Citat:
Ursprungligen postat av
Urbizzo
Undrar om detta problem blivit uppmärksammat?
Jag har en modern bil. Med fjärrlåsning.
Och upptäckte att man kan råk låsa in någon i bilen.
Om man trycker på fjärren, och låser - finns det inget sätt att öppna bilen - Någon som sitter i bilen när man råkar sätta sig på fjärren, och bilen förblir låst.
Upptäckte detta av en tillfällighet. Jag har inte råkat ut för något missöde, men det kan ske en allvarlig olycka. Det räcker man råkar ha nyckeln med fjärrkontroll i fickan - och sätter sig på den - så låser sig bilen. Om det då finns någon som sitter i bilen kan de inte komma ut. I sommarvärme kan det vara livsfarligt.
Antar det gäller många moderna bilar. I mitt fall är det en Polo.
Har det hänt några olyckor?
Finns det fler märken som har detta fel?
(jag anser det är fel att inte kunna öppna vare sig fönster eller dörrar, när man är inne i en bil).
Undrar om inte det går att ändra i bilens inställningar? Som sagt har jag lyckats låsa in tjejen vid ett tillfälle. Men har även låst in hunden med utlöst larm som följd. På min Volvo ändrar men då larmnivå i inställningarna. Har dock inte koll på om det ändrar möjligheten att även kunna öppna bilen inifrån eller om det finns någon annan inställning för det.
Har ju inte direkt tänkt att låsa in någon igen efter min lilla miss med tjejen, men misstag sker ju och precis som du skriver är det ju en liten risk.