Citat:
I logiskt tänkande slår 18-24 åriga kvinnor i snitt jämnåriga män med råge och får generellt högre poäng än äldre personer av bägge könen. Så om du vill ha hjälp med att tänka mer logiskt och lösningsorienterat, så var inte rädd för att låta en 20-årig donna överta tänkandet, riskkalkyleringen och problemlösandet. Byggandet av tvåvånings timmerstugor av tunga stockar kan dock muskulösa karlar gott syssla med. Fast det är slöseri med energi. Du kanske kan trolla med knäna, men sanningar och fakta klarar du inte av att trolla bort. Inte sant, käre trollkarl Pelle?
Citat:
Halmgubbe! Jag har aldrig påstått att kvinnor är smartare än män, utan kommenterade bara vad som stod i artikeln angående testresultaten i logiskt tänkande för män och kvinnor i den aktuella åldersgruppen 18-24 år. Så det var faktiskt ett korrekt uttalande jag hade gjort
Du har dragit en kausal slutsats att en kvinna i en specifik ålder leder till ett bättre utfall baserat på en ovetenskaplig artikel som enbart summerar resultaten ifrån lämplighetstester. Du har därmed blandat ihop association med kausalitet. Du sa ordagrant att man ska välja en 20-åring. Den slutsatsen kan du inte dra utifrån det du har skickat. För det första tittar artikeln på snittvärden i åldersgruppen 18-24, så du har ingen aning om vad snittet ligger för just 20-åringar då man har klumpat ihop 7 åldersgrupper (18-24) till en och samma grupp och därmed uppskattat ett snitt. Dessutom är det ingen artikel som bygger på en systematisk statistisk analys (kontroll för bakgrundsfaktorer etc.)
Artikeln presenterar en intressant observation men det har inget med kausalitet att göra då det är omöjligt att dra sådana slutsatser utifrån artikeln.
Så slutsatsen att man ska välja en 20-åring eller vad du insinuerar är inte en korrekt slutsats ifrån artikeln. Du blandar ihop observation med kausalitet och du har ingen aning om hur resultaten såg ut bland 20-åringar, då man redovisade ett snittvärde utifrån 18-24 åringar. Så två stora fel har du gjort.
Ditt misstag är enkelt att se för någon som är kapabel att tänka logiskt. Låt oss säga att en studie har gjorts där de som äter rött kött får mer cancer jämfört med de som inte äter det. Är det då en korrekt slutsats att säga: ''Undvik rött kött''? Nej, det är det ju inte om inte kausalitet har fastställts. Detta är ett hypotetiskt exempel.
På samma sätt är det fel av dig att anta att man ska välja en 20-åring då du förmodar att en kvinna som är 20 leder till bättre resultat när det gäller att lösa logiska problem. Du glömmer att snittvärdet uppskattas ifrån alla i åldern 18-24. Du har därmed ingen aning vilka åldrar mellan 18-24 som pushar upp snittvärdet uppåt och leder till ''överprestationen'' och inte bara det, du gör en kausal bedömning (vilket du förnekar) där du blandar ihop observation med kausalitet.
Det klassiska statistiska misstaget och du faller rätt i fällan.
Citat:
Varför kan du inte själv summera resultaten i metastudien? Men gör det i så fall i statistik-forumet eller någonstans under huvudforumet Vetenskap & humaniora.
Den rumänska studien var gratis i sin helhet när jag länkade till den för ett par år sedan. Då kunde jag gå igenom resultaten i samtliga tabeller. Om du är intresserad kan du väl köpa dig tillgång till hela studien.
Den rumänska studien var gratis i sin helhet när jag länkade till den för ett par år sedan. Då kunde jag gå igenom resultaten i samtliga tabeller. Om du är intresserad kan du väl köpa dig tillgång till hela studien.
För att du påstod igår att jag inte hade läst metaanalysen medans du själv har gjort det. Du vågar inte ens visa prov på dina kunskaper. Fegis. Jag tänker inte göra ditt jobb. Du har blivit ombedd nu men vågar inte och nu vill du att jag ska göra det? Patetiskt.
