2023-07-20, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaChiara
Det är en podd som heter Förhörsrummet som har 6 avsnitt om mordet på Tove. De låter skådespelare läsa upp förhören med de inblandade. Kan vara intressant för den som vill höra förhören igen:

https://poddtoppen.se/podcast/1612827862/forhorsrummet/tove-i-vetlanda-del-1-av-6

Jag har bara hunnit lyssna halva avsnittet på avsnitt 1

Där förhörs M
Hennes lögner till föräldrarna om mord kvällen där hon säger att hon gick på efterfest till en N*a
det tror jag är hennes egna lögn/ide/påhitt
Hon får frågan om hon brukar ljuga ibland där hon svarar bla att hon ibland har ljugit för föräldrarna men hon säger inte vad hon ljugit om
Citera
2023-07-20, 18:47
Medlem
Nonitottas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, det är fruktansvärt, helt obegripligt. Och sorgligt.

Varifrån är citeringen?

Och så vet vi ju att rättsläkaren ändå har sagt att Tove kan ha fått en hjärnskakning. Varifrån har han fått uppgiften att hon inte kunnat bli medvetslös?

Det är inget som rättsläkaren har sagt i rätten eller skrivit i rättsutlåtandet.

Det är ju lite märkligt.
Dura Mater är den hjärnhinna som ligger närmast skallbenet. Den mellersta kallas Spindelvävshinnan (araknoidal)och mellan dessa två ligger det sk Subduralrummet. Närmast själva hjärnan ligger den mjuka hinnan Pia Mater.

Mellan de förstnämnda två hinnorna kan personer ha en missbildning (aneurysm) som man är född med. Som plötsligt kan brista och orsaka en stroke. Eller att det aldrig sker. Men, som RL borde veta, kan en blödning i mellanrummet också uppstå genom yttre våld.

Vad jag minns skrev RL att det fanns tecken på blod där. Vore ju ytterst märkligt om Tova hade ett medfött aneurysm som brast just där av alla ställen på huvudet, vid misshandeln/mordet. Knappast troligt.

Tills någon bevisar motsatsen så tror jag att Johanna har dunkat Tovas huvud mot golvet ett antal gånger. Slagit (käkskadan) eller t.o.m sparkat. Innan själva dödsgreppet. Rättsläkaren verkar vara en rätt osäker person, men troligen är hon inte det egentligen. Kanske är hon så rädd att göra fel så att det som är uppenbart kan bli försvagat när hon säger något? Mellanmjölk?

Om grannen hörde detta eller ej låter jag vara osagt.
Senast redigerad av Nonitotta 2023-07-20 kl. 19:15.
Citera
2023-07-20, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Man ser också hur snabbt Maja finner sig, när förhörsledarna ifrågasätter hur hon kan vara på toaletten vid den tiden utan att se Tove. Jag har inte tillgång till FUP nu, men mitt minne är att Maja blixtsnabbt föreslår att Johanna måste ha flyttat kroppen. När förhörsledaren frågar vart säger Maja direkt ”Klädkammaren eller vindsförrådet”.

Endera tror man på Maja, och då slås man av hur rapp hon är på att hjälpa polisen att tänka ut en förklaring på var kroppen skulle kunna tänkas vara gömd. Om man inte tror på Maja så slås man av hur snabbt hon tillverkar en lögn…

Oavsett om man tror på Maja eller ej så motsäger hennes snabbtänkthet den bild som sprids av Maja i tråden som trög, oförmögen att tänka själv osv.

Citat:
Ursprungligen postat av Anedin

Där förhörs M
Hennes lögner till föräldrarna om mord kvällen där hon säger att hon gick på efterfest till en N*a
Hon får frågan om hon brukar ljuga ibland där hon svarar bla att hon ibland har ljugit för föräldrarna men hon säger inte vad hon ljugit om

Japp, ljuga och manipulera kan hon! Det har hon gjort länge för sina föräldrar och kommit undan utan större bekymmer verkar det som. Jag stod och pratade med en bekant till M s föräldrar utanför Eksjö tingsrätt (kom inte in) i nån halvtimme. Enligt henne var föräldrarna väldigt reko. Frågan är hur mycket M kommit undan med, genom att ljuga för dom. Vi vet ju genom FUP att både J och M hittar på mycket dumheter innan mordet. Minns jag rätt så var sprayningen av bilen det enda pappan kände till.

Det betyder att hon undanhållit/ljugit om väldigt mycket under lång tid. Trots att M och pappan hade en väldigt bra relation
Citera
2023-07-20, 18:57
Medlem
Nonitottas avatar
Citat:
Jag kan inte heller se att förflyttning av mordet i tiden spelar någon roll för domen mot Maja. Det som spelar roll är att Maja har vittnat utförligt om sina förehavanden i tid runt att Johanna lämnar lägenheten för att åka till Donken. Vid den tiden är Tove död. Maja påstår att hon går på toaletten innan Johanna lämnar lägenheten och åker till Donken och att hon befinner sig där när Johanna skickar sms:et. Maja ser inte till Tove. För att detta ska kunna vara sant måste Johanna ha gjort en helt onödig, ologisk förflyttning av Toves kropp från badrummet till endera klädkammaren - samma rum där Maja påstår att hon sover - eller till vindsförrådet - genom trapphuset där grannen nyss stått och ringt på dörren.

