från henne att hon var mer rädd för ryssar än tyskar som ockupationsmakt.

Utöver att omfattningen av tyskarnas svinigheter inte var kända på den tiden så hade hon förmodligen helt rätt i också att svenskar som germanskt folkslag inte hade behandlats för dåligt.
Men framför allt utgick det ifrån vetskapen hur ryssarna i flera hundra år utmärkt sig att vara synnerligen sviniga mot lokalbefolkningen i de land de ockuperar, och år 2023 kan de visst inte låta bli att fortsätta den traditionen.

Krig är ofta komplicerade saker som behöver ses från olika dimensioner och perspektiv för att förstås och hanteras rätt, men ryssarna har gjort det ganska enkelt där då det enbart krävs en gnutta grundläggande mänsklig anständighet för att inse att de skall bekämpas.
Citera
2023-07-21, 13:33
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Mongolen utför massvåldtäkter. De går in och plockar upp flickor från skolor och våldtar dem. Läs tråden så kommer ni spy....

Jävla svin som serber.

https://twitter.com/LvivJournal/status/1681408561711128577
Verkligheten kommer förhoppningsvis komma ifatt många av ryssarna, även om de inte ser det nu. Efter att nazisterna förlorat andra världskriget gjorde tyskarna en ordentlig uppstädning och skickade mängder av tyskar till rättegångar för att stå till svars för de brott de begått under kriget. Det tog tyskarna ungefär 15 år efter kriget att komma tillbaka till samma välstånd som deras europeiska grannländer (även om de då fortfarande hade stora skulder till andra västländer). Och idag är Tyskland förstås en blomstrande ekonomi och ett föredömligt land på många sätt.

Jag ser två möjliga utfall av kriget i Ukraina, där alternativ 2 innebär att ryssar inte behöver stå till svars för sina brott:

1. Ryssarna förlorar kriget och en ny ledare försöker återställa relationerna till resten av världen. Som led i detta behöver ryssarna stå till svars för de brott de begått. Detta är det alternativ som är bäst för Ryssland på sikt och som skulle leda till en lugnare värld och ökat välstånd för den ryska befolkningen.

2. Ryssarna förlorar kriget och en ny diktator tar över som tycker att priset blir för högt om relationerna till resten av världen ska normaliseras (det kommer vara ohemulskt dyrt för Ryssland att betala för allt de förstört och betala skadestånd till dem de berövat en anhörig eller skadat).
Denne diktator accepterar frostiga relationer till majoriteten av världens länder och försöker istället bygga vidare på BRICS-samarbetet och inkludera en del afrikanska länder. Långsiktigt ett sämre alternativ för världsfreden och för det ryska folket.
Citera
2023-07-21, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av porslinslandet
Rackarns, hur ska vi nu få reda på hur illa det går för ryssarna på slagfältet

Karl är en idiot, men han har varit rätt underhållande i sin kritik mot både ryska makthavare och militär.
Han har ju varit kritisk mot både Putin och Prigozhin. En tredje falang i de inbördes striderna kan ju vara intressant, mer kaos lär följa. Det gnisslar i maskineriet, snart skär det ihop..
En annan medlem i "Angry Patriots Club" greps för några dagar sen. Det här är ett tecken på att GRU inte längre kan/vill skydda Strelkov.

Frågan är vem det är som styr bakom kulisserna, en Putin variant har sett piggare ut så det kanske är han som börjat städa.
Citera
2023-07-21, 13:45
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schipperke77
Det finns en risk att president Trump vinner presidentvalet, och ett problem med demokratier är att demokratiskt valda ledare som Biden kan påverkas av folkopinioner när val närmar sig.

Att det västerländska stödet till Ukraina kommer stå sig i ur och skur oavsett hur den ukrainska försvarsmakten presterar är nog önsketänkande tyvärr.

Som svensk hade jag gärna sett att stödet till Ukraina är intakt även om det hela utvecklas till ett skyttegravskrig i första världskriget-stil med en orörlig front under år efter år. Rent cyniskt är det nästan välkommet i och med att det håller Ryssland upptaget och nöter ned deras militär.

Men det är ju inte upp till mig eller andra som skriver i den här tråden, utan handlar om vad ofta ryggradslösa politiker kommer besluta sig för i framtiden. Det bästa skulle därför vara om Ukraina hinner visa resultat på marken inom rimlig tid.
Jag håller med om att det bästa är att Ukraina börjar få upp farten med att mota tillbaka ryssen, men jag har väldigt svårt att se att europeiska politiker skulle vilja lämna Ukraina i sticket även om det skulle gå trögt.

För oss i Europa handlar det bara delvis om att stödja ett stackars folk i Ukraina som utsätts för våld från en brutal diktator i grannlandet. För oss handlar det också om vår egen trygghet – om ryssen tillåts ta över Ukraina för att de inte har vapen för att stå emot, så kommer vår egen trygghet hotas och vi kommer behöva ta ENORMA kostnader och uteblivna intäkter.
För politikerna i Europa är det ganska elementär matematik: kostnaden att ha en krigshetsande diktatur som direkt granne är enorm. Inte bara på grund av de gigantiska investeringarna vi behöver göra i vårt försvar, utan också utebliven handel, större osäkerhet på våra finansmarknader, regelbundna ryska påverkanskampanjer som slår split, skapar tvivel och kanske skapar fler Brexit eller auktoritära ledare i Europa.