Nej, kan inte komma åt den rumänska studien men summera den och hur bevisar den att jag har fel?
Citat:
Jag har aldrig påstått det så jag behöver inte försvara mig. Under de senaste inläggen har jag förtydligat gång på gång att min erfarenhet av kvinnor (anekdotisk bevisning) är att de inte är lika lösningsorienterade eller logiska som män i vardagssituationer. Det står jag fast vid. Det finns inget som säger att kvinnor inte är mer blockerade av sina känslor bara för att de har samma logiska kapacitet när de verkligen försöker på tester. Det finns inget du kan göra för att falsifiera mina påståenden då de är per definition inte möjliga att bekräfta eller utreda. Kvinnor kan vara blockerade av sina känslor i vardagen trots att de presterar helt okej på IQ tester och andra logiska tester när det verkligen gäller så du blandar ihop äpplen och päron och kör med halmgubbar.
Du är inte den vassaste kniven i lådan om du inte förstår skillnaderna här. Om jag exempelvis börjar följa carnivore dieten och jag blir frisk och du visar upp en massa forskning som säger att växtbaserat är nyttigast eller att det inte finns något stöd för att carnivore dieten botar folk så har du inte falsifierat min anekdot. Förstår du detta ja/nej? Du kan aldrig ta ifrån en person den personens personliga upplevelser. Däremot kan du hävda att det inte utgör objektiv bevisning, det är korrekt, men att tro att du kan falsifiera andra människors unika upplevelser, det stämmer inte. Anekdoter är obevisade berättelser, för att falsifiera något så krävs någon form av data. Finns ingen data, kan du inte falsifiera något.
Hur tror du forskningsdisciplinen ens funkar? Forskning handlar om att bevisa att man har fel - man falsifierar hypoteser. Man testar sin hypotes genom att utföra studier.
Så inte bara är du kass på statistik utan logik också.
Citat:
Svara själv på frågorna. Jag känner så väl igen dem sedan tidigare. Måste vara kopierade från äldre tentor i statistik. Typiska frågor som studenter inom statistik får besvara. Dock med byte av vissa ord mot andra för att passa in i den här tramsiga diskussionen.
Håll dig till ämnet i stället för att lalla runt i statistik-världen med dina gamla tentafrågor.
Håll dig till ämnet i stället för att lalla runt i statistik-världen med dina gamla tentafrågor.
Om du inte kan svara på frågorna så kan du inte tolka metaanalysen på ens ett grundläggande plan. Var lite det jag ville kom fram till, att du inte vet hur man gör.
Vi pratar om logik, vilket hör ihop med IQ då IQ tester tittar på någons förmåga att göra logiska kopplingar. Så jag håller mig till ämnet.
Jag svarar på alla mina frågor när du har gjort ditt bästa att svara på mina. Jag vill se dig själv förnedra dig. Hade du kunnat svara på frågorna hade du redan svarat. Men som sagt, du vågar inte, jag köper det. Det du gör nu är att diskutera i dålig tro då du hittar på att jag tycker något som jag aldrig har sagt och du har även enligt egen utsago hävdat att du har läst metaanalysen (hela) medans du tvivlade på att jag har det, då är det väl tamefasiken du som ska berätta vad den säger?
Det här är ju löjligt för fan haha. Vill du inte redogöra för det du har läst så är vi klara här. Jag orkar inte sitta här och dividera med någon som diskuterar i dålig tro (bad faith).
Att upprepa vad forskarna säger kan en 12-åring göra men att tolka datan på en djup nivå, då krävs det lite mer än så.
Du kör med oärliga taktiker så tror vi är klara här. När du är redo att summera både metaanalysen och den rumänska studien i sin helhet och svara på mina statistiska frågor så kan vi fortsätta. Vill du inte göra det så blir det inget mer diskuterande.
Du är rädd för att göra fel och det vet du. Hejdå. Om du replikerar igen får du kanske ett kort svar tillbaka eller inget alls.
Senast redigerad av Trollkarlspelle 2023-07-18 kl. 00:21.
Senast redigerad av Trollkarlspelle 2023-07-18 kl. 00:21.