2023-07-20, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tuljomten
Är det inte märkligt att inga grannar sett några poliser i närheten av J o S hus? Borde man inte förvänta sig dörrknackning i området för att gå någon klarhet i när J lämnade hemmet, och hur han tog sig till skjutbanan, samt när S och barnen lämnat hemmet i bilen etc?

Visst skulle det kunna vara så som tidigare spekulationer i tråden att J arrangerat morden.
Hela familjen beger sig ut för att ex. bada, ovetande om att vapen finns med i bilen, brottet begås, J tar sig till skjutbanan, träningar, han tar cykeln till hemmet och larmar polisen då han hittar en lapp på köksbordet/ser att vapnet fattas i vapenskåpet, prio 1 larm utlöses och bilen hittas.

Hade det framkommit att hela familjen lämnade huset vid 16-17 tiden skulle allt förändras.

Hoppas h tror inte att så är fallet, men man bör vända på varje sten i det här fallet.
Ja…och att han tydligen först anmäler dom försvunna och ändå åker till skyttet på kvällen. Han kan ju isf inte varit särskilt orolig men anmäler dom ändå.
Citera
2023-07-20, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tuljomten
Är det inte märkligt att inga grannar sett några poliser i närheten av J o S hus? Borde man inte förvänta sig dörrknackning i området för att gå någon klarhet i när J lämnade hemmet, och hur han tog sig till skjutbanan, samt när S och barnen lämnat hemmet i bilen etc?

Visst skulle det kunna vara så som tidigare spekulationer i tråden att J arrangerat morden.
Hela familjen beger sig ut för att ex. bada, ovetande om att vapen finns med i bilen, brottet begås, J tar sig till skjutbanan, träningar, han tar cykeln till hemmet och larmar polisen då han hittar en lapp på köksbordet/ser att vapnet fattas i vapenskåpet, prio 1 larm utlöses och bilen hittas.

Hade det framkommit att hela familjen lämnade huset vid 16-17 tiden skulle allt förändras.

Hoppas h tror inte att så är fallet, men man bör vända på varje sten i det här fallet.

Jag håller med dig! Man får hoppas att det utreds noga. Trots semestertider. Men det känns bra märkligt att det verkar vara så lite rörelse i och kring huset.
Citera
2023-07-20, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hannha
Ja…och att han tydligen först anmäler dom försvunna och ändå åker till skyttet på kvällen. Han kan ju isf inte varit särskilt orolig men anmäler dom ändå.

Vi vet inte när på dagen det anmäldes. Är det någon som minns om det funnits nån uppgift om det i media? Jag har gått igenom lokalnyheterna och där nämns bara 21:20 (då de hittades).
Jag tar för givet att det anmäldes efter skytteträningen. Allt annat verkar ju för otroligt.
Citera
2023-07-20, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fibonaccital
Aha, tack för klargörandet.

Jag trodde att det var här:

https://www.google.com/maps/@59.8301072,15.6736098,3a,15y,158.45h,85.67t/data=!3m6!1e1!3m4!1s_ZJPat4qpr6Us6oyV2GVIw!2e0!7i1 6384!8i8192?entry=ttu

Hur många skjutbanor har de i Skinnsberg?

EDIT:

Alltså här menar Du:
https://minkarta.lantmateriet.se/plats/3006/v1.0/?e=536960&n=6633054&z=15&mapprofile=flygbild&backg round=2&boundaries=false&name=Skyttebana
Stämmer bra👍 finns bara en pistol bana men tror det finns någon jaktbana bortåt färna men vet inte om den finns kvar.
Citera
2023-07-20, 12:43
Medlem
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/bgJGPg/misstankt-mordvapen-hittades-i-bilen

Här står det att de anmäldes försvunna "tidigare under dagen" men man vet ju inte hur säker den uppgiften är.
Citera
2023-07-20, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hannha

Kan ha missat när anmälan gjordes, men fick för mig att det skedde när han kom hem efter träningen och insåg att ett vapen saknades i vapenskåp i samband med att han skulle låsa in sitt han tränat med.

Ännu märkligare om han åker påträning efter att anmälan gjorts, hade han sitt vapen med borde han väl sett att det andra saknades redan innan han åkte på träningen..

Men vi vet väl inte heller om någon annan anmält S o barnen försvunna?
Citera
2023-07-20, 12:52
Medlem
Nån som tog en skärmdump på kvittot? Som vill ladda upp? Den tidigare postade länken fungerar inte.
Citera
2023-07-20, 12:55
Medlem
Fibonaccitals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inam
Nån som tog en skärmdump på kvittot? Som vill ladda upp? Den tidigare postade länken fungerar inte.

Här:

https://imgur.com/a/WNlCQl9
Citera
2023-07-20, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazdockans
Vi vet inte när på dagen det anmäldes. Är det någon som minns om det funnits nån uppgift om det i media? Jag har gått igenom lokalnyheterna och där nämns bara 21:20 (då de hittades).
Jag tar för givet att det anmäldes efter skytteträningen. Allt annat verkar ju för otroligt.
Verkar som sagt otroligt att han inte sett att vapnet S befaras ha brukat var borta från vapenskåp när han plockade ur sitt för att åka på träningen, inte fan skulle jag åkt på träning om jag anmält familjen försvunnen och att det saknas ett vapen i vapenskåpet, förutsett att det bara finns ett vapenskåp. Hade det funnit flera skåp i hemmet borde väl polisen undersöka detta men inga grannar har ju sett varken polis eller avspärrningar på platsen. Något jag inte får ihop...
Citera
2023-07-20, 12:58
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Nej det är ungefär 50-50 mellan manliga och kvinnliga förövare när barn dödas. Allt enligt statistik på nätet.

Det aktuella fallet i Skinnskatteberg följer alltså en statistisk mall, det finns flera dubbelmord på barn de senaste 15 åren där mammor varit förövaren.

Vad menar du med ”statistik på nätet”? Har du möjligen någon mer exakt källhänvisning?
Citera
2023-07-20, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazdockans
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/bgJGPg/misstankt-mordvapen-hittades-i-bilen

Här står det att de anmäldes försvunna "tidigare under dagen" men man vet ju inte hur säker den uppgiften är.

Stämmer det då verkligen att mannen åkte till skjutbanan vid 18-tiden? Barnen, frugan och en pistol är oförklarligt borta. Inte drar man väl till skjutbanan på träning då?

Alternativt har han haft med sig sin pistol hela dagen av någon anledning och haft mobilen avstängd. Men varför skulle han sprungit runt med pistolen hela dagen för att åka till skjutbanan kl 18. De bodde ju bara 2,8km från skjutbanan. Då är det ju smidigare att svänga förbi hemma innan träningen än att försöka förvara sin egna pistol säkert hela dagen.
Citera
2023-07-20, 13:18
Medlem
Alltså detta är ett problem NÄR! kom anmälan in till polisen. Polisen uppdaterar sin händelserapport på polisens hemsida. Men den uppdateringen är i princip värdelös om man vill få en översikt hur ärendet fortskridits. Iom att man uppdaterar sidan så försvinner tidigare uppgifter som fanns innan senaste uppdateringen. Media gör inte saken bättre heller för dom uppdaterar artiklarna så tidigare uppgifter försvinner. Sedan om vi då ska undersöka hur polisen skött detta ärende så får vi ingen startpunkt på en tidslinje. NÄR! startar tidslinjen?. Det är fr.om när anmälan kommer in. Idag pratar polisen endast om när LARMET kom in 21.20 när man fann dom. Men det är skillnad på LARM och när ANMÄLAN gjordes.

Om det var vid 13 tiden väcker det i så fall frågor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in