Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2023-07-20, 12:59
Bannlyst
Förresten en annan grej

Vet någon vad det egentligen är med öppningsscenen när tanten i sovrummet dör? Hennes själ lämnar kroppen

Varför är den scenen med?

Är det meningen att Sökarna ska vara en övernaturlig film?
Citera
2023-07-20, 13:41
Medlem
JuniorDahlens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 46254wdhrfx
Skolan som Jocke och hans kompisar, hans tjej och hennes bror Mange, är det nån som vet var det är de går i plugget?

Är det inte Globala gymnasiet, uppe på en kulle vid Hornsgatan? Eller kan det vara Åsö vuxengymnasium?

För den som behöver fräscha upp minnet, och samtidigt vill få skratta lite så kan ni spola direkt till 5.29 här:

https://youtu.be/XzFTXVsMmbs

När jag ändå frågar

Rött nyligen släpptes boken Sökarna, tror det var i samband med att den kom på blu-ray, utgiven av Studio S Entertainment.

Har någon läst boken?

Är det mycket som skiljer sig åt från filmen?

https://www.bokus.com/bok/9789198611762/sokarna/

Boken släpptes 1993 så ”rätt nyligen” är att ta i Återutgavs kanske är en bättre benämning.

Läste den när jag var barn och minns inte att det skiljde så mycket mer än att introscenen när Jocke föds var lite mer ingående beskriven. Minns även att längst bak i boken fanns ett lexikon för den som inte förstod vissa av de ungdomliga slagborden som ”skinnbula”
Citera
2023-07-21, 07:24
Medlem
Muppetys avatar
Citat:
Förresten en annan grej

Vet någon vad det egentligen är med öppningsscenen när tanten i sovrummet dör? Hennes själ lämnar kroppen

Varför är den scenen med?

Är det meningen att Sökarna ska vara en övernaturlig film?
Det är säkert bara för den ska se lite "mystisk ut".

Men övernaturlig i.a.f. Jockes syster går ju i samma skola som Jocke, men han är ju typ vuxen...?
Citera
2023-07-21, 09:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Muppety
Det är säkert bara för den ska se lite "mystisk ut".

Men övernaturlig i.a.f. Jockes syster går ju i samma skola som Jocke, men han är ju typ vuxen...?

Det är b.l.a det jag far efter

Varför går han i sin systers skola, när hon ser ut att vara 15, och han nånstans mellan 20 och 25?

Varför är alla väggar i skolan målade i så starka färger?

Daniel Fridell och Peter Cartriers berättade i en intervju att de plöjde film inför skapandet av Sökarna. Hittar inte den nu, men kan det ha varit att de ville göra den som en hyllning till udda filmer från 70-talet?
Citera
2023-07-21, 09:13
Medlem
Muppetys avatar
Citat:

Varför går han i sin systers skola, när hon ser ut att vara 15, och han nånstans mellan 20 och 25?

Daniel Fridell och Peter Cartriers berättade i en intervju att de plöjde film inför skapandet av Sökarna. Hittar inte den nu, men kan det ha varit att de ville göra den som en hyllning till udda filmer från 70-talet?
Det kanske bara är dåliga kulisser de använt för att få en skolmiljö?
Citera
2023-07-21, 10:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Muppety
Det kanske bara är dåliga kulisser de använt för att få en skolmiljö?

Kan ju vara så.

Lite märkligt är det iaf. att nassarna har en varningssymbol på ärmarna istället för hakkors.

Och den där slakthusklubben där galningen Jocke träffar i fängelset, han med kokainet, vad är det för märkligt ställe??

Såg Stockholm verkligen ut så 1989? Eller när filmen nu är gjord

Det konstigaste av allt är dock -

När han i Jockes gäng som kastas mer från klippan av nassarna

När han innan det blir hotad med kniv -

Det kommer ju en gammal gubbe som ser ut att vara 70, med barnbarnet på typ 8

Hur kan de som hotar honom bli avskräckta av att de dyker upp??

Udda film, jag fattar noll..
Citera
2023-07-21, 11:46
Medlem
Bret-Harts avatar
Citat:
Kan ju vara så.

Lite märkligt är det iaf. att nassarna har en varningssymbol på ärmarna istället för hakkors.

Och den där slakthusklubben där galningen Jocke träffar i fängelset, han med kokainet, vad är det för märkligt ställe??

Såg Stockholm verkligen ut så 1989? Eller när filmen nu är gjord

Det konstigaste av allt är dock -

När han i Jockes gäng som kastas mer från klippan av nassarna

När han innan det blir hotad med kniv -

Det kommer ju en gammal gubbe som ser ut att vara 70, med barnbarnet på typ 8

Hur kan de som hotar honom bli avskräckta av att de dyker upp??

Udda film, jag fattar noll..

Filmen är så dålig att den blir bra, den är förmodligen gjord med stor ironi mot hur sjuk världen kan vara, kolla bara hur det är nu........
Citera
2023-07-21, 11:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bret-Hart
Filmen är så dålig att den blir bra, den är förmodligen gjord med stor ironi mot hur sjuk världen kan vara, kolla bara hur det är nu........

Precis.

Man tror inte världen kan vara så jävla sjuk som i filmen.

Ironiska är att verkligheten är tusen gånger värre.
Citera
2023-07-21, 16:09
Medlem
mhns avatar
Citat:
Liam var runt 23 och Ray Jones runt 25 när filmen spelades in. Jag har alltid tyckt att de såg för gamla ut för att gå på gymnasium, speciellt Ray, men jag antar att regissören tyckte att de passade i rollerna i övrigt, så han hade överseende med att de såg äldre ut. Eller så hade rollkaraktärerna fått gå om gymnasiet ett antal gånger.

För övrigt så tycker jag filmen är rätt så underhållande och såg den på bio när det begav sig. Då var filmcensurens ambitionsnivå hög och givetvis klipptes det även i denna rulle, bl a när Jocke skallar en snubbe.

Även om de överspelade en aning så tycker jag Torsten Flinck och Jonas Karlsson gjorde hyfsade skådespelarinsatser. Jonas är väl den som lyckades överlägset bäst med sin fortsatta karriär av alla inblandade.
Citera
2023-07-21, 16:45
Medlem
XtraXs avatar
Om inte minnet sviker dansar det väl runt massa folk på gatan när de är på väg till festen (där Jocke frågar bruden om hon vill se poolen). Tända eldar osv.
Citera
2023-07-21, 18:20
Medlem
Vicious-Mackis avatar
Citat:

De starka färgerna används i hela filmen och är inspiration från konstnären Andy Warhol.
Flera av hans tavlor syns också i filmen.
Citera
2023-07-21, 19:31
Medlem
McCarthy01s avatar
En tidig beskrivning av filmen gjorde gällande att de skulle vara ett framtidsscenario av hur sjukt och dekadent samhället skulle komma att bli. Och filmen visar ju verkligen ett samhälle i moraliskt förfall. En studierektor som sitter och runkar på arbetstid, förvirrade människor (som Helens morsa) som låter udda vara jämnt och en värld där droger är det som gör folk "självförverkligade".

Filmen är utan tvekan ett intressant tidsdokument, trots de banala replikerna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in