2023-07-19, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snorpan22
Håller med.
För initialt kom larmet om kropparna in 21.20. 4 minuter efter helikoptern landat, på platsen nära bilen.
Då låter det mer rimligt att han varit på träning på skjutbanan till 19.00 och efter det upptäckt vid hemkomst att barn, fru o vapen är borta.

Annars låter det väldigt märkligt att man åker på skytte träning medans man vet att både barnen o frun o vapen är borta.

Känns som att man inte gör så annars iaf inte om man har rent mjöl i påsen

Jag såg helikoptern flyga över mig ca kl 20 i riktning mot Skinnsberg när jag befann mig skogarna några kilometer därifrån den landat.
Citera
2023-07-19, 21:49
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1891-019
Att polisen överhuvudtaget går ut direkt o söker efter en vuxen person som saknas krävs särskilda omständigheter. Det är nämligen helt ok att försvinna frivilligt o polisen söker inte förens efter 48tim om ens då. Förefaller det inga ”särskilda omständigheter” söker polisen knappt inte efter 48tim heller. Särskilda omständigheter kan vara fysisk/psykisk sjukdom, tidigare hot om självmord, tidigare hot från närstående/utomstående.

Att en vuxen person försvinner med 2 små barn är heller ingenting polisen direkt söker efter. Förutsatt att personen är vårdnadshavare o inga ”särskilda omständigheter” (som beskrivs ovan) finns, o med barn tex att det bryter mot en umgängesplan.

Det räcker alltså inte med att en familjemedlem tex en mormor inte får tag på sin dotter på ett dygn o blir orolig för henne o barnbarnen o anmäler henne försvunnen.

Så att polisen direkt aktivt börjar söka efter kvinnan/barnen o dessutom gör det via telefonmasten betyder att det fanns allvarliga särskilda omständigheter… jag kan tänka mig tex avskedsbrev/sms eller tidigare hot om självmord eller tydliga tecken på psykisk ohälsa.

Som att det saknas ett vapen t ex...
Citera
2023-07-19, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1891-019
Att polisen överhuvudtaget går ut direkt o söker efter en vuxen person som saknas krävs särskilda omständigheter. Det är nämligen helt ok att försvinna frivilligt o polisen söker inte förens efter 48tim om ens då. Förefaller det inga ”särskilda omständigheter” söker polisen knappt inte efter 48tim heller. Särskilda omständigheter kan vara fysisk/psykisk sjukdom, tidigare hot om självmord, tidigare hot från närstående/utomstående.

Att en vuxen person försvinner med 2 små barn är heller ingenting polisen direkt söker efter. Förutsatt att personen är vårdnadshavare o inga ”särskilda omständigheter” (som beskrivs ovan) finns, o med barn tex att det bryter mot en umgängesplan.

Det räcker alltså inte med att en familjemedlem tex en mormor inte får tag på sin dotter på ett dygn o blir orolig för henne o barnbarnen o anmäler henne försvunnen.

Så att polisen direkt aktivt börjar söka efter kvinnan/barnen o dessutom gör det via telefonmasten betyder att det fanns allvarliga särskilda omständigheter… jag kan tänka mig tex avskedsbrev/sms eller tidigare hot om självmord eller tydliga tecken på psykisk ohälsa.
Håller med. Här ett exempel när polisen använde mobilspårning. Observera polisens uttalande varför man tog till denna åtgärd
- skäl jag inte vill gå in på. Vilket är lika med "särskilda omständigheter" (troligen självmordsbenägen eller annan sjukdom).

https://www.folkbladet.nu/2009-09-25/forsvunnen-skellefteabo-sparades-via-mobiltelefonen
Citera
2023-07-19, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av solstalen21
Det stämmer inte. Barnen är födda mars 2020 och december 2021. Båda är flickor.

Hur vet du detta? Med kön?
Citera
2023-07-19, 22:21
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Hello87
Hur vet du detta? Med kön?
Offentliga uppgifter från skatteverket. Har namn på barnen också om det skulle vara intressant (maskat såklart).
Citera
2023-07-19, 22:28
Medlem
HocKusPucKoss avatar
Citat:
Offentliga uppgifter från skatteverket. Har namn på barnen också om det skulle vara intressant (maskat såklart).

