2023-07-19, 22:17
Medlem
Bristen på busschaufförer

Hörde detta idag igen: en enorm brist på busschaufförer finns i Sverige. Varför då undrar jag? Tjänar man dåligt? Dåliga arbetstider? Tråkigt jobb? Åker folk inte buss längre? Vad e grejen? Personligen kan jag lätt tänka mig jobba med detta, men då helst om det är för längre resor. Palla åka samma sträcka i stan om och om igen.
Citera
2023-07-19, 22:38
Medlem
Tex sl sparkar folk som galningsr sen ställer in rutter.

Det är ingen brist på förare utan mer brist på kompetent ledning som är villiga att betala.
Citera
2023-07-19, 22:43
Medlem
GormDenGamles avatar
Samma i Norge. De flesta är äldre och ska snart i pension.
Citat:
Bussbransjen har sluttet å søke etter folk med førerkort for buss. Nå nøyer selskapene seg med å søke etter folk som har lyst til å kjøre buss. Kanskje de skulle prøve å øke lønna for å øke rekrutteringen.

Även på global basis, som går att läsa i min länk.

https://frifagbevegelse.no/debatt/vi...753.29c783598a
Senast redigerad av GormDenGamle 2023-07-19 kl. 22:45.
Citera
2023-07-19, 22:47
Medlem
Det är ju ingen brist på människor med rätt körkort. Det har massproducerats chaufförer, allt sedan 70-talet. Så det handlar säkert om dålig lön, osäker arbetsgivare, arbetstid samt risken för våld.
Citera
2023-07-19, 22:51
Medlem
LagomLats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Det är ju ingen brist på människor med rätt körkort. Det har massproducerats chaufförer, allt sedan 70-talet. Så det handlar säkert om dålig lön, osäker arbetsgivare, arbetstid samt risken för våld.

Ja, som TS skriver!

Dålig lön, dåliga arbetstider, dåliga resenärer.

Dessutom fula uniformer.

LL
Citera
2023-07-19, 23:00
Medlem
ja det går ju att vara romantiker men. Allt är skit med det där och nog en av dom sista jobb jag skulle ta.

Dålig lön, stressigt, Det värsta är ju tiderna, du kan få delade pass över dygnet. hela det jobbet är som ett stort enda evigt som om det var ett sort företag och man vill bli av med folk, ja då omplacerar vi till bussen. Sen är det ju flera bolag som är underentreprenörer också, alltså dom bolag som har förhandlat till sig det lägsta priset.

Tror ni inte dom få jobb som finns på dom där längre turerna är ganska fullt och jag tror inte det heller är så värst kul att köra samma rutt ned till Tyskland eller vad det nu är.

Det går under transport va, fattar inte vad dom håller på med men redigt pisslön är vad det är.
Citera
2023-07-19, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LagomLat
Ja, som TS skriver!

Dålig lön, dåliga arbetstider, dåliga resenärer.

Dessutom fula uniformer.

LL

Ja där sa du något,,, uniformen ärt inte bara ful. Den är så klart obekväm och förbannat varm också. Och man ska vara ett ansikte utåt. Den ska vara på oavsett om AC eller nån gammal pissbuss gått sönder. jag har åkt med bussar här som är trasiga så värmen går ut på max. Snacka om dårhus va.

Var några manliga chaufförer som fick nog i Göteborg som helt enkelt kom på genidraget att köra i kjol. Det var ju ok enligt regemente och "Fel" kön kunde man knappast anmärka på i dagens PK korrekta qwersverige. Haha skrattade så jag dog och jag hade fan i mig gjort lika dant.
Citera
2023-07-19, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HatarBogar

Det är ingen brist på förare utan mer brist på kompetent ledning som är villiga att betala.

Man förhandlar nytt bolag som är billigare, alla får säga upp sig och ta anställning på den nya bolaget. Så rullar det på. Bara det hade gjort mig tokig.
Citera
2023-07-20, 01:50
Medlem
Iifyousaysos avatar
Citat:

Skojar du på mig din lilla stjärtgosse?
SL har ingen egen trafik allt sker genom upphandlingar.
Kolla wiki din lilla glasögonfikus!
https://sv.wikipedia.org/wiki/Kollek...holms_l%C3%A4n
Citera
2023-07-20, 04:33
Moderator
Arne.Ankas avatar
Övriga fordon --> Arbetsliv och arbetsmarknad
/Moderator
Citera
2023-07-20, 08:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Molten
Hörde detta idag igen: en enorm brist på busschaufförer finns i Sverige. Varför då undrar jag? Tjänar man dåligt? Dåliga arbetstider? Tråkigt jobb? Åker folk inte buss längre? Vad e grejen? Personligen kan jag lätt tänka mig jobba med detta, men då helst om det är för längre resor. Palla åka samma sträcka i stan om och om igen.

Detta är det ju inte, det borde du kunna räkna ut själv?
Citera
2023-07-20, 08:30
Medlem
Citat:

SL har 0 anställda busschafförer så de är inte de som ställer in turer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in