2023-07-21, 02:17
Medlem
Undrar om detta problem blivit uppmärksammat?
Jag har en modern bil. Med fjärrlåsning.
Och upptäckte att man kan råk låsa in någon i bilen.
Om man trycker på fjärren, och låser - finns det inget sätt att öppna bilen - Någon som sitter i bilen när man råkar sätta sig på fjärren, och bilen förblir låst.
Upptäckte detta av en tillfällighet. Jag har inte råkat ut för något missöde, men det kan ske en allvarlig olycka. Det räcker man råkar ha nyckeln med fjärrkontroll i fickan - och sätter sig på den - så låser sig bilen. Om det då finns någon som sitter i bilen kan de inte komma ut. I sommarvärme kan det vara livsfarligt.
Antar det gäller många moderna bilar. I mitt fall är det en Polo.
Har det hänt några olyckor?
Finns det fler märken som har detta fel?
(jag anser det är fel att inte kunna öppna vare sig fönster eller dörrar, när man är inne i en bil).
Citera
2023-07-21, 02:20
Medlem
Mr Coffees avatar
Det är väl bara att öppna med handtaget inifrån som på alla bilar?
Citera
2023-07-21, 02:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Coffee

Min Volvo går det inte att öppna inifrån när den är låst. Lyckades låsa in tjejen i bilen en gång när jag skulle in på apoteket och handla, nu tog det inte så lång tid så hon behövde inte sitta inlåst i mer än 5-10minuter. Det var dock inte uppskattat för visst sjutton lyckades hon starta larmet och uppskattade inte att sitta i en tjutande bil medans folk gick förbi utanför.
Citera
2023-07-21, 02:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Undrar om detta problem blivit uppmärksammat?
Jag har en modern bil. Med fjärrlåsning.
Och upptäckte att man kan råk låsa in någon i bilen.
Om man trycker på fjärren, och låser - finns det inget sätt att öppna bilen - Någon som sitter i bilen när man råkar sätta sig på fjärren, och bilen förblir låst.
Upptäckte detta av en tillfällighet. Jag har inte råkat ut för något missöde, men det kan ske en allvarlig olycka. Det räcker man råkar ha nyckeln med fjärrkontroll i fickan - och sätter sig på den - så låser sig bilen. Om det då finns någon som sitter i bilen kan de inte komma ut. I sommarvärme kan det vara livsfarligt.
Antar det gäller många moderna bilar. I mitt fall är det en Polo.
Har det hänt några olyckor?
Finns det fler märken som har detta fel?
(jag anser det är fel att inte kunna öppna vare sig fönster eller dörrar, när man är inne i en bil).

Undrar om inte det går att ändra i bilens inställningar? Som sagt har jag lyckats låsa in tjejen vid ett tillfälle. Men har även låst in hunden med utlöst larm som följd. På min Volvo ändrar men då larmnivå i inställningarna. Har dock inte koll på om det ändrar möjligheten att även kunna öppna bilen inifrån eller om det finns någon annan inställning för det.

Har ju inte direkt tänkt att låsa in någon igen efter min lilla miss med tjejen, men misstag sker ju och precis som du skriver är det ju en liten risk.
Citera
2023-07-21, 02:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Coffee

Jag har provat två gånger - Sätter mig i bilen, trycker på fjärrens låsknapp. Sedan fungerar inga reglage överhuvud taget. Livsfarligt.
Citera
2023-07-21, 02:50
Medlem
Dimpens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moderatorhora
Min Volvo går det inte att öppna inifrån när den är låst. Lyckades låsa in tjejen i bilen en gång när jag skulle in på apoteket och handla, nu tog det inte så lång tid så hon behövde inte sitta inlåst i mer än 5-10minuter. Det var dock inte uppskattat för visst sjutton lyckades hon starta larmet och uppskattade inte att sitta i en tjutande bil medans folk gick förbi utanför.
Satt hon bak så kan det vara barnlås aktiverat. Då går det inte att komma ut med mer än att du manuellt ändrar spärren på dörren.
Citera
2023-07-21, 02:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dimpen
Satt hon bak så kan det vara barnlås aktiverat. Då går det inte att komma ut med mer än att du manuellt ändrar spärren på dörren.

Nej, hon satt fram i passagerarsätet. "Barnlåset" har jag såklart koll på.
Citera
2023-07-21, 02:57
Medlem
TELAVIV91s avatar
Det är ju för att tjuvarna inte bara ska kunna krossa ett fönster och hoppa in. Så har bilar varit byggda i femton år men tror jag ibland kört nån nyare där man kunnat öppna innifrån så det är kanske inte ett bergfast krav.

En glashammare i bilen rekommenderas nuförtiden ifall man blir inlåst oavsett anledning, för dagens bilar är nästan som kassaskåp och inget man bara sparkar sönder vid behov.
Citera
2023-07-21, 03:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TELAVIV91
Det är ju för att tjuvarna inte bara ska kunna krossa ett fönster och hoppa in. Så har bilar varit byggda i femton år men tror jag ibland kört nån nyare där man kunnat öppna innifrån så det är kanske inte ett bergfast krav.

En glashammare i bilen rekommenderas nuförtiden ifall man blir inlåst oavsett anledning, för dagens bilar är nästan som kassaskåp och inget man bara sparkar sönder vid behov.

En glashammare skulle hjälpa - men det är ju ingen som har.
Citera
2023-07-21, 03:01
Avslutad
Haha bra att veta om man vill ha koll på kärringen medan man gör ärenden.

Inte så bra att larmet går dock.
Citera
2023-07-21, 03:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moderatorhora

Ok. I min bil finns inget larm. Så där kan man bli inlåst utan någon märker det.
Undrar hur det är med andra märken?
Citera
2023-07-21, 03:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Ok. I min bil finns inget larm. Så där kan man bli inlåst utan någon märker det.
Undrar hur det är med andra märken?

Tror att det nog är standard på de flesta modeller och märken. Tanken är väl att försvåra inbrott.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in