Du får gärna maska namnen
Citera
2023-07-19, 22:31
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av HocKusPucKos
Du får gärna maska namnen

Barnen heter:
M*ri, född 30 mars 2020.
*=e

La*ra, född 25 december 2021.
*=u
Citera
2023-07-19, 22:34
Medlem
HocKusPucKoss avatar
Citat:
Barnen heter:
M*ri, född 30 mars 2020.
*=e

*=u

Tack! Så vackra namn flickorna hade. Sorgligt det här. Blir så arg på mamman som gjort det här mot dem.
Citera
2023-07-19, 23:21
Medlem
Lova33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fredriktomte

Det är ju det som är grejen, hade en man hittats död tillsammans med två barn och polisen talat om ett utökat självmord hade *INGEN* tagit det faktum att barnets mamma hade alibi för mordtidpunkten som en indikation på att mamman är skum och därmed den egentligt skyldiga.

Ingen hade heller, när man inte visste könet på den vuxne, grötmyndigt förklarat att det måste vara en kvinna, för det är bara kvinnor som mördar barn på det viset.

Det som kanske hade kunnat ske, särskilt på ett forum som flashback, är att någon kvinnohatande incel/högerextremist hade börjat orera om hur en pappas utökade självmord egentligen var mammans fel. Men inte ens de brukar påstå saker som att män aldrig skulle kunna begå den här typen av brott.

Men tänk till lite nu, varför skulle någon misstänka en kvinna i just ett sådant scenario?

De flesta går efter statistik och/eller efter fall de tagit del av.
I de fall jag tagit del av mördar kvinnor antingen enbart mannen eller enbart barnen.
Finns dock några kända fall där kvinnor mördat både make och barn men då har det skett i omgångar, oftast via giftmord som misstagits för sjukdomsfall initialt (tex Nannie Doss och Bell Gunness).

Det finns däremot flera kända fall där män mördar hela sin familj på en och samma gång (Chris Watts, Robert Fisher, Christopher Coleman). Detta i modern tid dessutom.

Det vanligaste i dessa scenarion är väl att mannen mördar hela familjen inklusive sig själv och kvinnan mördar barnen och sig själv.

Edit: Det som stör och inte passar in i detta fall är mordvapnet (skjutvapen) och fyndplatsen (utanför hembostaden).
Senast redigerad av Lova33 2023-07-19 kl. 23:31. Anledning: Edit
Citera
2023-07-19, 23:40
Medlem
Citat:

Vet inte vilka uppgifter som är offentliga från skatteverket men har du mer info om S och J? Tänker deras tidigare folkbokföringsadresser, inte bara de senaste utan längre tillbaka och vart J är uppväxt/ kommer ifrån exempelvis?
Citera
2023-07-19, 23:50
Medlem
Känns som att vi har kommit framåt. Nu kan vi väl mer eller mindre anse det bekräftat att:

Misstänkt GM = mamman = S J
Barnen + ålder
Alibit för pappan (J J) är skytteträningen
Vilket vapen som användes och vems det var
Ungefärlig tidpunkt för hittandet

Det som inte går ihop för mig är vem som anmält dem försvunna?
Om pappan var på skytte 18-19 och cyklade hem, så var han inte hemma förrän kanske 19:15-19:30. Mellan 19:30 - när helikoptern kallades ut så har man alltså hunnit slå på största möjliga pådrag, pejlat mobil, kallat ut helikopter med mera.

Det som känns allra konstigast är dock varför mamman valde att sätta ungarna i bilen och åka iväg. Om pappan ändå skulle vara borta 18-19, varför inte bara skjuta sig hemma och låta honom bli den som hittar dem?
Citera
2023-07-19, 23:55
Medlem
Citat:
Barnen heter:
M*ri, född 30 mars 2020.
*=e

*=u

Lämnar Skatteverket verkligen ut sådan info till allmänheten
Citera