Jag tippar att om USA med Trump i spetsen slutar stödja Ukraina, så steppar europeiska politiker upp för att fylla deras plats. Vi har Nazityskland i färskt minne och kommer inte låta Putin vinna.
Citera
2023-07-21, 13:48
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Mikhail Luchin, en känd propagandist för ryska mongoliet har skickats till Skärselden, om han nu kommer igenom. Have a nice trip!

https://twitter.com/DenesTorteli/status/1681967799562915840
Han var riktigt vidrig. Tror det var SVT som gjorde en distansintervju med honom där han var skitkaxig och garvade. Han brukade lägga upp videos med kärleksballader som visade ödelagda ukrainska städer.

Han var också framgångsrik med att samla in pengar från den ryska allmänheten för att köpa drönare och lyckades med bedriften att samla in hela 25000 dollar. Ukrainska hackare lyckades dock försnilla den summan och beställde dildos för hela beloppet istället. Då sa han att han skulle öppna en sexshop istället för att köpa drönare för vinsten men nu blir det inget av det antar jag. Undrar vem som ärver dildo-samlingen?
Citera
2023-07-21, 13:56
Medlem
Citat:

Jag ser två möjliga utfall av kriget i Ukraina, där alternativ 2 innebär att ryssar inte behöver stå till svars för sina brott:

1. Ryssarna förlorar kriget och en ny ledare försöker återställa relationerna till resten av världen. Som led i detta behöver ryssarna stå till svars för de brott de begått. Detta är det alternativ som är bäst för Ryssland på sikt och som skulle leda till en lugnare värld och ökat välstånd för den ryska befolkningen.

2. Ryssarna förlorar kriget och en ny diktator tar över som tycker att priset blir för högt om relationerna till resten av världen ska normaliseras (det kommer vara ohemulskt dyrt för Ryssland att betala för allt de förstört och betala skadestånd till dem de berövat en anhörig eller skadat).
Denne diktator accepterar frostiga relationer till majoriteten av världens länder och försöker istället bygga vidare på BRICS-samarbetet och inkludera en del afrikanska länder. Långsiktigt ett sämre alternativ för världsfreden och för det ryska folket.

Det blir alternativ 2.
I Ryssland finns det ingen omtanke för folket,-det har aldrig funnits heller.
Det enda som betyder något är Rysslands gudomliga bestämda öde;-att bli världens mäktigaste imperium som härskar från Atlanten till Stilla havet.
Citera
2023-07-21, 14:00
Medlem
schipperke77s avatar
Citat:
Jag håller med om att det bästa är att Ukraina börjar få upp farten med att mota tillbaka ryssen, men jag har väldigt svårt att se att europeiska politiker skulle vilja lämna Ukraina i sticket även om det skulle gå trögt.

För oss i Europa handlar det bara delvis om att stödja ett stackars folk i Ukraina som utsätts för våld från en brutal diktator i grannlandet. För oss handlar det också om vår egen trygghet – om ryssen tillåts ta över Ukraina för att de inte har vapen för att stå emot, så kommer vår egen trygghet hotas och vi kommer behöva ta ENORMA kostnader och uteblivna intäkter.
För politikerna i Europa är det ganska elementär matematik: kostnaden att ha en krigshetsande diktatur som direkt granne är enorm. Inte bara på grund av de gigantiska investeringarna vi behöver göra i vårt försvar, utan också utebliven handel, större osäkerhet på våra finansmarknader, regelbundna ryska påverkanskampanjer som slår split, skapar tvivel och kanske skapar fler Brexit eller auktoritära ledare i Europa.

Jag tippar att om USA med Trump i spetsen slutar stödja Ukraina, så steppar europeiska politiker upp för att fylla deras plats. Vi har Nazityskland i färskt minne och kommer inte låta Putin vinna.

Det BORDE vara som du skriver. Men hittills har de europeiska politikerna inte alls uppvisat den visdom du beskriver i ditt inlägg. Tvärtom har USA burit den tyngsta bördan. Storbritannien och Polen har också visat god kollektiv försvarsvilja medan de avskyvärda tyskarna närmast agerat europeiska landsförrädare fram till ganska nyligen.

Hittills har stödet till Ukraina också följt krigets konjunktur. Först efter de framgångsrika ukrainska offensiverna i Kharkiv och Kherson förra sensommaren och hösten började man skicka offensiva vapen - och i alldeles för liten utsträckning enligt mig. Därför är jag också dyster när det gäller euroupéernas solidaritet och för den delen självbevarelsedrift i stödet till Ukraina. Egentligen borde uteblivna ukrainska framgångar leda till en upptrappning av stödet men sett till beteendet hittills är risken att det blir precis tvärtom.

Förhoppningsvis har jag fel och då helst redan från början av mitt resonemang, det vill säga att den ukrainska offensiven visar resultat.
Citera
2023-07-21, 14:11
Medlem
Läst i ryska kanaler att Igor Girkin nu blivit arresterad. Enligt källor har hans fru skrivit följande:
Citat:
from friends i managed to find out that my husband was charged under article 282 of the criminal code of the Russian federation (extremism)

Nån som har mer info ? Det brinner ordentligt nu !
Citera
2023-07-21, 14:14
Medlem
Kiddieoxos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glenn-Matthews
Hur stort följe av lojala följare har han?
Lojalitet verkar inte var en grej i Donbass republikerna.
Citera
2023-07-21, 14:17
Medlem
Taggads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
500 000 följare på Telegram. Jag är en av dem, så vi kan väl säga 499 999.
Såpass ändå tack. Då är han nog ett tillräckligt hot mot Putin som liksom andra diktatorer säkrar sin makt genom att utrota oppositionen. Inga mer invektiv om han som förlorat sig i svunnen rysk storhet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in