2023-07-20, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alonen
För att åstadkomma sådana blödningar som beskrivs krävs väldigt, väldigt mycket våld.

Räcker ingalunda med nån strypning, (”kortvarig strypning” enl Clea…) har JJ dunkat Toves huvud i golvet upprepade ggr?

Eller hon kanske har blivit sparkad i huvudet efter det att hon blev fälld till golvet?
Citera
2023-07-20, 23:55
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Alonen
För att åstadkomma sådana blödningar som beskrivs krävs väldigt, väldigt mycket våld.

Räcker ingalunda med nån strypning, (”kortvarig strypning” enl Clea…) har JJ dunkat Toves huvud i golvet upprepade ggr?
Fast… vet vi det? Jag är ingen läkare och vågar inte påstå att det krävs mycket våld för att få en blödning av den typen. Rättsläkaren trycker inte särskilt, enligt mig i alla fall, på dessa blödningar.

Vi kan blöda både utvärtes och invärtes. Jag kan inte svära på att jag aldrig haft nån invärtes blödning som jag inte varit medveten om.
Citera
2023-07-21, 00:10
Medlem
Alonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Fast… vet vi det? Jag är ingen läkare och vågar inte påstå att det krävs mycket våld för att få en blödning av den typen. Rättsläkaren trycker inte särskilt, enligt mig i alla fall, på dessa blödningar.

Vi kan blöda både utvärtes och invärtes. Jag kan inte svära på att jag aldrig haft nån invärtes blödning som jag inte varit medveten om.

Ja, inte ens trafikolyckor brukar ju åstadkomma sådana blödningar.

Jag skulle kunna tro, (OBS TRO!) att Tove varit medvetslös (=ingen muskeltonus) när Johanna i blint raseri dunkat hennes huvud i golvet.

Rättsläkare spekulerar sällan i orsaker som ligger utanför vad som framförts, utan utrycker sig mera som ”skadan kan ha uppkommit på det sätt som xx påtalar”
Citera
2023-07-21, 02:40
Medlem
Kellywomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Är det rimligt att M tagit 48 steg till och fr toa fr säng?

Jag bor i mycket större bostad och gick fram o tillbaks fr den längsta vägen fr toa och det är ca 31 steg

Det är väl rimligt eftersom hon hjälpte till och flytta liket
Citera
2023-07-21, 02:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kellywoman
Det är väl rimligt eftersom hon hjälpte till och flytta liket
Steg/ tid
33 steg 02.19 (23,62 m)
48 steg 02.43 ( 28,75 m)

De bar kroppen senare men sov och gick på toa 2 gånger tror jag inte på
Senast redigerad av Anedin 2023-07-21 kl. 03:03.
Citera
2023-07-21, 03:09
Medlem
Nonitottas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DanOwe
Finns det någon utredare eller privatpersoner som ff letar efter Toves mobil och nycklar?
Förstår att mobilen nog är förstörd men det är väl bara om den hamnade i vatten…
Jag har minnet av ett förhör med M där hon berättade ca var den slängdes… osäker på om det var i en sjö eller om platsen hade namnet av en sjö fast det inte var det?
Någon som vet?

Tovas mobil kastades av J i Ekenässjön. En stund senare beordrades M att kasta ut Tovas nycklar, men DE kastades inte i sjön.
Citera
2023-07-21, 03:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nonitotta
Tovas mobil kastades av J i Ekenässjön. En stund senare beordrades M att kasta ut Tovas nycklar, men DE kastades inte i sjön.

Om jag minns rätt så sökte polisen T mob i Ekenässjön men hittade den inte
Citera
2023-07-21, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Både grannens vittnesmål om ytterligare dunsar ovanför dem och T:s skador i huvudet, tillfogade i livet, talar för att de uppstod på något sätt. Dessa inkluderar en blödning mellan hjärnhinnorna och två blödningar, belägna i storhjärnan och förlängda märgen.

Dom här ytterligare dunsarna (som grannen beskrev som fotsteg/tramp i rätten) som du så gärna vill få
till att Johanna har dunkat Toves huvud i golvet så hårt så hon blivit medvetandesänkt, stämmer inte med dom beskrivna skador som finns.

T hade 1 (nr44) blödande huvudskada som uppkom i livet. Den andra (nr45) skriver RL, Strax nedom 44 ses i huvudet en tvärorienterad ca 14x6 cm stort område där det kan skönjas 2 st ca 6 cm respektive ca5 cm stora rödaktiga missfärgade mjukdelssvullnader. Området som sin helhet är beläget med sin mittpunkt i huvudets bakre medellinje, ungefär i höjd med de yttre hörselgångarna, dvs ca 2 cm nedom ytteröronens övre infästningar. Denna skada (nr45) beskrivs senare i rapporten som en diskret mjukdelsblödning.