Båda dessa alternativ är orealistiska. Förutom att förflyttningen är ologisk så finns inte tiden för Johanna att göra den förflyttningen av kroppen.

Det är här Majas historia kapsejsar. Att flytta tiden för mordet 5 eller 10 minuter bakåt gör ingen skillnad.

Ja, det torde vara en självklarhet att Maja såg Tova även första gången. Hennes nekande till detta är bara löjlig och totalt genomskinlig. Hon eller någon annan, typ psykproffs kan inte skylla på hennes diagnoser här.
Citera
2023-07-20, 19:03
Medlem
Nonitottas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Citeringen kommer från expressens liverapportering från rättegången. Har tyvärr inte kvar direktlänken. Var i första hand ute efter J och M s avrapporterade reaktioner under rättegången. Stod tyvärr inte så mycket dom.

Vart hittar man att RL sagt att T kan ha fått en hjärnskakning?

Har skrivit det nyligen och skriver det igen:
På Youtube kan man gratis knappa in sig på rättegången. Rättegångspodden på podme är ett annat gratisalternativ.
Autensiska ljudtupptagningar från bl.a Johanna, Maja och rättsläkaren AL.
Citera
2023-07-20, 19:07
Medlem
Nonitottas avatar
Citat:

Där förhörs M

Det är förvisso ordagrant reciterat, det är skådespelare som läser in förhören. Men det är rätt bra ändå.
Citera
2023-07-20, 19:14
Avslutad
Citat:
Japp, ljuga och manipulera kan hon! Det har hon gjort länge för sina föräldrar och kommit undan utan större bekymmer verkar det som. Jag stod och pratade med en bekant till M s föräldrar utanför Eksjö tingsrätt (kom inte in) i nån halvtimme. Enligt henne var föräldrarna väldigt reko. Frågan är hur mycket M kommit undan med, genom att ljuga för dom. Vi vet ju genom FUP att både J och M hittar på mycket dumheter innan mordet. Minns jag rätt så var sprayningen av bilen det enda pappan kände till.

Det betyder att hon undanhållit/ljugit om väldigt mycket under lång tid. Trots att M och pappan hade en väldigt bra relation
Även om det är vanligt att tonåringar ljuger för föräldrar så är ju detta något utöver det vanliga. Skadegörelse, mordbränder… Majas bakgrund inom kyrkan verkar inte ha avsatt några spår alls i form av att samvete som plågat henne. Det gör också historien om att hon låg och bad till Gud att det skulle regna när Johanna skulle anlägga en brand nånstans, låter väldigt påhittad. Gud verkar inte ha varit nära hennes tankar i övrigt.
Citera
2023-07-20, 19:17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Nonitotta
Ja, det torde vara en självklarhet att Maja såg Tova även första gången. Hennes nekande till detta är bara löjlig och totalt genomskinlig. Hon eller någon annan, typ psykproffs kan inte skylla på hennes diagnoser här.
Om Maja var in i badrummet måste hon ha sett Tove. Det troligaste är förstås att hon undvek badrummet eftersom hon visste att Tove låg där. Johanna trodde att Maja befann sig i vardagsrummet när Johanna åkte till Donken och det låter troligt.
Citera
2023-07-20, 19:22
Medlem
Nonitottas avatar
Citat:
Om Maja var in i badrummet måste hon ha sett Tove. Det troligaste är förstås att hon undvek badrummet eftersom hon visste att Tove låg där. Johanna trodde att Maja befann sig i vardagsrummet när Johanna åkte till Donken och det låter troligt.

Gäller även i hallen.
Citera
2023-07-20, 19:22
Medlem
Citat:

Ibland så säger psykologer/terapefter att vissa söker egenskaper hos part/vänner som de känner igen fr hemförhållanden
(Kan vara en anledning till att M sökte sig till J?)
Min känsla är att M pappa är rätt styrande
mamman lite mer tillbakadragen och låter mannen i huset bestämma
därav att hon säger att M har bra relation med pappan
att det är han som har huvudansvaret och han är ju pastor som leder sin församling

J hade ju sagt att M borde ta typ avstånd fr sina föräldrar

Kan ju finnas något som M inte mådde bra av i förhållandet till föräldrar?
Min tanke är att om M hade stor trygghet hemma så borde hon haft mer känsla för vad som är fel och rätt och större självkänsla att ta avstånd för det som inte var bra i relationen med J?

Jag kanske har helfel men den känslan har jag fått nästan fr början om M situation
Allt behöver inte vara bra innanför dörrar som
det ser ut utåt
Senast redigerad av Anedin 2023-07-20 kl. 19:25.
Citera
2023-07-20, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nonitotta
Det är förvisso ordagrant reciterat, det är skådespelare som läser in förhören. Men det är rätt bra ändå.

Ordagrant är viktigast

Jag har även läst alla förhör i fup
Citera
2023-07-20, 19:34
Medlem
Nonitottas avatar
Citat:
Ordagrant är viktigast

Jag har även läst alla förhör i fup

Här: Varsågod

https://www.youtube.com/results?search_query=tove+i+vetlanda+r%C3%A4tteg%C 3%A5ng

Sen är det bara att scrolla nedåt och välja det autentiska förhör man vill lyssna på.
Senast redigerad av Nonitotta 2023-07-20 kl. 19:38.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in