2023-07-20, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Som sagt finns ingen källa som säger han drack kaffe i sitt rum eller ens var på samma våningsplan som sitt rum.

Det handlar inte om han verkligen drack kaffet eller tog fram en jojo utan om han hade möjlighet att lägga ifrån sig vapnet eller byta ytterplagg..

Om Engström inte befinner sig med väktarna hela tiden utan kan befinna sig i byggnaden och i sitt rum så finns möjligheten.....Det är det som är det viktiga..
Citera
2023-07-20, 18:38
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Blandar du inte ihop dig och mig nu?

Jag bad dig tidigare peka ut exakt var i förhöret JA beskriver SE:s uppträdande, eller något annat i förhöret som tyder på att han beskriver Engström på platsen.

JA beskriver inte SEs agerande. JA känner igen SEs utseende. SE var ett ganska passivt vittne och höll sig i bakgrunden.

JÅS och SE är två olika personer. JA kommer ihåg SEs utseende. JA beskriver också JÅS klädsel och beteende och som tunnhårigare än SE. JA kommer också ihåg att SE hade keps på sig på mordplatsen.

https://wpu.nu/wiki/Uppslag:E9978-01-C
När han (JA) kommer till fotografi föreställande Engström E63-00 tycker han sig känna igen glasögonen och han säger att möjligen hade han keps eller annan huvudbonad.
i rättegången mot CP blir han ännu tydligare att det handlar om två personer. SE och JÅS.

Det här är inte speciellt svårt att förstå.
Citera
2023-07-20, 18:39
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Det handlar inte om han verkligen drack kaffet eller tog fram en jojo utan om han hade möjlighet att lägga ifrån sig vapnet eller byta ytterplagg..

Om Engström inte befinner sig med väktarna hela tiden utan kan befinna sig i byggnaden och i sitt rum så finns möjligheten.....Det är det som är det viktiga..

Men herregud, hur tänker du... Det är du som fokuserar på kaffet, jag fokuserar på att det inte finns uppgifter att han ens var nära sitt rum...

Så du tror han bytt kläder utan att väktarna noterat det... Man har extra vinterkläder liggandes på jobbet?
Senast redigerad av enough-is-enough 2023-07-20 kl. 18:42.
Citera
2023-07-20, 18:40
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av csvens
Du menar alltså att Wall skulle avvakta över 3 år med en sådan grej?

Hur är det med alla andra då, det finns jurister och experter på vittnesvärdering som tagit del av förhören? Förklara varför dom inte är läskunniga och fattar lika bra som du?

Det "experterna" här i tråden missar är att de inte klarar av att läsa innantill i förhören.

Vi får väl se om två veckor vad GW har totat ihop.
Citera
2023-07-20, 18:44
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Det "experterna" här i tråden missar är att de inte klarar av att läsa innantill i förhören.

Vi får väl se om två veckor vad GW har totat ihop.

Jag tycker det är roligt de skyller på Ström. När det är Bäckström och Johnsson som placerar SE på mordplatsen... Det är de som förhör JA när han säger SE är välliknande.

Dumma polisen som går på när SE pekas ut av ett vittne...
Citera
2023-07-20, 18:50
Medlem
Citat:
Men herregud, hur läser du... Det är du som fokuserar på kaffet, jag fokuserar på att det inte finns uppgifter att han ens var nära sitt rum...

Det har aldrig handlat om kaffet eller bevis för att han just varit på sitt rum..

Jag tror jag skrev följande att han lämnar brottsplatsen just när han får reda på att det är Olof Palme för att gå till Skandia för att ta en kaffe på sitt rum..

Det jag menar här att prioriteringen är att komma in till Skandia för att få lite egentid och vara lite osedd blir misstänkt..

Som du själv skrev så finns det ju ett värde i om GM-SE har möjligheten att dumpa vapnet ...
Citera
2023-07-20, 18:54
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Det har aldrig handlat om kaffet eller bevis för att han just varit på sitt rum..

