Citat:
Ursprungligen postat av
Lennisa
Varför skulle vi vilja invadera Åland? Det är väl extremt osannolikt att Finland skulle montera kärnvapenbestyckade missiler som pekar mot svenska städer. Jag har inte heller hört att det sker någon diskriminering av ålänningar. Vi har ett mycket vänskapligt förhållande till Finland.
Det vore intressant att se vad som skulle hända om Ryssland initierade en statskupp i Mexico och tillsatte en ryssvänlig regering som tillät Ryssland att montera kärnvapenbestyckade missiler i Tijuana.
Jag har svårt att tänka mig att usa skulle sitta med armarna i kors.
De gjorde i alla fall inte det när Chrustiev försökte göra det på Kuba 1961.
Då hotade usa med kärnvapenkrig om inte militariseringen av Kuba avbröts.
Jag säger inte att det är rätt av Ryssland att invadera Ukraina. Men att det är så många som inte verkar förstå bakgrunden till denna konflikt är väldigt skrämmande.
Kriget borde ha fått ett slut redan i mars 2022.
Jag kan ju hålla med att det är lite skrämmande när folk köper det ryska narrativet rakt av, och inbillar sig att de har ett mer nyanserat förhållningssätt än den "hjärnvättade majoriteten som bara läser MSM". Ryssland har under krigets gång angivit massor av olika svepskäl för invasionen som skall rikta sig mot olika grupper, där "avsatanisering" tillhör de mest roande och nog riktade sig mot de tokkristna i landet.
Det har aldrig någonsin varit tal om att placera kärnvapenspetsar i Ukraina mot ryssland som pekar på Moskva, hade det varit målet hade det inte varit problem att placera dem i Baltikum för länge sedan som utan tvekan skulle kunna nå Moskva ändå.
Sedan förekom det 1961 ett pågående kallt krig mellan supermakterna vilket vi inte hade tills nyligen, då Ryssland inte bara startade ett varmt krig mot Ukraina utan även också det kalla kriget igen.
Det är lätt att underskatta ryssarna då de klantat sig så mycket under krigets gång, men de har under längre tid varit rätt duktiga på påverkansoperationer som nått ut till de mest skilda grupper.
(Tror fan de tom sponsrat ställen i Afrika till västkritiska propaganda).
Däremot sabbade de en hel del av vad de byggt upp i och med den klantiga hanteringen av Ukraina-kriget. Jag känner en del del nationella och konservativa som innan kriget hade vissa förhoppning på ryssland som en värdekonservativ och anti-globalistisk kraft, men har nyktrat till och insett att Ryssarna är inte på deras sida.