Citat:
Ursprungligen postat av
Auric
Så om vi invaderar Åland och framför argument om vår rätt till ögruppen, så får Finland skylla sig själva för konsekvenserna (inklusive risk att starta tredje världskriget) om de vägrar förhandla? Är det rätt uppfattat?
Och en bonusfråga: tror du verkligen att en sådan ordning främjar global fred? Tänk på att nära hälften av världens länder har gränskonflikter med ett eller flera grannländer. Däribland de stora staterna Indien, Kina, Vietnam, Iran, Pakistan och Brasilien.
Varför skulle vi vilja invadera Åland? Det är väl extremt osannolikt att Finland skulle montera kärnvapenbestyckade missiler som pekar mot svenska städer. Jag har inte heller hört att det sker någon diskriminering av ålänningar. Vi har ett mycket vänskapligt förhållande till Finland.
Det vore intressant att se vad som skulle hända om Ryssland initierade en statskupp i Mexico och tillsatte en ryssvänlig regering som tillät Ryssland att montera kärnvapenbestyckade missiler i Tijuana.
Jag har svårt att tänka mig att usa skulle sitta med armarna i kors.
De gjorde i alla fall inte det när Chrustiev försökte göra det på Kuba 1961.
Då hotade usa med kärnvapenkrig om inte militariseringen av Kuba avbröts.
Jag säger inte att det är rätt av Ryssland att invadera Ukraina. Men att det är så många som inte verkar förstå bakgrunden till denna konflikt är väldigt skrämmande.
Kriget borde ha fått ett slut redan i mars 2022.