Jag tror jag skrev följande att han lämnar brottsplatsen just när han får reda på att det är Olof Palme för att gå till Skandia för att ta en kaffe på sitt rum..

Det jag menar här att prioriteringen är att komma in till Skandia för att få lite egentid och vara lite osedd blir misstänkt..

Som du själv skrev så finns det ju ett värde i om GM-SE har möjligheten att dumpa vapnet ...

Men nu finns extremt lite som tyder han var innanför skjutdörrarna. Vilket jag tycker ger värde att han inte är GM. För inte skulle GM gå ut på Sveavägen tillbaka med revolvern på sig...
Citera
2023-07-20, 18:54
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Jag tycker det är roligt de skyller på Ström. När det är Bäckström och Johnsson som placerar SE på mordplatsen... Det är de som förhör JA när han säger SE är välliknande.

Dumma polisen som går på när SE pekas ut av ett vittne...

Ärs! Alla vet ändå att SE är skyldig så JA måste bara ha fel! Så måste det bara vara om man låser sig vid SE som GM. JA pekade säkert inte alls ut SE på någon bild i förhöret. Det blir ju bara konstigt.
Fel, fel, fel! Dumma, dumma polisen!
Citera
2023-07-20, 18:55
Medlem
Citat:
Men nu finns extremt lite som tyder han var innanför skjutdörrarna. Vilket jag tycker ger värde att han inte är GM. För inte skulle GM gå ut på Sveavägen tillbaka med revolvern på sig...

Så du tycker att det är extremt lite som tyder på att han haft möjlighet att dumpa vapnet på sitt rum ?
Citera
2023-07-20, 18:58
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:

Det första han gjorde när han fick höra det var Palme var att gå och berätta för väktarna och sin fru. Det är ju något som går hand i hand med den oskyldige SE jag ser framför mig. Fort in för att berätta. Han ringer grannar på morgonen och berättar... Låter det som en GM? Nej.
Citera
2023-07-20, 19:00
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Jag hade tyvärr redan läst den guldspadedekadenta TPs osannolika bok och avfärdat hans konstruerade upphetsning att han, Sveriges "främstaste" expert på SE hade hittat en mindre missuppfattning i materialet som inte påverkade faktum att JA pekade ut just SE på bild och ingen annan.

Att höra KP rapa upp samma västkustska rappakalja på pressträffen fick mig att fundera över KPs mentala hälsa.

Att JA pekade ut SE på bild finns belagt i materialet. Det går inte att komma runt.

Fortsätt nu vänligen att rita pyramider på ett papper och fantisera om Sherlock Holmes!

Jo, det går alldeles utmärkt att komma runt, om man bemödar sig om att läsa protokollet.

Uppgiftslämnare: JA
Datum: 14:e maj 1986
Händelse: "Anknyter tips E 17:2. Uppföljning avseende vittnet Engström".

Vad är då tips E17:2? Jo, det är förhöret med JA den 8:e april, där han nämner en man med glasögon, och en rock åt det ljusare hållet, som kommer fram till bilen, och sedan pratar med flera på platsen:

JÅS.

Fotovisningen handlar alltså ENBART om att ta reda på vem den mannen var, och som man kan höra på ljudklippet från Palmerummet den 20:e april trodde man att den mannen var SE. Så JA beskriver mannen den 8:e april, och får sedan beskriva mannen igen den 14:e maj, och försöka peka ut honom. Så den han beskriver, och blev ombedd att försöka peka ut, är mannen vid bilen.

Det är ju det som protokollet och visningen handlar om enligt ämnesraden och protokoll-beteckningen.
Senast redigerad av Dalulven 2023-07-20 kl. 19:05.
Citera
2023-07-20, 19:00
Medlem
Citat:
Det första han gjorde när han fick höra det var Palme var att gå och berätta för väktarna och sin fru. Det är ju något som går hand i hand med den oskyldige SE jag ser framför mig. Fort in för att berätta. Han ringer grannar på morgonen och berättar... Låter det som en GM? Nej.

Vart exakt tog han telefonsamtalet med hans fru ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in