Vid skiktröntgenundersökningen som utfördes av en överläkaren hittades 1 huvudskada som beskrivs som en vävnadsskada som endast nått till fettvävnaden. Intill den fanns 1 liten mjukdelssvullnad utan underliggande skallskador aktbil 112, sid 65. Överläkaren i radiologi skriver också, inga skallfrakturer ingen förekomst av luft eller blod i hjärnan, inga blödningar eller skador i hjärnan.

I den mikroskopiska undersökningen av hjärnan skriver hon bl.a, mellan de mjuka hjärnhinnorna på hjärnbryggans och den förlängda märgens bakre del ses mycket sparsamma blödningar. Inga tecken på traumatiskt eller syrebristbetingade skador i nervtrådarna.

Under rättegången pratade dom endast om en huvudskada. Om det hade funnits tecken på att Toves huvud upprepade gånger dunkats mot golvet, hade åklagaren tagit upp detta för att motbevisa J s påstående om att hon bara fällde T och tog ett kort stryptag, och att styrka ett allvarligare övergrepp.
Även M s advokat hade nämnt detta som en möjlig orsak till sänkt medvetandegrad.

I domen skriver dom.
När det gäller de huvudsakliga skador som Tove hade har Aleksandra Lazarevic särskilt angett att Tove hade en skada i huvudet som uppkommit i livet. Tove hade också mjukdelsblödningar i halsens muskulatur på båda sidor. Mjukdelsblödningar fanns också i anslutning till Toves båda armbågar. Även en skada vid ögongloben, djupt in i mjukdelarna förekom.
Citera
2023-07-21, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Är det rimligt att M tagit 48 steg till och fr toa fr säng?

Jag bor i mycket större bostad och gick fram o tillbaks fr den längsta vägen fr toa och det är ca 31 steg

Normalt sett så är det inte rimligt (stegserien upphör när
man stannar upp), men kikar man på hur det faktiskt ser ut bland stegserierna man har registrerade i mobilen så kan man börja undra kring vissa värden.

Kolla de första bilderna här de ser rätt så ok ut vad gäller tiden som går åt för att ta runt 48 steg.

Men kolla de sista bilderna, hur ska man tolka dem?
Det är därför jag tjatat om sluttiden och det är bra att åklagaren kollar det nu.

https://gofile.io/d/hPiJmJ

Mobilen skärmdumparna kommer från är inte tömd ännu, men jag ska kika närmare hur det ser ut i iPhonen för att se om det finns några ledtrådar.
Citera
2023-07-21, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Både grannens vittnesmål om ytterligare dunsar ovanför dem och T:s skador i huvudet, tillfogade i livet, talar för att de uppstod på något sätt. Dessa inkluderar en blödning mellan hjärnhinnorna och två blödningar, belägna i storhjärnan och förlängda märgen.

Förmodligen en knäpp undran... men ändå:

Om en avliden kropp flyttas innan den har blivit kall (blodet stelnat till).

Kan vissa av TT.s skador uppkommit vid den oömma förflyttningen? Jag tänker om ytliga blodkärl kan fortfarande visa smärre blåmärken som syns vid en obduktion (som inte helt kan avgöras om TT var vid liv eller ej)?
Citera
2023-07-21, 09:57
Medlem
Sockerhens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattentufsan
Förmodligen en knäpp undran... men ändå:

Om en avliden kropp flyttas innan den har blivit kall (blodet stelnat till).

Kan vissa av TT.s skador uppkommit vid den oömma förflyttningen? Jag tänker om ytliga blodkärl kan fortfarande visa smärre blåmärken som syns vid en obduktion (som inte helt kan avgöras om TT var vid liv eller ej)?

Kroppen kan få skador men oftast kan rättsläkare se om dessa uppkommit då det funnits någon blodcirkulation eller inte.
Citera
2023-07-21, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sockerhen
Kroppen kan få skador men oftast kan rättsläkare se om dessa uppkommit då det funnits någon blodcirkulation eller inte.

Säger mig inte mycket på grund av att oftast så blir inte ett lik flyttat/omilt behandlat (tappat i en trapp/dragit in ur en bil/släpat på en grusväg/in i ojämn mark in i skogen) bara någon timme efter ett mord har skett.

Som sagt, tänker att om inte kroppen stelnat, blodet inte hunnit kallna som ligger ytligt så kanske det är svårt att exakt avgöra (före/efter döden) vilka skador som uppkommit när i tiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in